عزیزی, شیرین, شفیعی رودپشتی, میثم. (1391). کاربرد مدل کانو به منظور شناسایی عوامل مؤثر بر بهبود بهرهوری مدیران زن آموزشوپرورش (مورد: آموزشوپرورش منطقۀ یک شهر تهران). پژوهشنامه زنان, 3(6), 71-93.
شیرین عزیزی; میثم شفیعی رودپشتی. "کاربرد مدل کانو به منظور شناسایی عوامل مؤثر بر بهبود بهرهوری مدیران زن آموزشوپرورش (مورد: آموزشوپرورش منطقۀ یک شهر تهران)". پژوهشنامه زنان, 3, 6, 1391, 71-93.
عزیزی, شیرین, شفیعی رودپشتی, میثم. (1391). 'کاربرد مدل کانو به منظور شناسایی عوامل مؤثر بر بهبود بهرهوری مدیران زن آموزشوپرورش (مورد: آموزشوپرورش منطقۀ یک شهر تهران)', پژوهشنامه زنان, 3(6), pp. 71-93.
عزیزی, شیرین, شفیعی رودپشتی, میثم. کاربرد مدل کانو به منظور شناسایی عوامل مؤثر بر بهبود بهرهوری مدیران زن آموزشوپرورش (مورد: آموزشوپرورش منطقۀ یک شهر تهران). پژوهشنامه زنان, 1391; 3(6): 71-93.
کاربرد مدل کانو به منظور شناسایی عوامل مؤثر بر بهبود بهرهوری مدیران زن آموزشوپرورش (مورد: آموزشوپرورش منطقۀ یک شهر تهران)
امروزه مفهوم توسعۀ پایدار کاربردی جهانی پیدا کرده و بسیاری از بخشها و ارکان هر جامعه را درگیر خود ساخته است. از بین عوامل و شاخصههای فراوانی که بر دستیابی به توسعۀ پایدار مؤثر هستند، نظام آموزشی به انحای گوناگون در سطح قابل توجهی تأثیرگذار است. کارآمدی این نظام نیز تابع عوامل و مؤلفههای گوناگونی است. مدیران و مدیریت آنها یکی از این مؤلفههاست که نقشی مهم در کارآمدی نظامهای آموزشی دارد. بنابراین، با توجه به تعداد قابل توجه مدیران زن در نظام آموزشی کشور، این مقاله در صدد است تا در گام نخست عواملی را که به افزایش سطوح بهرهوری مدیران زن کمک میکند، شناسایی کرده و در اقدامی مبتکرانه و با توجه به اینکه مدل کانو خصلت دستهبندی مؤلفهها و ویژگیها را از حیث ابعاد کیفیتی داراست و تاکنون از آن فقط برای سنجش رضایت مشتری استفاده میشده، اکنون به منظور طبقهبندی عوامل مؤثر بر بهرهوری مدیران زن آموزشوپرورش بهکارگرفتهشود. نتایج بهدستآمده از این پژوهش نشان میدهد از 23 مؤلفۀ شناساییشده به عنوان مؤلفههای مؤثر بر بهرهوری مدیران زن، 1 مؤلفه الزامی، 16 مؤلفه یکبعدی و 3 مؤلفه جذاب هستند. در پایان، رتبهبندی این مؤلفهها نیز ارائه شده است
Identifying and Categorizing Factors of Productivity of Female Teaching and Training Managers by Kano Model
(Case Study: Education Office of Tehran, District 1)
نویسندگان [English]
Shirin Azizi1؛ Maysam Shafiee Roodposhti2
چکیده [English]
Nowadays the concept of sustainable development finds a global application and involves many of the pillars and sections of any community. Among the many factors that affect the sustainable development, educational system is effective in many ways in remarkable levels. Effectiveness of this system is dependent to various factors and components. Managers and their management are one of the components that have significant role in the teaching and training systems. Therefore considering the significant number of woman managers in our country teaching and training system, this paper is trying to identify factors that help to increase the productivity of woman managers. We, in an initiative act, and considering that using Kano model can help to categorize factors and characteristics qualitatively and has been used for measuring satisfaction customer, use it for categorizing the productivity of female managers in the teaching and training system. The result obtained from this study show that among 23 elements identified as effective elements in productivity of female managers, 1 factor is necessary, 16 factors are one-dimensional and 3 factors are attractive. Finally the rating of these elements is also presented.
