پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیپژوهشنامه زنان2383-0743113320200922Mary; the Prophet or the Saint? Rereading the Story of Mary in the Quran and Contrasting It with the Androcentric Interpretation of This Storyمریم؛ زنی در مقام ولایت یا نبوت؟ بازخوانی داستان مریم در قرآن و تقابل آن با تفسیر مرد محورانه از این داستان127550910.30465/ws.2020.5509FAملیحه احسانی نیکبنیاد دایره المعارف اسلامی، دانشنامه جهان اسلام، عضو گروه قرآن و حدیثفریبا پاتگروه تاریخ و تمدن اسلامی/ دانشگاه الزهراJournal Article20200111The story of the life of Mary is one of the common stories in the Quran and the four Gospels. However, Mary does not have the same role and position in these stories. According to the Gospels, Mary’s most important attributes are regarded as her being the mother of Jesus and the miraculous birth of her son. But this image in the Christian culture and tradition gradually evolves to the point that Mary becomes a saint and finds the status of divinity. This image is mentioned in the Quran, and in fact the Quranic narration of the story of Mary is accompanied by the negation of this view. Overall, what is said in the Quran is much beyond the narrative of the Gospels. In the verses of the Quran, characteristics are quoted for Mary that are not unlike the characteristics of the prophets. Commentators, however, especially those with mystical tendencies, have tried to interpret these characteristics in a different way and eventually they consider Mary as a saint one. This article, while recounting the evolution of Mary’s position in Christianity and Islam, addresses the important issue of why in the Islamic tradition, Mary, and in fact any woman, fails to reach the status of prophecy and her position in Islamic Mysticism and Sufism is merely accepted as a saint one.داستان زندگی حضرت مریم از جمله داستانهای مشترک قرآن و اناجیل اربعه (عهد جدید) است. با وجود این مریم در این داستانها نقش و جایگاه یکسانی ندارد. با استناد بر اناجیل ویژگیهای مهم مریم به اعتبار مادر عیسی بودن و تولد معجزهآسای او است. اما این تصویر در فرهنگ و سنّت مسیحی بهتدریج تا آنجا تحوّل مییابد که مریم به شخصیتی مقدّس بدل میشود و مقام الوهیّت پیدا میکند. به این تصویر در قرآن اشاره میشود و در واقع حکایت قرآن از داستان مریم با نفی این دیدگاه همراه است. امّا در مجموع آنچه در قرآن حکایت میشود بسیار فراتر از روایت اناجیل است. در آیات قرآن ویژگیهایی برای مریم نقل میشود که بیشباهت به ویژگیهای انبیاء نیست. هرچند که مفسرّان بهویژه مفسرّانی با گرایشهای عرفانی تلاش کردهاند این ویژگیها را بهگونهای دیگر تفسیر کنند و در نهایت مریم را واجد مقام ولایت بدانند. در این مقاله ضمن سیر تحوّل جایگاه مریم در مسیحیّت و اسلام بازگو میشود به این موضوع مهم نیز پرداخته میشود که چرا در سنّت اسلامی مریم و بالطبع زن، از مقام نبوّت باز میماند و در تصوّف و عرفان اسلامی مقام او تنها در حد یک ولی پذیرفته میشود.پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیپژوهشنامه زنان2383-0743113320200922A Review of the Legitimacy of the Condition of Non-Referral in Revocable Divorce in Imami Jurisprudence and Iranian Lawواکاوی مشروعیت شرط عدم رجوع از طلاق رجعی در فقه امامیه و حقوق ایران2944539810.30465/ws.2020.5398FAاحسان علی اکبریدانشگاه اصفهانامین امیرحسینیدانشگاه شهید بهشتی رهJournal Article20181106One of the issues in Imami jurisprudence and Iranian law that has provided a place for debate and division of judges’ opinions is the issue of returning in divorce, which is considered as a right for men in revocable divorces. In this regard, if the wife stipulates to the man during the necessary marriage that the man has no right to return after the revocable divorce and cannot exercise his right, the question is, what is the status of this condition in terms of validity? The authors in the present article, adopting an analytical-descriptive