@article { author = {Javadi Yeganeh, mohamadreza and Javadi, Reyhaneh}, title = {The Role of Naser al-Din Shah’s Harem Women in the Reforms of Naseri's Era}, journal = {Women Studies}, volume = {3}, number = {5}, pages = {1-21}, year = {2012}, publisher = {IHCS}, issn = {2383-0743}, eissn = {2383-0751}, doi = {}, abstract = {In the present paper, to analyze the role of Harem women in the reforms of Nasseri’s era, using the rational choice theory as one of the general theories in historical sociology, we described the reasons which these women offered as the cons of the reforms in three reformative period: 1848–1851 (the reforms of Mirza Taqi Khan Amir Kabir); 1859–1862 (the reforms of Nasser al-Din Shah); and 1871–1873 (the reforms of MirzaHossein Khan Sepahsalar). This paper criticized the dominant approach in historical narratives and the analysis that introduce harem women as sexual objects that were simply plaything of the courtiers, governors and clergymen by using their body for seducing. Focusing on two Naser al-Din Shah’s harem women, Mahd-e Olia (1805- 1873) andAnis al-Doleh (1842- 1896), this paper emphasize on the rational choice of this actors and the reasons they are offered to criticize the reforms. This shows that their reasonings are not much different from the other groups who are known as the cons of reforms in Nasseri's era.}, keywords = {reforms in Qajar era,the cons of the reform,rational choice,harem,Mahd-e Olia,Anis al-Doleh}, title_fa = {نقش زنان حرم‌سرا در اصلاحات دورۀ ناصری}, abstract_fa = {در مقالۀ پیش رو، برای بررسی نقش زنان حرم‌سرا در اصلاحات دورۀ ناصری، با بهره‌گیری از رویکرد انتخاب عقلانی به مثابۀ یکی از نظریه‌های عمومی جامعه‌شناسی تاریخی، به توصیف استدلال‌های ارائه شده از سوی زنان حرم‌سرا، در مخالفت با سه بازة اصلاحی 1264-1267 (اصلاحات میرزا تقی‌خان امیرکبیر)؛ 1275- 1278 (اصلاحات شخص ناصرالدین‌شاه)؛ 1287-1290 (اصلاحات میرزا حسین‌خان سپهسالار) پرداخته‌ایم. این مقاله، با نقد نگاه حاکم در تحلیل‌های تاریخی که زنان حرم‌سرای شاهی را به ابژه‌هایی جنسی فرو می‌کاهد که بازیچه‌ای برای پیشبرد منافع درباریان، دیوانیان و روحانیان مخالف اقدامات اصلاحی بودند و بر اندام زنانۀ خود و اغواگری متوسل می‌شدند، با تمرکز بر دو تن از زنان حرم‌سرا یعنی مهدعلیا (مادر ناصرالدین‌شاه) و انیس ‌الدوله (همسر ناصرالدین‌شاه)، بر انتخاب عقلانی این کنش‌گران حاضر در عرصۀ اصلاحات تأکید و استدلال‌های آنان برای مخالفت با رویه‌های اصلاحی را بررسی می‌کند و نشان می‌دهد که نوع استدلال‌های آنها در مخالفت با اصلاحات، تفاوت چندانی با دیگر گروه‌های مخالف رویۀ اصلاحی در دورۀ ناصری ندارد}, keywords_fa = {اصلاحات دورۀ قاجار,مخالفان اصلاحات,زنان حرم‎سرا,مهدعلیا,انیس‌الدوله,انتخاب عقلانی}, url = {https://womenstudy.ihcs.ac.ir/article_820.html}, eprint = {https://womenstudy.ihcs.ac.ir/article_820_691e97844b6caef675fdec5f00f6f9b6.pdf} } @article { author = {Jafari Najafi, Leili and Mirkhani, Ezzat sadat and Gharavi Naeeni, Nehle}, title = {The Elements of Anagram Influence in Islamic Culture and Its Effectson Depression of Women Position}, journal = {Women Studies}, volume = {3}, number = {5}, pages = {23-47}, year = {2012}, publisher = {IHCS}, issn = {2383-0743}, eissn = {2383-0751}, doi = {}, abstract = {Because of human beings lack of insight and his ignorance, the gender problem has created crises and disasters for contraries, as those of the race and nationality problems. Meanwhile, women faced contradictions and experienced a two-directional imbalance of extravagance and undersupply because of their exceptional, wise and different creation and their essential role all over the history. Sometimes they have been assumed as superhuman and raised to level of worshipping and sometimes they