ORIGINAL_ARTICLE
تأثیر هویت جنسیتی در برداشت از متن
از آنجاییکه مطالعات در حوزه­های مختلف به سمت میان­رشته­ای شدن پیش میرود مبحث هویت فردی و جنسیتی را می­توان در سایر حوزه­های پژوهشی علوم انسانی اعمال نمود که یکی از آنها برداشت خوانندگان از متن می­باشد برای بررسی تأثیر هویت جنسیتی بر برداشت از متن و تحلیل آن ابتدا داستان کوتاهی از شارلوت پرکینز گیلمن (Charlotte Perkins Gilman) انتخاب شد که بازخوردهای اجتماعی و بازخوردهایی در میان منتقدان نظریه جنسیت داشت و از منظر تحلیل گفتمان انتقادی متنی فمینیستی برشمرده می شود این داستان در اختیار عده ای از دانشجویان زن و مرد قرار گرفت و از آنها خواسته شد که تحلیل و برداشت خود از متن را شرح دهند سپس پرسشنامه جامع ویژگی های شخصیتی در اختیار این جامعه آماری قرار گرفت و امتیاز هر یک از افراد با استفاده از نرم افزار SPSS بدست آمد سپس امتیازات حاصله هر فرد با تحلیل و برداشت وی از متن سنجیده شد و براساس نتایج نهایی بدست آمده مشخص شد که بین نمره پرسشنامه هویت شخصیتی (مردانگی مثبت و زنانگی مثبت) و درک نوشتار زنانه که هدف این بررسی بود، ارتباط مستقیم و معناداری برقرار است. بنابراین می­توان نتیجه گرفت که آگاهی دانشجویان از هویت شخصیتی خود و تأثیر کلیشه­های جنسیتی می­تواند در فرآیند درک متن، تشخیص ویژگی­های زبانی متن، سبک نوشتار نویسنده و نهایتاً ترجمه راهگشا باشد.
https://womenstudy.ihcs.ac.ir/article_3690_6a1aeb4802541bb9d8244744a1c4e3b4.pdf
2018-12-22
1
14
هویت جنسیتی
پرسشنامه ویژگیهای جامع شخصیتی
تحلیل گفتمان انتقادی
شارلوت گیلمن
تحلیل آماری SPSS
نجمه
بهرامی نظرآبادی
bahrami_najme@yahoo.com
1
عضو هیئت علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان
AUTHOR
هدی
هادی پور
hadipour@uk.ac.ir
2
عضو هیئت علمی بخش زبانهای خارجی. دانشگاه شهیدباهنر کرمان
LEAD_AUTHOR
Alexander, J. C., Giesen, B., Munch, R., and Smelser, N. J. (eds). (1987). The Micro_Macro Link. Berkeley, CA: University of California Press
1
Gilman Ch. P. (2016, February 10). The Yellow Wallpaper. Retrieved from http://www.scaryforkids.com/yellow-wallpaper/
2
Holmes, J & Mayerhoff, M. (2003). The handbook of language and gender. Blackwell Publishing Ltd.
3
Kari, A. (2016, March 18). Gender. Retrieved from http://www.who.int/gender/whatisgender/en/
4
Lakoff, R. (1975). Language and Woman’s Place. New York: Harper & Row Publishers
5
Leeuwen, T. V. (2008). Discourse and practice. Oxford University Press, New York.
6
Mills, S. (2001). Discourse. Routledge, 29 West 35th Street, New York, NY 10001.
7
Rubin, D. L., & Greene, K. (1995). The suppressed voice hypothesis in women’s writing: Effects of revision of gender-typical style. In D. Rubin (Ed.), Composing social identity in written language (pp. 133-150). Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum
8
Segal, M.T. & Demos, V. (2001). An international feminist challenge to theory. JAI. An Imprint of Elsevier Science, Amsterdam - London - New York - Oxford - Paris - Shannon – Tokyo.
9
Spence, L., Helmreich, R. L., & Holahan, C. (1979). Negative and positive components of psychological masculinity and femininity and their relationships to self-reports of neurotic and acting out behaviors. Journal of Personality and Social Psychology, 37(10), 1673-1682.
10
Winn, L.L. & Rubin, D. L. (2001), Enacting Gender Identity in Written Discourse: Responding to Gender Role Bidding in Personal Ads, Journal of Language and Social Psychology, Vol. 20, No. 4, Pp. 393-418.
