2024-03-28T13:34:19Z
https://womenstudy.ihcs.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=794
پژوهشنامه زنان
پژوهشنامه زنان
2383-0743
2383-0743
1398
10
27
مقایسه اثربخشی آموزش مثبت اندیشی مبتنی بر آموزه های دینی با آموزش خانواده به شیوه شناختی – رفتاری(CBT)بر تاب آوری زوجین
سیدمرتضی
احمدی تبار
بهنام
مکوندی
منصور
سودانی
هدف پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی آموزش مثبت اندیشی مبتنی بر آموزههای دینی با آموزش خانواده به شیوه شناختی _رفتاری (CBT) بر تاب آوریزوجین بود. روش پژوهش آزمایشی به شیوه پیش آزمون – پسآزمون با گروه گواه و انجام پیگیری است.جامعه آماری در پژوهش حاضر شامل کلیه زوجینی (120نفر) است که فرزندانشان در سال تحصیلی 1396-97 به تحصیل مشغول بودند و تعداد30 زوج، (60 نفر) بر اساس نمونهگیری در دسترس انتخاب و سپس به صورت تصادفی ساده در دو گروه آزمایشی و گروه گواه (هر گروه شامل 10زوج)گماردهشدند. گروه آزمایشی مثبت اندیشی و گروه آزمایشی خانواده هر کدام بصورت جداگانه ده جلسه 5/1 ساعته مورد آموزش مثبت اندیشی مبتنی بر آموزههای دینی و آموزش خانواده به شیوه شناختی _ رفتاری (CBT) قرار گرفتند. برای جمع آوری دادهها از پرسشنامه تاب آوری(CD-RAS)، استفاده شد. تحلیل دادهها با استفاده از آزمون تحلیل کواریانس تک متغییری (آنکوا)نشان داد که تأثیر آموزش مثبت اندیشی مبتنی بر آموزههای دینی در مقایسه با آموزش خانواده به شیوه شناختی _ رفتاری بر تاب آوری زوجین بیشتر است. همچنین نتایج پیگیری یک ماهه نشان دهنده ماندگاری اثر آموزش مثبت اندیشی بود. سطح معنی داری در این پژوهش 001/0P= می باشد.
مثبت اندیشی
آموزه های دینی
آموزش خانواده
شناختی – رفتاری و تاب آوری
2019
03
21
1
23
https://womenstudy.ihcs.ac.ir/article_4028_0b7b947455630bc2c7654d0ca1839d84.pdf
پژوهشنامه زنان
پژوهشنامه زنان
2383-0743
2383-0743
1398
10
27
شناسایی عوامل زمینه ساز فرسودگی زناشویی
ندا
اسماعیلی فر
حمدالله
جایروند
محسن
رسولی
جعفر
حسنی
پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل زمینه­ساز فرسودگی زناشویی در بافت اجتماعی-فرهنگی شهر کرج انجام شد. این مطالعه از نوع پژوهش­های کیفی است که با استفاده از روش نظریه­ داده بنیاد انجام شده است. بدین منظور با روش نمونه­گیری هدفمند و با استفاده از روش مصاحبه نیمه­ساختاریافته داده­ها جمعآوری شد و تا رسیدن به اشباع نظری تعداد 17 مرد و زن از واجدین شرایط مورد بررسی قرار گرفتند. برای دستیابی به عوامل، تحلیل داده­ها با استفاده از فنون ارائه­شده توسط اشتراوس و کربین انجام شد. تجزیهوتحلیل داده­های به­دستآمده در کدگذاری باز، منجر به شناسایی 247 کد ثانویه، 30 مفهوم، 9 مقوله و 3 طبقه­ کلی شامل عوامل فردی، زوجی و بافتی شد. نتایج نشانگر این است که کاهش صمیمیت، مقوله مرکزی الگوی یافته­های پژوهش است. ویژگی­های شخصیتی ناسازگار جزء شرایط علی و شناخت ذهنی ناکارآمد جزء شرایط زمینه­ای در فرسودگی زناشویی است. به­علاوه، عوامل فشارزای بیرونی و تجارب استرس­زا در زیر شرایط مداخله­گر قرار گرفت. نتایج نشان داد که به­کارگیری راهبردهایی از قبیل نبود رفتارهای مراقبتی، تعامل منفی و کمبود شور و هیجان زوجی به پیامدهایی همچون رکود و نبود رشد و بالندگی و درنهایت فرسودگی زناشویی منجر شد.
