پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیپژوهشنامه زنان2383-0743123620210622Sociological Analysis of women's alienation with using of Grounded theory method
(Case Study:Woman 20 to 50 Years old in Masshad)تحلیل جامعه شناختی از خودبیگانگی زنان (مورد مطالعه: زنان بین 20 تا50 ساله شهر مشهد) بر اساس رویکرد نظریه مبنایی332651510.30465/ws.2021.29467.2914FAزهرا خاوریدانشجوی دکتری جامعه شناسی مسائل اجتماعی ایران، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانعلیرضا محسنی تبریزیاستاد گروه جامعه شناسی دانشگاه تهران، ایران.سید محمد سید میرزاییاستاد گروه جامعه شناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.Journal Article20200329Alienation is an important concept in sociological analysis for explaining human behavior in society, and explanatory defective and weak relationship of the individual to himself and to world and she is not able to influence and impress on it as an object in activities of her life. She understands that dominated by another or society. This leads to psychological and personality weaknesses and failures and more importantly disorder in the individual relationships with social institutions.<br /> The purpose of this research is to explore and interpret women's awareness of "self- Alienation" and to present a paradigmatic model using the method of grounded theory. purposive sampling method was used for data collection. Finally, 20 married and single women in three levels of upper class-middle class- lower class that due to the importance of social and economic position were selected from 6 neighborhoods of Mashhad. The interviews were in-depth and the data were analyzed during the three coding steps. The results of the study show that: social constraints, gender inequality, Weakness in social, social pressure, self-ignorance, and drowning in public commentary, they are causal condition that exacerbated women's alienationچکیده: <br /> ازخود بیگانگی یک مفهوم مهم در تحلیلهای جامعهشناختی برای تبیین رفتار انسان در جامعه است و بیانگر رابطه ناقص و ضعیف فرد با خود و جهانی است که قادر به نفوذ و تاثیرگذاری بر آن نیست و او خود را مانند شیء در جریان فعالیتهای زندگی در مییابد که تحت سلطه دیگری یا جامعه قرار گرفته است. این امر منجر به ضعفها و ناکامیهای روانی و شخصیتی در فرد و مهمتراز آن اختلال در روابط فرد با نهادهای اجتماعی میگردد. <br /> هدف از این تحقیق کشف و تفسیر آگاهی زنان در باب " ازخود بیگانگی" و ارائه یک مدل پارادیمی با استفاده از روش نظریه زمینهای است. برای گردآوری دادهها از شیوه نمونهگیری هدفمند استفاده شده است که در نهایت 20 نفر از زنان متاهل و مجرد در سه طبقه برخوردار، نیمه برخوردار و کم برخوردار به دلیل اهمیت پایگاه اجتماعی و اقتصادی از 6 محله شهر مشهد انتخاب شده و مورد مصاحبه عمیق قرار گرفتهاند و دادههای بدست آمده نیز طی سه مرحله کدگذاری تحلیل شدهاند. نتایج تحقیق نشان میدهد: مقولههای؛ محدودیتهای اجتماعی، نابرابری جنسیتی، ضعف در روابط اجتماعی، فشارهای اجتماعی، نادیده گرفتن خود، غرق شدن درتفسیر عمومی، شرایط علی ایجاد و تشدید از خودبیگانگی در زنان هستند.https://womenstudy.ihcs.ac.ir/article_6515_a5659a684dd4837f98203a9596b27728.pdfپژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیپژوهشنامه زنان2383-0743123620210622Reconstruction of Women Students's Subjectivities at the Intersection of Doctoral study and Motherhood