11
منافی اناری، سالار و قدرتی، ملیحه. (۱۳۸۸). نقش جنسیت مترجم در صحت ترجمه، مجله پژوهش ادبیات معاصر جهان، شماره ۵۴، صص. ۱۴۳-۱۵۶
12
مروی، بهزاد. (۱۳۹۱). مقایسه ی زبان مردانه و زنانه در رمانهای «شوهر آهو خانم، علی محمد افغانی» و «شبهای تهران، غزاله علیزاده»، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
13
شیخی، غفور. (1395). هویت جنسیتی و هویت اجتماعی: چالش ها و آسیب ها. http://searches.blogfa.com/post-318.aspx
14
ORIGINAL_ARTICLE
نقد و تحلیل تقابلهای جنسیتی در رمان خاله بازی
ساختارگرایان تقابلهای دوگانه را از مفاهیم بنیادین این رویکرد دانستهاند و در مطالعات ادبی براین باورند که یکی از سازههای متن، تقابلهای دوگانه است که معنای پنهان آن را شکل میدهد. این تقابلها در متون مختلف به شکلهای متفاوتی بروز پیدا میکنند و میتوان با تحلیل نوع و شیوۀ به کارگیری آنها، به معنای پنهان متن دست یافت. مبنای تعیین تقابلها، سه سطح اصلی روایت است: الف-رویدادها و پیرنگ؛ ب-شخصیت و شخصیتپردازی؛ ج-نماد و نمادپردازی. از تحلیل تقابلهایی که در پس نگاه جنسیتی متن وجود دارد، این نتیجه برمیآید که در رمان خالهبازی، تقابلهای مرتبط با مفاهیم جنسیتی بهنحوی بازتولید میشوند که دو سوی آنها در نقطهای به تعادل میرسند و به تعبیر دیگر، نویسنده در انتخاب و ترجیح بین دوسوی تقابلها، جانب میانهای را نگاه میدارد؛ چنانکه درباره زن نازا و زن بارور، زنی که با ذهن فرهیخته خود قدرت تربیت و پرورش دارد، برگزیده میشود. در این مقاله تقابلهایی که نشاندهندۀ نگاه جنسیتی رمان خالهبازی است و میتواند در مطالعات جامعهشناختی و بهویژه مطالعات زنان مورد استفاده قرارگیرد، استخراج شده و مورد تحلیل قرار گرفته است.
https://womenstudy.ihcs.ac.ir/article_3504_63d5b62a07bbea4d427a69fb81774e37.pdf
2018-12-22
1
23
نقد جنسیتی
تحلیل تقابلها
خالهبازی
بلقیس سلیمانی
زهرا
حیاتی
hayati.zahra@gmail.com
1
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
LEAD_AUTHOR
مژگان
مسعودی
masoudi.mojgan@gmail.com
2
دانش آموخته کارشناسی ارشد
AUTHOR
- برتنس، هانس(1384) مبانی نظریۀ ادبی، ترجمۀ محمدرضا ابوالقاسمی، تهران: ماهی
1
- تولان، مایکل(1393) روایتشناسی، ترجمۀ فاطمه علوی و فاطمه نعمتی، تهران: سمت.
2
- حیاتی، زهرا(1388) بررسی نشانهشناختی عناصر متقابل درتصویرپردازی اشعار مولانا: «فصلنامۀ نقد ادبی». سال دوم. شمارۀ 6. صص 63-80
3
- سلیمانی، بلقیس(1387) خالهبازی، تهران: ققنوس
4
- شریف نسب، مریم(1394) تقابلهای دوگانه در داستانهای عامه. «دوفصلنامۀ فرهنگ و ادبیات عامه» سال سوم، شمارۀ6
5
- شریفی ولدانی و سایرین، بوسه بر روی خداوند: «مجله بوستان ادب دانشگاه شیراز». سال چهارم. شماره دوم. صص 129-150.
6
- صافی پیرلوجه، حسین(1395) درآمدی بر تحلیل انتقادی گفتمان روایی، تهران: نی
7
- طالبیان، یحیی و دیگران(1388). تقابلهای دوگانه در شعر احمدرضا احمدی، پژوهشنامۀ زبان و ادب فارسی(گوهر گویا) سال سوم، شماره چهارم، صص 21-34
8
- کالر، جاناتان(1388) بوطیقای ساختگرا، ترجمۀ کورش صفوی، تهران: مینوی خرد.
