پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگی
پژوهشنامه زنان
2383-0743
2383-0751
10
30
2019
12
22
تجربه زیسته زنان مطلقه از احساس ناامنی در زندگی روزمره
1
26
FA
محمد رضا
حسینی
استادیار گروه علوم اجتماعی، دانشگاه آیتالله بروجردی
m.hosseini@abru.ac.ir
سارا
خزایی
دانشجوی دکتری علوم اجتماعی، دانشگاه مازندران
khsarah13@gmail.com
فاطمه
غلامی
دانشجوی دکتری علوم اجتماعی، دانشگاه الزهرا
fgholami46@gmail.com
10.30465/ws.2019.4835
پژوهش حاضر درصدد است که تجربه احساس ناامنی در زندگی روزمره را از دیدگاه زنان مطلقه بازگوید تا به تفاسیر و دلالت­های معنایی آن­ها دست یابد. داده­های این مطالعه کیفی از طریق مصاحبه نیمه­ساخت­یافته گردآوری و از روش نظریه مبنایی برای تحلیل داده­ها استفاده شده است. به کمک روش نمونه­گیری نظری و هدفمند با 20 نفر از زنان مطلقه­ی شهر ایلام، مصاحبه شد. نتایج پژوهش بیانگر آن است انگ بیوگی، هراس اجتماعی، بی­خانمانی، فقدان حمایت اجتماعی، به منزله شرایط علَی احساس ناامنی را به دنبال داشته است. طعمه جنسی و کنترل مضاعف به منزله شرایط مداخله­گر عمل کرده­اند. زنان مطلقه در مواجهه با پدیده مذکور به استراتژی­های استیصال، پرخاشگری زنانه و تمایل به خودکشی، مقاومت پنهان زنانه، تمایل به خودکشی، دست زده­اند. احساس ناامنی زنان مطلقه در زندگی روزمره، ازهم­گسیختگی روانی، دل­زدگی از فضای عمومی، و تبعیض مضاعف، را در پی داشته است.
احساس ناامنی,زندگی روزمره,نظریه زمینه ای,تمایل به خودکشی,زنان مطلقه
https://womenstudy.ihcs.ac.ir/article_4835.html
https://womenstudy.ihcs.ac.ir/article_4835_5b05dcb5c0f1391c5ad0bd62037a8324.pdf
پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگی
پژوهشنامه زنان
2383-0743
2383-0751
10
30
2019
12
22
تحلیل بازنمایی زن در گفتمان اعتدال: تحلیل گفتمانیِ سخنرانیهای حسن روحانی
27
48
FA
آرمان
حیدری
استادیار جامعهشناسی و عضو هیئت علمی گروه علوم اجتماعی، دانشگاه یاسوج
alheidari2011@yu.ac.ir
حکیمه
ملک احمدی
دکتری جامعهشناسی، گروه علوم اجتماعی، دانشگاه یاسوج
hakime_malekahmadi@yahoo.com
10.30465/ws.2019.4836
در ایران، در دهههای اخیر، گفتمانهای اصلاحطلبی، اصولگرایی و اعتدال هر یک به گونه­ای به "بازنمایی" زنان پرداخته، هویتهایی را به آنان منتسب نموده و سیاستگذاریهای مربوطه شان را بر آن اساس بنا نهادهاند. گفتمان اعتدالطلب روحانی به عنوان جدیدترین و ناشناخته ترین گفتمان در این عرصه کمتر مورد واکاوی علمی قرار گرفته است. هدف پژوهش حاضر تحلیل گفتمان سخنرانیهای روحانی، نماینده رسمیِ دولت اعتدال، به منظور شناسایی و معرفیِ ویژگیهای منتسب به زنان در این گفتمان است. رویکرد راهنما در تحقیق، رویکرد لاکلا و موفه بوده است. بر اساس تحلیل مضامین سخنرانیها میتوان گفت، «برابری جنسیتی» دال مرکزی این گفتمان بوده؛ «عفاف محوری»، «همارزی فضای عمومی و خصوصی»، «نقشهای اجتماعی فراسنتی»، «بازخوانی اسلامی- انقلابی از جنسیت» و «نگاه غیر امنیتی به حضور زنان» برهههایی هستند که زنجیروار حول دال مرکزی بالا برای تثبیت موقتی معنای هویت و جایگاه اجتماعی زنان مفصلبندی شده­اند. همچنین به نظر می­رسد گفتمان اعتدال، بیشتر "اجتماعی - اقتصادی" است تا سیاسی (اصلاح طلبی) یا فرهنگی (بنیادگرایی)؛ اما مجموعه دال­های مورد تأکید آن با گفتمان اصلاح طلبی قرابت و سنخیت بیشتری دارد تا گفتمان اصول­گرایی.