(A narrative of Two Women Doctoral Students in Education at a University in Tehran)روایتی از باز شکل گیری سوبژکتیویته زنان دانشجوی دکتری در تقاطع با هویت سیال مادری (مطالعه موردی دو دانشجو دکتری علوم تربیتی در یکی از دانشگاه های شهر تهران)3561643010.30465/ws.2021.6430FAساراسادات خلیفه سلطانیدانشجو دکتری/دانشگاه شهید بهشتیکورش فتحی واجارگاهدانشگاه شهید بهشتینعمت الله فاضلیپژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیمحبوبه عارفیدانشگاه شهید بهشتیگلنار مهراندانشگاه الزهراJournal Article20190930Though the research conducted in studying the causes and effects of the increase in the number of female students at universities in Iran particularly in doctoral studies, few studies have examined deeply the lived experiences of women doctoral students and the complexities of their lived experiences has been neglected in the resulted metanarratives. Thus, this article attempts to explore women doctoral students' lived experiences through the narratives of two doctoral students in Education who experience motherhood in their doctoral study. Drawing on post-structuralist theorizing around subjectification, this narrative study focuses on how their subjectivity is being intersectionally reconstructed with motherhood. The findings of the narrative analysis of the interviews depicts the uniqueness of their narratives despite the similarities. Their main self-narrative is "personal progress" which is narrated through their different storylines of selfhood interwoven with their similar "shame/pride" storyline of motherhood in doctoral study. It is argued that the implications of self-narratives performed by doctoral students will contribute to the facilitation of other women doctoral students' experiences and provide a deeper insight for the supervisors and the policy makers in higher education.<br /> Keywords: lived experience; narrative inquiry; subjectivities; women doctoral students.باوجود پژوهشها در مورد دلایل و پیامدهای رشد فزاینده حضور دانشجویان زن در دانشگاههای کشور و به ویژه در مقطع دکتری، توجه اندکی به تجارب زیستۀ زنان دانشجو در سفر تربیتی خود از ورود به آموزش عالی تا تحصیل در مقطع دکتری معطوف شده و غالباً پیچیدگیهای این تجارب زیسته در پوشش کلانروایتها مغفول مانده است. از اینرو، این مقاله براساس مطالعهای مبتنی بر پژوهش روایتی، به بررسی و فهم تجارب زیستۀ دو زن دانشجو دکتری در رشته علوم تربیتی در خصوص جنسیت در تقاطع با هویتهای سیّال دیگر یعنی همسری، مادری و دانشجوی دکتری بودن در یکی از دانشگاههای دولتی شهر تهران میپردازد. تحلیل و تفسیر روایتهای حاصل از مصاحبههای روایتی آنها نشان میدهد که تحصیل در مقطع دکتری و مادری، باوجود شباهتها به گونهای متفاوت آنها را در برساخت صورتبندیهای جدیدی از هویتهای درهم تنیدهشان درگیر میکند. روایت اصلی آنها تحقق خویشتن از طریق رشد و پیشرفت فردی است که آنها با خط داستانی متفاوت از خویشتنِ خود و خط داستانی مشترک شرم/افتخار از مادری در دوره دکتری بازگو میکنند. <br /> واژگان کلیدی: پژوهش روایتی، تجارب زیسته، زنان دانشجو دکتری، هویتهای متقاطع.https://womenstudy.ihcs.ac.ir/article_6430_ee74f5520b598b9eb00cc3a37cdb6707.pdfپژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیپژوهشنامه زنان2383-0743123620210622Explain the relationship between understanding gender stereotypes And understanding spatial quality in female students(Case study: secondary schools in Baneh city)تبیین ارتباط درک کلیشه های جنسیتی و درک کیفیت فضایی در دانش آموزان دختر(نمونه ی موردی مدارس متوسطه ی دوم در شهرستان بانه)65104642910.30465/ws.2021.31338.3035FAساریه زارعیاندانش آموخته دکتری معماری، دانشکده ی معماری و هنر، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران.لیدا بلیلاندانشیار دانشکده معماری و هنر، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، تبریز، ایران.داریوش ستارزادهدانشیاردانشکده معماری و هنر، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، تبریز، ایران.