فرسودگی زناشویی
عوامل فردی
عوامل زوجی
2019
03
21
25
51
https://womenstudy.ihcs.ac.ir/article_4029_de7ed69a97108f673dacdcf2a3db8661.pdf
پژوهشنامه زنان
پژوهشنامه زنان
2383-0743
2383-0743
1398
10
27
اثربخشی آموزش شناختی رفتاری گروهی بر بهبود علائم پسآسیبی، کیفیت زندگی، عزتنفس و رضایت زناشویی زنان مواجهشده با خیانت زناشویی
سید سلیمان
حسینی نیک
علی
اسلامزاده
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی درمان شناختیرفتاری گروهی بر کاهش علائم پسآسیبی، افزایش رضایت زناشویی، افزایش کیفیت زندگی و افزایش عزتنفس زنان موردخیانت واقعشده صورت گرفت. پژوهش از نوع نیمهآزمایشی با طرحپیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل بوده است. جامعۀ موردمطالعه، همۀ زنان خیانتدیده مراجعهکننده به کلینیک درمانی شهر شیراز بود که با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس ۳۰ نفر که بیشترین نمره را در آزمون تشخیصی PTSD(پرسشنامه مقیاس میسیسیپی) داشتند انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل بهطور برابر (۱۵ نفر) قرار گرفتند. گروه آزمایش به مدت 11 جلسه، تحت درمان شناختیرفتاری قرارگرفتند. گروه کنترل هیچ مداخلهای دریافت نکردند. دادهها با استفاده از روش آماری کوواریانس تجزیهوتحلیل شد. یافتهها نشان داد نشانههای اختلال پس از سانحه کاهش و رضایت زناشویی، کیفیت زندگی و عزتنفس در گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل بهطور معناداری افزایش یافت (001/0p
اختلال پس از سانحه
درمان شناختی رفتاری
عزتنفس و رضایت زناشویی
کیفیت زندگی
2019
03
21
53
71
https://womenstudy.ihcs.ac.ir/article_4040_7e8f4f18f74f2e5e850aede705a97f59.pdf
پژوهشنامه زنان
پژوهشنامه زنان
2383-0743
2383-0743
1398
10
27
تدوین الگوی ازدواج موفق: یک پژوهش کیفی
علی
درخش
خالد
اصلانی
امین
کرایی
ازدواج سالم و موفق، نقش بنیادین در تشکیل خانواده سالم ایفا می کند. بر این اساس هدف پژوهش حاضر، تدوین الگوی ازدواج موفق است. این مطالعه به روش کیفی و با استفاده از نظریه داده بنیاد انجام شد. جامعه آماری پژوهش عبارت بود از کلیه زوج های شهر یاسوج که حداقل دارای5 سال زندگی مشترک می­باشند. با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند آزمودنی ها انتخاب شدند و تا رسیدن به اشباع نظری، در نهایت 26نفر(13زوج) دارای ازدواج موفق مورد مصاحبه نیمه ساختار یافته قرار گرفته و با استفاده از روش مقایسه­ای مداوم استراوس وکوربین مورد تحلیل قرار گرفتند. یافته ها نشان داد حرکتی در جهت نگهداری و تداوم زندگی به عنوان مقوله مرکزی و همسرگزینی آگاهانه به عنوان شرایط علی و شرایط میانجی در پنج سطح فردی، زوجی، خانوادگی، فرهنگی- اجتماعی و والدینی طبقه بندی و ارائه شد. راهبردهای حل تعارض نیز در دو سطح راهبردهای­حل تعارض زوجی وخانوادگی تقسیم شد. در نهایت پیامد مقوله مرکزی که رضایتمندی از زندگی است توضیح داده شد. ارائه مدل ازدواج موفق می تواند به عنوان الگو ومسیری برای زوج ها باشد و برای روانشناسان و مشاوران ازدواج مثمر ثمر واقع شود و سرانجام به سلامت جامعه کمک کند.
