2024-03-29T12:46:19Z
https://womenstudy.ihcs.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=664
پژوهشنامه زنان
پژوهشنامه زنان
2383-0743
2383-0743
1397
9
23
مقایسه اثر بخشی درمان مبتنی برپذیرش و تعهد و ذهن آگاهی براندیشه پردازی خودکشی زنان افسرده
ذوالفقار
آبیار
بهنام
مکوندی
سعید
بختیارپور
فرح
نادری
فریبا
حافظی
سالانه حدود یک میلیون نفر در اثر خودکشی جان خودرا از دست می دهند و بیست میلیون نفر اقدام به خودکشی می نمایند. این مطالعه با هدف مقایسه اثر بخشی درمان مبتنی برپذیرش و تعهد و ذهن آگاهی براندیشه پردازی خودکشی زنان افسرده مراجعه کننده به مراکز مشاوره و روان شناختی شهریاسوج انجام شد. این پژوهش از نوع آزمایشی و با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه پژوهش شامل همه بیماران مبتلا به افسردگی که در سال 96-1395 به مراکز روان شناختی شهریاسوج مراجعه کردند. از میان مراجعه کنندگان به این مراکز 24 بیمار مبتلا به افسردگی به روش نمونه گیری دردسترس انتخاب و به صورت تصادفی در یکی از گروه های آزمایشی یا کنترل (16نفرگروه آزمایشی و 8 نفرگروه کنترل) قرار گرفتند. نتایج تحلیل کواریانس نشان داد که بین دو گروه در نمرات پس آزمون اندیشه پردازی خودکشی تفاوت معنی داری وجود داشت که مداخله مبتنی بر درمان ذهن آگاهی و تعهد و پذیرش براندیشه پردازی خودکشی اثر معنی دار داشته است ، یافته های تحلیل آزمون تعقیبی وینفرونی نشان دادکه بین درمان تعهد و پذیرش و ذهن آگاهی تفاوت معناداری وجود داشته است و درمان تعهد و پذیرش موثرتر بوده است.
درمان تعهد و پذیرش
ذهن آگاهی
اندیشه پردازی خودکشی
افسردگی
2018
03
21
1
23
https://womenstudy.ihcs.ac.ir/article_3149_bb1ad2adf64651136327da7dfe6cb224.pdf
پژوهشنامه زنان
پژوهشنامه زنان
2383-0743
2383-0743
1397
9
23
انعطاف ناپذیر دانستن نقش های جنسیتی و دفاع از تبعیض های جنسیتی
ابراهیم
احمدی
پرسش پژوهش حاضر این بود که انعطاف ناپذیر دانستن نقش های جنسیتی چه رابطه ای با دفاع از تبعیض های جنسیتی دارد؟ هدف پژوهش حاضر آزمون این فرضیه بود که مردانی که نقش­های جنسیتی را انعطاف­ناپذیر می دانند (نسبت به مردانی که این نقش­ها را انعطاف­پذیر می­دانند)، از تبعیض­هایی که در جامعه میان زن­ها و مردها وجود دارد بیشتر دفاع می­کنند، اما چنین رابطه­ای میان انعطاف­ناپذیر دانستن نقش­های جنسیتی و دفاع از تبعیض­های جنسیتی در زنان وجود ندارد. در یک طرح توصیفی-همبستگی از میان دانشجویان کارشناسی دانشگاه آزاد اسلامی-واحد بویین­زهرا (3900=N) 122 نفر با روش تصادفی نمونه­گیری شدند و به مقیاس انعطاف­پذیری ادراک شدۀ نقش­های جنسیتی و مقیاس دفاع از تبعیض­های جنسیتی پاسخ دادند. ضریب­های همبستگی پیرسون نشان داد که انعطاف­ناپذیر دانستن نقش­های جنسیتی در مردان با دفاع از تبعیض­های جنسیتی رابطه دارد (001/0 p <)، اما این رابطه در زنان معنی­دار نیست (201/0 p >). تبیین این الگوی یافته­ها آن است که جامعۀ تبعیض­آلود به مردان جایگاه بالاتری از زنان داده است.