have been degraded to inhuman level and considered as a thing or a good. A survey on the religions history and the nations’ cultures shows that the women has never possessed a suitable position and her personality has been assumed out of human being caravan. Of course, the exception is Islam. Islam supported the woman’s rights and her human personality and provided her with equal position as men and finally created a revolution in human thought and the society’s culture of the time in this regard. After the great revolution of the Islam and its consequences, the woman faced an extraordinary change in her problems. However, when the Islam prophet  died, a number of events and factors prevented the Islam’s fundamental movement toward realizing the woman’s legal and human position, including deviation of the ruling systems, encountering the domination of the Alavi thought, the rulers’ attempts to vanish the prophet’s speeches, banning to read the prophet’s speeches along with duplicating the false speeches, providing opportunities for story makers to propagate the Israelites in the Islamic Society, the Jew conspiracy and the unity of the Jew and Bani-Omayeh aiming at propagating the Israelites, lack of knowledge and wisdom to answer the time problems and facilitating the return of the Arabic bias and ignorance in problems related to the women, etc. In many religious texts we face subjects about women, which are not in conformity with the holy Quran verses, the Imams’ traditions and the reason. They are in urgent need of precise revision, in order to provide a real viewpoint of Islam about women position in the world. In the present paper, to analyze the role of Harem women in the reforms of Nasseri’s era, using the rational choice theory as one of the general theories in historical sociology, we described the reasons which these women offered as the cons of the reforms in three reformative period: 1848–1851 (the reforms of Mirza Taqi Khan Amir Kabir); 1859–1862 (the reforms of Nasser al-Din Shah); and 1871–1873 (the reforms of MirzaHossein Khan Sepahsalar). This paper criticized the dominant approach in historical narratives and the analysis that introduce harem women as sexual objects that were simply plaything of the courtiers, governors and clergymen by using their body for seducing. Focusing on two Naser al-Din Shah’s harem women, Mahd-e Olia (1805- 1873) andAnis al-Doleh (1842- 1896), this paper emphasize on the rational choice of this actors and the reasons they are offered to criticize the reforms. This shows that their reasonings are not much different from the other groups who are known as the cons of reforms in Nasseri''s era}, keywords = {Islam,women,contextual contradiction,distortion in religious texts,deviations,Israelites}, title_fa = {عوامل نفوذ تحریف در فرهنگ اسلامی و تأثیر آن بر تنزل جایگاه زن}, abstract_fa = {مسئلۀ جنسیت همانند قومیت و ملیت قرنهاست که در تاریخ بشریت به سبب بی‌بصیرتی و جهالت تاریخی فرزند آدم، بحران‌ها و مصایبی را به ارمغان آورده است. زنان به دلیل تفاوتی که در عین تناسب بر اساس خلقت بدیع و حکیمانۀ خداوند با مردان داشته و به علت نقش اساسی که در طول تاریخ بر‌ عهده‌ گرفته‌اند، در تعارض دوسویۀ افراط و تفریط قرار داشته، گاه او را فوق انسان دانسته و در حد پرستش بالا برده‌اند و گاه او را از مقام انسانی فرود آورده و شیء انگاشته‌اند. نگاهی به تاریخ ادیان و فرهنگ‌های اقوام و ملل جهان نشان می‌دهد زن ـ‌جز در دین اسلام ‌ـ مقام شایسته‌ای نداشته و شخصیت او به عنوان موجودی جدا از کاروان انسانیت مطرح شده است. اسلام به حمایت از حقوق و شخصیت انسانی زن وارد میدان شد و او را انسانی برابر و مساوی با مرد دانسته و تحولی بنیادین در تفکر بشری و فرهنگ جامعۀ جاهلی آن