پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیپژوهشنامه زنان2383-0743134120221122Typology of constructing women's religious identity with emphasis on coverage in the social network Instagramسنخ شناسی برساخت هویت مذهبی زنان با تاکید بر پوشش در شبکه اجتماعی اینستاگرام135699010.30465/ws.2021.32079.3076FAمرضیه امیربیکدانشجوی دکتری گروه جامعه شناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه علوم تحقیقات تهرانحمید مسعودیگروه جامعهشناسی، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران0000-0003-0497-434Xندا شادلوکارشناس ارشد جامعه شناسی، پژوهشگر پاره وقت جهاددانشگاهی مشهدJournal Article20200826The present study aims to provide a typology of the construction of religious identity with an emphasis on coverage among women in the virtual network Instagram. The meaning of constructing a religious identity is how to construct and display a religious identity among female users covered. This research has been done qualitatively using netnography technique and the data have been analyzed using thematic analysis. In this research, an attempt has been made to analyze the content of ten-page high-traffic posts with a high number of followers. The selected pages are 12 and the publication period of the posts is from the beginning of 1398 to the end of November 1398. According to the qualitative content analysis of the selected posts in the pages under review, it is possible to cover the styles Classic and international style; Identity based on beauty myths; Classic taste-based identity; Casual and informal coverage Bazir pointed out the categories of casual coverage in accordance with Iran Trend criteria and based on fashion and finally modeling activity.پژوهش حاضر با هدف ارائهی یک سنخ شناسی از برساخت هویت مذهبی با تاکید بر پوشش در بین زنان درشبکه مجازی اینستاگرام انجام شده است. منظور از برساخت هویت مذهبی، چگونگی ساخت و نمایش هویت مدهبی در بین کاربران زن دارای پوشش است. این پژوهش کیفی و با استفاده از تکنیک نتنوگرافی صورت گرفته و دادهها با استفاده از تحلیل تماتیک، تحلیل شده اند. در این پژوهش سعی شده تا با تحلیل محتوای پست های پربازدید ده صفحه با تعداد دنبال کننده بالا، به تحلیل پرداخته شود.، در ابتدا فهرستی از هشتگ های مرتبط تهیه و سپس با جستجو در شبکه مجازی اینستاگرام پست های پربازدید انتخاب شده اند، تعداد صفحات منتخب 12تا و بازه انتشار پستها از ابتدای سال1398 تا اخر آبان 1398 میباشد، با توجه به تحلیل محتوای کیفی پست های انتخاب شده در صفحات مورد بررسی، میتوان به سبک های پوشش « قاعده محور رسمی با زیر مقولات پوشش رسمی و رایج داخلی و پوشش کلاسیک و به سبک بین المللی؛ هویت مبتنی بر اسطوره های زیبایی؛ هویت مبتنی بر ذائقه کلاسیک پسند؛ پوشش کژوال و غیررسمی بازیر مقولات پوشش کژوال مطابق با معیارهای ایران ترندی و بر اساس مد و درنهایت فعالیت مدلینگ» اشاره کرد.https://womenstudy.ihcs.ac.ir/article_6990_36f83ea35cea13a524cb01a7efe91a58.pdfپژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیپژوهشنامه زنان2383-0743134120221122Women's Employment and Family Sustainability: A New Approach to Conflict Resolution in Previous Research-اشتغال زنان و پایداری خانواده : ارائه یک رهیافت جدید برای حل تعارضات در تحقیقات پیشین3773835510.30465/ws.2022.26719.2742FAصدیقه خدیویدانشجوی دکترای جامعه شناسی دانشگاه فردوسی مشهدمحسن نوغانیدانشیار، گروه علوم اجتماعی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد (نویسنده مسئول)محمد مظلوم خراسانیاستاد گروه آموزشی علوم اجتماعی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهدJournal Article20191021Abstract<br />Both women's employment and family sustainability are among important and challenging issues in sociology. The investigation of these challenges in our society is mostly focused on the women's employment consequences for family. Though the studies on this issue are extensive, the investigation of women's employment consequences on the family is still considered a current social issue.<br />In the present thesis, we seek to answer this question: How and to what extent does the growth of women's employment in the public arena affect the performance and balance of actors in the private arena of the family and its sustainability?