نقش های جنسیتی
انعطاف پذیری نقش ها
تبعیض جنسیتی
2018
03
21
25
35
https://womenstudy.ihcs.ac.ir/article_3150_aef6999f10c2a181e80518efde641858.pdf
پژوهشنامه زنان
پژوهشنامه زنان
2383-0743
2383-0743
1397
9
23
اثربخشی درمان حل مسئله محور جنسی مبتنی بر رویکرد اسلامی در بهبود مشکلات جنسی زوجین: (بررسی امکانسنجی، تدوین الگوی مفهومی و پیامدهای اولیه درمانی)
علیرضا
احمدیان
محمد
حاتمی
عزیزالله
تاجیک
کیانوش
زهراکار
جعفر
حسنی
هدف: با توجه به بافت فرهنگی– مذهبی مراجعان و نیاز به افرایش میزان ضریب اثربخشی، پذیرش و ایمنی درمانی استانداردسازی تکنیکهای درمانی جنسی با هنجارهای دینی وکاربست درمان مشکلات جنسی مبتنی بر شواهد یکی از دغدغههای مهم درمانجویان است که باید مورد توجه درمانگران قرار گیرد.روش­: این پژوهش در فازهای مختلف شیوه امکانسنجی مفهومسازی و ارزیابی پیامدهای درمانی از مفاهیم نظری آموزههای دین اسلام برای تطبیق و الحاق در درمان حل مسئله محور جنسی در قالب شیوه مطالعه دلفی، تحلیل کیفی و مداخله تجربی تک موردی اثربخشی در ابعاد عملکرد کلی جنسی، کیفیت زندگی زناشویی و رضایت جنسی بر روی 6 (2 گروه سهتایی) مراجع مبتلابه مشکلات جنسی اجرا شد.جمع بندی: این شیوه درمانی میتواند سبب بهبودی مؤثرتر مشکلات جنسی زوجین شود بهویژه اثر مداخله اصلاحی معنادار در متغیرهای فرایندی مانند رضایت جنسی، سبک زندگی و کیفیت زندگی زناشویی سبب دوام بیشتر آثار درمانی شد.یافته های پژوهش: مداخله پیشنهادی توان این را دارد که ظرفیتهای اثربخشتری را برای درمانجویان ایرانی رقم بزند و با ایجاد زمینه مداخلاتی منطبق با فرهنگ و مذهب مراجعان بهعنوان یک شیوهنامه درمانی مبتنی بر شواهد در ترویج سیاستهای نظام سلامت جنسی زوجین در ایران به کار رود
درمان حل مسئله محور
مداخلات مبتنی بر شواهد
مشکلات جنسی
آموزههای اسلامی
2018
03
21
37
71
https://womenstudy.ihcs.ac.ir/article_3151_fa29139012cea7340d1fba7ee2148cab.pdf
پژوهشنامه زنان
پژوهشنامه زنان
2383-0743
2383-0743
1397
9
23
تغییر الگوی تفاوت های جنسیتی در عملکرد شناختی؛ آیا شناخت در ایران به سمت زنانه شدن پیش میرود؟
روح الله
شهابی
در سنت­های پژوهشی، تفاوت­های جنسیتی در شناخت، در فاصله بین عوامل زیستی و فرهنگی اجتماعی مورد بررسی قرار گرفته است. نظر به تغییرات اجتماعی گسترده­ای که در دهه­­های اخیر در کشور ما اتفاق افتاده است هدف از پژوهش حاضر شناسایی تفاوت­های جنسیتی در توانایی­های شناختی بوده است. به این منظور نمونه­ای به حجم 661 (353 پسر و 308 دختر) کودک دبستانی به روش تصادفی انتخاب و در توانایی­های شناختی گسترده­ای سنجش شدند. نتایج نشان داد دختران گروه نمونه در متغیرهای استدلال سیّال، پردازش دیداری، حافظه کوتاه مدت و فعال، درک خواندن، سرعت پردازش، توانایی لامسه­ای، دانش و پیشرفت ریاضی، حافظه با تاخیر، تمایز شنیداری و دانش جامع، عملکرد بهتری از پسران دارند. بر این اساس پژوهش حاضر نتیجه­گیری می­کند که الگوی تفاوت­های جنسیتی در شناخت، در جامعه ما به نفع دختران تغییر کرده است. این تغییر الگو در نتیجه پاسخدهی متفاوت دختران و پسران به تغییرات اجتماعی مانند تغییر در نقش­های کلیشه­های جنسیتی و یا تغییر در فرایندهای جامعه­پذیری تبیین شده است. دختران به واسطه آنکه از یک سطح محروم­تری شروع کرده­اند به طور بی­محاباتری به تغییرات اجتماعی واکنش نشان داده و از آن بهره می­برند و همین امر نیز موجب برتری عملکرد شناختی آنها شده است.