9
ORIGINAL_ARTICLE
رمان "لیلة الملیار" (شب ملیاردر) روایتی زنانه از مهاجرت
تحلیلِ بازتولید پدیدۀ «مهاجرت» در ادبیات زنان، تصویرگر کشاکش انتخاب میان خود و دیگری است. دیگری­ای که گسترۀ آن فرزند، خانواده، هویت، سرزمین، تاریخ و جامعه است. محرک این نزاع -خود و دیگری- جنگ، غربت و آوارگی است، پدیده­هایی که هر یک با گسترۀ­ وسیعی از بایدها و نبایدهای تاریخی و هویتی، افراد را ملزم به انتخاب می­نماید. این پژوهش به دنبال خوانشی فمینیستی از «تجربه» یک نویسندۀ زن از «مهاجرت» است. تجربهای که در روایتی دراماتیک میتواند فضای ذهنی و بعضا تصاویر فانتزی تخیل نویسنده را افزون بر واقعیتهای محض خبری و رسانهای، در معرض ذهن و وجدان مخاطب قرار دهد. پژوهش حاضر به واکاوی «مهاجرت» و شناسایی چالش مهاجران با مسئله مهاجرت می­پردازد. این موضوع بر مبنای رمان لیلة الملیار (1967)، نوشتۀ غادةالسمان، یکی از زنان رماننویس مشهور عرب پی­گیری شده است. شناسایی تحول مفهومی در هویت مهاجران در این نوشتار با رویکردی «فمینیستی» و با روش توصیفی– تحلیلی انجام پذیرفته است. مقاله روشن نموده که به رغم همهجانبهنگری نویسنده نسبت به پدیدۀ مهاجرت و مسئلۀ مهاجران، نگاه مردسالارانه و تفسیرهای جنسیتی از کنش شخصیتها در شخصیت پردازی و پیشبرد رویدادها کاملا مشهود است.
https://womenstudy.ihcs.ac.ir/article_3505_e6faf124152d503ed70b12a755df9298.pdf
2018-12-22
25
48
«رمان زنان»
«لیلة الملیار»
«غادةالسمان»
«مهاجرت»
«نقد فمینیستی»
شکوه السادات
حسینی
sh.hosseini@ihcs.ac.ir
1
استادیار پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
AUTHOR
- احمدزاده، شیده؛ مهاجرت در ادبیات و هنر؛ مجموعه مقالات نقدهای ادبی- هنری، تهران، سخن، 1391.
1
- برایسون والری؛ «جنسیت، مفهومی تازه در اندیشۀ سیاسی»، ترجمه: مریم نصر، زنان امروز، سال سوم، شماره 17، فروردین و اردیبهشت 1395، 98-95.
2
- پاینده، حسین؛ گشودن رمان؛ رمان ایران در پرتو نظریه و نقد ادبی، تهران، مروارید، 1392.
3
- پوینده، محمدجعفر؛ درآمدی بر جامعهشناسی ادبیات، تهران، انتشارات نقش جهان مهر، 1390.
4
- تایسن، لُیس؛ نظریههای نقد ادبی معاصر، ترجمه: مازیار حسینزاده/ فاطمه حسینی، انتشارات نگاه امروز/ حکایت قلم نوین، چ3، 1394.
5
- سعید، ادوراد؛ تأملات حول المنفی ومقالات أخری، ترجمه: ثائر ادیب، بیروت، دارالآداب، چ2، 2007.
6
- السمّان، غادة؛ لیلة الملیار، بیروت، انتشارات غادةالسمان، 1986.
7
- کریستوا، ژولیا؛ ملتهایی بدون ملیگرایی، ترجمه: مهرداد پارسا، تهران، نشر شَوَند، 1395.
8
- محمدپور، احمد؛ روش در روش؛ دربارهی ساخت معرفت در علوم انسانی، تهران، نشر جامعهشناسان، چ3، 1389.
9
- وولف، ویرجینیا؛ سهگینی، ترجمه: منیژه نجم عراقی، تهران، نشر چشمه، 1393.
10
- یقطین، سعید؛ «الروایة وسؤال الهویة»، مرکز مغارب، القدس العربی، 27 سپتامبر 2016.
