پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگی
پژوهشنامه زنان
2383-0743
2383-0751
1
2
2011
02
22
تأثیر ناباروری زنان در بروز اختلالات جنسی و همسرآزاری نسبت به آنان
1
9
FA
غلامرضا
تبریزی
وزارت آموزش و پرورش
rtabrizi@ymail.com
سحر
تبریزی
دانشگاه صنعتی شاهرود
sahar.tabrizi@ymail.com
مرضیه
وطنخواه
دانشگاه علوم پزشکی مشهد
marze_755@yahoo.com
زمینه و هدف: ناباروری و نگرش به آن، زندگی زوجین را با انواع آشفتگیهای هیجانی مواجه میسازد. پژوهشگران بروز رفتارهای تکانشی، افسردگی، احساس درماندگی، اضطراب، تشویش و باورهای منفی نسبت به خود را در مورد افراد نابارور گزارش نمودهاند. هدف از پژوهش حاضر، بررسی تأثیرناباروری و نقش آن در بروز اختلالات جنسی و همسرآزاری در مورد زنان نابارور متأهل شهر مشهد است. این پژوهش به روش توصیفی و از نوع علّی ـ مقایسهای انجام شده است: ازمیان مراجعهکنندگان به کلینیک پزشکان متخصص زنان در ماههای اردیبهشت و خرداد سال 1388، تعداد 200 نفر زن (100 نفر بارور و100 نفر نابارور) به شیوه تصادفی ساده انتخاب و پس از رعایت ملاحظات اخلاقی، پرسشنامه خشونت خانوادگی و رضایتمندی جنسی برروی آنان اجرا شد. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS نسخه 16 و با توجه به ماهیت سازه مورد نظر ازطریق روشهای آماری t، ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل واریانس دو عاملی تجزیه و تحلیل شد. یافتهها بیانگر آن است که خشونت روانی، فیزیکی و اقتصادی بر روی زنان نابارور بیشتر از زنان بارور است. همچنین بین هیچکدام از انواع همسرآزاری مردان در مورد همسرانشان، و اختلالات جنسی زنان نابارور و نیز بین وضعیت باروری و میزان تحصیلات زنان رابطه تعاملی معناداری وجود ندارد. نتیجه اینکه ناباروری زنان میتواند موجب بروز انواع اختلالات جنسی آنان شود، که این عامل موجب میشود درمعرض انواع خشونتهای روانی، فیزیکی و اقتصادی از سوی همسرانشان قرار گیرند.
ناباروری,همسرآزاری,اختلالات جنسی
https://womenstudy.ihcs.ac.ir/article_18.html
https://womenstudy.ihcs.ac.ir/article_18_78499af6f541ec5e0a43aa94ae91fb3e.pdf
پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگی
پژوهشنامه زنان
2383-0743
2383-0751
1
2
2011
03
21
بررسی عملکرد مدیریتی و اجرایی زنان در معماری و شهرسازی
11
37
FA
مریم
حقایق
دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز
maryam.haghayegh@gmail.com
مجتبی
خوارزمی
دانشگاه شیراز
mojtaba.kharazmi@gmail.com
امروزه زنان معمار با آنکه بخش کثیری از جامعه معماری ایران را تشکیل میدهند، اما در حوزههای پژوهشی، آموزشی، اجرایی و حرفهای، اقتدار لازم را ندارند و سهم شایستهای در عرصههای مدیریتی به دست نیاوردهاند. مدیران و کارفرمایان به علل مختلف از جمله داشتن مسئولیتهاى خانوادگى بیشتر، قدرتبدنى کمتر و اعتقاد به ناتوانى در نظارت و سرپرستى، زنان را براى حضور در کارگاهها و امور اجرایى نامناسب مىدانند و در شرایط یکسان، جنسیت مرد را براى این گونه امور ترجیح مىدهند که این مسئله زنان را به سمت فعالیتهای دفترى محدود مینمایند. در این نوشتار، ضمن مطالعاتی درباب وضعیت کنونی زنان معمار در ایران و جهان، موانع پیش روی آنان در شرایط گوناگون را شناسایی و با کشف این موانع، راهکارهای مناسبی برحسب شرایط و امکانات بالقوه و بالفعل برای توسعه این فرایند انتخاب میشود. <br /> <br />محدودیتها و موانع ایجاد شده برسر راه فعالیتهای آنان جمعبندی و در سه بخش اصلی بررسی و درباره بحث میشود: 1. فردی، 2. سازمانی و 3. موانع اجتماعی.