تفاوت جنسیتی
شناخت
توانایی های شناختی
هوش
نظریه کتل-هورن-کارول
2018
03
21
73
99
https://womenstudy.ihcs.ac.ir/article_3155_0e11dca383d74114eef7c7ceda106b4a.pdf
پژوهشنامه زنان
پژوهشنامه زنان
2383-0743
2383-0743
1397
9
23
بررسی رابطه ویژگیهای شخصیتی مادران با سلامت روان و میزان خلاقیت فرزندان دختر
ایرج
صفائی راد
مسعود
غلامعلی لواسانی
غلامعلی
افروز
هدف پژوهش حاضر به بررسیرابطهویژگیهایشخصیتی مادران با سلامت روان و میزان خلاقیت فرزندان دختر میپردازد. روش این پژوهش توصیفی از نوع مطالعات همبستگی است. جامعه آماری پژوهش کلیه دانش آموزان دختر تیزهوش شاغل در مدارس سمپاد استان همدان و مادران آنها بود، که تعداد کل آنها 4189 نفر است. حجم نمونه با عنایت به اینکه از مدل یابی ساختاری استفاده شده است، 435 نفر در نظر گرفته شد. ابزار گردآوری دادهها شامل: پرسشنامه شخصیتی نئو (مککری و کوستا، ۱۹۸۵)، مقیاس نگرش خلاقیت عابدی(1383) و فرم کوتاه مقیاس بهزیستی روانشناختی ریف(1989) استفاده شد. دادهها با استفاده از روش آماری معادلات ساختاری توسط نرم افزار پی ال اس (Smart PLS) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که بین ویژگیهایشخصیتی مادران با سلامت روان و میزان خلاقیت فرزندان دختر رابطه وجود دارد.