پریسا هاشم پوردانشیار دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه هنر اسلامی تبریز، تبریز، ایرانJournal Article20200716Gender stereotypes in the context of socio-cultural approach are considered as one of the determining mental patterns in individual identity, especially in adolescent girls. The main issue in this study is to ignore the psychological aspect of sexulity (here gender stereotypes) in the process of designing educational spaces. Given the close relationship between gender stereotypes and women's status, gender-based scientific studies and their educational status play a very important role in better understanding their status. Based on the method of documentary and survey research (descriptive-applied), this study analyzes the relationship between adolescent girls' understanding of common gender stereotypes in society and compares them with their understanding of the educational environment. In this regard, questionnaires inspired by the combined model of Macionus (2001) and Taylor (2003) as well as the Drim educational climate questionnaire have been prepared and the statistical population of female students in Baneh secondary schools has been considered. The results were analyzed in SPSS software, which indicates the existence of gender stereotypes and understanding gender inequality in female students, as well as a significant relationship between understanding gender stereotypes in students and the perception of school environmental quality.در محیط های آموزشی، کیفیت فضای معماری با تأثیر بر شناخت های حسی، فکری و ادراکی می تواند نقش و عملکردی آموزشی ایفا نماید. بررسی ها نشان می دهد فرایند آموزش در تعامل با فضاهای آموزشی می تواند در افزایش شوق یادگیری بسیار تأثیر گذار باشد. کلیشه های جنسیتی در چارچوب رویکرد اجتماعی-فرهنگی، به عنوان یکی از الگوهای ذهنی تعیین کننده درهویت فردی به ویژه دردختران نوجوان به شمار می آید.مساله اصلی در این پژوهش، نادیده گرفتن جنبه روانشناختی جنسیت(در اینجا کلیشه های جنسیتی) در فرایند طراحی فضاهای آموزشی می باشد. با توجه به ارتباط کلیشه های جنسیتی و وضعیت زنان، انجام مطالعات معطوف جنسیت و وضعیت آموزش آنان نقش بسیار مهمی درشناخت بهتر وضعیت آنان دارد.جامعه ی آماری دختران دانش آموز مدارس متوسطه شهر بانه در نظر گرفته شده که طریق فرمول کوکران تعداد90 دانش آموز پیش بینی شده و از روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای تکمیل گردیده است. نتایج حاصل در نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت که حاکی از وجود کلیشه های جنسیتی و درک نابرابری جنسیتی در دختران دانش آموز و همچنین وجود رابطه معنادار میان درک کلیشه های جنسیتی دردانش آموزان و میزان ادراک کیفیت محیطی مدرسه می باشد.<br /> *این مقاله برگرفته از پایان نامه دکتری به راهنمایی دکتر لیلا بلیلان و دکتر داریوش ستارزاده و مشاوره خانم پریسا هاشم پور که در دانشکده معماری و هنر واحد تبریز در پاییز انجام گرفته است.https://womenstudy.ihcs.ac.ir/article_6429_3b6c0e25769ed039d06e9ffa7391c823.pdfپژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیپژوهشنامه زنان2383-0743123620210622.بررسی الگوی مشارکت اقتصادی زنان در بازار کار "با تمرکز بر ویژگیهای فردی و خصوصیات خانوار"107131577510.30465/ws.2021.5775FAلیلا سادات زعفرانچیپژوهشگاه عوم انسانیJournal Article20201006In the present study, the model of economic participation of married women has been estimated using cross sectional, micro-data which is extracted of cost-income statistics of the country's household by Statistics Center of Iran, in 2018 . According to the theoretical literature of this field, the factors affecting the economic participation of married women are considered following three sub-categories: individual characteristics of women, household characteristics (socio-economic) and geographical area of residence (urban / rural). The statistical samples include 29,715 married women living in urban and rural areas of the country and the sample is estimated using the probit model. <br /> The results show that the main factor influencing the increase in the probability of economic participation of married women is related to university education. The probability of economic participation of married women increases with age up to 48 years old and then decreases.