تحلیل گفتمان,روحانی,زنان
https://womenstudy.ihcs.ac.ir/article_4836.html
https://womenstudy.ihcs.ac.ir/article_4836_861fe872a2a827c94d67918b82feba1b.pdf
پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگی
پژوهشنامه زنان
2383-0743
2383-0751
10
30
2019
12
22
روایت پژوهی ترک تحصیل دانشآموز دختر روستایی
49
70
FA
میثم
غلام پور
0000-0003-0702-6011
دانشجوی دکتری برنامهریزی درسی، دانشگاه بیرجند
mgholampor18@gmail.com
محسن
آیتی
دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه بیرجند
mayati@birjand.ac.ir
10.30465/ws.2019.4837
پژوهش حاضر باهدف کاوش دلایل ترک تحصیل یک دانشآموز دختر روستایی انجام گرفت. روش پژوهش حاضر کیفی با رویکرد روایت پژوهی می­باشد. این پژوهش بر روی یک دانش­آموز دختر روستایی که ترک تحصیلکرده، متمرکز شد. برای گردآوری داده­ها از مصاحبه­های روایتی نیمه ساختاریافته و یادداشت میدانی استفاده شد. در فرآیند تحلیل از روش­های تحلیل روایت­ها و کدگذاری استفادهشده است. در تحلیل روایت­ها از الگوی پارادایمی اشتراوس و کوربین (1990) کمک گرفتهشده است. یافته­ها نشان می­دهد که مقوله مرکزی در ترک تحصیل این دانش­آموز فقر محیطی(محیط خانوادگی و آموزشی روستا) می­باشد، که تحت تأثیر عوامل متعددی چون؛ فقر اقتصادی، بی­سوادی والدین، تبعیض جنسیتی، اشتغال دانش­آموز در خانه، فاصله تا مدرسه و مختلط بودن مدرسه قرار دارد؛ همچنین زمینه­هایی همچون؛ باورهای فرهنگی روستا، استفاده از سرباز معلم و تاثیر گروه همسالان در کنار شرایط علّی بر پدیده مؤثر بوده­اند. این عوامل تحت تأثیرساختار متمرکز نظام آموزشی موجب ترک تحصیل دانش­آموز می­شود.
ترک تحصیل,دانش آموز,خانواده,روستا و نظام آموزشی
https://womenstudy.ihcs.ac.ir/article_4837.html
https://womenstudy.ihcs.ac.ir/article_4837_cafa50dbd1f61e0ddcb290f323332cb4.pdf
پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگی
پژوهشنامه زنان
2383-0743
2383-0751
10
30
2019
12
22
بررسی تاثیر دموکراسی سازمانی بر روی سرمایه روانشناختی زنان در سازمان (مطالعه موردی: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی)
71
97
FA
ناهید
فتحی
دانشجوی دکتری مدیریت دولتی ـ منابع انسانی، دانشگاه آزاد علوم و تحقیقات تهران
nahidfathi2005@gmail.com
محمود
ذبیح زاده باغلوئی
دکتری مدیریت منابع انسانی، دانشگاه تهران
m.zabihzadeh@gmail.com
10.30465/ws.2019.4838
تحقیق حاضر با هدف ارزیابی تاثیر شاخص های دموکراسی سازمانی بر روی سرمایه روانشناختی زنان در سازمان به انجام رسیده است. جامعه آماری مورد نظر در این تحقیق، کارکنان زن در سازمان پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی می باشد. پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ نوع روش، توصیفی –پیمایشی است. جهت گردآوری داده های مورد نیاز در این تحقیق، از پرسشنامه های استاندارد استفاده شده است. تحلیل و آزمون فرضیات پژوهش در دو بخش آمار توصیفی و استنباطی صورت گرفته است. در بخش آمار استنباطی، از طریق نرم افزار لیزرل، با استفاده از مدل معادلات ساختاری و ضرایب تحلیل مسیر، تاثیر شاخص های دموکراسی سازمانیبر روی سرمایه روانشناختی زنان مورد بررسی قرار گرفته است. بر اساس نتایج حاصل از مدل معادلات ساختاری، شاخص های مشارکت انتقادی، عدالت و پاسخگویی، تاثیر مثبت و معناداری بر روی سرمایه روانشناختی زنان در سازمان پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی داشته اند. همچنین میان شاخص های شفافیت و برابری با سرمایه روانشناختی زنان، ارتباط معناداری مشاهده نشده است.