ویژگیهای شخصیتی
سلامت روان
میزان خلاقیت
2018
03
21
101
122
https://womenstudy.ihcs.ac.ir/article_3152_035176c34274e67c584ae03c89e468bf.pdf
پژوهشنامه زنان
پژوهشنامه زنان
2383-0743
2383-0743
1397
9
23
اثر بخشی مشاوره گروهی مبتنی بر رویکرد طرحواره درمانی بر افزایش خودپنداره مثبت زنان خیابانی
مجید
ضرغام حاجبی
محبوبه
میرباقری
ثمین
پاکنژاد
هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی اثر بخشی مشاوره گروهی مبتنی بر رویکرد طرحواره درمانی بر افزایش خودپندارهی مثبت زنان خیابانی بود. روش: در این پژوهش از روش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون ـ پس آزمون همراه با گروه کنترل استفاده شد.نمونهی مورد بررسی 32 نفر از زنان خیابانی حاضر در مراکز تحت پوشش سازمان بهزیستی و تولدی دوباره شهر تهران بودند که بطور در دسترس انتخاب شدند و بصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار داده شدند. ابزار مورد استفاده مقیاس خودپنداره بک بود که توسط افراد هر دو گروه آزمایش و کنترل در ابتدای پژوهش تکمیل شد. پس از پایان دورهی 13 جلسهای درمان، مجددا این پرسشنامه در هر دو گروه اجرا شد. دادههای بدست آمده از هر دو گروه با استفاده از آزمون آماری تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها : نتایج بدست آمده از تحلیل آماری دادهها نشان داد که مشاوره گروهی مبتنی بر رویکرد طرحواره درمانی بطور معنیداری باعث افزایش خودپندارهی مثبت زنان شرکت کننده در گروه آزمایش شده است (با سطح معنیداری 05/0 > P ).بدین ترتیب طرحواره درمانی گروهی میتواند در بهبود خودپندارهی مثبت زنان بیخانمان و خیابانی موثر باشد
طرحواره درمانی گروهی
خودپنداره
زنان خیابانی
2018
03
21
123
134
https://womenstudy.ihcs.ac.ir/article_3153_4b38283f72530ab504a781fd7c5dddc5.pdf
پژوهشنامه زنان
پژوهشنامه زنان
2383-0743
2383-0743
1397
9
23
تدوین برنامۀ آموزشی توانمندسازی روانشناختی زنان سرپرست خانوار بر مبنای نظریۀ روانشناسی فردیو ارزیابی اثربخشی آن
علیرضا
کریمی وکیل
عبدالله
شفیع آبادی
کیومرث
فرحبخش
جلیل
یونسی
هدف پژوهش حاضر تدوین برنامۀ آموزشی توانمندسازی روانشناختی زنان سرپرست خانوار بر مبنای نظریۀ روانشناسی فردی و ارزیابی اثربخشی آن بود که در دو مرحله و به صورت کیفی و کمی انجام شد. مرحلۀ اول با روش تحلیل محتوای مضمونی انجام گرفت، جامعه پژوهش منابعی(کتب) بودند که در آنها نظریه روانشناسی فردی شرح داده شده بود. نمونه گیری آن بصورت هدفمند انجام شد. مرحلۀ دوم به روش نیمه آزمایشی انجام شد که طرح آن از نوع پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعۀ آماری زنان سرپرست خانوار بودند؛ که به روش نمونه­گیری خوشه­ای چند مرحله­ای، تعداد 30 نفر، و با توجه به ملاک های ورود به پژوهش انتخاب شدند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از تحلیل کواریانس تک متغیره استفاده گردید. یافته ها در بخش کیفی، منجر به ارائه برنامۀ آموزشی توانمندسازی روانشناختی برای زنان سرپرست خانوار گردید و در بخش کمی یافته ها نشان داد که برنامۀ آموزشی توانمندسازی روانشناختی بر افزایش سطح توانمندی روانی زنان سرپرست خانوار تأثیر دارد و می توان نتیجه گرفت، توانمندسازی روانشناختی فرایند قدرت بخشیدن به افراد است که باعت می شود تا احساس توانایی و شایستگی خویش را بهبود بخشند و بر احساس ناتوانی و درماندگی غلبه کنند
زنان سرپرست خانوار
