per
پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگی
پژوهشنامه زنان
2383-0743
2383-0751
2018-12-22
9
ویژه نامه
1
14
3690
-
تأثیر هویت جنسیتی در برداشت از متن
The Impact of Gender Identity on Text Perception
نجمه بهرامی نظرآبادی
bahrami_najme@yahoo.com
1
هدی هادی پور
hadipour@uk.ac.ir
2
عضو هیئت علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان
عضو هیئت علمی بخش زبانهای خارجی. دانشگاه شهیدباهنر کرمان
از آنجاییکه مطالعات در حوزه­های مختلف به سمت میان­رشته­ای شدن پیش میرود مبحث هویت فردی و جنسیتی را می­توان در سایر حوزه­های پژوهشی علوم انسانی اعمال نمود که یکی از آنها برداشت خوانندگان از متن می­باشد برای بررسی تأثیر هویت جنسیتی بر برداشت از متن و تحلیل آن ابتدا داستان کوتاهی از شارلوت پرکینز گیلمن (Charlotte Perkins Gilman) انتخاب شد که بازخوردهای اجتماعی و بازخوردهایی در میان منتقدان نظریه جنسیت داشت و از منظر تحلیل گفتمان انتقادی متنی فمینیستی برشمرده می شود این داستان در اختیار عده ای از دانشجویان زن و مرد قرار گرفت و از آنها خواسته شد که تحلیل و برداشت خود از متن را شرح دهند سپس پرسشنامه جامع ویژگی های شخصیتی در اختیار این جامعه آماری قرار گرفت و امتیاز هر یک از افراد با استفاده از نرم افزار SPSS بدست آمد سپس امتیازات حاصله هر فرد با تحلیل و برداشت وی از متن سنجیده شد و براساس نتایج نهایی بدست آمده مشخص شد که بین نمره پرسشنامه هویت شخصیتی (مردانگی مثبت و زنانگی مثبت) و درک نوشتار زنانه که هدف این بررسی بود، ارتباط مستقیم و معناداری برقرار است. بنابراین می­توان نتیجه گرفت که آگاهی دانشجویان از هویت شخصیتی خود و تأثیر کلیشه­های جنسیتی می­تواند در فرآیند درک متن، تشخیص ویژگی­های زبانی متن، سبک نوشتار نویسنده و نهایتاً ترجمه راهگشا باشد.
Since studies in different fields have become interdisciplinary increasingly, individual and gender identity subjects can be applied to other areas of humanities research, one of which is text perception. To examine and analyze the effect of gender Identity on text perception, we chose a short story by Charlotte Perkins Gilman, which received social feedbacks and feedbacks from critics of gender theory, and was considered from the perspective of critical discourse analysis a feminist text. This story was shared with some female and male students and they were asked to express their understanding, then a comprehensive questionnaire of personality traits was provided to this statistical society and the score of each person was obtained using SPSS software. Then, the resulted scores of each person were measured by his/her perception and analysis and of the text, and based on the final results it turned out that there is a direct and significant relation between personality identity questionnaire (positive masculinity and positive femininity) and female writing perception, which was the purpose of this study. Therefore, we can conclude that students' awareness of their personality identity and gender stereotypes can be influential in the process of text understanding, text linguistic characteristics recognition, the author's style of writing, and ultimately translation.