11
ORIGINAL_ARTICLE
بازخوانی انتقادی مفهوم جنسیت و مرزهای تن در کتاب تأدیب النسوان
این پژوهش با بررسی کتاب تأدیب النسوان به مطالعه و بازخوانی مفهوم جنسیت به مثابه یک برساخت اجتماعی میپردازد تا نشان دهد چگونه مرزهای تن و حدود و ثغور آن با مکانیزمهای زبانی تعریف و سپس سرکوب می­شود آنجا که تن به واسطه­ی زبان به فهم درمیآید به ساخت اجتماعی و فرهنگی تبدیل میشود؛ ساختی که راهی برای فهم آن پدیده­ی مادی و زیستشناختی بدن باقی نمیگذارد. بدن زن در کتاب تأدیب النسوان بدنی ذاتاً مزاحم، غیرطبیعی و ضداجتماعی است. بروز و نمایش همین بدن مزاحم است که شاهزاده­ی قاجاری را وامیدارد تا در تصحیح آن کتابی مرقوم کند. نصیحتنامهی او شمای کلی از نظام گفتمانی مردسالارانه در ایران را به نمایش می­گذارد که جنسیت را مشخصه­ی محدود کننده و طبیعی زنان در نظر می­گیرد. سوژه­ی مردانه در این کتاب با آلوده­انگاری و بیگانه­سازی نمادین بدن زن "خود" را تطهیر می­کند تا مرز روشنی بین خود و آن "دیگری" که هم غریبه و هم به اندازه­ی کافی آشنا است ترسیم کند.
https://womenstudy.ihcs.ac.ir/article_3511_0febc2b35b4ad8ded10f3ff8ccb53ee1.pdf
2018-12-22
101
129
جنسیت
جنس
سکسوالیته
بدن
بدنمندی
تأدیب النسوان
قاجار
بهناز
قاضی مرادی
bghmoradi@gmail.com
1
دانشگاه تهران
AUTHOR
ایریگاری، لوس (1391)، "آن اندام جنسی که یک اندام نیست"، ترجمهی نیکو سرخوش و افشین جهاندیده در http://www.feministschool.com/IMG/pdf/Luce.pdf
1
بوردو، سوزان، (1993). "در آمدی بر فمنیسم فرهنگ غربی و بدن"، مترجم: فرناز همایون، نشریه الکترونیکی زن نگار، شماره 6
2
تانگ، رزمری (1387). "درآمدی جامع بر نظریههای فمینیستی"، ترجمهی منیژه عراقی، نی
3
جوادی، حسن، (۱۳۷۱). "رویاروئی زن و مرد در عصر قاجار، دو رسالهی تادیب النسوان و معایب الرجال"، امریکا : انتشارات کانون پژوهش تاریخ زنان
4
فوکو، میشل، (1391). "اراده به دانستن"، ترجمهی نیکو سرخوش و افشین جهاندیده، نی
5
دریفوس، هیوبرت و پل، رابینو (1379)، "میشل فوکو فراسوی ساختگرایی و هرمنوتیک"، ترجمهی حسین بشیریه، نی
6
رابینز. روت، (1389). "فمنیسم­های ادبی"، ترجمه­ی احمد ابو محبوب، تهران: افراز
7
کریگان، کیک، (1395). "جامعه شناسی بدن(نظریه های مدرن، پست مدرن و پسا ساختارگرانه"، ترجمه ی محسن ناصری راد، نقش و نگار،95
8
مک آفی، نوئل و ژولیا، کریستوا (1385). ترجمه­ی مهرداد پارسا، تهران: مرکز
9
ناشناس. تأدیب النسوان. نسخه کتابخانه و موزه ملک
10
Butler. Judith (1990). Gender Trouble. Feminism and the Subversion of identity. New York etc: Routledge
11
Butler. Judith (1993).Bodies that matter.On the Discursive limits of “sex”.New York etc: Routledge
12
Kristeva, Julia(1980).Powers of Horror: An Essay on Abjection. Leon S. Roudiez (Translator):Columbia University Press
13
Roodsaz.Rahil (2014). Sexual Self-Fashioning among the Iranian Dutch. PhD thesis in the field of Gender studies.Radboud University.Netherlands
14
Vance,Carole S. (1989).Social Construction Theory: problems in the history of sexuality. In: K. Nierkerk& t. Van der meer (eds.), Homosexuality, which Homosexuality? Amsterdam:An Dekker,13-34
15
Weeks, Jeffrey (1995). Invented Moralities. Sexual Values in an age of uncertainty. Cambridge: Polity Press
16
ORIGINAL_ARTICLE
ردّپای زنانی دیرسال تر از مردان در روابط زناشویی، در ادبیات کلاسیک داستانی ایران
یکی از راههای بررسی شرایط زنان به لحاظ روابط اجتماعی و خانوادگی تحلیل چگونگی بازنمایی زنان در آثار داستانی و روایتی است. این پژوهش به موضوع روابط زناشویی و عاطفی زنان و مردان با رویکرد تحلیل سنّ زنان و مردان پرداخته است.برای این کار با تکیه بر آثار برجسته در ادبیات فارسی بهویژه آثاری که در بافت جامعه با ذهن و زبان مردم مانوساند و بر اندیشهی جمعی مردم تاثیر داشتهاند ،موضوع مورد نظر بررسی شد. پرسش اصلی آن است که با تکیه بر آثار داستانی کلاسیک که در اذهان مردم جایگاهی آشنا دارند، رویکرد جامعه به مولفهی سنّ زنان در روابط عاطفی چگونه است؟؛ چراکه بازتاب دیدگاههای اجتماعی مردم را میتوان در ادبیات کلاسیک و روایتی یافت و البته مقولهی سنّ زنان از مواردی است که با کلیشههای جنسیتی در بستر فرهنگی ما همراه است.در هیچیک از آثار بررسی شده به جز مواردی که نویسنده سعی در بیان خیانت یا هوسرانی زنان دارد موردی که زنانی دیرسالتر از مردان در رابطهیعاطفی یا ازدواج با مردانی کم سالتر از خود باشند دیده نشد؛ حال آنکه عکس این موضوع به جد یا طنز در آثار بسیاری به چشم میخورد.