توانمندسازی روانشناختی
روانشناسی فردی
برنامۀ آموزشی
2018
03
21
135
167
https://womenstudy.ihcs.ac.ir/article_3154_a67da2b8d5215ffdf0896e63f2dc742b.pdf
پژوهشنامه زنان
پژوهشنامه زنان
2383-0743
2383-0743
1397
9
23
رابطه بین ویژگی های شخصیتی و حمایت بین فردی با شادکامی در میان دانشجویان زن مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات ساوه
ژاسنت
صلیبی
فاطمه
دُری
این پژوهش با هدف بررسی رابطه ی بین ویژگی های شخصیتی و حمایت بین فردی با شادکامی در میان دانشجویان زن کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی انجام شد. پژوهش همبستگی بوده و جمعیت آماری را کلیه دانشجویان زن مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی در سال تحصیلی 94-1393 به مقدار حدود 1500 نفر تشکیل دادند. گروه نمونه با روش نمونه گیری آماری تصادفی ساده به تعداد 300 نفر با استفاده از فرمول کوکران بود که با احتساب ریزش به 217 نفر رسید. برای اجرای پژوهش از سه پرسشنامه صفات شخصیتی نئو فرم کوتاه (NEO-FFI)(1992)، پرسشنامه شادکامی آرگیل (1989) و مقیاس سنجش حمایت اجتماعی فیلیپس(2007)استفاده شد. پس از نمره گذاری پرسشنامه های خام، به منظور تحلیل های آمارهای توصیفی و آزمون فرضیه ها با استفاده از مدل های آمار استنباطی تحلیل واریانس و تحلیل رگرسیون از نرم افزار آماری SPSS استفاده شد. یافته های پژوهش نشان داد که میان ویژگی های شخصیتی با شادکامی دانشجویان زن، ارتباط معناداری وجود ندارد. همچنین میان حمایت بین فردی با شادکامی دانشجویان زن ارتباط معناداری مشاهده نمی شود.
ویژگی های شخصیت
شادکامی
حمایت بین فردی
2018
03
21
181
198
https://womenstudy.ihcs.ac.ir/article_3399_d3b3b1fb813c3a9d0608cee7f1659da0.pdf
پژوهشنامه زنان
پژوهشنامه زنان
2383-0743
2383-0743
1397
9
23
خوانش اثر"رازوری زنانه" بتی فریدان با بهره گیری از روش کیفی نظریه مبنایی استراوس و کوربین
ناهید
موید حکمت
آتنا
غلام نیارمی
بتی فریدان( 1921-2006) نویسنده آمریکایی و فعال اجتماعی در حوزه مسائل زنان بود که کتاب "رازوری زنانه" را در سال 1963 میلادی نگاشت. این اثر، از متون کلاسیک زنانه نگر محسوب می شود که انتشار آن موجب تشکیل انجمن ملی زنان آمریکا (NOW)شد. مسأله محوریِ کتاب، ریشه یابی ناسازگاری میان تجربه زیسته زنان در ایالات متحده امریکا در دهه 1950 تا 1960 میلادی با تصویری است که جامعه از " الگوی زنانه" ترسیم می نماید. فریدان برای یافتن پاسخِ پرسش خود، به خوانش متون کلاسیک در حوزه روانشناسی و انسان شناسی، تحلیل محتوای مجلات مطرحِ زنان در آن عصر و انجامِ مصاحبه های عمیق با نمونه 200 نفری از همکلاسی هایش که همگی 15 سال پیش از کالج اسمیت فارغ التحصیل شده بودند، پرداخت. هرچند مسأله فریدان، درباره موقعیتِ زنان به طور کلی بود، اما نمونه مورد مطالعه او را عمدتاً زنان طبقه متوسط مرفه حومه نشین ایالات متحده امریکا تشکیل می دادند. حاصل تلاش پنج ساله فریدان کتاب " رازوری زنانه" است که در چهارده گفتار تنظیم شده است. خوانش و نقد حاضر از کتاب "رازوری زنانه" با بهره گیری از مفاهیم چرخه نظریه مبنایی استراوس و کوربین انجام گرفته و بر اساس چرخه پیش گفته، شرایط علی، پدیده، زمینه، شرایط میانجی، کنش-واکنش و پیامدهای آن ارائه شده است.
رازوری
روش کیفی
نظریه مبنایی
2018
03
21
169
180
https://womenstudy.ihcs.ac.ir/article_4027_131e95ed875fcc959b67a380bee2f7fd.pdf