https://womenstudy.ihcs.ac.ir/article_3690_6a1aeb4802541bb9d8244744a1c4e3b4.pdf
هویت جنسیتی
پرسشنامه ویژگیهای جامع شخصیتی
تحلیل گفتمان انتقادی
شارلوت گیلمن
تحلیل آماری SPSS
Gender identity
Comprehensive Personality Features Questionnaire
Critical Discourse Analysis
Charlotte Gilman
SPSS
per
پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگی
پژوهشنامه زنان
2383-0743
2383-0751
2018-12-22
9
ویژه نامه
1
23
3504
-
نقد و تحلیل تقابلهای جنسیتی در رمان خاله بازی
A Critique of Gender Differences in the Novel Khaleh Bazi (Playing House)
زهرا حیاتی
hayati.zahra@gmail.com
1
مژگان مسعودی
masoudi.mojgan@gmail.com
2
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
دانش آموخته کارشناسی ارشد
ساختارگرایان تقابلهای دوگانه را از مفاهیم بنیادین این رویکرد دانستهاند و در مطالعات ادبی براین باورند که یکی از سازههای متن، تقابلهای دوگانه است که معنای پنهان آن را شکل میدهد. این تقابلها در متون مختلف به شکلهای متفاوتی بروز پیدا میکنند و میتوان با تحلیل نوع و شیوۀ به کارگیری آنها، به معنای پنهان متن دست یافت. مبنای تعیین تقابلها، سه سطح اصلی روایت است: الف-رویدادها و پیرنگ؛ ب-شخصیت و شخصیتپردازی؛ ج-نماد و نمادپردازی. از تحلیل تقابلهایی که در پس نگاه جنسیتی متن وجود دارد، این نتیجه برمیآید که در رمان خالهبازی، تقابلهای مرتبط با مفاهیم جنسیتی بهنحوی بازتولید میشوند که دو سوی آنها در نقطهای به تعادل میرسند و به تعبیر دیگر، نویسنده در انتخاب و ترجیح بین دوسوی تقابلها، جانب میانهای را نگاه میدارد؛ چنانکه درباره زن نازا و زن بارور، زنی که با ذهن فرهیخته خود قدرت تربیت و پرورش دارد، برگزیده میشود. در این مقاله تقابلهایی که نشاندهندۀ نگاه جنسیتی رمان خالهبازی است و میتواند در مطالعات جامعهشناختی و بهویژه مطالعات زنان مورد استفاده قرارگیرد، استخراج شده و مورد تحلیل قرار گرفته است.
Structuralists consider dichotomies (oppositions) to be the fundamental concepts of the structural approach and believe that dichotomies are the constructions in literary studies that form the hidden meaning of the text. These dichotomies appear in different ways in different texts, and one can achieve the hidden meaning of text analyzing the type and manner in which they are used. The basis of the dichotomies is three main levels of narration: a) events and plots; b) personality and characterization; c) symbol and symbolism. From the analysis of the dichotomies which lie behind the gender look, it follows that, in Khaleh Bazi (Playing House), the oppositions relating to gender concepts are reproduced in a way that the two opposite sides create a balance at a point, and in other words, the author keeps a middle position in choosing between two opposites, as in the case of choosing between an infertile woman and a fertile woman, a woman who has the mental power of training and education is selected. In this paper, the oppositions that represent the gender look of novel Khaleh Bazi, have been extracted and analyzed which can be used in sociological studies, especially women studies.
https://womenstudy.ihcs.ac.ir/article_3504_63d5b62a07bbea4d427a69fb81774e37.pdf
نقد جنسیتی
تحلیل تقابلها
خالهبازی
بلقیس سلیمانی
Gender Critique
Analysis of oppositions
Khaleh Bazi
Belghays Soleymani
per
پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگی
پژوهشنامه زنان
2383-0743
2383-0751
2018-12-22
9
ویژه نامه
25
48
3505
رمان "لیلة الملیار" (شب ملیاردر) روایتی زنانه از مهاجرت
The Novel Billionaire's night; A Feminine Narration of Immigration
شکوه السادات حسینی
sh.hosseini@ihcs.ac.ir
1
استادیار پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
تحلیلِ بازتولید پدیدۀ «مهاجرت» در ادبیات زنان، تصویرگر کشاکش انتخاب میان خود و دیگری است. دیگری­ای که گسترۀ آن فرزند، خانواده، هویت، سرزمین، تاریخ و جامعه است. محرک این نزاع -خود و دیگری- جنگ، غربت و آوارگی است، پدیده­هایی که هر یک با گسترۀ­ وسیعی از بایدها و نبایدهای تاریخی و هویتی، افراد را ملزم به انتخاب می­نماید. این پژوهش به دنبال خوانشی فمینیستی از «تجربه» یک نویسندۀ زن از «مهاجرت» است. تجربهای که در روایتی دراماتیک میتواند فضای ذهنی و بعضا تصاویر فانتزی تخیل نویسنده را افزون بر واقعیتهای محض خبری و رسانهای، در معرض ذهن و وجدان مخاطب قرار دهد. پژوهش حاضر به واکاوی «مهاجرت» و شناسایی چالش مهاجران با مسئله مهاجرت می­پردازد. این موضوع بر مبنای رمان لیلة الملیار (1967)، نوشتۀ غادةالسمان، یکی از زنان رماننویس مشهور عرب پی­گیری شده است. شناسایی تحول مفهومی در هویت مهاجران در این نوشتار با رویکردی «فمینیستی» و با روش توصیفی– تحلیلی انجام پذیرفته است. مقاله روشن نموده که به رغم همهجانبهنگری نویسنده نسبت به پدیدۀ مهاجرت و مسئلۀ مهاجران، نگاه مردسالارانه و تفسیرهای جنسیتی از کنش شخصیتها در شخصیت پردازی و پیشبرد رویدادها کاملا مشهود است.
