@article { author = {Jafari Shirazi, Faezeh}, title = {Studying the Impact of life Skills Training on Raising the General Efficacy of Women Heads of Household in Tehran Municipality in 2010-2011}, journal = {Women Studies}, volume = {3}, number = {6}, pages = {47-70}, year = {2012}, publisher = {IHCS}, issn = {2383-0743}, eissn = {2383-0751}, doi = {}, abstract = {Today, the topic of mental stresses due to work and life is so important among people, education specialists, mental health specialists and other people who are responsible for people’s health. One of the important aspects of health condition is people’s mental health. We can say that self efficiency is a base for mental health and it reinforces the senses of adequacy, efficiency and ability of controlling life. The images and perceptions that people have about their abilities are called. Self-efficiency has some impacts on people’s struggles and assiduity. This study examines the impact of life skills training on raising the general efficacy of women heads of household in Tehran Municipality in 2010-2011. The study sample included 220 women heads of households are covered by Tehran Municipality. Type of variance is quasi-experimental design, pretest-posttest design & research and the sampling covariance. We used chance sampling. Also we used Schwartz general self efficiency questionnaire. Findings show that there is a significant relationship between life skills training and enhance self-efficacy among female headed households in Tehran Municipality.}, keywords = {life skills,self efficacy,the general efficacy of women}, title_fa = {بررسی تأثیر آموزش مهارت‎های زندگی بر بالابردن خودکارآمدی زنان سرپرست خانوار شهرداری شهر تهران در سال90-89}, abstract_fa = {این روزها، ‌موضوع فشار روانی ناشی از کار و زندگی در میان عامۀ مردم، ‌متخصصان ﺁموزشی، ‌متخصصان بهداشت روانی و سایر کسانی که مسئولیت بهزیستی مردم را بر‌عهده‌دارند، ‌بسیار مهم بوده و در رأس امور قرار دارد. یکی از جنبه‌های مهم سلامتی، ‌سلامت روانی افراد است. می‌توان گفت باورهای خودکارآمدی اساس و پایۀ سلامت روانی است و احساس شایستگی، ‌کفایت و قابلیت کنارآمدن با زندگی را تقویت می‌کند. تصورات و ادراک فرد از توانایی‌های خود را خودکارآمدی گویند و این باورهای افراد نسبت به توانایی‌هایشان، ‌بر تلاش و پشتکار آنها اثر می‌گذارد (مهدی قراچه‌داغی، ‌1373: 34). این پژوهش به منظور بررسی تأثیر آموزش‌های مهارت‌های زندگی بر بالا بردن خودکارآمدی عمومی زنان سرپرستِ خانوارِ شهرداری شهر تهران در سال 90-89 صورت گرفته است. گروه نمونه در این پژوهش، ‌شامل 220 نفر از زنان سرپرست خانوار تحت پوشش شهرداری شهر تهران است. روش پژوهش حاضر از نوع شبه‌آزمایشی طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه کنترل (Pretest–Posttest Randomized Group Design) است و بر مدل تحلیل اکتشافی، ‌کوواریانس مبتنی است و ابزار مورد استفادۀ این طرح پژوهش «پرسش‌نامۀ خودکارآمدی عمومی شوارتزر» بوده است (دلاور، ‌1383: 83). یافته‌ها نشان می‌دهد که بین آموزش مهارت‌های زندگی بر بالا بردن خودکارآمدی زنان سرپرست خانوار شهرداری شهر تهران رابطۀ معنی‌داری وجود دارد و می‌توان گفت با آموزش مهارت‌های زندگی می‌توان خودکارآمدی زنان سرپرست خانوار شهرداری شهر تهران را بالا برد.}, keywords_fa = {مهارت‌های زندگی (Life Skills),‌خودکارآمدی عمومی (Self-efficacy)}, url = {https://womenstudy.ihcs.ac.ir/article_836.html}, eprint = {https://womenstudy.ihcs.ac.ir/article_836_e9bc79175920ba1edc02dc1f46676784.pdf} }