<br />Using the mixed methodology and data alignment scheme, this research has simultaneously benefited both from quantitative and qualitative methods. The quantitative part was conducted based on the causal-comparative method and using a researcher-made questionnaire in a sample of 256 people including two groups of married working women and married housewives in Mashhad in 2016. In the qualitative part, data was gathered using grounded theory and through the in-depth interviews with 25 married women with different occupational groups.<br />Key words: Women employment, Family sustainability, mixed approach, Role theory, Power in the familyاین مقاله با هدف بررسی تاثیر اشتغال زنان متاهل برپایداری خانواده هایشان شکل گرفته است.برای پاسخ نیازمند مقایسه بین دو گروه نمونه از خانواده هایی بودیم که در زمینه اشتغال یا عدم اشتغال زن متفاوت بودند.بر همین اساس پیمایشی بین زنان متاهل25 تا 45 ساله صورت گرفته است. سازه پایداری خانواده را با ده مولفه پایداری سنجیدیم.ناهمسازی موجود درداده ها را با تحلیل عاملی اکتشافی در ابعاد متغیر پایداری خانواده تبیین نمودیم که در طی آن مشخص شدکه این سازه دارای سه مولفه ناهمساز و متفاوت با همدیگر است.به بیانی دیگردرجامعه فعلی ما، سه نوع خانواده پایدار وجود دارد که بر حسب نوع نقش مسلط زن یا مرد، با همدیگر تمایز دارند. بنابراین این مفهوم وسیع تر از آن است که بتوان آن را در یک غالب مطرح نمود نتایج متفاوت تحقیقات پیشین نیز از اینجا سرچشمه می گیرد. ساختارخانواده درجامعه هدف نزدیک به 73 درصد از مدل اقتدارگرایانه پیروی میکندکه بیش از50 درصدآن سهم خانواده هایی با اقتدارمردانه است.<br />با وجود تاثیر معنا دار اشتغال زنان بر ابعاد سازه پایداری خانواده،سهم این تاثیر فقط 10درصد است و اشتغال زنان علی رغم آنچه به نظر می رسد سهم مهمی از این جهت ندارد.https://womenstudy.ihcs.ac.ir/article_8355_9e271ace776c03e0b1bbb18a16a31950.pdfپژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیپژوهشنامه زنان2383-0743134120221122"Zan yaki bish mabar zaan keh bovad fetneh vo shar"; A study on the phenomenon of polygamy in the Qajar period«زن یکی بیش مبر زانکه بود فتنه و شر»؛ پژوهشی درباره پدیدۀ چند همسری در متون ادبی-سیاسی دورۀ قاجار75112834210.30465/ws.2022.41675.3585FAندا سنبلیدانشجوی دکتری تاریخ ایران بعد از اسلام دانشگاه تبریز0000-0001-5491-9977عباس قدیمی قیداریاستاد گروه تاریخ، دانشکده حقوق و علوم اجتماعی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران0000-0002-9582-7056Journal Article20220614Polygamy as a cultural category is one of the important issues in the field of women's studies. This issue has been relatively common in previous societies. What is certain that polygamy existed more or less among different classes and strata of Iranian society during the Qajar era. In the literary and political texts of the late period of Naseral-Din Shah and especially after the constitution, due to the familiarity of writers and poets with the West and theexpansion of communication, more attention is paid to women's issues. This research, relying on the literary and political texts and sourcesof the Qajar and constitutional eras and new researches, has researched and investigated the approachof political, social and literary texts to the issue of polygamy by descriptive-explanatory method and content analysis. Studies show that paying attention to this issue and its causes and consequences in the critical view of literary and political thinkers from middle of the Qajar period and especially theconstitutional period became very important and became one of the important issues in their studies. It is worth pondering that informing women about their position and not considering it normal has been one of the issues of concern to intellectuals and thinkersچندهمسری یا تعدد زوجات بهعنوان مقولهای فرهنگی، از مسائل مهم در حوزۀ مطالعات زنان به شمار میرود. این مسئله امری نسبتاً رایج در جوامع پیشین بوده است. منابع مختلف تاریخی، فقهی و ادبی در جامعۀ دورۀ قاجار با رویکردهای مختلف به این موضوع پرداختهاند. آنچه مسلم است اینکه تعدد زوجات در بین طبقات و اقشار مختلف جامعۀ ایران عصر قاجار کمابیش وجود داشته است. در متون ادبی و سیاسی اواخر دورۀ ناصرالدینشاه و بهویژه پس از مشروطه، به دلیل آشنایی نویسندگان و شاعران با غرب و گسترش