روز ایجاد کرد. پس از انقلاب عظیم اسلام و تحولات ناشی از این مکتب انسان‌ساز، تحولی شگرف در مسائل زنان رخ داد. اما، به سبب حوادث بعد از رحلت پیامبر (ص) و بیراهه رفتن مسیر خلافت پس از رسول‌الله (ص)، مقابله با حاکمیت تفکر علوی، اقداماتی چون تعطیلی صدسالۀ نقل حدیث، مجال دادن به قصه‌پردازان در اشاعۀ اسرائیلیات در جامعۀ اسلامی، جعل حدیث، توطئه از سوی یهودیان و همدلی بنی‌اسرائیل و بنی‌امیه در توسعۀ اسرائیلیات، فقدان علم و معرفت لازم در پاسخ‌گویی به مسائل روز، زمینه‌سازی برای بازگشت جاهلیت و عصبیت عربی در مسائل مرتبط با زنان و عواملی از این دست، موانعی را بر سر راه تداوم حرکت بنیادین اسلام در تحول جایگاه حقوقی و انسانی زنان ایجاد کرد. بر همین اساس و به‌رغم تلاش امامان شیعی در تداوم سیرۀ پیامبر (ص)، در بسیاری از متون دینی مطالبی دربارۀ زنان به‌چشم‌می‌خورد که رد پای روشنی از فرهنگ جاهلی و یهود عنود و تحریف‌آفرین است که لزوم بازنگری دقیق و موشکافانۀ آن را ایجاب می‌نماید تا دیدگاه حقیقی دین در مورد جایگاه و نقش زن در نظام آفرینش از میان این ابهامات نمایان گردد.}, keywords_fa = {اسلام,زنان,تعارض متون,تحریف متون,اسرائیلیات,فرهنگ جاهلی}, url = {https://womenstudy.ihcs.ac.ir/article_823.html}, eprint = {https://womenstudy.ihcs.ac.ir/article_823_9511e66fcb418a11c4e122cf16813b44.pdf} } @article { author = {Khalili, Mohsen and Salehnia, Nastaran}, title = {Woman in the Viewpoint of the Assembly of Experts of the Constitution of the Islamic Republic of Iran}, journal = {Women Studies}, volume = {3}, number = {5}, pages = {49-69}, year = {2012}, publisher = {IHCS}, issn = {2383-0743}, eissn = {2383-0751}, doi = {}, abstract = {Revolutions can be divided in two kinds in terms of gender consequences: modernizer and equalizer who women’s rescue is one of their obvious goals; male chauvinists who limit women to family and emphasis on gender differences instead of gender equality. Before studying the concept of women political partnership in contemporary Iranian society, it seems good to understand the attitudes of experts who formulate the constitution towards the issue of woman in their discussions. Our first idea is that fundamental law experts have had a five-aspect attitude (religious, natural, rational, revolution, juridical) to the issue of women and regarded them as an insignificant subset of universality of Islam. Based on this belief, on one hand, the issue of woman was regarded as limited to jurisprudence, since juridical experts dominated the intellectual structure and atmosphere of assembly that formulated the new constitution; on the other hand, collectivism view dominated individualism view, so woman, as an individual in a collection named family, became important and insignificant.}, keywords = {gender and revolution,women,Islamic Revolution of Iran,Assembly of the Experts}, title_fa = {مسئلۀ زن در نگرش خبرگان قانون اساسی}, abstract_fa = {انقلاب‌ها از حیث پیامدهای جنسیتی دو نوع‌اند: مساوات‌گرا، که رهایی زنان یکی از اهداف آنها به‌شمار‌می‌رود؛ و مردسالارانه، که زن را در قالب خانواده محصور می‌سازند. شایسته است پیش از بررسی مفهوم مشارکت سیاسی زنان در جامعۀ‌ انقلابی ایران، درک کنیم که خبرگان تدوین‌کنندۀ‌ قانون اساسی چه نوع نگرشی نسبت به مسئلۀ‌ زن داشته‌‌اند. گمان نخستین آن است که خبرگان دارای نگرشی پنج‌وجهی (مذهبی، بدیهی، عقلانی، انقلابی، فقهی) بوده‌اند؛ یعنی، از یک‌ سو، مسئلۀ‌ زن محصور در شرع محسوب شد، زیرا فقها بر فضای ذهنی مجلس خبرگان چیرگی داشتند؛ و از دیگرسو، نگاه جمع‌گرایانه بر نگرش فردگرایانه غلبه یافت و زن به‌عنوان یک فرد، افزون بر ویژگی‌های فردی، در مجموعه‌ای به نام خانواده نیز اهمیت یافت.