TY - JOUR ID - 6425 TI - تحلیل معادلات ساختاری در رابطه تعارضات زناشویی و امنیت عاطفی با استرس ادراک شده و نگرانی های دوران بارداری و شاخص های زیستی با واسطه‌گری بهزیستی روان‌شناختی در زنان باردار JO - پژوهش‌نامه زنان JA - WS LA - fa SN - 2383-0743 AU - عباس مفرد, حریه AU - خلعتبری, جواد AU - ملیحی الذاکرینی, سعید AU - محمدی شیرمحله, فاطمه AU - شفتی, ویدا AD - دانشجوی دکتری روان‌شناسی سلامت، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی کرج، ایران. AD - دانشیار گروه روان‌شناسی، واحد تنکابن، دانشگاه آزاد اسلامی، تنکابن، ایران. AD - استادیار گروه روان‌شناسی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران. AD - استادیار زنان و زایمان، دانشکده پزشکی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابن، تنکابن، ایران. Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 12 IS - 35 SP - 99 EP - 127 KW - استرس ادراک شده KW - امنیت عاطفی KW - بهزیستی روان‌شناختی KW - تعارضات زناشویی KW - نگرانی‌های دوران بارداری KW - شاخص‌های زیستی DO - 10.30465/ws.2020.33412.3154 N2 - بارداری پدیده‌ای است که در صورت عدم توجه کافی ممکن است برای زنان مشکلات روان‌شناختی، شناختی، هیجانی و ارتباطی ایجاد نماید. بر این اساس پژوهش حاضر با هدف تحلیل معادلات ساختاری در رابطه تعارضات زناشویی و امنیت عاطفی با استرس ادراک شده و نگرانی‌های دوران بارداری و شاخص‌های زیستی با واسطه گری بهزیستی روان‌شناختی در زنان باردار صورت پذیرفت. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی و معادلات ساختاری بود. جامعه آماری این پژوهش را زنان باردار مراجعه کننده به کلینیک‌های زنان و زایمان و بیمارستان شهرستان رامسر در بازه زمانی بهمن تا فرودین ماه سال 98 -1397 بود. نمونه این پژوهش شامل تعداد 300 زن باردار بود که به شیوه دردسترس انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده شامل پرسشنامه تعارضات زناشویی (ثنایی و همکاران، 1379) ؛ مقیاس امنیت عاطفی (کردوا، جی و وارن، 2005)، پرسشنامه استرس ادراک شده (کوهن و همکاران، 1983) ؛ پرسشنامه نگرانی‌های دوران بارداری (آلدردسی و لین، 2011) و پرسشنامه بهزیستی روان‌شناختی (ریف، 1996) بود. پس از جمع‌آوری پرسشنامه‌ها، تجزیه و تحلیل داده‌های حاصل از این پژوهش با استفاده از روش‌های همبستگی پیرسون و معادله‌یابی ساختاری صورت گرفت. نتایج نشان داد که رابطه معناداری بین متغیرها وجود دارد (001/0>p) . UR - https://womenstudy.ihcs.ac.ir/article_6425.html L1 - https://womenstudy.ihcs.ac.ir/article_6425_3e9e942a797ca3f982541f2d306baafe.pdf ER -