The analysis of the reproduction of the immigration phenomenon in women literature illustrates the struggle between itself and the other. The scope of the other includes the child, family, identity, land, history, and society. The driver of this conflict (between self and the other) is war, displacement and exile which with a range of historical and identical dos and don'ts require individuals to choose. This research seeks to have a feministic reading of the experience of a female author of immigration; an experience that, in a dramatic narration, can expose the mindset and sometimes fantasy images of the author’s imagination beyond the news and media realities to the mind and conscience of the audience. Based on the novel Billionaire's night (1967), by Ghadah Al-Samman, Arab novelist, the present study examines the phenomenon of immigration and identifies the immigrants’ challenges. The identification of conceptual transformation in the identity of immigrants has been done through a feministic approach and by a descriptive-analytical method. The article shows that in spite of the author’s comprehensive insight into immigration phenomenon and immigrants’ problems, the patriarchal view and gender interpretations of the characters' actions in characterization and advancing events are quite evident.
https://womenstudy.ihcs.ac.ir/article_3505_e6faf124152d503ed70b12a755df9298.pdf
«رمان زنان»
«لیلة الملیار»
«غادةالسمان»
«مهاجرت»
«نقد فمینیستی»
Billionaire's night
Ghadah Al-Samman
Migration
Feministic Critique
per
پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگی
پژوهشنامه زنان
2383-0743
2383-0751
2018-12-22
9
ویژه نامه
101
129
3511
-
بازخوانی انتقادی مفهوم جنسیت و مرزهای تن در کتاب تأدیب النسوان
The Concept of Gender and the Boundaries of Body
In the Book Disciplining Women; a Critical Reflection
بهناز قاضی مرادی
bghmoradi@gmail.com
1
دانشگاه تهران
این پژوهش با بررسی کتاب تأدیب النسوان به مطالعه و بازخوانی مفهوم جنسیت به مثابه یک برساخت اجتماعی میپردازد تا نشان دهد چگونه مرزهای تن و حدود و ثغور آن با مکانیزمهای زبانی تعریف و سپس سرکوب می­شود آنجا که تن به واسطه­ی زبان به فهم درمیآید به ساخت اجتماعی و فرهنگی تبدیل میشود؛ ساختی که راهی برای فهم آن پدیده­ی مادی و زیستشناختی بدن باقی نمیگذارد. بدن زن در کتاب تأدیب النسوان بدنی ذاتاً مزاحم، غیرطبیعی و ضداجتماعی است. بروز و نمایش همین بدن مزاحم است که شاهزاده­ی قاجاری را وامیدارد تا در تصحیح آن کتابی مرقوم کند. نصیحتنامهی او شمای کلی از نظام گفتمانی مردسالارانه در ایران را به نمایش می­گذارد که جنسیت را مشخصه­ی محدود کننده و طبیعی زنان در نظر می­گیرد. سوژه­ی مردانه در این کتاب با آلوده­انگاری و بیگانه­سازی نمادین بدن زن "خود" را تطهیر می­کند تا مرز روشنی بین خود و آن "دیگری" که هم غریبه و هم به اندازه­ی کافی آشنا است ترسیم کند.
Studying the book Disciplining Women (al-Ta'adib al-Niswan), this research aims to examine the concept of gender as a social construct in order to show how the boundaries of body are defined and then suppressed by linguistic mechanisms. Where body is understood by language it becomes a social and cultural construction which does not leave any way to understand the material and biological phenomenon of body. In Disciplining Women the body is intrinsically disturbing, abnormal, and antisocial. It is the occurrence and display of this kind of body that led the Qajar prince to write a book to correct it. His letter of advice (the book) illustrates the general pattern of patriarchal discourse in Iran, which considers gender as a limiting and natural characteristic of women. In this book the male subject purges himself by symbolic contamination and alienation of female body to draw a clear line between him and that ‘other’, which is both stranger and sufficiently familiar.