}, keywords_fa = {جنسیت و انقلاب,زنان,انقلاب اسلامی ایران,مجلس خبرگان قانون اساسی}, url = {https://womenstudy.ihcs.ac.ir/article_827.html}, eprint = {https://womenstudy.ihcs.ac.ir/article_827_2ab6d1549e12eea96c8677b3fe5f93c2.pdf} } @article { author = {Rahimpour, Foruq Sadat}, title = {Criticizing the Situation of Women in Qazali Thoughts}, journal = {Women Studies}, volume = {3}, number = {5}, pages = {71-100}, year = {2012}, publisher = {IHCS}, issn = {2383-0743}, eissn = {2383-0751}, doi = {}, abstract = {In the works of some Muslim scholars as Qazali, FakhrRazi and KhajeNasirTusi, there are instructions and teachings about styles of behaviors and dealing with women. These instructions are generally discussed in practical philosophy and home thoughts section or along with ethic and political books in which women in roles as mother, wife and daughter are studied, or their nature and entity is considered. In the present paper, we will study the situation of women in Qazali thoughts. He in his three great works in ethics – i.e. Ihya-ye olum al-din, Kimiya-ye sa’adat and Nasih al-moluk – has studied women behaviors and psychology and has presented beliefs about their instructions, educations and rights. We will analyze and criticize his beliefs in these three works. At the same time, considering ethic situation of women in these works, we will try to show the contrasts in the contents and beliefs of the books.}, keywords = {Qazali,woman,daughter,Wife,Ihya-ye olum,Kimiya-ye sa’adat}, title_fa = {نقدی بر جایگاه زن در اندیشۀ غزالی}, abstract_fa = {در آثار برخی اندیشمندان مسلمان نظیر غزالی، فخر رازی و خواجه نصیر طوسی تعالیم و آموزه‌هایی راجع به آداب رفتار و معاشرت با زنان به‌چشم‌می‌خورد. این آموزه‌ها عموماً در حکمت عملی و بخش تدبیر منزل و یا در ضمن کتب اخلاق و سیاست مطرح می‌شود و در آن، زن در چند نقش معین یعنی مادر، همسر و فرزند (دختر) بررسی می‌شود و یا ذات و سرشت و طبیعت وی مورد ملاحظه و مداقه قرار می‌گیرد. در این مقاله جایگاه زن را در اندیشۀ غزالی بررسی می‌کنیم. او در سه اثر بزرگش در علم اخلاق یعنی احیاء‌علوم‌الدین، کیمیای سعادت و نصیحۀ‌الملوک به بررسی خلق‌و‌خو و روان‌شناسی زنان پرداخته و دربارۀ تعلیم و تربیت و حدود و حقوق و وظایف آنان اظهار نظر کرده است. ضمن تحلیل و نقد آرای وی در این سه اثر، می‌کوشیم تا با روشن کردن فضای اخلاقی حاکم بر بحث زنان در این آثار، ناهماهنگی محتوا و مدعای این کتب، یعنی تعلیم اخلاق را نشان دهیم}, keywords_fa = {غزالی,زن,دختر,مادر,همسر,احیاءالعلوم,کیمیای سعادت}, url = {https://womenstudy.ihcs.ac.ir/article_828.html}, eprint = {https://womenstudy.ihcs.ac.ir/article_828_6c48a682a603fb498ed9d7fc19a9df4e.pdf} } @article { author = {Salimi, Ali and Ghobadi, Mosayeb}, title = {Women in Shahrzad Secret and Zeinab tragedy Dramas by Yemeni Author Ali AhmadBaksir}, journal = {Women Studies}, volume = {3}, number = {5}, pages = {101-115}, year = {2012}, publisher = {IHCS}, issn = {2383-0743}, eissn = {2383-0751}, doi = {}, abstract = {Women in both Shahrzad secret and Zeinab tragedy dramas by Yemeni author Ali Ahmad Baksirhave influential roles in advancing the course of events. Ali AhmadBaksirbelieved that women have remarkable abilities. Shahrzad in Shahrzad secret terminated epidemic crisis as a psychologist. In this drama, Baksir elevates Shahrzad to the extentof the super heroine. Also in Zeinab tragedy, he represents Zeinab in form of a capable woman. But she had tragedy fate in this drama; because despiteher impressive abilities, she doesn’t know well about their traditional society, therefore her efforts failand she is destroyed. Baksir, with his religious approach, tries to show the weak aspect of the heroin. His aim is to represent the ways of exit of such fate for capable women of Islamic society.