زن,معماری,مدیریت,موانع,راهکار
https://womenstudy.ihcs.ac.ir/article_19.html
https://womenstudy.ihcs.ac.ir/article_19_342aa56387f1f31ef209db021121a1d8.pdf
پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگی
پژوهشنامه زنان
2383-0743
2383-0751
1
2
2011
03
21
تحلیل رشد فزاینده پذیرفتهشدگان زن در آموزش عالی ایران: دستاوردها و چالشها
39
64
FA
ژاسنت
صلیبی
پژوهشگاه علوم انسانی
jacenthe.salibi@gmail.com
یکی از پایههای مهم توسعه پایدار، تربیت نیروی انسانی کارآمد است که برای کشورهای درحال توسعهای چون ایران، ضرورتی حیاتی به شمار میرود. زنان بهعنوان نیمی از نیروی انسانی، یکی از مهمترین منابع برای تحقق اهداف توسعه محسوب میشوند. از آنجا که توازن امکانات و توزیع متعادل فرصتهای موجود ازجمله توزیع برابر فرصتهای آموزشی بهجهت نقش تعیینکننده آن در توسعه انسانی، اهمیت فراوانی دارد، در این مقاله سعی شده است در تبیین مسئله زنان و دسترسی به آموزش عالی و پیامدهای آنان در کشورهای درحال توسعهای نظیر ایران، روند رو به رشد کمی و کیفی این پدیده بررسی و معلوم شود پیامدهای افزایش حضور زنان در آموزش عالی بدون انطباق با نیازهای لحاظنشده در برنامهریزی اقتصادی و فرهنگی توسعه کشور نهتنها نمیتواند فرصتی سازنده تلقی شود بلکه زنان تحصیلکرده را با دشواریهای بسیاری در حوزه زندگی شخصی، اجتماعی و اقتصادی روبهرو میسازد.
توسعة پایدار,تعلیم و تربیت,توسعة منابع انسانی,آموزش عالی,سهمیهبندی جنسیتی
https://womenstudy.ihcs.ac.ir/article_20.html
https://womenstudy.ihcs.ac.ir/article_20_57954c054e002fa4d9cfbcfab4c8c822.pdf
پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگی
پژوهشنامه زنان
2383-0743
2383-0751
1
2
2011
03
21
بررسی رابطۀ نوع حجاب و میزان امنیت اجتماعی در بین زنان شهر تهران
65
86
FA
پوراندخت
فاضلیان
دانشگاه تربیت معلم تهران
fazelian@tmu.ac.ir
در این پژوهش، پس از واکاوی ادبیات تجربی و نظری پیرامون موضوع، سعی شده است با رویکرد نوینی به پدیدۀ حجاب توجه شود؛ بر همین اساس، برخلاف تحقیقات پیشین که در آنها، حجاب یا پوشش اسلامی و امنیت بهطور منفک بررسی شده بود، در این پژوهش، رابطه بین حجاب و امنیت اجتماعی دربین زنان بررسی شده است.<br />از آنجاکه حجاب زنان یکی از ارکان اصلی نظام ارزشی جامعۀ ما قلمداد میشود، نوع آن دربین زنان میتواند اهداف مهمی را در جامعه دامن زند پوشش غیراسلامی زنان، خود، میتواند زمینهساز برخی هنجارشکنیها و فرصت مناسبی برای تهدیدگران اجتماعی باشد، و به همین دلیل انجام چنین پژوهشی ضرورت پیدا میکند. این پژوهش در بین 1000 نفر از زنان تهران با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای در اماکن عمومی شهر تهران اجرا و اطلاعات ازطریق پرسشنامه و مصاحبه شفاهی گردآوری شده است. یافتههای حاصل از این پژوهش با کاربرد آمارههایی چون Eta، ضریب توافقی پیرسون(Contingency Coefficient) و F تحلیل شده است و نشان میدهد که بین نوع حجاب زنان و میزان امنیت اجتماعی آنها، و نوع تهدیدات وارده به آنها و احساس امنیت فردی آنها، رابطۀ معنیداری بهلحاظ آماری وجود دارد. همچنین نتایج بهدست آمده از اجرای رگرسیون تصنعی، بیانگر آن است که مقدار واریانس تبیینشدۀ متغیر امنیت اجتماعی با نوع پوشش 22/0 است.