در پژوهش حاضر الگوی مشارکت اقتصادی زنانِ متاهل با استفاده از اطلاعات خُرد، مقطعی و مبتنی بر دادههای مرکز آمار ایران برگرفته از طرح هزینه-درآمد خانوار کشور در سال 1397 برآورد شده است. عوامل موثر بر مشارکت اقتصادی زنان متاهل، مطابق با ادبیات نظری در سه زیر مجموعه شامل: ویژگیهای فردیِ زنان ، خصوصیات خانوار (اجتماعی- اقتصادی) و نیز منطقۀ جغرافیایی سکونت (شهری/ روستایی) بررسی شدهاند. نمونۀ آماری شامل 29715 نفر از زنان متاهل و ساکن در مناطق شهری و روستایی کشور و تخمین الگو با استفاده از روش پروبیت(Probit) صورت گرفته است. نتایج نشان میدهد اصلیترین عامل موثر بر افزایش احتمال مشارکت اقتصادی زنانِ متاهل مربوط به دارا بودن تحصیلات دانشگاهی است. احتمال مشارکت اقتصادی زنانِ متاهل با افزایش سن تا مرز 48 سالگی افزایش یافته و سپس کاهش مییابد. احتمال مشارکت اقتصادی زنانِ متاهل در مناطق روستایی بیش از مناطق شهری گزارش میشود. ویژگیهای اقتصادی خانوار از جمله دسترسی به درآمدهای غیر کاری(متفرقه) شوهران و نیز مالکیت منزل مسکونی به عنوان دو عامل موثر بر منابع درآمدی و هزینهای در خانوار، بر کاهش احتمال مشارکت بازاری زنانِ متاهل تاثیر گذار است.https://womenstudy.ihcs.ac.ir/article_5775_cdc4c1e9fd11a45243e51e86d1eb3999.pdfپژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیپژوهشنامه زنان2383-0743123620210622Change in the Semantic System of Divorceتغییردر نظام معنایی امر طلاق135164643810.30465/ws.2021.25383.2652FAزهرا حاجی شاه کرمجامعه شناسی ، علوم اجتماعی و انسانی ، علوم تحقیقات ، تهران ، ایرانباقر ساروخانیجامعه شناسی ، علوم انسانی و اجتماعی ، علوم تحقیقات ، تهران ، ایرانحسین آقاجانی مرساجامعه شناسی ، روانشناسی و علوم اجتماعی ، تهران مرکز ، تهران ، ایرانJournal Article20190624Concepts and meanings shape The most fundamental area of any phenomenon. The meaning that theorists and social activists place on divorce, the next important aspect is the structure of this phenomenon. This article studies the meaning of divorce in the context of divorced women by relying on a methodological paradigm based on a phenomenological, paradigmatic and applied methodology, in a qualitative inductive and phenomenological way, using a phenomenological and qualitative method. In-depth interviews were conducted with 64 women living in Tehran's metropolitan area who were divorced between 2005-2019, based on snowball sampling methods. The results of the research indicate that the phenomenon of divorce as a multi-semantic one includes moral-emotional, family, social, cultural and economic factors. This article argues that divorced women do not have an empty mind on the issue and the phenomenon of divorce, relying on the fluidity of the meaning of divorce, Rather, their intellectual world is full of awareness and meanings about the phenomenon of divorce.مفاهیم و معانی، بنیادی ترین ساحت هر پدیده را شکل میدهند. معنایی که نظریه پردازان و کنشگران اجتماعی برای طلاق قائل هستند، بعدی پراهمیت از ساختار این پدیده بشمار می آید. این مقاله با اتکاء به الگوی روش شناختی در قالب روش شناسی بنیادین، پارادایمی و کاربردی مبتنی بر مفروضات پارادایم پدیدارشناسی، به شیوه استقرایی و کیفی و با استفاده از روش پدیده نگاری به مطالعه معنای طلاق در بستر اندیشه و نگرش زنان مطلقه پرداخته است. براساس روش های نمونه گیری گلوله برفی و هدفمند با 64 نفر از زنانی ساکن کلانشهر تهران که بین سالهای98-1384شمسی طلاق گرفته اند، مصاحبه عمیق انجام یافت. نتایج تحقیق حاکی از آن است که پدیده طلاق بمثابه یک امر چندمعنایی، مشتمل برساحت های