ارتباطات، توجه به مسائل زنان بیشتر دیده میشود. این پژوهش با اتکا به متون و منابع ادبی و سیاسی عصر قاجار و مشروطه و تحقیقات جدید، رویکرد متون سیاسی، اجتماعی و ادبی به مسئلۀ چندهمسری را به روش توصیفی-تبیینی و تحلیل محتوا به تحقیق و بررسی گذاشته است. مطالعات نشان میدهد توجه به این مسئله و علل و پیامدهای آن در نگاه منتقدانۀ متفکران ادبی و سیاسی از اواسط دورۀ قاجار و بهویژه دورۀ مشروطه اهمیت بسزایی یافته و به یکی از مسائل مهم در آثار آنان تبدیل شده است. نکته قابلتأمل اینکه آگاهیدادن به زنان نسبت به جایگاهشان و طبیعینپنداشتن این امر یکی از مسائل مورد توجه روشنفکران و متفکران بوده است.https://womenstudy.ihcs.ac.ir/article_8342_55763561da081ae5d943cb556da83864.pdfپژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیپژوهشنامه زنان2383-0743134120221122Sociological investigating the impact of modern and traditional marriage selection methods on difinitive divorceبررسی جامعه شناختی تاثیر شیوه های همسرگزینی مدرن و سنتی در طلاق قطعی113150722810.30465/ws.2021.33667.3162FAالهه شعبانیدانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزباقر ساروخانیاستاد جامعه شناسی دانشگاه علوم و تحقیقاتمحمدمهدی لبیبیاستاد دانشگاهJournal Article20201203The duality of modern and traditional methods of marriage has caused many problems for couples. This research analyzes positivism using novel combined approach of Giddens' "Pure Relationship" theory focusing on spouse selection and methodological approach of Chil's "Divorce" theory. Also, research's method is descriptive and explanative. Statistical population consists of six judicial complexes of Tehran family court and samples are convenience. Sample size of divorce occurrence in Tehran is approximately 2500 which results in 384 in Cochran's formula. Findings prove that the effects of modern and traditional methods of spouse selection on certain divorce are different. Divorce rate of modern method is higher than traditional. Burden factor of modern marriage method was 89 and traditional marriage method was 71. Considering the fact that p-value of the research is less than 0.05, null hypothesis is rejected and we can say with 95% confidence that any type of spouse selection is effective on certain divorce. Results show that the method of marriage influences on divorce occurrence and modern method is more efficient than traditional method.دوگانگی ناشی از شیوه ازدواج مدرن و سنتی، باعث بسیاری از مسائل و مشکلات برای زوجین بوده است. این پژوهش، با استفاده از رویکرد تلفیقی نوین از نظریه «رابطه ناب» گیدنز با محوریت الگوی همسرگزینی و نظریه «طلاق» دیوید چیل با رویکرد روششناختی تحقیق اثباتگرایی است و روش تحقیق، روش توصیفی و تبیینی می باشد. جامعه آماری شامل شش مجتمع قضایی دادگاه خانواده تهران بود. نمونه ها را به صورت تصادفی ساده و در دسترس می باشد. حجم نمونه به صورت تقریبی از میزان وقوع طلاق در شهر تهران 2500 تا بوده است که در فرمول کوکران عدد 384 بدست آمد. یافتهها نشان می دهد تاثیر همسرگزینی سنتی با همسرگزینی مدرن در طلاق قطعی متفاوت هستند. میانگین طلاق با سبک همسرگزینی مدرن بیشتر است از میانگین طلاق با سبک همسرگزینی سنتی. عاملی سبک ازدواج مدرن برابر 89/0 و سبک ازدواج سنتی برابر 71/0 بود. با توجه به اینکه مقدار سطح معنی داری آزمون کمتر از 05/0 می باشد، فرض صفر رد شده و با اطمینان 95% می توان گفت هر نوع همسرگزینی در طلاق قطعی تاثیر دارد. نتایج نشان می دهد که سبک ازدواج بر وقوع طلاق اثر داشته و سبک ازدواج مدرن اثر بیشتری بر وقوع طلاق داشت.https://womenstudy.ihcs.ac.ir/article_7228_b042298f2718f5fe76130dda6a53a46d.pdfپژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیپژوهشنامه زنان2383-0743134120221122The social life of the Chador in contemporary Iranزندگی اجتماعی چادر در ایران معاصر151191845610.30465/ws.2023.41821.3596FAفردوس شیخ السلامکارشناسی ارشد مطالعات فرهنگی دانشگاه علم و فرهنگعباس وریج کاظمیهیت علمی موسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی0000-0001-5032-3391Journal Article20220623The tumultuous fate of chador in the social life of Iranian women, led to the concealment of conflicting meanings: keeping women back from civilization, resistance against Western women, carrying justice-seeking meanings, clothing of the ruling Hezbollahi faction, beauty