https://womenstudy.ihcs.ac.ir/article_3511_0febc2b35b4ad8ded10f3ff8ccb53ee1.pdf
جنسیت
جنس
سکسوالیته
بدن
بدنمندی
تأدیب النسوان
قاجار
Gender
sexuality
body
Disciplining Women
Qajar
per
پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگی
پژوهشنامه زنان
2383-0743
2383-0751
2018-12-22
9
ویژه نامه
63
76
3508
-
ردّپای زنانی دیرسال تر از مردان در روابط زناشویی، در ادبیات کلاسیک داستانی ایران
Traces of Older Women in Marital Relation with Younger Men
In Iranian Classical Literature
مریم کهنسال
mkohansaal@gmail.com
1
استادیار ،بخش زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز
یکی از راههای بررسی شرایط زنان به لحاظ روابط اجتماعی و خانوادگی تحلیل چگونگی بازنمایی زنان در آثار داستانی و روایتی است. این پژوهش به موضوع روابط زناشویی و عاطفی زنان و مردان با رویکرد تحلیل سنّ زنان و مردان پرداخته است.برای این کار با تکیه بر آثار برجسته در ادبیات فارسی بهویژه آثاری که در بافت جامعه با ذهن و زبان مردم مانوساند و بر اندیشهی جمعی مردم تاثیر داشتهاند ،موضوع مورد نظر بررسی شد. پرسش اصلی آن است که با تکیه بر آثار داستانی کلاسیک که در اذهان مردم جایگاهی آشنا دارند، رویکرد جامعه به مولفهی سنّ زنان در روابط عاطفی چگونه است؟؛ چراکه بازتاب دیدگاههای اجتماعی مردم را میتوان در ادبیات کلاسیک و روایتی یافت و البته مقولهی سنّ زنان از مواردی است که با کلیشههای جنسیتی در بستر فرهنگی ما همراه است.در هیچیک از آثار بررسی شده به جز مواردی که نویسنده سعی در بیان خیانت یا هوسرانی زنان دارد موردی که زنانی دیرسالتر از مردان در رابطهیعاطفی یا ازدواج با مردانی کم سالتر از خود باشند دیده نشد؛ حال آنکه عکس این موضوع به جد یا طنز در آثار بسیاری به چشم میخورد.
One way to examine the status of women in social and family relations is to analyze how women are represented in fictional and narrative works. This research deals with the marital and emotional relationships of women and men with an age analysis approach. To do this we have examined outstanding works in Persian literature, especially works that are in the context of society and are familiar to ordinary people, and also were effective in the collective thinking of people. The main question is what is the community's approach towards women age in emotional relationships according to classic fictions well-known for ordinary people? The reason we refer to classical fictions is that the reflection of social views of people can be found in classical and narrative literature, and the age of women, of course, is one of the things that are associated with gender stereotypes in our cultural context. In none of the studied works, except for cases in which the author attempts to express betrayal or sensuality, older women were not seen in marital or emotional relationships, while the opposite side is seen in many works.
https://womenstudy.ihcs.ac.ir/article_3508_8eb799d1c95223f7a2dacf0f60425b3f.pdf
زنان
زنان دیرسال
ازدواج
سنّ زنان
women
Older Women
Marriage
Women Age
per
پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگی
پژوهشنامه زنان
2383-0743
2383-0751
2018-12-22
9
ویژه نامه
77
100
3510
-
تحلیل جامعه شناختی خودآگاهی زن در جدال با ساختارهای سنتی و مدرن مورد مطالعه رمان های سیمین دانشور
A Sociological Analysis of Women's Self-consciousness in Opposition to Traditional and Modern Structures: The case study of Simin Daneshvar’s Novels
الهام محمدی
elhaammohammadi@gmail.com
1
هدا یاقوتی
hoda.yaghouti@gmail.com
2
کارشناس ارشد جامعه شناسی دانشگاه گیلان
دانشجوی دکترای جامعه شناسی دانشگاه شهید بهشتی
این پژوهش با بررسی رمان­های جزیرهی سرگردانی و ساربان سرگردان سیمین دانشور در پی تحلیل موقعیت اجتماعی و میزان خودآگاهی زن در جدال با ساختارهای سنتی و مدرن در جامعه معاصر ایران است. شاخص­های مدرنیته و جدال دائمی زن در برخورد با این شاخص­ها بررسی می­گردد.با روش واسازی یا روایت مجدد داستان می­توان پی­برد که زنان داستان از چه میزان خودآگاهی و سوژه­بودگی برخوردارند. مضمون اصلی دو کتاب؛ جریان گفت­وگوی درونی است. اما بزرگترین کشاکشی که شخصیت اصلی (هستی) را به مبارزه برای پیدا کردن خود می­خواند، تجربه­های او در زندگی احساسی (دوراهی سلیم ـ مراد) است.تحلیل داستان نشان می­دهد که شخصیت اصلی داستان در فرایندی از تحول روحی و فکری از سرگردانی به خودآگاهی؛ می­رسد.