اخلاقی–عاطفی، خانوادگی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی است. نوشتار حاضر با تکیه بر سیالیت معنای طلاق بیان میکند که زنان مطلقه از یک ذهن خالی نسبت به مساله و پدیده طلاق برخوردار نبودند بلکه جهان فکری آنها مملو از آگاهی و معانی پیرامون پدیده طلاق بوده است.https://womenstudy.ihcs.ac.ir/article_6438_7687384ca42c3031c401695daa2e2d4a.pdfپژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیپژوهشنامه زنان2383-0743123620210622Feminine Rationality in Ancient Persian Mythologyخرد زنانه در اسطورههای ایران باستان167191665610.30465/ws.2021.33585.3160FAمریم صانع پوراستادیار گروه فلسفه پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیJournal Article20201129Ancient myths represent historical heritage of cultures. Through studying ancient Persian mythology, as a kind of collective Iranian unconscious, social aspects of feminine rationality has been sought in this paper; so they can participate in management of social affairs. For this reason, after explaining and analysis of Persian rationality, related goddesses and creation myths to feminine rationality have been studied, and Iranian rational feminine capabilities for establishing an ethic-oriented civilization have been gathered. Rereading myths showed that Persian rationality and wisdom of Ahura Mazda is the same which essentially based Good thoughts, good words, and good deeds that, unlike modern instrumental rationality, could not be seeing without ethic of kindness and altruism. In this discourse, women would be admired by their maternal abilities, and, dissimilar from their counterpart Greek myths, they are not symbols of instincts; therefore, they do not in contradiction to masculine civilization-making rationality. Women introduce as mothers’ of society and the origins of Ahura Mazdian reasoning in the social life. Thus, elimination of women from making civilization is to cutting the roots of altruistic rationality.اسطورههای باستانی، بیانگر حافظه تاریخی فرهنگها هستند. در این مقاله تلاش شده تا با واکاوی اسطورهها، در جایگاه ناخودآگاه جمعی ایرانیان، بعد اجتماعی خرد زنانه بازیابی شود تا زنان نیز با ویژگیهای عقلانیشان بتوانند دوشادوش مردان در مدیریت اجتماعی سهیم باشند.بدین منظور پس از تبیین و تحلیل خرد آریایی، اسطورههای ایزدبانوان و اسطورههای آفرینش با محوریت خرد زنانه بررسی شد و ظرفیتهای ایرانی عقلانیت زنانه جهت شکلگیری تمدنی اخلاقمدار جمعآوری شدند. بازخوانی اسطورهها نشان داد عقلانیت آریایی همان خرد اهورایی است که ذاتش با راستپنداری، راستگفتاری و راستکرداری عجین شدهاست و برخلاف عقل ابزاری مدرن، هرگز نمیتوان آن را بدون اخلاق مهرورزانه تصور کرد. در این گفتمان، زنان با ویژگیهای مادرانهشان ستوده میشوند و برخلاف اسطورههای یونانی مظهر غرایز نیستند تا در تقابل با عقل تمدنساز مردانه باشند؛ همچنین زنان مادران جامعه و ریشه خردورزی اهورایی در اجتماع معرفی میشوند. بنابراین حذف زنان از تمدنسازی و مدیریت اجتماعی به منزله قطع ریشههای نوعدوستانه خردورزی است.https://womenstudy.ihcs.ac.ir/article_6656_42bae5dea62d7c41b8d8f1ae13a1e8aa.pdfپژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیپژوهشنامه زنان2383-0743123620210622Standing on the earth of ignorance:
Feminist philosophers and the criticism of metaphysical violenceایستاده بر زمین فراموشی: نقدهای فیلسوفان زنانهنگر بر خشونت متافیزیک195223664710.30465/ws.2021.37138.3328FAزهرا مبلغپژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیJournal Article20210709One of the most important criticisms of metaphysics in recent philosophical scholarship has been concentrated on the concept of violence of metaphysics. Levinas, Derrida, and feminist philosophers have contributed in developing arguments against the violence rooted in the metaphysical tradition. Within