method, and studying the principles and evidences, believe that: although some consider referral to be a man’s right and therefore, due to the nature of the right, it can be revoked, the legal and jurisprudential nature of referral is one of the rules of the matter, so the condition to the contrary seems invalid. Examination of the evidence also reflects the ruling on returning in divorce, which is on the basis of Islamic narrations. On the other hand, the possibility of revoking the referral, contrary to the need to take care of the interests of the family, is also based on evidence.از مسائلی که امروزه در فقه امامیه و حقوق ایران محل بحث بوده و زمینه تشتت آرای قضات را فراهم آورده موضوع رجوع در طلاق است که به عنوان حقی برای مرد در طلاق های رجعی در نظر گرفته شده است . در همین راستا در صورتی که زوجه ضمن عقد لازمی بر مرد شرط نماید که مرد بعد از طلاق رجعی، حق رجوع نداشته باشد و نتواند حق خود را اعمال نماید، آیا می توان شرط مزبور را صحیح دانست یا باید حکم به عدم صحت شرط مزبور نمود. در همین راستا برخی به استناد حکم بودن رجوع و عدم امکان شرط خلاف حکم، شرط مزبور را باطل دانسته اند اما در مقابل برخی آن را حق مرد دانسته و بر همین اساس به علت ماهیت حق، آن را قابل اسقاط میدانند که برای اثبات مدعای خود، به ادله ای استنادنموده اند. لذا این دسته از فقها و حقوقدانان، شرط را صحیح دانسته اند. با فحص از ادله می توان دریافت که حکم بودن رجوع در طلاق از منطوق روایات کشف شده و نیز اسقاط رجوع،هم چنین توجه به مصالح خانواده، به علاوه آن که شرط مزبور، اسقاط ما لم یجب بوده و نمی توان آن را صحیح دانست.پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیپژوهشنامه زنان2383-0743113320200922A Sociological Analysis of Instances of Violence against Women in International Law with an Emphasis on Forced Pregnancyواکاوی جامعه شناختی مصادیق خشونت علیه زنان در حقوق بین الملل با تأکید بر بارداری اجباری4567550810.30465/ws.2020.5508FAمجتبی انصاریاندکتری حقوق بین الملل عمومی، استادیار دانشگاه پیام نورآتنا غلامی نیارمیدکتری جامعه شناسی، پژوهشگر مطالعات اجتماعیسبحان طیبیدکتری حقوق محیط زیست، پژوهشگرحقوق بین الملل،مدرس دانشگاه آزاد علوم و تحقیقاتJournal Article20200111Sexual violence is condemned in any form and by anyone. The institutionalization of the culture of patriarchy, female disparagement, lack of comprehensive legal support for women, and the internalization of women’s self-disparagement, are among the internal factors in any society that perpetuate violence in various forms against women and then spread it to the international community. The main purpose of this article is to investigate cases of sexual violence against women in international law with an emphasis on forced pregnancy. Forced pregnancy as a crime against humanity must be criminalized not only because of demographic disruption or genocide, but also because of the oppression of the injured woman. The prohibition of sexual violence has become more or less criminalized in the laws of some countries, and there are cases of forced pregnancy in the international judicial process. The present article is applied in terms of purpose, and is descriptive and analytical in nature. The method of data collection was the library method, and analysis of data was done through the qualitative method of structural and interpretive analysisخشونت جنسی در هرحالت و توسط هر فردی محکوم است. نهادینه شدن فرهنگ مردسالاری، خوارانگاری زنان، عدم حمایت جامع قوانین حقوقی از آنان و درونی شدن خود خوار انگاری زنان، از عوامل داخلی در هر جامعه است که باعث تداوم خشونت در اشکال مختلف علیه زنان شده و سپس به جامعه بین الملل تسری پیدا می کند. هدف اصلی این مقاله، واکاوی مصادیق خشونت جنسی علیه زنان در حقوق بین الملل با تأکید بر بارداری اجباری است. بارداری اجباری به عنوان جنایت علیه بشریت نه تنها به دلیل برهم خوردن ترکیب جمعیتی یا نسل زدایی، بلکه به دلیل ظلم و ستمی که بر زن آسیب دیده صورت میگیرد، باید جرم انگاری شود. منع خشونت جنسی کم و بیش در قوانین کشورها جرم انگاری شده است و در رویه قضایی بین المللی شاهد قضایایی از بارداری اجباری هستیم. این مقاله به لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ ماهیت توصیفی و تحلیلی است. روش گردآوری دادهها، به شیوه کتابخانهای بوده و تحلیل و تجزیه دادهها با شیوه کیفی تحلیل ساختاری و تفسیری انجام گرفته است.پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیپژوهشنامه زنان2383-0743113320200922A Qualitative Study of Taboos in Sexual Dissatisfaction of Women Seeking Divorceمطالعه کیفی تابوها در نارضایتی جنسی زنان متقاضی طلاق6990525310.30465/ws.2020.5253FAلیلا بهرامیگروه مطالعات زنان، دانشکده علوم انسانی ، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.افسانه توسلیگروه مطالعات زنان و خانواده، دانشکده علوم اجتماعی و اقتصادی، دانشگاه الزهراء، تهران، ایران.Journal Article20200317The present interdisciplinary study seeks to discover the sexual taboos and their effect on divorce lawsuits by the wife in the courts of the judiciary. First, the factors influencing the couples’ sexual dysfunction or disruptions were examined, and then the individual and sociological contexts of sexual taboos that led to concealing the cause of divorce and changing the title of petitions filed by women were discussed. The research method was qualitative and based on content analysis, and sampling was done among the individuals referring to courts of justice and lawyers’ offices. 10 people were selected from divorced women and 16 from women seeking divorce. The main instrument for measuring the research variable was a semi-structured interview. All divorced or divorce-seeking women interviewed expressed dissatisfaction with the quality of their sexual relations, and the most important factors were the inability to meet the sexual needs of women, lack of caress and preparation before the relationship, and lack of affectionate emotional and verbal communication, respectively. Also, the perception of sexual taboos among women, at the individual and social levels, was identified by the abundance of the themes of shame, fear of judgment, the existence of legal gaps and the atmosphere in the courts. The results show the significant effect of sexual dissatisfaction on the demand for divorce, and the existence of sexual taboos among women is effective in keeping it secret in lawsuits.پژوهش میان رشته ای حاضر، درصدد کشف و بررسی تابوهای جنسی و اثر آن بر دعوای طلاق توسط زوجه در محاکم دادگستری میباشد. ابتدا عوامل موثر بر بدعملکردی و یا اختلال در کارکرد روابط جنسی زوجین بررسی شد و سپس زمینههای فردی و جامعهشناختی تابوهای جنسی که منجر به پنهان داشتن علت طلاق و تغییر عنوان دادخواست های مطروحه توسط زنان شده بود مورد بحث قرار گرفت. نمونهگیری از بین افراد مراجعهکننده به محاکم دادگستری و دفاتر وکلا صورت پذیرفت. 10 نفر از بین زنان مطلقه و 16 نفر از زنان در آستانهی جدایی انتخاب شدند. تمامی زنان مطلقه و یا متقاضی طلاق مورد مصاحبه، از کیفیت روابط جنسی خود اعلام نارضایتی نموده و مهمترین عوامل آن بهترتیب در ناتوانی در ارضای زنان، فقدان پیشنوازش و آمادهسازی قبل از رابطه و نبود روابط محبتآمیز کلامی خلاصه گردید. همچنین، درک از تابوهای جنسی در بین زنان ، در سطح فردی و اجتماعی، با فراوانی مضامین شرم، ترس از قضاوت، وجود خلاء های قانونی و فضای حاکم بر محاکم شناسایی گردید. <br /> نتایج حاصله، تاثیر مهم نارضایتی جنسی بر تقاضای طلاق را نشان می دهد و وجود تابوهای جنسی در بین زنان، بر مکتوم داشتن آن در دادخواست ها موثر می باشدپژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیپژوهشنامه زنان2383-0743113320200922Capacity Assessment of the Judicial Bill “Securing Women against Violence” in Consolidating Children’s Right to Healthظرفیت سنجی لایحه قضایی «تأمین امنیت بانوان در برابر خشونت» در تحکیم حق سلامت کودکان91109530910.30465/ws.2020.5309FAمهدی خاقانی