دموکراسی سازمانی,مشارکت انتقادی,شفافیت,عدالت,برابری,پاسخگویی,سرمایه روانشناختی
https://womenstudy.ihcs.ac.ir/article_4838.html
https://womenstudy.ihcs.ac.ir/article_4838_b12cd8f3951b8de4260acdab4adc5d3a.pdf
پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگی
پژوهشنامه زنان
2383-0743
2383-0751
10
30
2019
12
22
مقایسه کیفی سواد رسانه ای با فیلترینگ اطلاعات در فضای مجازی در بین دانش آموزان دختر و پسر شهر ایلام از دیدگاه اساتید زن
99
114
FA
کیومرث
کوهی
دانشجوی دکتری گروه علوم ارتباطات، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شرق
quo_45@yahoo.com
لیلا
نیرومند
استادیار گروه علوم ارتباطات، دانشگاه آزاداسلامی واحد تهران شرق
ln_niroomand@yahoo.com
فیروز
دیندار فرکوش
استادیار گروه علوم ارتباطات، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب
fi12_dindar@yahoo.com
سمیه
تاجیک اسماعیلی
استادیار گروه علوم ارتباطات، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شرق
s.t.esmaeili@gmail.com
10.30465/ws.2019.4841
یکی از مواردی که در تمامی اقشار جامعه مورد توجه است؛ سواد رسانه ای می باشد. سواد رسانه ای در فضای مجازی باعث ایجاد پدیده نوینی با عنوان فیلترینگ اطلاعات در شبکه های اجتماعی شده است. در این تحقیق به این سوال اصلی مبنی بر این که آیا بین سواد رسانه ای و فیلترینگ اطلاعات در فضای مجازی در بین دانش آموزان دختر و پسر تفاوت معناداری وجود دارد؟ پرداخته شده است . روش این تحقیق ترکیبی و از نوع کیفی و کمی می باشد . برای تعیین متغیرهای مورد بررسی از دیدگاه اساتید زن که دارای فرزند دبیرستانی بودند بهره گرفته شده است. جامعه آماری این تحقیق دانش آموزان دختر و پسر مقطع دبیرستان شهر ایلام به تعداد 4218 نفر می باشند که پرسشنامه ها بین 351 نفر توزیع گردید .<br /> با استفاده از ضریب همبستگی اسپیرمن و ساین تست به ارزیابی فرضیه های تحقیق از ابعاد مختلف پرداخته شده و از سوی دیگر بر مبنای ضریب همبستگی اسپیرمن بین سواد رسانه ای و ابعاد آن با فیلترینگ اطلاعات در فضای مجازی رابطه وجود دارد .