their different works, feminist philosophers have uncovered some invisible aspects of metaphysical violence. They argue that, through categorizing the beings, metaphysical systems develop the politics of stabilization, deletion, and valuation. They also justify, even empower totalitarian politics by way of exclusive insistence on rationality and transcendence as the only warranted methods of discovering reality. Moreover, metaphysics has reduced all of the approaches toward reality into limited a discourse of being. Thereafter, many humanist experiences of reality including non-being have been ignored in the metaphysical discourse. In this way, metaphysics has covered the very humanist ground against which it has been standing so far. In this article, I will recover and reconstruct the different criticisms of feminist philosophers about the violence of metaphysics and withal some of the problems of these criticisms.یکی از نقدهای مهم معاصر به سنت متافیزیک در تاریخ فلسفه، خشونتبار بودن آن است. لویناس، دریدا و فیلسوفان زنانهنگر در طرح و بسط این موضوع بسیار نوشتهاند. از دید این متفکران، متافیزیک نقش مهمی در تقویم بنیاد مقولات معرفتی و اخلاقی دارد و اگر در ساحت معرفت و اخلاق، خشونت و سرکوب رخ میدهد، باید بنیاد آن را در متافیزیک جُست. فیلسوفان زنانهگر، در میان آثارشان به بررسی وجوه مختلفی از خشونت و سرکوبی که زاییده اندیشه متافیزیک سنتی است پرداختهاند. آنها توضیح میدهند که نظامهای متافیزیکی با دستهبندی موجودها، نوعی سیاست تثبیت و حذف و ارزشگذاری را اعمال میکنند. و نیز این نظامها با تأکید انحصاری بر عقلانیت و روش استعلا به عنوان تنها روش ممکن برای دریافت واقعیت، توجیهکننده و بلکه موتور محرک نظامهای سیاسی سرکوبگر بودهاند. همچنانکه از یک جهت دیگر، متافیزیک با پروراندن گفتمان وجودی به عنوان تنها شیوه نگریستن به واقعیت، بسیاری از وجوه تجربههای انسانی از واقعیت (مانند تجربه های عاطفی و به طور خاص تجربه از عدم) را میپوشاند و به این ترتیب، در واقع بنیاد انسانی خویش را به محاق میبرد. در این مقاله، نقدهای اصلی فیلسوفان زنانهنگر به خشونت متافیزیک از میانه آثارشان بازیابی و بازسازی میشود.https://womenstudy.ihcs.ac.ir/article_6647_97aeec13d0a255572d7c62c74a3fc259.pdfپژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیپژوهشنامه زنان2383-0743123620210622The discourse analysis of constructing female subjectivity in relation to male domination (women in Sanandaj)تحلیل گفتمان برساخت سوژۀ جسممند زنانه در ارتباط با سلطۀ مردانه (زنان شهر سنندج)227256642110.30465/ws.2021.23510.2576FAجمال محمدیگروه جامعه شناسی دانشگاه کردستانفاطمه محمدیدانشجوJournal Article20190207The main goal of this research is to apply Foucauldian discourse analysis to study body management among women in the context of consumer society, especially in relation to male domination. To study this, we have used Foucauldian discourse analysis and gathered data through individual deep interview with 26 women in Sanandaj. The findings show that eight statement can be inferred from these interviews. These statements imply that female subjectivity is the product of an inter-discursive space of conflict and struggle. The techniques constructing female subjectivity cab be divided into two kinds: techniques developing female individuality and techniques reproducing male domination. The main subject positions represented to women are: “the base of life”, “loyal beloved”, sex partner”, “attractive woman”, “kind woman” and “housewife”. And finally, the main discourses constructing female subjectivity are: “self-actualization”, “romantic love”, “autonomous woman”, “body fitness”, “life partner” and “sympathetic mother”. To answer the main question of research, we can claim that the three discourses of “self-actualization”, “romantic love” and “autonomous woman” promote female individuality and the discourses of “body fitness”, “life partner” and “sympathetic mother” reproduce male domination.