بررسی میزان ونوع استفاده از پیام رسان های تلفن همراه هوشمند نزد زنان خانه دار تهران

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسندگان

1 دانشکده علوم انسانی دانشگاه علوم تحقیقات

2 دانشگاه علامه طباطبایی

3 واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی

چکیده

با عمومی شدن دسترسی تلفن همراه هوشمند و افزایش تصاعدی ضریب نفوذ اینترنت در ایران و در کنار آن افزایش نرم افزارهای اجتماعی تلفن همراه و کاربرد های ارتباطی آن، کاربران از جمله بانوان خانه دار توجه ویژه ای به آن ابراز نمودند. از آنجا که زنان نیمی از پیکره جامعه اند و نقش مهمی در توسعه جوامع ایفا می کنند، لازم شد پژوهشی با هدف بررسی میزان و نحوه استفاده از این ابزار ارتباطی نزد زنان خانه دار صورت گیرد و عواملی همچون مدت زمان استفاده، کاربردهای مورد نظر و تعداد شبکه های ارتباطی تلفن همراه که خانم های خانه دار در آن حضور دارند، مورد بررسی قرار گیرد. روش پژوهش، توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش زنان ساکن مناطق شهر تهران می‌باشند که به روش نمونه گیری طبقه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. گروه نمونه در این پژوهش براساس جدول کرسی و مورگان ٣٨٤ نفر از زنان خانه دار است. برای گردآوری اطلاعات از ابزار پرسشنامه محقق ساخته پس از روایی و پایایی بهره گرفته شد. یافته های پژوهش نشان داد، ٥/٢٥ درصد زنان خانه دار با اینکه کاربر پیام رسان های تلفن همراه می باشند، آشنایی کمی با این ابزارارتباطی دارند. همچنین نتایج حاکی از آن است که بین متغیرهای تنوع پیام رسان ها، اطلاع رسانی و ارتباط با دیگران و میزان استفاده از پیام رسان های تلفن همراه رابطه وجود دارد. زنان با ایفای نقش مادری و همسری، نقش محوری در تحکیم خانواده و تربیت نسل آینده دارند و بیشترین تأثیر را بر سلامت و بهداشت خانواده ایفا می کنند. پس لازم و ضروری است که اطلاع رسانی و فرهنگ سازی مناسب در این زمینه صورت گیرد. تا استفاده از این ابزار ارتباطی که همچنان رو به گسترش است، صرفا جهت بالا رفتن آگاهی آنان و کارهای روزمره مفیدشان باشد

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Housewives and Smart Mobile Messengers Types and Level of Usage

نویسندگان [English]

  • Tayabeh mansourishad 1
  • Ali Delawar 2
  • Afsaneh Mozafari 3
1 University Science and Research Tehran
2 Allameh Tabatabaei University
3 Islamic Azad University
چکیده [English]

Smart phone access and rapid increase in Internet penetration rate in Iran, along with an increase in the number of mobile social software and their communication applications have led users, including housewives, to pay special attention to smar phone massagers. Since women are half of society and play an important role in the development of societies, a research was needed to determine the nature and extent usage of these communication tools by housewives and to identify factors such as the duration of use, the desired uses, and the number of mobile communication networks that housewives are attending. The research is a descriptive survey. The statistical population of this study is women living in Tehran, selected by multi-stage stratified sampling method. The sample group, according to Morgan's table, is 384 housewives. For data collection, a researcher-made questionnaire was used after its validity and reliability. Findings of the research showed that 25.5% of housewives, although have mobile messengers, are less familiar with this tool. Also, the results indicate that there is a relationship between the variables of communication messenger variety, communication with others, and the level of mobile massager usage. Women play a central role in family consolidation and future generation education, and they have the most impact on family health and well-being. Therefore an appropriate culturalization is a necessary in this filed

کلیدواژه‌ها [English]