اصفهانیاستادیار حقوق جزا و جرم شناسی، پژوهشکده تحقیق و توسعه علوم انسانی، سازمان سمت.0000-0003-2782-6112Journal Article20191231The right to health is the subject of many international treaties and national laws. The protection of this right and the provision of legal and objective requirements for its fulfillment for children – as a specially protected human group – are of great importance and, of course, the concern of legal systems. In addition to direct legislative policy, sub-legislative strategies through the enactment of laws and regulations that affect children’s right to health are an important area of study. The main obligors of the right to health are the governments, and the system of the Islamic Republic has had many ups and downs in protecting this right. Considering the comprehensive dependence of children’s health on the health and safety of mothers, the bill of “Protection, Dignity and Security of Women against Violence” seems to have strengths and weaknesses, the analysis of which from the perspective of the impact of the approval and implementation of the bill (after the approval) on reducing the victimization of children dependent on the victimization of their mothers is the subject of this study. The present study, after recognizing the role of promoting the health of children in reducing their victimization rate, examines the effectiveness of the reform of the judicial system, and criminalization and prevention in protecting women – the subject of this bill – on reducing the underlying vulnerability of children to maternal victimization. The bill’s ideological discourse, and its inability to present a new order combining the three aspects of human rights norms, Islamic teachings, and the considerations of the Iranian family, do not bode well for enhanced protection of women against violence – and, consequently, of the children affected by their mothers’ victimization. Solutions to reduce the shortcomings of the bill are presented in this article.پاسداشت «حق بر سلامت» و تدارک بایستههای حقوقی به منظور استیفای آن برای کودکان، از دغدغه های نظامهای حقوقی است. علاوه بر سیاستگذاری تقنینی مستقیم، راهبردهای قانونگذارانهی فرعی از طریق وضع قوانین و مقرراتی که ابعاد جانبی تبلور حق سلامت کودکان را متأثر میکنند، مهم است. نظر به وابستگی همهجانبهی سلامت کودکان به سلامت و امنیت مادران، لایحه اخیر «صیانت، کرامت و تأمین امنیت بانوان در برابر خشونت» دارای نقاط قوت و ضعفی است، که تحلیل آنها از منظر اثرسنجی تصویب و اجرای لایحه (قانون)، بر کاهش بزهدیدگیِ تبعیِ کودکان از بزهدیدگی مادرانشان موضوع این مقاله است. پژوهش حاضر پس از بازشناسی نقش ارتقاء سلامت کودکان در کاهش نرخ بزهدیدگی آنها، نحوه اثرگذاری اصلاحات نظام دادرسی و جرمانگاری و پیشگیری در حمایت از زنان - موضوع لایحه مذکور – بر کاهش بسترهای آسیبپذیری فرعیِ کودکان از بزهدیدگی مادران را میکاود و پیشنهادهایی جهت اصلاح لایحه مذکور ارائه میدهد. گفتمان ایدئولوژیک لایحه مزبور، و کمتوانیِ لایحه در ارائه نظم نوینی از تلفیقِ سه جنبهی هنجارهای حقوق بشری، آموزههای اسلامی و ملاحظات خانواده ایرانی، چشمانداز موفقی از تقویت حمایت از زنان در برابر خشونت – وبالتبع، کودکانِ متأثر از بزهدیدگیِ مادرانشان از خشونت- به دست نمیدهد.پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیپژوهشنامه زنان2383-0743113320200922Violation of Women’s Rights as a Wife: A Realistic Confrontation of Women with the Issue of Abuse of Their Rightsنقض حقوق زن در نقش همسری: مواجهه ی واقع گرایانه زنان با مسئله تضییع حقوق خود111139550710.30465/ws.2020.5507FAمریم رحیمی سجاسیفارغ التحصیل دکتری مطالعات زنان از دانشگاه تربیت مدرسعبدالحسین کلانتریمدیر گروه جامعه شناسی دانشگاه تهرانطوبی شاکری گلپایگانیدکتری فقه و حقوق جزا، عضو هیأت علمی گروه مطالعات زنان دانشگاه تربیت مدرسJournal Article20190916Reflecting on the sharia cases of women’s rights in the role of a wife