هدف اصلی پژوهش حاضر تحلیل گفتمانِ فوکویی این مسئله است که انجام کنش «مدیریت بدن زنانه» در بستر جامعۀ مصرفیِ کنونی چگونه به شکلگیری فردیت و نَفسِ مستقلِ زنانه، یا برعکس، به بازتولید سلطۀ مردانه میانجامد. . روشِ مورداستفاده، «تحلیل گفتمانِ فوکویی» است و دادهها از طریق مصاحبۀ عمیق فردی با زنان شهر سنندج (بیستوشش نفر به-شیوۀ نمونهگیری هدفمند) گردآوری شدهاند. از یافتههای تحقیق هشت گزارۀ اصلی در ارتباط با موضوع استنتاج گردید که نشان از برساخت نفس زنانه در فضای نزاعآلود و پرتناقض بیناگفتمانی دارند. تکنیکهای برسازندۀ سوژۀ جسممند زنانه در دو گروه «تکنیکهای پرورش نَفس مستقل زنانه» و «تکنیکهای معطوف به بازتولید سلطۀ مردانه» دستهبندی شدهاند. همچنین، اصلی-ترین موقعیتهای سوژگی که به زنان ارایه میشود عبارتند از: «پایۀ زندگی»، «معشوق وفادار»، «شریک جنسی»، «زن جذاب»، «زن مهربان و فداکار» و «زن خانهدار». دستآخر اینکه یافتههای تحقیق بیانگر آنند که شش گفتمان رایج دربارۀ زنانگی به سوبژکتیویتۀ زنان شکل میدهند: «گفتمان خودفعلیتبخشی»، «گفتمان عشق رمانتیک»، «گفتمان زن مستقل»، «گفتمان» تناسب اندام»، «گفتمان شریک زندگی» و «گفتمان مادر دلسوز». در ارتباط با پرسش اصلی تحقیق میتوان گفت که سه گفتمان نخست به پرورش نفس مستقل زنانه کمک میکنند و سه گفتمان دوم به بازتولید سلطۀ مردانه میانجامند.https://womenstudy.ihcs.ac.ir/article_6421_74a0962e9a4430658cd8d6f129a3260c.pdfپژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیپژوهشنامه زنان2383-0743123620210622Investigating Cyber Violence Against Women and the Umbrella of National and International Legislationواکاوی خشونت سایبری زنان و چتر حمایت قانونگذاری ملی و بینالمللی259290672210.30465/ws.2021.31292.3025FAزهرا نوروزیعضو هیات علمی و مربی، گروه زبان و ادبیات عرب، دانشگاه پیام نور، صندوق پستی ۳۶۹۷-۱۹۳۹۵ تهران، ایرانعبدالحمید افراختهعضو هیات علمی و مربی گروه علوم اجتماعی (علوم سیاسی) دانشگاه پیام نور، صندوق پستی ۳۶۹۷-۱۹۳۹۵ تهران، ایرانJournal Article20200712Women are one of the main victims of violence in the world. With the development of societies and the globalization of communication, acts of violence against women have changed and manifested in various forms. Violence in cyberspace is one of the emerging forms of this social harm. The unique features of cyberspace, including the global world, the lack of territorial boundaries, the anonymity of users, and the ease with which identity is falsified, create the conditions for norm-breakers, such as the physical world, to threaten individuals. One of the main and most dangerous threats in this space is delinquent actions that target women and girls in cyberspace. Violence against women in cyberspace has consequences that endanger their physical and mental health, strengthen gender discrimination, and violate women's human rights standards. The right to freedom of expression and free access to information and the right to privacy and the protection of privacy under human rights standards may apply to the protection of women against cyberbullying. The present article, through a descriptive-analytical method and by analyzing the legal sources of this field, tries to reflect on cyber violence against women within the framework of rules and standards of national and international law.