  • Smart phone Massagers
  • communication
  • Housewives
- اسکندریان، غلامرضا. برغمدی، هادی (١٣٩٤) بررسی میزان و نحوه استفاده دانشجویان پیام نور کرج از تلفن همراه هوشمند. تهران: همایش تلفن هوشمند و سبک زندگی.
- اکبری تبار، علی اکبر(١٣٩٠) بررسی تحلیل شبکه های اجتماعی مجازی. پایان نامه کارشناسی ارشد. تهران: دانشگاه تربیت مدرس.
- پاتریشیا، ولیس (۱۳۸۲). ترجمه: فضل الله قنادی، روانشناسی اینترنت. تهران.
 - حکیم آرا، محمد علی (۱۳۸۸). روانشناسی رسانه؛ تهران: دانشکده صدا و سیما.
- خدایاری، گلثوم. دانشور حسینی، فاطمه. سعیدی، حمیده. میزان و نوع استفاده از شبکه های اجتماعی مجازی. فصلنامه پژوهش های ارتباطی، سال ٢١، بهار ١٣٩٣.
-  سلحشوری، پروانه. کلدی؛ علیرضا (١٣٩١) بررسی تاثیر حمایت اجتماعی بر توانمندسازی زنان. مجله مطالعات توسعه اجتماعی ایران. سال چهارم .
- ساروخانی، باقر. توسلی، غلام عباس و عربی نژاد، عزیز (١٣٨٥). تاثر فضای مجازی بر کنش اجتماعی جوانان «دانشجوی دختر با تاکید بر اینترنت». سال دوم، پژوهش نامه علوم اجتماعی .
- سورین، تانکارد، ورنر جی وجیمز دبلیو(١٣٨٨)، نظریه های ارتباطات، ترجمه دکتر علیرضا دهقان، تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
- سیف الهی، سیف الله. شاطری، پروانه (١٣٩٤) نقش شبکه های اجتماعی نوین در تغییر رفتار دختران و زنان ایرانی. نشریه مطالعات توسعه اجتماعی ایران. سال هفتم . شماره ٢.
- شیرازی، رضا (١٣٩٠) هویت قومی جوانان. تهران. انتشارات آگاه.
- مک کویل، دنیس، ویندال سون، ترجمه: میرانی، گودرز (١٣٨٨) مدلهای ارتباطات جمعی. ناشر طرح آینده.
- مک کوئین، وینس (١٣٨٠) درآمدی بر نظریه ارتباط جمعی، مترجم: پرویز اجلالی، تهران: نشر مرکز تحقیقات رسانه .
-رحیمی، بابک؛ کرمانی، حسین؛ علی حسینی، زهره و مشکینی، محمد مهدی (١٣٩٥) رابطه استفاده از تلفن همراه هو شمند و شکاف دیجیتالی در شهر تهران، فصنامه مطالعات رسانه های نوین، سال دوم. شماره ٧. 
- کاستلز، مانوئل (١٣٨٥)، عصراطلاعات: اقتصاد، جامعه و فرهنگ، ترجمه حسن چاووشیان، تهران: انتشارات طرح نو .
-کرمانی، حسین؛ پاکدامن، یوسف و آشتیانی، محمد (١٣٩٥) مطالعه عوامل ترجیح پیام رسان فوری تلگرام بر دیگر برنامه های مثابه توسط کاربران ایرانی، فصلنامه جامعه، فرهنگ، رسانه. سال ١٨ .
- کاظمی، عباس(١٣٩٤) تحلیل فضای مجازی در ایران، هنوز در سطوح اولیه است. دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانه ها.
-کوثری، مسعود. یگانه، محمدرضا. خیرخواه، طاهره (١٣٨٥) کاربرد تلفن همراه بر کاربران ایرانی. تهران: مطالعات فرهنگی ارتباطات.
- منتظر قائم، مهدی (١٣٨١) امنیت در فضای مجازی. تهران: پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ادبیات .
- مهدی زاده، شراره (١٣٨٨) بررسی رابطه میزان و نحوه استفاده از اینترنت و هویت فرهنگی جوانان . فصلنامه انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات .
- مظفری، افسانه (١٣٩٥) نقش وسایل ارتباط جمعی در مشارکت اجتماعی. مجله مطالعات توسعه اجتماعی ایران، سال نهم. شماره اول.
- مک لوهان، مارشال (١٣٧٧) برای درک رسانه ها (ترجمه سعید آذری) تهران: مرکز تحقیقات، مطالعات و سنجش برنامه ای صدا و سیما.
- محمد پور، محمد؛ هاشمی نصرآباد، تورج؛ کلانتری، سالار (١٣٩٥) نقش ویژگی های شخصیتی در تمایز گذاری کاربران و غیرکاربران شبکه های اجتماعی .فصلنامه مطالعات رسانه های نوین، سال دوم شماره ٧.
- نوابخش، فرزاد؛ خادم، رسول؛ آرام، هاشم. اینترنت و هویت اجتماعی (١٣٩٢) فصلنامه مطالعات توسعه اجتماعی ایران. دوره ٥. شماره ٢.
- نجف قلی، اعظم(١٣٩٠) دنیای مجازی، امکانات، قوانین، روش ها و ابزارهای ارزیابی . تهران: نشر کتابدار.
- هابرماس، یورگن (١٣٨٦) ترجمه ؛ جمال محمدی. دگرگونی ساختاری حوزه ی عمومی. تهران: نشر افکار.
-OKsamen,v., &Rautiainen p.(2002) Ihave my whole life in my hand : Mobile  in  the  everyday  life of children  and  teengers in finland.
 - Perez ,s, (2010) Mobile  usage  in  japan  us  and  Europe ,compared  retraved  from
http;//www.read write web .com / mobil /2010/10/8 , 6:16 AM. 
- Thomas ,S.,Heinrich, s,Khuhnlein, A,&Radan k.( 2010) The associain between socioeconomic ststus and exposure to mobil telecommunication networks in adolescents and children.