}, keywords = {Arab drama,Ali AhmadBaksir,Shahrzadsecret,Zeinab tragedy}, title_fa = {زن در نمایش‎نامه‎های تراژدی زینب و راز شهرزاد اثر نویسندۀ یمنی، علی احمد با کثیر}, abstract_fa = {زن در دو نمایش‌نامۀ راز شهرزاد و تراژدی زینب اثر نویسندۀ یمنی، علی احمد باکثیر، نقشی تأثیرگذار در پیشبرد نمایش‌نامه و جریان حوادث آن بر‌عهده‌دارد. به باور باکثیر، زنان توانایی‌های شگفت‌انگیزی دارند؛ شهرزاد در راز شهرزاد در کسوت یک روان‌پزشک به یک بحران همه‌گیرِ انسانی خاتمه می‌دهد. در این اثر، باکثیر شهرزاد را تا حد یک اَبَر‌قهرمان بالا می‌برد. همچنین، وی در نمایش‌نامۀ تراژدی زینب زن را به صورت یک انسان بسیار توانمند نشان می‌دهد؛ اما زینب در این نمایش‌نامه، به سرنوشتی تراژیک دچار می‌شود، زیرا او در کنار توانایی‌های تحسین‌برانگیزی که دارد، باورهای جامعۀ سنتی خود را به‌خوبی نمی‌شناسد و در نتیجه، تلاش‌های وی به شکست می‌انجامد و مظلومانه نابود می‌شود. باکثیر در این اثر با رویکرد دینی خود، می‌کوشد جنبۀ ضعف شخصیتی قهرمان را ترسیم کند تا راه خروج از سرنوشتی تراژیک را به زنان توانمند جامعۀ اسلامی نشان دهد}, keywords_fa = {نمایش‎نامۀ عربی,راز شهرزاد,تراژدی زینب,علی احمد باکثیر}, url = {https://womenstudy.ihcs.ac.ir/article_829.html}, eprint = {https://womenstudy.ihcs.ac.ir/article_829_f887a76ccc8b3ca45430e439d8b13834.pdf} } @article { author = {Ameli Rezaee, Maryam}, title = {Analysis of Historical Movement of Family Relationship in the Persian Novel from the Beginning until the 50s}, journal = {Women Studies}, volume = {3}, number = {5}, pages = {117-142}, year = {2012}, publisher = {IHCS}, issn = {2383-0743}, eissn = {2383-0751}, doi = {}, abstract = {Novel writing in the Persian literature is a new literary type which has arisen in constitutional era. This literary type is formed in Iran as entering into social modern era. Realism and attention to socialissues is one of the main themes. Realistic novel in Iran is always in relation with social institutions due to its importance and special performance. Expressing social realities has been considered as the authors’ mission. One of the social concepts in the Persian novels is the family concept. Family in most of the Iranian novels is the key point and the main character is always introduced in the family. On the other hand dealing with human roles in the family reflects the existing realities in the society. Because of social and political conditions dominated in each era, the kind of attention to this issue is different and the authors’ distress to reflect the family problems is fully in conformity with the social status of such era. In more cases, the authors show unlimited social picture within the limited family relations and use the relationships between the family members as a sample to represent social macro-problems to be recognized as a pattern from the social macro-relationships by engaging in details of the close members’ relations. The main purpose of this research is the manner of recreating the family relationships in the Persian novel from the beginning until the 50s which analyses the picture recreated in the literature from this social institute (family) within the general processes form of the realistic fiction.}, keywords = {Realistic fiction,social novel,family relationships,sociological criticism}, title_fa = {بررسی و تحلیل سیر تاریخی سیمای خانواده در رمان فارسی از ابتدا تا دهۀ 50}, abstract_fa = {رمان‌نویسی در ادبیات فارسی گونۀ ادبی جدیدی است که مقارن با مشروطه رواج یافت. این نوع ادبی در ایران هم‌زمان با ورود به دورۀ نوین اجتماعی شکل گرفت و واقع‌گرایی و توجه به مسائل اجتماعی یکی از اصلی‌ترین مضامین آن گردید. رمان واقع‌گرا در ایران به دلیل اهمیت و کارکرد خاص خود، همواره در تعامل با نهادهای اجتماعی بوده است و نویسندگان عموماً بیان واقعیت‌های اجتماعی را برای خود نوعی رسالت می‌دانسته‌اند. یکی از مضامین اجتماعی که در رمان‌های فارسی طرح شده، مضمون خانواده و توجه