@article { author = {Khani Hanjan, Najmehi and Alvandi, Hooman}, title = {Affective factors on Girl's Tendency to Mannequinism Case Study: The particular Impact of Barbie Dolls, among others, on the Girls’ Tendency toward Mannequinism}, journal = {Women Studies}, volume = {8}, number = {21}, pages = {19-45}, year = {2017}, publisher = {IHCS}, issn = {2383-0743}, eissn = {2383-0751}, doi = {}, abstract = {Girls’ tendency to be like a Mannequin and to manipulate their apparent characteristics and to constructs their social body is of the consequences of consumer community, one of the reasons of which is that they regard their childhood dolls as their models. Since young girls are more concerned about their bodies and typically have regarded their childhood Barbie dolls as their models, they are influenced by the culture of Barbies i.e. Mannequinism. The purpose of this research is to investigate the effects of Barbie dolls, among other factors such as family, social and media, on Girls' tendency toward Mannequinism. In doing so a survey was conducted using questionnaire in a sample size of 335 people. The random sampling method was used and the used theoretical framework was culture industry theory and rethinking theory. In general, findings show that childhood dolls, especially Barbie which has the face and body of a young girl for which many industries have been advertising, provide a model for girl that, during her adolescence and youth, she will try to match with it.}, keywords = {culture industry,mannequin,Barbie doll}, title_fa = {عوامل موثر بر گرایش دختران به مانکنیسم (مطالعه موردی: تاثیر عروسک باربی در میان سایر عوامل گرایش به مانکنیسم)}, abstract_fa = {گرایش دختران به سمت داشتن اندامی­مانکن، دستکاری در ویژگی­هایِ ظاهری و ساخت بدن­اجتماعی از پیامدهای جامعه­مصرفی است؛ که یکی از دلایل آن، الگوپذیری دختران از عروسک­های دوران کودکی می­باشد. از آنجایی که دختران­جوان نسبت به اندام خود حساسیت بیشتری دارند و معمولا درکودکی از عروسک­باربی الگوبرداری کرده­اند؛ تحت تاثیر فرهنگ­باربی یعنی مانکنیسم قرار می­گیرند.لذا هدف­اصلی انجام این پژوهش بررسی تاثیر عروسک­باربی بر گرایش دختران به مانکنیسم در میان سایر عواملِ­فردی، خانوادگی،اجتماعی و رسانه­ایی می­باشد. که به صورت پیمایشی و با استفاده از پرسشنامه در حجم نمونه335 نفر انجام شد روش نمونه گیری تصادفی­ساده می باشد و چارچوب­نظری مورد استفاده، نظریه صنعت­فرهنگ، بازاندیشی و کاشت است. بطورکلی یافته­ها نشان می­دهد: عروسک­های دوران­کودکی، بخصوص باربی که چهره و اندام دختری­جوان دارد و صنایع زیادی جهت تبلیغ آن بکار گرفته شده، الگویی را به کودک ارائه می­دهند که در دوران نوجوانی و جوانی با آن به همسان­سازی می­پردازد.}, keywords_fa = {صنعت فرهنگ,مانکن,عروسک باربی}, url = {https://womenstudy.ihcs.ac.ir/article_2727.html}, eprint = {https://womenstudy.ihcs.ac.ir/article_2727_d72983ed44cf28e5cd5aa52ac266482f.pdf} }