حجاب (اسلامی و غیراسلامی),امنیت اجتماعی,امنیت فردی,امنیت سیاسی,امنیت فرهنگی,امنیت اجتماعی ـ فردی
https://womenstudy.ihcs.ac.ir/article_21.html
https://womenstudy.ihcs.ac.ir/article_21_6975dc8e63ab22dd4987bd3f94589992.pdf
پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگی
پژوهشنامه زنان
2383-0743
2383-0751
1
2
2011
03
21
بررسی نقش اینترنت در ارتقای جایگاه زنان
87
109
FA
نسیم
مجیدی قهرودی
دانشگاه آزاد تهران مرکز
nassim_majidi2002@yahoo.com
فاطمه
آذری
دانشگاه آزاد تهران مرکز
matin_491@yahoo.com
ویژگیهای منحصربهفرد فناوریهای نوین ارتباطی ازجمله اینترنت باعث ایجاد کارکردهای متفاوتی در حوزههای مختلف زندگی شده است. هدف از مطالعۀ حاضر، بررسی نقش اینترنت بهعنوان یک رسانۀ نوین ارتباطی در ارتقای جایگاه زنان است که به روش پیمایشی انجام شده است. اطلاعات لازم ازطریق پرسشنامه جمعآوری شده و در این پژوهش، اینترنت بهعنوان متغیر مستقل و مؤلفههای: «حس استقلال و اعتمادبهنفس زنان»، «انعکاس رویدادهای زندگی»، «تعاملات زنان»، «کاهش انزوای اجتماعی»، «مشارکت اجتماعی»، «تغییر باورها و اندیشههای سنتی زنان»، «آگاهی زنان از حقوق اجتماعی خود»، «افزایش سطح آگاهی»، «ایجاد فضای عمومی»، «تحرک اجتماعی» و «عضویت زنان در جامعۀ اطلاعاتی» جهت سنجش ارتقای جایگاه زنان، بهعنوان متغیرهای وابسته بررسی شده است. تجزیه و تحلیل دادهها با نرمافزار SPSS انجام شده است. نتیجۀ کلی تحقیق نشان میدهد که اینترنت امکان حضور زنان را بدون محدودیت زمانی و مکانی فراهم میکند و باعث میشود حس استقلال و اعتمادبهنفس آنان بالا برود. زنان با حضور در فضای مجازی، جنبههای شخصی و رویدادهای زندگی خود را منعکس میکنند و این باعث کاهش انزوای اجتماعی و تعاملات زنان با عقاید مشابه هم میشود. زنان با حضور در اینترنت، سطح دانش و آگاهی خود را بالا میبرند و خود را عضوی از جامعۀ اطلاعاتی میدانند. آنان با استفاده از فرصتهایی که اینترنت برایشان فراهم میکند و با ایجاد تحرک اجتماعی، و تغییر عقاید و اندیشههای سنتی میتوانند حضور و مشارکت خود را در جامعه افزایش دهند و درنتیجه نقش و جایگاه واقعی خود را در جامعه تثبیت کنند.