به این نهاد اجتماعی است. مفهوم خانواده در اکثر رمان‌های ایرانی نقش کلیدی دارد و همواره نقش اصلی داستان در درون خانواده معرفی می‌شود. از سویی، پرداختن به نقش‌هایی که انسان‌ها در خانواده به خود می‌گیرند، غالباً تصویرگر واقعیت‌های موجود جامعه است. به مناسبت شرایط سیاسی و اجتماعی حاکم بر هر دوره، چگونگی توجه به مسئلۀ نهاد خانواده در آن دوره متفاوت است و دغدغۀ نویسندگان در بازتاب مسائل خانواده با اوضاع اجتماعی زمانه مناسبت تام دارد. در بسیاری موارد، نویسندگان در قالب ترسیم سیمای خانواده، سیمای اجتماع را تصویر می‌کنند و از مناسبات میان اعضای خانواده به عنوان نمونه‌ای از روابط اجتماعی افراد، برای طرح مسائل کلان اجتماعی استفاده می‌کنند؛ به‌گونه‌ای که با پرداختن به جزئیات روابط افراد نزدیک به هم، الگویی از مناسبات کلان اجتماعی را بازتاب می‌دهند. مسئلۀ اصلی این پژوهش، چگونگی بازآفرینی مناسبات خانوادگی در رمان فارسی از آغاز تا دهۀ پنجاه است که در قالب جریان‌های کلی ادبیات داستانی واقع‌گرا، به بررسی و تحلیل تصویری که از این نهاد اجتماعی در ادبیات بازتولید شده است، می‌پردازیم}, keywords_fa = {رمان واقع‎گرا,رمان اجتماعی,روابط و مناسبات خانوادگی,نقد جامعه‎شناختی}, url = {https://womenstudy.ihcs.ac.ir/article_831.html}, eprint = {https://womenstudy.ihcs.ac.ir/article_831_61311067ef3efdb69e2f52365a5b7077.pdf} } @article { author = {Karachi, RoohAngiz}, title = {Who is the First Panegyrist Woman in Persian Poetry?}, journal = {Women Studies}, volume = {3}, number = {5}, pages = {143-157}, year = {2012}, publisher = {IHCS}, issn = {2383-0743}, eissn = {2383-0751}, doi = {}, abstract = {From the beginning of Persian literature there was an old tradition in Persian poetry to write panegyric poems. Traditionally only men wrote panegyric poems. No evidence can be found to substantiate that female poets wrote panegyric poems. In fact this was done only by male poets. In the history of Persian poetry, Hisam Addin Salar’s daughter was the first panegyrist poetess. Shehad nospecific name. She lived in the twelfth century A.D. and wrote a panegyric poem and dedicated to Seljuk king Ezeddin Keykavous. The king appreciated the poem by sending her a precious prize. No one knows why her name was omitted from the history of Persian literature. But her name and poem is mentioned in a book of history about Seljuk Dynasty. The present article discusses her literary role and elements of her poems.}, keywords = {Salar’s daughter,panegyric poem,Seljuk period,poetess,history of Persian poetry,women literature}, title_fa = {نخستین زنِ مدیحه‎سرا کیست؟}, abstract_fa = {سنتِ دیرپای ستایش‌گری از آغاز ادب فارسی وجود داشت و مدیحه‌سرایی از جنبۀ رفتاری، عملی مردانه تلقی می‌شد و مردانِ شاعر یکه‌تاز میدان مدح بودند. در ادبیات زنان، به‌ندرت زنی شاعر در این حوزه دست به تجربه زده است. نخستین زنِ شاعری که شعری ستایشی در کارنامۀ خود دارد و برای نخستین‌بار ترکیب‌بند سروده، زن بی‌نامی است که شعرش در کتابی تاریخی ثبت شده است. او دخترِ حسام‌الدّینِ سالار مدیحه‌سرایی است که در آغازِ سدۀ هفتم قمری ترکیب‌بند ستایشی در وصف عزالدین کیکاووس از سلاجقۀ روم سرود و به دربار پادشاه فرستاد و صله دریافت کرد. زنی که در ادبیات در بی‌نامی خود به فراموشی سپرده شد و در تاریخ سلجوقیان نام و شعرش به یادگار ماند. در این مقاله کوشش بر این است تا با روش نقدِ تاریخ‌نگر، فضای سیاسی ‌ـ ‌اجتماعی آن دوران بررسی شود و با رویکردی ادبی، نخستین شعر ستایشیِ زنانه و شیوۀ سرایش شعر او نقد شود و ضمن معرفی نخستین زنِ شاعر مدیحه‌سرا، شرایط شکل‌گیری اثر، هدف شاعر و تأثیر شعر او بر مخاطب از زاویۀ نگاه ممدوح مورد بررسی قرار گیرد}, keywords_fa = {دخترِ سالار,شعر مدحی,دورۀ سلجوقیان,زن شاعر,تاریخ ادبیات فارسی,ادبیات زنان}, url = {https://womenstudy.ihcs.ac.ir/article_833.html}, eprint = {https://womenstudy.ihcs.ac.ir/article_833_cd3c1ab9e6b8eca8a6b76db9090643c5.pdf} }