%0 Journal Article %T روایت پژوهی ترک تحصیل دانش‌آموز دختر روستایی %J پژوهش‌نامه زنان %I پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگی %Z 2383-0743 %A غلام پور, میثم %A آیتی, محسن %D 2019 %\ 12/22/2019 %V 10 %N 30 %P 49-70 %! روایت پژوهی ترک تحصیل دانش‌آموز دختر روستایی %K ترک تحصیل %K دانش آموز %K خانواده %K روستا و نظام آموزشی %R 10.30465/ws.2019.4837 %X پژوهش حاضر باهدف کاوش دلایل ترک تحصیل یک دانش‌آموز دختر روستایی انجام گرفت. روش پژوهش حاضر کیفی با رویکرد روایت پژوهی می­باشد. این پژوهش بر روی یک دانش­آموز دختر روستایی که ترک تحصیل‌کرده، متمرکز شد. برای گردآوری داده­ها از مصاحبه­های روایتی نیمه ساختاریافته و یادداشت میدانی استفاده شد. در فرآیند تحلیل از روش­های تحلیل روایت­ها و کدگذاری استفاده‌شده است. در تحلیل روایت­ها از الگوی پارادایمی اشتراوس و کوربین (1990) کمک گرفته‌شده است. یافته­ها نشان می­دهد که مقوله مرکزی در ترک تحصیل این دانش­آموز فقر محیطی(محیط خانوادگی و آموزشی روستا) می­باشد، که تحت تأثیر عوامل متعددی چون؛ فقر اقتصادی، بی­سوادی والدین، تبعیض جنسیتی، اشتغال دانش­آموز در خانه، فاصله تا مدرسه و مختلط بودن مدرسه قرار دارد؛ همچنین زمینه­هایی همچون؛ باورهای فرهنگی روستا، استفاده از سرباز معلم و تاثیر گروه همسالان در کنار شرایط علّی بر پدیده مؤثر بوده­اند. این عوامل تحت تأثیرساختار متمرکز نظام آموزشی موجب ترک تحصیل دانش­آموز می­شود. %U https://womenstudy.ihcs.ac.ir/article_4837_cafa50dbd1f61e0ddcb290f323332cb4.pdf