الگو
ازدواج موفق
رضایتمندی از زندگی
پژوهش کیفی
2019
03
21
73
97
https://womenstudy.ihcs.ac.ir/article_4030_b796eda51fda4ae25c3e444783449e04.pdf
پژوهشنامه زنان
پژوهشنامه زنان
2383-0743
2383-0743
1398
10
27
رابطه انتظار از ازدواج و تحمل پریشانی با سازگاری زناشویی زنان
زهرا
طاهری
مجید
محوی شیرازی
این پژوهش با هدف شناسائی رابطه انتظار از ازدواج و تحمل پریشانی با سازگاری زناشویی زنانانجام شد. روش پژوهش از نوع همبستگی بوده ، جامعه آماری این پژوهش کلیه زنان متاهل مراجعه کننده به مرکز مشاوره آیین مهر واقع در منطقه 3 شهر تهران در 3 ماه آخر سال 1396 بود که تعداد آنها برابر با 240 نفر میباشد ، حجم گروه نمونه 137 نفر بود که به صورت نمونه در دسترس انتخاب گردید. پرسشنامههای انتظار از ازدواج (جونز و نلسون ،1996). مقیاس تحمل پریشانی (سیمونز ، 2005). و سازگاری زناشویی (اسپانیر،1976). به عنوان ابزار پژوهش روی گروه نمونه اجرا شد. سپس دادههای جمع آوری شده با استفاده از آزمونهای همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندمتغیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها نشان داد بین انتظار از ازدواج واقع بینانه و تحمل پریشانی با سازگاری زناشویی رابطه مثبت معنادار وجود دارد ، بدین معنا که هرچقدر انتظار از ازدواج واقع بینانه و تحمل پریشانی بالاتر باشد، سازگاری زناشویی نیز بیشتر است؛ اما بین انتظار از ازدواج ایدآل گرایانه و انتظار بدبینانه از ازدواج با سازگاری زناشویی رابطه منفی معنی دار وجود دارد. بدین معنا که هر چقدر انتظار از ازدواج ایده آل گرایانه و بدبینانه بیشتر باشد ، سازگاری زناشویی کمتر خواهد بود ، همچنین یافته ها حاکی از آن بود که انتظار از ازدواج و تحمل پریشانی قادر به پیش بینی سازگاری زناشویی زنان متاهل میباشد. بنابراین به نظر می رسد زنان متاهلی که توانایی بالاتری در پریشانی ها از خود نشان می دهند و انتظار آنها از ازدواجشان واقع بینانه تر است به طبع آن دارای سازگاری زناشویی مطلوب تری خواهند بود
انتظار از ازدواج
تحمل پریشانی
سازگاری زناشویی
زنان
2019
03
21
99
116
https://womenstudy.ihcs.ac.ir/article_4031_b082cfa7e65399eaf791d5ca991e0c73.pdf
پژوهشنامه زنان
پژوهشنامه زنان
2383-0743
2383-0743
1398
10
27
اثربخشی درمان متمرکز بر شفقت بر بهبود سازگاری اجتماعی و گذشت در زنان مطلقه
مهدی
قاسم زاده
عبدالله
معتمدی
فرامرز
سهرابی
طلاق، از جمله عوامل گسیختگی کانون خانواده است که عواقب بسیاری را برای افراد جامعه داشته و می تواند منشاء بسیاری از آسیب­ها باشد. هدف پژوهش حاضر اثربخشی درمان متمرکز بر شفقت بر بهبود سازگاری اجتماعی و گذشت در زنان مطلقه است. طرح پژوهشی از نوع نیمه آزمایشی پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. جامعه شامل کلیه زنان مطلقه شهر اصفهان بود. نمونه شامل 30 نفر بود که به طور تصادفی به گروه های کنترل و آزمایش منسوب شدند و گروه آزمایش درمان متمرکز بر شفقت دریافت کرد . به منظور جمع آوری داده ها از پرسشنامه سازگاری اجتماعی و پرسشنامه گذشت استفاده شد. نتایج نشان دادکه درمان متمرکز بر شفقت بر سازگاری اجتماعی و گذشت زنان مطلقه اثر بخش است. در مجموع نتایج حاکی از آن بود که می توان از درمان متمرکز بر شفقت به منظور بهبود سازگاری اجتماعی و گذشت در زنان مطلقه مورد استفاده قرار داد.