یکی از اصلیترین قربانیان خشونت در جهان زنان هستند. با پیشرفت جوامع و جهانیشدن ارتباطات اعمال خشونت علیه زنان تغییر شکل داده و به اشکال مختلف بروز پیدا میکند. خشونت در فضای سایبری یکی از اشکال نوظهور این آسیب اجتماعی است. ویژگیهای منحصربهفرد فضای سایبر ازجمله جهانشمولی، نبود مرزهای سرزمینی، گمنامی کاربران و سهولت در جعل هویت، شرایطی را ایجاد کرده تا هنجارشکنان همانند جهان فیزیکی، تهدیداتی را متوجه اشخاص کنند. یکی از اصلیترین و پرمخاطرهترین تهدیدات در این فضا، اقدامات متخلفانهای است که زنان و دختران را در فضای سایبر نشانه میگیرند. ایراد خشونت علیه زنان در فضای سایبری پیامدهایی دارد که سلامت جسمانی و روانی آنان را به مخاطره میاندازد، موجب تقویت تبعیض جنسیتی میشود و ناقض موازین حقوق بشری مرتبط با بانوان است. حق بر آزادی بیان و دسترسی آزاد به اطلاعات و حق بر خلوت و حمایت از حریم خصوصی از موازین حقوق بشری قابلاعمال در جهت صیانت از زنان در برابر خشونت سایبری است. نوشتار حاضر، از رهگذر شیوه توصیفی - تحلیلی و با تحلیل منابع حقوقی این حوزه میکوشد به تأمل درباره خشونت سایبری علیه زنان در چارچوب قواعد و موازین حقوق ملی و بین المللی دست یابد.https://womenstudy.ihcs.ac.ir/article_6722_801d83fd5684715ba1ceb02e9b2e8293.pdfپژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیپژوهشنامه زنان2383-0743123620210622Designing the Women`s Job Progress Model With Approach Of Career Path
(Case Study: The National Organization Of Educational Testing)طراحی مدل پیشرفت شغلی زنان با رویکرد کار راهه شغلی (مورد مطالعه: سازمان سنجش آموزش کشور)293329642810.30465/ws.2020.31622.3054FAندا هاشمیاندانشجوی دکتری، گروه مدیریت دولتی، دانشگاه پیام نور . تهران . ایرانمحمد رضا داراییاستادیار، گروه مدیریت دولتی، دانشگاه پیام نور . تهران . ایرانعلیرضا موغلیاستاد، گروه مدیریت دولتی، دانشگاه پیام نور . تهران . ایرانمجید ضماهنیدانشیار، گروه مدیریت دولتی، دانشگاه پیام نور . تهران . ایرانJournal Article20200801The current research with the purpose of designing a women`s job progress model with approach of career path was performed in National Organization of Educational Testing (NOET). The mixed method (quality and quantity) was used as the research method. Statistical population and sample included 30 authority members of NOET. The research data were collected through questionnaire in two stages according to the nature of Delphi method. The Kendal, Bartlett and Kaiser-Meyer-Olkin (KMO) tests were used to receive the contingency coefficient and feasibility of using the exploratory factory analysis. Only 52 out of total 89 obtained factors remained after the decisions of authorities, the mentioned tests and rotational matrix. Results showed that, the indicators were divided into 5 dimensions and called under title of organization, entity, policy and law, family and local culture using the decision of Focus Group and profetionality of researcher who leading the design of women job progress model with career path approach in National Organization of Educational Testing.تحقیق حاضر با هدف کلی طراحی مدل پیشرفت شغلی زنان با رویکرد کار راهه شغلی در سازمان سنجش آموزش کشور انجام شد. بهره گیری از روش آمیخته (کیفی و کمی) به عنوان روش تحقیق استفاده شد. جامعه و نمونه آماری را اعضای صاحب نظر سازمان سنجش آموزش کشور به تعداد 30 نفر تشکیل دادند. گردآوری داده های تحقیق از طریق پرسشنامه و در دو مرحله با توجه به ماهیت روش دلفی انجام گرفت. از آزمون های کندال، بارتلت و کایزر مایر الکین KMO (Kaiser-Meyer-Olkin) برای بدست آوردن ضریب توافق و امکان سنجی استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی استفاده گردید. از میان تعداد 89 عامل بدست آمده، بعد از اعمال نظر خبرگان و آزمون های فوق و ماتریس چرخشی تنها 52 عامل باقی ماند. با استفاده از نمودار سنگریزه و تحلیل عاملی اکتشافی نشانگرها در 5 بعد تقسیم شده و با استفاده از نظر گروه کانونی (Focus Group) و خبرگی محقق تحت عنوان سازمان، فرد، سیاست و قانون، خانواده و فرهنگ بومی کشور نام گذاری شدند و مدل پیشرفت شغلی زنان با رویکرد کار راهه شغلی در سازمان سنجش آموزش کشور طراحی گردید.https://womenstudy.ihcs.ac.ir/article_6428_ea8ec1f7d52045ee2f00df4c03005203.pdf