اینترنت,فضای مجازی,جایگاه زنان,مشارکت اجتماعی,تعامل زنان
https://womenstudy.ihcs.ac.ir/article_22.html
https://womenstudy.ihcs.ac.ir/article_22_970ff591d6cb30c498ccb4bd6aedcb17.pdf
پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگی
پژوهشنامه زنان
2383-0743
2383-0751
1
2
2011
03
21
حجاب در ایران باستان
111
125
FA
عزت
ملا ابراهیمی
دانشگاه تهران
mebrahim@ut.ac.ir
مسعود
بهرامیان
دانشگاه تهران
bahramianmasoud@gmail.com
عیسی
زارع درنیایی
دانشگاه تهران
zare.dornian@gmail.com
بر پایۀ متون تاریخی، در تمدنها وادیان پیشین جهان، بهویژه درسلسلههای مختلف ایران باستان، در دورۀ ماد، هخامنشی، اشکانی و ساسانی، حجاب درمیان زنان معمول بوده است؛ و این حقیقت روشن میشود که با ورود اسلام به ایران حجاب وارد ایران نشده است؛ بلکه بانوان ایرانی ازدوران باستان حجاب داشتهاند و حجاب آنان با توجه به شرایط اقلیمی، اجتماعی، کار و پیشه، سبک و اسلوب خاصی داشت؛ آنچه بر صحت این ادعا گواهیدارد، نوع پوشش آنها است که میتوان آن را در دوران باستان از روی کتیبههای بهجامانده در مکانهای باستانی (نقشرستم، تختجمشید، نقشرجب و ...)، ظروف، تندیسها و مجسمههای محافظت شده در موزهها، و در دوران بعد از اسلام ازطریق منابع وکتب معتبر مانند شاهنامۀ فردوسی ـ که آیینۀ تمامنمای فرهنگ ایرانزمین است ـ مشاهده کرد.
حجاب باستان,پوشش,ماد,هخامنشی,اشکانی,ساسانی
https://womenstudy.ihcs.ac.ir/article_23.html
https://womenstudy.ihcs.ac.ir/article_23_27cc824780fb07e010462a9543fbab0b.pdf
پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگی
پژوهشنامه زنان
2383-0743
2383-0751
1
2
2011
03
21
تجزیه و تحلیل شکاف جنسیتی در کاربری اینترنت دانشجویان (مطالعۀ موردی: دانشجویان دختر و پسر دانشگاه یزد)
127
148
FA
سید حبیباله
میرغفوری
دانشگاه یزد
mirghafoori@yazduni.ac.ir
میثم
شفیعی رود پشتی
دانشگاه تربیت مدرس
m_shafiee@stu.yazduni.ac.ir
در عصر حاضر اینترنت بهعنوان ابزار ارتباطی نوین، زندگی بشر را متحول کرده است و در کشورهای مختلف، با توجه به خصوصیاتی همچون سطح توسعهیافتگی، فرهنگ و ... استفادههای متفاوتی از آن میشود. با توجه به اهمیت چگونگی استفاده از اینترنت، در این مقاله سعی شده است علاوه بر بررسی مفروضات شکاف جنسیتی موجود در کاربری اینترنت، میزان استفادۀ دانشجویان دختر و پسر از اینترنت در شش زمینۀ علمی، اطلاعرسانی، برقراری ارتباطات، امور روزمره و اداری، سرگرمی و هنری بررسیشود. بدین منظور، با طراحی پرسشنامه، اطلاعات لازم از دانشجویان (دانشجویان دختر و پسر دانشگاه یزد) جمعآوری و سپس تحلیل شد. نتایج حاکی از آن است که دانشجویان دختر دانشگاه یزد، بهطور متوسط بین 2 تا 5 ساعت در ماه از اینترنت استفاده میکنند؛ درحالیکه این عدد برای پسران بیش از 15 ساعت در ماه است. بیشترین استفادۀ دختران از اینترنت در زمینههای اطلاعرسانی، برقراری ارتباطات، سرگرمی و تفریحات و هنری و بیشترین استفاده پسران، در زمینه های علمی ـ آموزشی، اطلاعرسانی، برقراری ارتباطات و هنری است. در انتهای مقاله، کاربری اینترنت بهتفکیک جنسیت با استفاده از تکنیک TOPSIS رتبهبندی شد؛ که نتایج حاکی از آن است که هر دو گروه دختران و پسران، به موارد اطلاعرسانی و هنری بیش از سایر مؤلفهها توجه میکنند. در پایان جهت بهبود وضعیت کاربری اینترنت در جامعۀ دانشجویان پیشنهادهایی ارائه شده است.
شکاف جنسیتی,دانشجو,کاربری اینترنت,آزمونهای پارامتریک و تکنیک TOPSIS
https://womenstudy.ihcs.ac.ir/article_24.html
https://womenstudy.ihcs.ac.ir/article_24_6b12ebe290b3b7243a04397a2833d355.pdf