شفقت
سازگاری اجتماعی
گذشت
2019
03
21
117
139
https://womenstudy.ihcs.ac.ir/article_4041_f922da9f4cb6eecdbae11f355e048172.pdf
پژوهشنامه زنان
پژوهشنامه زنان
2383-0743
2383-0743
1398
10
27
پیش بینی ناپایداری ازدواج بر اساس تعارضات زناشویی با نقش واسطهای افسردگی پس از زایمان
رقیه
مسلمی سراجی
علیرضا
بوستانی پور
مقدمه: هدف از انجام پژوهش حاضر پیشبینی ناپایداری ازدواج بر اساس تعارضات زناشویی با نقش واسطهای افسردگی پس از زایمان بود. روش: در این مطالعه توصیفی- همبستگی، جامعه آماری زنان زایمان کرده مراجعه کننده به مراکز بهداشتی و درمانی شهر تهران در سال 1396 بودند که به روش نمونهگیری در دسترس 149 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزارهای استفاده شده در این تحقیق پرسشنامه های افسردگی پس از زایمان ادینبرگ از کاکس، هولدن و ساگوسکی(1987)، ناپایداری ازدواج ادواردز، جانسون و بوث(1987) و تعارضات زناشویی براتی و ثنایی(1372) بودند. ارزیابی مدل پیشنهادی با روش تحلیل مسیر و با استفاده از نرمافزار ایموس نسخه 24 صورت گرفت. جهت آزمون روابط غیرمستقیم از روش بوت استراپ در دستور کامپیوتری ماکرو پریچر و هیز استفاده شد. یافتهها: بر اساس نتایج این پژوهش، مدل پیشنهادی از برازش مطلوبی برخوردار بود. به طورکلی نتایج نشان داد تمام مسیرهای مستقیم معنادار شدند. مسیرغیرمستقیم تعارضات زناشویی نیز از طریق افسردگی پس از زایمان با ناپایداری ازدواج معنادار بود. نتیجهگیری: مدل ارزیابی شده از برازندگی مطلوبی برخوردار است و گام مهمی در جهت شناخت عوامل مؤثر بر ناپایداری ازوداج است. بنابراین میتواند به عنوان الگویی مناسب برای تدوین و طراحی برنامههای پیشگیری از ناپایداری ازدواج مفید فایده باشد.