https://womenstudy.ihcs.ac.ir/article_3508_8eb799d1c95223f7a2dacf0f60425b3f.pdf
2018-12-22
63
76
زنان
زنان دیرسال
ازدواج
سنّ زنان
مریم
کهنسال
mkohansaal@gmail.com
1
استادیار ،بخش زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز
AUTHOR
-ابوالمعالیالحسینی، نسرین،(1387)."شکلشناسی ازدواج در شاهنامهی فردوسی"، مجله فرهنگ مردم ایران، شماره 13، 58-59.
1
-اسلامی ندوشن، محمدعلی،(1348)."مردان و زنان شاهنامه "، مجله یغما، شماره 248، سال بیست و دوم، ص 57 تا ص 65.
2
- امیرشاهی، مهشید، (؟)، "زن از دید داستاننویسان معاصر"، مجله ایرانشناسی، سال دوازدهم.
3
- حسینی ، حسن و دشتی، منصوره، ( 1391) . "ازنمایی کلیشههای جنسیتی در رسانه: مطالعه ادبیات داستانی آل احمد" ، مجله جهانی رسانه ، شماره 13.
4
- حسینی، مریم،(1385)."آرمان شهر زنان"، مجله پژوهش زنان، دوره چهارم، شماره3، 117-131
5
- حسینی، مریم،(1388).ریشههای زن ستیزی در ادبیات کلاسیک فارسی، تهران، نشر چشمه.
6
- روح الامینی، محمود،(1370)، "ساختار اجتماعی ازدواجهای شاهنامه"، مجله چیستا، شماره 78.
7
- سعدی، مصلح الدین،(1384)، کلیات سعدی، تصحیح محدعلیفروغی،انتشارات هرمس.
8
-عنصرالمعالی کیکاووس بن اسکندر،(1368).گزیده قابوسنامه، به کوشش یوسفی، غلامحسین، تهران ، انتشارات امیرکبیر.
9
- فردوسی، ابوالقاسم، (1391). شاهنامه، تصحیح جلال خالقی مطلق، انتشارات دایره المعارف بزرگ اسلامی، چاپ چهارم.
10
- کاظمیپور، شهلا، ( 1383). "تحول سن ازدواج زنان در ایران و عوامل جمعیتی مؤثر بر آن"،مجلهی زن در توسعه و سیاست، دورهی دوم، شماره10.
11
- کرمی، محمدحسین و حسامپور، سعید.(1384). "تصویر و جایگاه زن در داستانهای عامیانه سمک عیار و دارابنامه"، مجله علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز، دورهی بیستودوم، شماره اول (پیاپی 42)
12
- گرگانی، فخرالدین اسعد، (1381). ویس و رامین، مقدمه و تصحیح محمد روشن، تهران، انتشارات صدای معاصر.
13
-مهندسپور، فرهاد، (1390). زنانگی و روایتگری در هزار و یک شب، نشر نی، تهران.
14
- نجم عراقی، منیژه، (1382)، زن و ادبیات: سلسله پژوهشهای نظری دربارهی مسایل زنان، تهران، نشر چشمه.
15
- نظامی گنجوی، الیاس بن یوسف، (1385). خمسه نظامی، بر اساس چاپ مسکو، تهران: انتشارات هرمس.