Studying the Simin Daneshvar’s novels Wandering Island and Wander Cameleer (a two-volume story), this research attempts to analyze women social status and their level of self-awareness in opposition to traditional and modern structures in contemporary Iranian society. Modernity’s indicators and women’s struggles in dealing with them have been also investigated. By way of deconstructing or retelling the story, one can find out what level of awareness and subjectivity the women of the story enjoy. The main theme of the story is the flow of internal dialogue. But the greatest struggle that calls the main character (Hasti) fighting to find herself, are her experiences in her emotional life (the dilemma of Salim-Murad). The story analysis showed that the main character of the story comes to self-consciousness in the process of her spiritual and thought evolution.
https://womenstudy.ihcs.ac.ir/article_3510_4cabd3d12ca64ad95dafbb477bbf5055.pdf
خودآگاهی
سوژهبودگی
ابژهبودگی
واسازی
جزیرهسرگردانی
ساربانسرگردان
Self-awareness
Personality
Subjectivity
Deconstruction
Wandering island
Wander Cameleer
per
پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگی
پژوهشنامه زنان
2383-0743
2383-0751
2018-12-22
9
ویژه نامه
49
62
3509
-
روایتهای بومگرایانه از جهانبینیهای زنانه (با تأکید بر آثار داستانی منیرو روانیپور و زویا پیرزاد)
Native Narrations from Feminine Worldviews
(With an emphasis on the works of Maniro Ravanipour and Zoya Pirzad)
روزبه مرادی
info@rmoradi.ir
1
بهمن زندی
zandi@pnu.ac.ir
2
مریمسادات غیاثیان
m_ghiasian@pnu.ac.ir
3
دانشجوی کارشناسی ارشد زبانشناسی همگانی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
استاد گروه زبانشناسی و زبانهای خارجی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
دانشیار گروه زبانشناسی و زبانهای خارجی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
ادبیات بومی دارای ویژگیهای خاصی است که درواقع خواستهها و آرمانهای مردم یک بوم را در کنار فرهنگ و آدابورسومشان ترسیم میکند. نگارندگان در این مقاله بهصورت تطبیقی به دنبال بررسی آن شرایط فرهنگی و اجتماعی و چگونگی انعکاس آن در آثار روانیپور و پیرزاد هستند. درواقع به دنبال آن هستیم تا از طریق تطبیق بازنمودهای فرهنگی و هنجارهای اجتماعی در آثار این دو، مسئله زیستبوم و جهانبینیهای زنانه را تبیین نماییم. هر دو نویسنده در داستانهایشان موفق شدهاند تا با تکیه بر روایتی بومگرا در مسیری گام بردارند که در جهت کشف و آشکارگی هویت زنانه و آسیبپذیری و تنهایی آنان در یک جامعه مردسالار هست. علیرغم اینکه هر دو نویسنده از محیط جنوب برخاستهاند، اما روانیپور بهتر به بازنمایی بومیگرایی در آثارش پرداخته است درحالیکه نگاه و رویکرد پیرزاد به محیط و زیستبوم خود به مثابه یک ناظر بیطرف است. بااینوجود هر دو نویسنده ضمن درک شرایط سخت جامعه مردسالارانهشان، تلاش کردهاند تا بر اساس مؤلفههایی که ادبیات در اختیار آنان قرار میدهد، از عناصر حیاتی جامعه گذر کرده و به خلق مناسبتهایی دست بزنند که تنها از طریق زبان ادبی قادر به آفرینش آن هستند.
Native literature, with its certain characteristics, outlines the peoples’ aspirations of a region along with their culture and customs. The present paper is a comparative study of the cultural and social conditions that are reflected in the works of Ravanipour and Pirzad. In fact, through studying the cultural representations and social norms in the works of these two authors, we seek to explain the issue of women’s world views and life system. Relying on a native narration, both authors are directed to discover women's identity and their vulnerability and loneliness in a male-dominated society. Despite the fact that both writers have come from the southern environment of Iran, Ravanipour is better at representing nativeism in his works, while Pirzad’s approach to his environment is more impartial. However, both writers, while understanding the difficult conditions of their patriarchal society, have been trying, based on the components are provided to them by literature, to put aside the vital elements of the society and to create occasions that can only be created through literary language
https://womenstudy.ihcs.ac.ir/article_3509_ae755338133bf7942f14d9558e9caee4.pdf
جامعهشناسی ادبیات
روایتشناسی
زیستبوم
جهانبینی زنانه
منیرو روانیپور
زویا پیرزاد
Sociology of Literature
Narration
feminine worldview
Moniro Ravanipour
Zoya Pirzad