represents examples of women’s rights that are less known in society. There seems to be a kind of inconsistency in the three sources of sharia, custom and law in relation to this issue. The present article, while acknowledging the complexity and multidimensionality of the reasons for this contradiction, aims to examine the role of women in this regard from the perspective of social psychology approach. To this end, 30 women living in Tehran province who had a marital life experience were interviewed in the light of how to encounter the violation of their rights. Data analysis using the thematic analysis method led to the extraction of five key themes of self-silencing, learned helplessness, meta-religious femininity, family-orientedness and ethics in women which prevented them from claiming their rights. Accordingly, through perceiving their individual abilities and the socio-cultural conditions of their society, women avoid claiming their well-known rights by adopting a realistic approach, and they contribute to violating women’s rights and stabilizing the status quoتأمل در مصادیق شرعی حقوق زن در نقش همسری، معرف مصادیقی از حقوق زن است که در جامعه کمتر شناخته شده است. به طوری که به نظر می رسد در ارتباط با این مسئله، در منابع سه گانه شرع، عرف و قانون، نوعی ناهمسازی و شکاف وجود دارد. مقاله حاضر با اذعان به پیچیدگی و ذو ابعاد بودن دلایل این تعارض، در نظر دارد از منظر رویکرد روانشناسی اجتماعی، نقش زنان را در این زمینه مورد مطالعه قرار دهد. به این منظور 30 زن ساکن استان تهران که سابقه زندگی زناشویی داشت ند، از حیث چگونگی مواجهه با تضییع حقوق خویش مورد مصاحبه قرار گرفتند. تحلیل داده ها با استفاده از روش تحلیل تماتیک، به استخراج پنج تم محوری خودخاموشی، درماندگی آموخته شده، زنانگی فراشرعی، خانواده مداری و اخلاق مداری انجامید که مانع مطالبه گری زنان شده بود. براین اساس زنان با ادراک توانایی های فردی خویش، خُلقیات شوهر و شرایط فرهنگی- اجتماعی جامعه، با اتخاذ رویکرد واقع گرایی از مطالبه حقوق شناخته شدة خود ممانعت کرده و در تضییع حقوق زن و تثبیت وضعیت موجود مشارکت می ورزند.پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیپژوهشنامه زنان2383-0743113320200922Child Marriage According to the Quranبررسی انتقادی قانون کودک همسری بر مبنای قرآن141163551010.30465/ws.2020.5510FAصدیقه شکوری رادمرکز مطالعات و تحقیقات زنان دانشگاه تهرانJournal Article20191012Child marriage is approved in the Civil Code of Iran based on two verses in the Quran, some hadiths and the Prophetic tradition in Imami jurisprudence. In the present study, which is a library research, the issue of child marriage is discussed from the perspective of women’s studies, which is committed to improving women’s status. By focusing mainly on the teachings of the Quran and using a historical-analytical approach to the interpretation of the Quranic verses, it is argued that Article 1041 of the Civil Code has no Quranic basis and reason for child marriage. Firstly, child marriage is not prescribed, nor even mentioned, in the Quran. Secondly, the general Quranic teachings and rituals related to marriage and the relationship of husbands with their wives are not compatible with it. Therefore, Article 1041 of the Civil Code of Iran is not consistent with the Quran. It is not a law established by Islam and should be understood within the larger social and cultural context of the time. Hence, considering its negative effects and consequences for children and society, it seems reasonable and necessary to review this legal article and amend itدر قانون مدنی ایران «کودک همسری» یا «ازدواج صغار» علیرغم آسیب های فردی، خانوادگی و اجتماعی آن، پذیرفته شده است. با استناد به دو آیه در قرآن، پاره ای از احادیث و سنت فقها حکم به جواز آن داده اند. در مقالة حاضر که پژوهشی است کتابخانه ای، موضوع «کودک همسری» در «قرآن» از منظر مطالعات زنان، که متعهد به