TY - JOUR ID - 3154 TI - تدوین برنامۀ آموزشی توانمندسازی روانشناختی زنان سرپرست خانوار بر مبنای نظریۀ روانشناسی فردیو ارزیابی اثربخشی آن JO - پژوهش‌نامه زنان JA - WS LA - fa SN - 2383-0743 AU - کریمی وکیل, علیرضا AU - شفیع آبادی, عبدالله AU - فرحبخش, کیومرث AU - یونسی, جلیل AD - گروه روانشناسی،دانشگاه آزاد اسلامی همدان، همدان، ایران AD - گروه مشاوره، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی AD - گروه مشاوره، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی AD - گروه سنجش، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی Y1 - 2018 PY - 2018 VL - 9 IS - 23 SP - 135 EP - 167 KW - زنان سرپرست خانوار KW - توانمندسازی روانشناختی KW - روانشناسی فردی KW - برنامۀ آموزشی DO - N2 - هدف پژوهش حاضر تدوین برنامۀ آموزشی توانمندسازی روانشناختی زنان سرپرست خانوار بر مبنای نظریۀ روانشناسی فردی و ارزیابی اثربخشی آن بود که در دو مرحله و به صورت کیفی و کمی انجام شد. مرحلۀ اول با روش تحلیل محتوای مضمونی انجام گرفت، جامعه پژوهش منابعی(کتب) بودند که در آنها نظریه روانشناسی فردی شرح داده شده بود. نمونه گیری آن بصورت هدفمند انجام شد. مرحلۀ دوم به روش نیمه آزمایشی انجام شد که طرح آن از نوع پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعۀ آماری زنان سرپرست خانوار بودند؛ که به روش نمونه­گیری خوشه­ای چند مرحله­ای، تعداد 30 نفر، و با توجه به ملاک های ورود به پژوهش انتخاب شدند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از تحلیل کواریانس تک متغیره استفاده گردید. یافته ها در بخش کیفی، منجر به ارائه برنامۀ آموزشی توانمندسازی روانشناختی برای زنان سرپرست خانوار گردید و در بخش کمی یافته ها نشان داد که برنامۀ آموزشی توانمندسازی روانشناختی بر افزایش سطح توانمندی روانی زنان سرپرست خانوار تأثیر دارد و می توان نتیجه گرفت، توانمندسازی روانشناختی فرایند قدرت بخشیدن به افراد است که باعت می شود تا احساس توانایی و شایستگی خویش را بهبود بخشند و بر احساس ناتوانی و درماندگی غلبه کنند UR - https://womenstudy.ihcs.ac.ir/article_3154.html L1 - https://womenstudy.ihcs.ac.ir/article_3154_a67da2b8d5215ffdf0896e63f2dc742b.pdf ER -