کلیدواژهها [English]
teaching and training office, managers’ productivity, female managers, Kano customer satisfaction model, sustainable development
مراجع
انصاری رنانی، قاسم و سارا سبزی علیآبادی (1388 ). «اولویتبندی عوامل سازمانی مؤثر در ارتقای بهرهوری نیروی انسانی در صنایع کوچک»، بررسیهای بازرگانی، ش 39.
اولیا، محمد صالح و میثم شفیعی رودپشتی (1386). «تحلیل و بهکارگیری مدل کانو در تأمین رضایت مشتری (مطالعۀ موردی: طراحی وب سایت)»، سومین کنفرانس بینالمللی بازاریابی.
حاجکریمی، عباسعلی و رضا پیرایش (1385). «تبیین عوامل مؤثر بر بهرهوری منابع انسانی در سازمانهای دولتی با استفاده از تکنیک تحلیل مسیر»، فرهنگ مدیریت، ش 14.
مقدس، علیاکبر و خدیجه احمدی (1381). «بررسی جامعهشناختی عوامل مؤثر بر بهرهوری کادر اداری سازمانهای دولتی شیراز»، مجلۀ علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز، دورۀ 19، ش 1 (پیاپی 37).
میرغفوری، سید حبیبالله؛ و حسین صیادی (1386). «شناسایی، تجزیه و تحلیل و رتبهبندی عوامل مؤثر بر بهرهوری معلمان (مورد مطالعه: معلمان استان یزد)»، مجلۀ علومتربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز، دورۀ 2، شماره 4.
میرغفوری، سید حبیبالله؛ و میثم شفیعی رودپشتی (1387). «شناسایی و رتبهبندی عوامل مؤثر بر بهبود کیفیت خدمات آموزشی بخش آموزش عالی (مطالعۀ موردی: دانشگاه مدیریت دانشگاه یزد)، آموزش عالی ایران، ش 2.
Battel, A. A (1994). “Productivity Fains From the Implemention of Employee Training Programs”, Industrial Relations. No. 23.
Homyun, Jang-Kyonghoon, Kim-Jaeju, Kim-Juhyung, Kim (2011). “Labour Productivity Model for Reinforced Concete Constrution Projects”, Emerald Group Publishing Limited, vol.11, NO.1.
Zhang P. Von Dran G (2001). “Expectations and Ranking of Website Quality Features: Results of Two Studies on User Perceptions” , Proceeding of the Hawaii International Conference on System Science, [HICSS 34].
Evans R J and Lindsay W M (2002). The Management and Control of Quality, 5 Edition, South-Western/Thomson LearningTM.
Sauerwein E. Bailom F; Matzler k; .Hinterhuber H (1996). “The Kano Model: How to Delight Your Customers”, International working seminar on production economics, Volume I of the IX.
“Kano`s Methods for Understanding Customer - Defined Quality”, Center for Quality of Management journal (1993). Vol. 2, No. 4.
Grigoroudis E. Politis Y. Spyridaki O. Siskos Y. “Modelling Importance Preferences in Customer Satisfaction Surveys”, Technical University of Crete Decision Support Systems Laboratory University Campus & University of Piraeus Department of Informatics . No. 8.
Matzler K. Hinterhuber H (1998). “How to Make Product Development Projects More Successful by Integrating Kano’s Model of Customer Satisfaction into Quality Function Deployment”, Technovation, Vol. 18, No. 1.
Lofgren M. Witell L (2005). “Kano’s Theory of Attractive Quality and Packaging”, QMJ, VOL. 12, No. 3.
Griffin A; Hauser J (1993).“The Voice of the Customer”, Marketing Science. No. 10.
Von Dran G. Zhang P; Small R (1999). “Quality Websites: an Application of the Kano Model to Website Design”, Proceedings of the Fifth Americas Conference on Information Systems. No. 25.
Wilkinson G. Bennett L. Oliver K (1997). “Evaluating the Quality of Internet Information Sources: Consolidated Listing of Evaluation Criteria and Quality Indicators”, Educational Technology. No. 6.
Zhang, P. von Dran G. Small R; Barcellos S (1999). “Websites that Satisfy Users: A Theoretical Framework forWeb User Interface Design and Evaluation”, Proceedings of the Hawaii International Conference on Systems Science (HICSS 32).