بهبود و ارتقای وضعیت زنان است، با تمرکز بر آموزه های قرآن و با استفاده از روش تحلیلی -تفسیری قرآن به قرآن مورد بررسی قرار گرفته است. در این مقاله استدلال شده است که کودک همسری در قرآن تجویز نشده و حتی به آن اشاره ای نرفته است و آموزه های قرآنی درباره ازدواج و ارتباط شوهران با زنانشان با آن سازگاری ندارد. بنابر این، به نظر می رسد که ماده 1041 قانون مدنی دربارۀ ازدواج کودکان هیچ دلیل قرآنی ندارد. این پدیده از احکام تأسیسی اسلام نبوده و حکم به جواز آن در فقه باید در بافت فرهنگی، اجتماعی و تاریخی فهمیده شود. با توجه به آثار و تبعات ناگوار آن برای کودکان و جامعه، بازنگری در مادة قانونی مذکور و اصلاح آن ضروری و ممکن به نظر می رسد.پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیپژوهشنامه زنان2383-0743113320200922Representation of Women in the Discourse of Women’s Rights Activists in Iranبازنمایی زن در گفتمان کنشگران حقوق زنان در ایران165191551110.30465/ws.2020.5511FAشیرین محمدیپزوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیآتوسا رستم بیک تفرشیهیأت علمی پزوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگییحیی مدرسی تهرانیپژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیJournal Article20200108This study aims at analyzing the main competing discourses among the opponents and proponents of women’s labor and sports. Through a quantitative and qualitative descriptive-analytical method, it studies how women are represented in different discourses in competition, and among male and female speakers. The data consist of a corpus gathered through library method including 16 lecture texts of the female and male opponents and proponents during the past 5 years, selected through random sampling. The results show that the two main discourses, the modernist discourse and the traditional discourse (including the traditional family-centered, patriarchal, traditional religious and revolutionary approaches) are in competition. Opponents mostly refer to the traditional discourse, and proponents to the modernist. In traditional discourse of the opponents, women are represented by stereotypical roles such as mother, wife, kadbanu (a good housewife), homemaker, child bearer, parent, responsible for the raising of the children, and dependent on their husbands. The importance of the role of women in the family is common among the traditional and modernist viewpoints. However, proponents emphasize the role of woman in the society too. Taboo words such as adultery, rape, prostitution, sex dealers, etc., and ideological words such as chastity, purity, revolution and referring to woman’s age for marriage are just used in men’s speeches, and they used Islam/Muslim more than women.پژوهش حاضر به تحلیل گفتمان کنشگران موافق و مخالف ورزش و اشتغال زنان و بررسی بازنمایی زن در آن میپردازد و با روش توصیفی-تحلیلی و به شیوۀ کیفی و کمّی به این پرسشها پاسخ میدهد: گفتمانهای رقیب در حیطۀ ورزش و اشتغال زنان کدامند؟ زن در این گفتمانها چگونه بازنمایی میشود؟ جنسیت چه تأثیری بر انتخابهای واژگانی سخنران دارد؟ دادهها به شیوۀ کتابخانهای و به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای گردآوری شدهاند و شامل 16 متن سخنرانی در 5 سال اخیر است. بر مبنای نتایج، دو گفتمان اصلی تجددگرا و سنتی در رقابت هستند. مخالفین بیشتر به گفتمان سنتی و موافقین به گفتمان تجددگرا و گاهی به عناصر گفتمان سنتی برای اقناع مخاطب ارجاع میدهند. زن در گفتمان سنتی در قالب نقشهای کلیشهای مادری، همسری، کدبانوگری، خانهداری، فرزندآوری و فرزند پروری و موجودی وابسته به مرد بازنمایی میشود. در گفتمان تجددگرا علاوه بر نقش زن در خانواده بر نقشهای اجتماعی او نیز تاکید میشود. دشواژه-هایی مانند زنا، چشم هرزهی هوسآلود مرد، تجاوزات جنسی، شغل روسپیگری، دلاّلان جنسی و غیره؛ همچنین واژههای ایدئولوژیک مانند انقلاب، عفت و عفاف و ارجاع به سن زن برای ازدواج تنها در گفتمان مردان دیده شد و مردان بیشتر از واژهای اسلام و مسلمان استفاده کردهاند.