ناپایداری ازدواج
تعارضات زناشویی
افسردگی پس از زایمان
2019
03
21
141
157
https://womenstudy.ihcs.ac.ir/article_4032_316b681bce0c93dead770115be69816d.pdf
پژوهشنامه زنان
پژوهشنامه زنان
2383-0743
2383-0743
1398
10
27
مقایسه اثربخشی مداخله مبتنی بر روانشناسی مثبت نگر و آموزش تنظیم هیجان برتوانمندی های منش گروه نارانان
عل
مظلومی برم سبز
پرویز
عسکری
بهنام
مکوندی
پروین
احتشام زاده
سعید
بختیارپور
این پژوهش با هدف مقایسه اثربخشی مداخله مبتنی بر روانشناسی مثبت نگر و آموزش تنظیم هیجان برتوانمندی های منش گروه نارانان انجام شد. روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون -پس آزمون- پیگیری با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش خـانواده افراد معتاد عضو گروه های خانواده ی معتادان گمنام (نارانان) شهرستان امیدیه در سال 1397 بودندکه از بین آنها 60 نفر به صورت تصادفی ساده انتخاب و به صورت تصادفی در گروه های آزمایش و کنترل گمارده شدند. گروه نخست، مداخله مبتنی بر روانشناسی مثبت نگر و گروه دوم، آموزش تنظیم هیجان دریافت کردند اما گروه سوم آموزشی ندیدند. ابزار سنجش آزمون، پرسشنامه توانمندی­های منش بود. داده ها با استفاده از تحلیل کوواریانس تحلیل شدند نتایج نشان داد که اختلاف نمره های دو گروه آموزش دیده نسبت به گروه کنترل در هر دو مرحله پس آزمون و پیگیری معنی دار بود (01/0>P)و نیز تفاوت بین دو گروه آزمایش معنادار بود (01/0>P)؛ و مداخله مبتنی بر روانشناسی مثبت نگر اثر بخشی بیشتری داشت. با توجه به اثربخشی این روش های مداخله می توان از آنها در ارتقا توانمندی های منش افراد معتاد و خانواده های آنها استفاده نمود.
روانشناسی مثبت نگر
آموزش تنظیم هیجان
توانمندی های منش
گروه نارانان
2019
03
21
159
177
https://womenstudy.ihcs.ac.ir/article_4042_7867f08973f9a82b4e6ca6b70226037b.pdf
پژوهشنامه زنان
پژوهشنامه زنان
2383-0743
2383-0743
1398
10
27
پیش بینی دلزدگی زناشویی بر اساس هوش عاطفی، مهارت های ارتباطی و تعارضات زناشویی زوجین متأهل دانشگاه آزاد همدان
صبا
هادیان
داریوش
امینی
پژوهش حاضر با هدف پیش­بینی دلزدگی زناشویی بر اساس هوش عاطفی، مهارت­های ارتباطی و تعارضات زناشویی انجام و روش پژوهش همبستگی است. جامعهآماری: جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان متأهل دانشگاه آزاد همدان به تعداد 3029 نفر تشکیل داد. نمونه بر اساس فرمول فیدل و تاباچنیگ (2007) 107 نفر که به لحاظ احتیاط به 111 نفر افزایش و به روش نمونه­گیری طبقه­ای- نسبی تصادفی انتخاب شدند. ابزار پژوهش چهار مقیاس استاندارد دلزدگی زناشویی پاینز (1996)، هوش عاطفی کوپر(1996)، مهارت­های ارتباطی کویین دام (2004) و تعارض زناشویی جونز (1997) بود. تحلیل داده­ها با استفاده از رگرسیون و همبستگی پیرسون تحلیل شد. نتایج نشان داد مقادیر بتا برای متغیر هوش عاطفی معنی­دار است. مقدار بتا در متغیر مهارت­های ارتباطی معنا­دار نیست. رابطه معکوس و معنا­داری بین هوش عاطفی و میزان دلزدگی زناشویی دیده می­شود. بین متغیر دلزدگی زناشویی و مهارت­های ارتباطی رابطه معنا­داری دیده نمی­شود. بین متغیر دلزدگی زناشویی و تعارضات زناشویی رابطه مستقیم و معنا­داری دیده می­شود. بین متغیرهای هوش عاطفی و مهارت­های ارتباطی رابطه مستقیم و معنا­داری دیده می­شود. آزمون معنا­داری همبستگی بین متغیرهای هوش عاطفی و تعارضات زناشویی معنا­دار نیست. رابطه معنا­داری بین متغیرهای مهارت­های ارتباطی و تعارضات زناشویی دیده نمی­شود.
دلزدگی زناشویی
هوش عاطفی
مهارت های ارتباطی
تعارضات زناشویی
2019
03
21
179
211
https://womenstudy.ihcs.ac.ir/article_4033_5a7dea82a8f1a6a928a652c5dc44bbc8.pdf