16
-واصفی، صبا و ذوالفقاری،حسن، (1388)، "خشونت علیه زنان در آثار محمود دولتآبادی"، مجله زن در توسعه و سیاست، شماره 24.
17
ORIGINAL_ARTICLE
تحلیل جامعه شناختی خودآگاهی زن در جدال با ساختارهای سنتی و مدرن مورد مطالعه رمان های سیمین دانشور
این پژوهش با بررسی رمان­های جزیرهی سرگردانی و ساربان سرگردان سیمین دانشور در پی تحلیل موقعیت اجتماعی و میزان خودآگاهی زن در جدال با ساختارهای سنتی و مدرن در جامعه معاصر ایران است. شاخص­های مدرنیته و جدال دائمی زن در برخورد با این شاخص­ها بررسی می­گردد.با روش واسازی یا روایت مجدد داستان می­توان پی­برد که زنان داستان از چه میزان خودآگاهی و سوژه­بودگی برخوردارند. مضمون اصلی دو کتاب؛ جریان گفت­وگوی درونی است. اما بزرگترین کشاکشی که شخصیت اصلی (هستی) را به مبارزه برای پیدا کردن خود می­خواند، تجربه­های او در زندگی احساسی (دوراهی سلیم ـ مراد) است.تحلیل داستان نشان می­دهد که شخصیت اصلی داستان در فرایندی از تحول روحی و فکری از سرگردانی به خودآگاهی؛ می­رسد.
https://womenstudy.ihcs.ac.ir/article_3510_4cabd3d12ca64ad95dafbb477bbf5055.pdf
2018-12-22
77
100
خودآگاهی
سوژهبودگی
ابژهبودگی
واسازی
جزیرهسرگردانی
ساربانسرگردان
الهام
محمدی
elhaammohammadi@gmail.com
1
کارشناس ارشد جامعه شناسی دانشگاه گیلان
AUTHOR
هدا
یاقوتی
hoda.yaghouti@gmail.com
2
دانشجوی دکترای جامعه شناسی دانشگاه شهید بهشتی
LEAD_AUTHOR
باغبان بوساری،لیلا(1378)،سیمای زن در آثار سیمین دانشور و جلال آل احمد، پایانامه کارشناسی ارشد،دانشگاه گیلان،دانشکده ادبیات و علوم انسانی.
1
بوژه، دیوید (1387)،تحلیل واسازی، ترجمه حسن محدثی، رسانه، سال نوزدهم، شماره یک.
2
پرستش،شهرام و ساسانی خواه،فائزه(1389)،بازنمایی جنسیت و گفتمان رمان(از 1375 تا 1384)، مجله زن در فرهنگ و هنر(پژوهش زنان)، دوره اول، شماره چهار.
3
دکارت،رنه(1369)،تاملات در فلسفه اولی، ترجمه احمد احمدی،تهران:مرکز نشر دانشگاهی،چاپ دوم.
4
دانشور،سیمین(1380)الف،جزیره سرگردانی، تهران: انتشارات خوارزمی، چاپ سوم.
5
دانشور،سیمین(1380)ب،ساربان سرگردان، تهران: انتشارات خوارزمی، چاپ اول.
6
رضایی،اعظم و مرندی،سید محمد(1389)،سوبژکتیویته آمریکایی­های آفریقای تباردر رمان محبوب تونی موریس، مجله پژوهش ادبیات معاصر جهان،شماره 59
7
سجویک،پیتر(1388)،دکارت تا دریدا (مروری بر فلسفه اروپایی)، ترجمه محمد رضا آخوندزاده، تهران: نشر نی، چاپ اول.
8
علیپور، پوران(1391)،معرفت شناسی تطبیقی مفهوم زن در جهان متنی شعر شاعران زن معاصر(پروین،فروغ،صفارزاده وراکعی)، نشریه ادب و زبان دانشگاه شهید باهنر کرمان،شماره 31
9
فی، برایان(1384)، فلسفه امروزین علوم اجتماعی؛ نگرشی چند فرهنگی، ترجمه خشایار دیهیمی، تهران: انتشارات طرح نو.
10
کاظمی، عباس،ناظر فصیحی، آزاده(1386)، بازنمای زن در یک آگهی تجاری تلویزیونی ،مجله پژوهش زنان، دوره پنجم.
11
گلدمن،لوییس(1371)،جامعه شناسی ادبیات(دفاع از جامعه شناسی رمان)، ترجمه محمد جعفر پوینده،تهران: نشر هوش و ابتکار.