سواد رسانه ای,فیلترینگ اطلاعات,بعد شناختی,بعد اخلاقی,بعد احساسی
https://womenstudy.ihcs.ac.ir/article_4841.html
https://womenstudy.ihcs.ac.ir/article_4841_88527ecaf6613d1686ec29cd706e0393.pdf
پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگی
پژوهشنامه زنان
2383-0743
2383-0751
10
30
2019
12
22
بازتاب برابریخواهی جنسیتی در ترجمه ی کتاب مقدس
115
134
FA
منصور
معتمدی
دانشیار گروه ادیان و عرفان، دانشکدۀ الهیات، دانشگاه فردوسی مشهد
motamedi@um.ac.ir
زهرا
میقانی
دانشجوی دکتری ادیان و عرفان، دانشکدۀ الهیات، دانشگاه فردوسی مشهد
zahra.mighani@mail.um.ac.ir
10.30465/ws.2019.4839
کتابمقدس به منزلهی متن مبنا در دو دین یهودیت و مسیحیت از اهمیت بسیاری برخوردار است. در قرن بیستم ظهور نظریات جدید در حوزه ترجمه راه را برای ورود نگرشی نو، مبتنی بر اصول و ارزشهای برابرخواهانه، به ترجمهی کتابمقدس هموار کرد. در برخی ترجمههای جدید مترجمان کوشیدند با حذف عناصر جنسیتی، بازنگری در الگوهای قدرت و به کاربردن زبانی شمولگرا مطابق با معیارها و ارزشهای عصر جدیداز انحصارگرایی و مردسالاری حاکم بر کتابمقدس بکاهند.پژوهش پیش رو، ضمنبررسی اجمالی مبانی نظری در حوزه ترجمه، بر آن استبا ارائه توضیحات و مثالهایی عینی ورود اندیشهبرابریخواهی را به حوزه ترجمهی کتابمقدس و بازتاب آن را در ترجمههایی موسوم به ترجمههای شمولگرا نشان دهد و در نهایت توفیق آن را از منظربرابریخواهی جنسیتی بررسی کند.
کتابمقدس,ترجمهی شمولگرا,مردسالاری,زبان غیرجنسیتی
https://womenstudy.ihcs.ac.ir/article_4839.html
https://womenstudy.ihcs.ac.ir/article_4839_4f79a680e55d748b61687177b59fc10e.pdf
پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگی
پژوهشنامه زنان
2383-0743
2383-0751
10
30
2019
12
22
اعتیاد در زنان: یک مطالعه روایتپژوهی (تجربه زیسته زنان مصرفکننده مواد در شهر اصفهان)
135
171
FA
محسن
نیازی
0000-0002-4469-7116
استاد گروه علوم اجتماعی، دانشگاه کاشان
niazim@kashanu.ac.ir
میلاد
نوروزی
دکتری جامعهشناسی، دانشگاه کاشان
noruzi@grad.kashanu.ac.ir
ندا
حسینی ادیب پور
کارشناس ارشد مطالعات فرهنگی، دانشگاه کاشان
ndhap77@gmail.com
10.30465/ws.2019.4840
رشد نرخ اعتیاد زنان و افزایش آسیبپذیری زنان از ناحیه این پدیده یکی از مهمترین بحثهای پیرامون آسیبهای اجتماعی چند سال اخیر در ایران بوده است. این مطالعه با راهبری اصول روش پدیدارشناسی توصیفی درصدد تحلیل روایت اعتیاد از منظر زنان مصرفکننده مواد است. دادهها با استفاده از نمونهگیری هدفمند و ابزار مصاحبه عمیق و نیمه ساختاریافته با نوزده زن دارای سابقه سؤ مصرف مواد مخدرجمعآوری شدند. پنج تم لذتجویی و دفع رنج، شخصیت آسیبپذیر، ضعف در مهارتهای زندگی، خانواده آسیبزا، استیلای هنجارهای مردانه و فرایندهای تسهیلگر مهمترین دلایل و انگیزههای مصرف مواد در زنان بودهاند که موجب شکلگیری برخی پیامدهای درونی-فردی و بیرونی-اجتماعی برای آنانشدهاند. ضرورت ناگزیر ترک، رفتار دوگانه خانواده و چالشهای پیرامون خدمات کاهش آسیب مهمترین چالشهای زنان در مسیر رهایی از اعتیاد بودهاند. درمجموع 11 مقوله سطح سوم، 29 مقوله سطح دومو 413 عبارت معنایی کشف و استخراج شد.
زنان,سؤ مصرف مواد,اعتیاد,روایت پژوهی,تجربه زیسته
https://womenstudy.ihcs.ac.ir/article_4840.html
https://womenstudy.ihcs.ac.ir/article_4840_9a92fe2e37d0cf67c3027ad269a5e75d.pdf