12
لاین،دیوید(1381)،پسامدرنیته، ترجمه و مقدمه محمدرضا تاجیک،تهران: نشر بقعه،چاپ اول.
13
میلر،پیتر(1388)،سوژه،استیلا و قدرت، ترجمه نیکو سرخوش و افشین جهاندیده، تهران: نشر نی، چاپ سوم.
14
هرش، ژان(1383)،شگفتی فلسفی ( سیری در تاریخ فلسفه)، ترجمه عباس باقری، تهران : نشر نی، چاپ اول.
15
Dickerson.V (2009) young woman struggling for an Identity, Fam Proc.
16
Hall.D (2004) Subjectivity, the new critical idiom, London &NewYork: Routledge.
17
Herker.F (2007) the role of the woman in the family and society in the novelPride and Prejudice by Jane Austen, center university of France.
18
Mawuli.A (2009) male-bashing and narrative subjectivity in Amma Drake’s firstthree novels, Skase journal of literary studies.
19
Malpas.S (2005) the postmodern evaluation or not ?, American Journal of evaluation, Vole 123, No 2.
20
Reimann,GandSchtze, F(1987)Trajectory as a basic theoretical concept for Analyzing suffering and disorderly social processes. Essays in Honor of Anselm Strauss. New York:Aldine de Gruyter.
21
Schutze,F (1983) Biographieforschung und Narratives interview, Neue Praxis.
22
Weedon.C (2004) Identity and culture, narrative of differences and belonging, London: Open University press.
23
ORIGINAL_ARTICLE
روایتهای بومگرایانه از جهانبینیهای زنانه (با تأکید بر آثار داستانی منیرو روانیپور و زویا پیرزاد)
ادبیات بومی دارای ویژگیهای خاصی است که درواقع خواستهها و آرمانهای مردم یک بوم را در کنار فرهنگ و آدابورسومشان ترسیم میکند. نگارندگان در این مقاله بهصورت تطبیقی به دنبال بررسی آن شرایط فرهنگی و اجتماعی و چگونگی انعکاس آن در آثار روانیپور و پیرزاد هستند. درواقع به دنبال آن هستیم تا از طریق تطبیق بازنمودهای فرهنگی و هنجارهای اجتماعی در آثار این دو، مسئله زیستبوم و جهانبینیهای زنانه را تبیین نماییم. هر دو نویسنده در داستانهایشان موفق شدهاند تا با تکیه بر روایتی بومگرا در مسیری گام بردارند که در جهت کشف و آشکارگی هویت زنانه و آسیبپذیری و تنهایی آنان در یک جامعه مردسالار هست. علیرغم اینکه هر دو نویسنده از محیط جنوب برخاستهاند، اما روانیپور بهتر به بازنمایی بومیگرایی در آثارش پرداخته است درحالیکه نگاه و رویکرد پیرزاد به محیط و زیستبوم خود به مثابه یک ناظر بیطرف است. بااینوجود هر دو نویسنده ضمن درک شرایط سخت جامعه مردسالارانهشان، تلاش کردهاند تا بر اساس مؤلفههایی که ادبیات در اختیار آنان قرار میدهد، از عناصر حیاتی جامعه گذر کرده و به خلق مناسبتهایی دست بزنند که تنها از طریق زبان ادبی قادر به آفرینش آن هستند.
https://womenstudy.ihcs.ac.ir/article_3509_ae755338133bf7942f14d9558e9caee4.pdf
2018-12-22
49
62
جامعهشناسی ادبیات
روایتشناسی
زیستبوم
جهانبینی زنانه
منیرو روانیپور
زویا پیرزاد
روزبه
مرادی
info@rmoradi.ir
1
دانشجوی کارشناسی ارشد زبانشناسی همگانی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
LEAD_AUTHOR
بهمن
زندی
zandi@pnu.ac.ir
2
استاد گروه زبانشناسی و زبانهای خارجی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
AUTHOR
مریمسادات
غیاثیان
m_ghiasian@pnu.ac.ir
3
دانشیار گروه زبانشناسی و زبانهای خارجی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
AUTHOR
آتشی، منوچهر. (۱۳۶۹). اهل غرق از خلال اوراق کنیزو،کلک، شماره ۱۱ و ۱۲، 198-204.
1
اجاکیانس، آناهید. (1382). رمان چراغها را من خاموش میکنم. نامه فرهنگستان، شماره 21. 166-174
2
ایوبی، م. (۱۳۸۸). همراه با سه نسل از داستاننویسان خوزستان. ارمغان فرهنگی، ۷ و ۸ تیر و مرداد، ۳۶-۳۷.
3
بروجردی، م. (1389). تراشیدم، پرستیدم و شکستم، (گفتارهایی در سیاست و هویت ایرانی)، تهران: نگاه معاصر.
4
بهبهانی، سیمین. (۱۳۶۹). اهل غرق-در انتظار مروارید، چیستا، شماره ۷۰، ۱۳89-۱۳95.
5
بهروزی لک، غلامرضا. (1385). جهانی شدن و سرانجام نزاع گفتمانها، علوم سیاسی، شماره 36، 37-62.
6
پیرزاد، زویا. (1383). چراغها را من خاموش میکنم. تهران: نشر مرکز.
7
تسلیمی،علی. (1388). نقدادبی (نظریههای ادبی و کاربرد آن در ادب فارسی).تهران: کتاب آمه.
8
جعفری (قنواتی)، محمد. (1383). ایرانشناسی: نفت و بازتاب آن در آثار داستاننویسان خوزستانی، مطالعات ملی، پاییز 1383، شماره 19، 148-125.
9
دستغیب، سید عبدالعلی. (1380). درباره ادبیات بومی، ادبیات داستانی، شهریور و مهر، شماره 56، 14-17. رحیمیه، نسرین. (1382). نویسندگان نوین ایران، ایراننامه، شماره 81 و 82، 203-210.
10
روانیپور، منیرو. (1368). اهل غرق. تهران: خانه آفتاب.
11
روحانی، ف. (۱۳۵۳). تاریخ ملی شدن صنعت نفت ایران. تهران: انتشارات فرانکلین.
12
زرلکی، شهلا. (۱۳۹۳). چراغها را من روشن میکنم (نقد و بررسی آثار زویا پیرزاد). تهران: انتشارات نیلوفر.
13
سپانلو، محمدعلی. (1358).گزارشی از داستاننویسی یکساله انقلاب، اندیشه آزاد، دوره جدید، سال اول، شماره یک، 7-9.
14
سپانلو، محمد علی. (1374). نویسندگان پیشرو ایران. تهران: انتشارات نگاه.
15
شیری، قهرمان. (1382). پیش درآمدی بر مکتبهای داستاننویسی در ادبیات معاصر ایران، نشریه دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تبریز، شماره 189، 147-190.
16
شیری، قهرمان. (1387). مکتب­های داستان­نویسی در ایران. تهران: چشمه. صادقی شهپر، رضا. (1389). نخستین رمان اقلیمی در داستاننویسی معاصر ایران، کتاب ماه ادبیات، شماره 154، 39-35. صادقی شهپر، رضا. (1390). داستاننویسی اقلیمی کرمانشاه، عرفانیات در ادب فارسی، سال دوم، شماره 7، 115-147.
17
صدیقی، ع. (1388). بومیگرایی و تأثیر آن بر ادبیات داستانی معاصر (1320-1357)، پژوهش زبان و ادبیات فارسی، شماره 15، 95-116.
18
فرخزاد، پوران. (1381). کارنمای زنان کارای ایران (از دیروز تا امروز). تهران: نشر قطره.
19
گری، م. (1382). فرهنگ اصطلاحات ادبی، ترجمه منصوره شریفزاده، ویراستار مهران کندری. تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
20
مدرس صادقی، جعفر. (1393). داستان خودش سر من خراب میشود، ماهنامه اندیشه پویا، شماره بیستم، 104-109.
21
میرصادقی، جمال. (1377). واژه نامة هنر داستاننویسی. تهران: کتاب مهناز.
22
میرعابدینی، حسن. (1377). صدسال داستاننویسی. جلد 1 و 2، تهران: نشر چشمه.
23
نیکوبخت، ن. دسپ، ع. بزرگ بیگدلی، س. و منشیزاده، م. (1391). روند تکوین سبک زنانه در آثار زویا پیرزاد: تحلیلی بر پایه سبکشناسی فمینیستی، نقد ادبی، شماره 18، 119-152.
24
ولیزاده، وحید. (1387)، جنسیت در آثار رماننویسان زن ایرانی، فصلنامه نقد ادبی، سال اول، شماره 1، 191-224.
25
یاوری، حورا. (1388). داستان فارسی و سرگذشت مدرنیته در ایران (گفتارهایی در نقد ادبی). تهران: سخن.
26