provider for the modern veiled woman. These meanings were associated with changes in its body; From the variety of sewing patterns to the accompaniment with other objects. In the present article, through documentary method, we show four periods of chador social life in the new era: as a symbol of backwardness, as a revolutionary and liberating tool, as a symbol of pro-government, as a commodity integrated in the fashion market. In the first Pahlavi period, the chador was spoken of as a distance from civilization and through the conflicts of the traditional with the modern. In the second period, the chador served the revolution and fight against the consumerist culture of the West. In the third period, the chador was associated with a form of cultural-political domination. In the fourth period, the chador created its own fashions to not only does not hide her owner's visual beauties, but also tries to reveal them as much as possible.سرنوشت پر فراز و نشیب چادر در زندگی زنان ایرانی، موجب شده است که معانی فراوان و متعارضی در آن پنهان شود: عقب نگاه داشتن زنان از تمدن، مقاومت در برابر زن فرنگیمآبِ خودباخته، عدالتخواه بودن، پوشش قشر حزباللهیِ همرنگ با حکومت، فراهمآورندۀ زیبایی برای زن محجبۀ متجدد. این تعابیر که از حدود 150 سال پیش بر روی چادر بار شد، با تغییرات در کالبد آن همراه بودند؛ از تنوع در مدل دوخت گرفته تا همنشینی با دیگر اشیا. در مقالۀ حاضر با بهکارگیری رویکرد مطالعات فرهنگ مادی، و استفاده از اسناد و شواهد مکتوب، چهار دوره زندگی اجتماعی چادر در عصر جدید را نشان میدهیم: نماد عقبماندگی، ابزاری انقلابی و رهاییبخش، نشانۀ حکومتی بودن، کالایی ادغامشده در بازار مد. دوران پهلوی اول، چادر بهمثابه پوششی دور از تمدن و از خلال تعارضات امر سنتی با مدرن به سخن درآمد. دورۀ دوم، چادر در خدمت انقلاب و مبارزه در برابر فرهنگ مصرفگرای غرب قرار گرفت. در دورۀ سوم، چادر شکلی از سلطۀ فرهنگی-سیاسی را همراهی کرد. در دورۀ چهارم، چادر مدهای خود را آفرید تا زیباییهای بصری صاحبش را نهتنها پنهان نکند، بلکه آنها را هرچه بیشتر آشکار سازد.<br />واژگان کلیدی: زندگی اجتماعی چادر، لباس، مطالعۀ فرهنگ مادی، زن، اشیا.https://womenstudy.ihcs.ac.ir/article_8456_c64570ede9a2291acdf000163366616a.pdfپژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیپژوهشنامه زنان2383-0743134120221122The effect of Zarvani ideas on the Pahlavi text of Zadsperm excerpts based on women's social statusتاثیر انگاره های زروانی بر متن پهلوی گزیده های زادسپرم با تکیه بر وضعیت اجتماعی زنان193218698610.30465/ws.2021.36323.3295FAسهیلا کامجودانشجوی دکتری تاریخ ایران قبلاز اسلام،واحد داراب،دانشگاه آزاد اسلامی،داراب،ایران.زهرا حامدیاستادیار گروه تاریخ ،واحد داراب،دانشگاه آزاد اسلامی،داراب،ایران.14564.1318.2017الهام ملک زادهاستادیار پژوهشکده تاریخ،پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی ،تهران،ایران.Journal Article20210510Excerpts from Zadsperm is a text in the Pahlavi language that was written by the young Zadsperm of Jam Hirbod Sirjan in the third century AH with the aim of preserving the life of Zoroastrianism. The present article is based on the content analysis approach to examine the social status of women. In order to be able to answer the question of what factors affect the social conditions of women in this text? Studies show that although in a few cases, men and women are considered together, regardless of gender, but according to social norms, innate spirituality and spirituality belong to men and the fateful affairs of the universe. It is ruled by male forces. This belief is very similar to the ideas of the Zarwani religion. Findings indicate that the text is influenced by common social beliefs at the time of writing, such as the Zarwani religion. In other words, the attainment of sacred concepts belongs primarily to men, and women enjoy spiritual matters through men. Therefore, in parallel with this view, the devil can not directly dominate men, and this is done through women. Does.گزیدههای زادسپرم متنی به زبان پهلوی است که توسط زادسپرم جوان جم هیربد سیرجان در قرن سوم هجری با هدف تداوم و حفظ حیات آیین زرتشتی نگاشته شده است. زادسپرم از علماء آگاه زمان خویش بوده و اندیشه های نوینی را در تقابل با دیدگاه سنتی علماء زرتشتی با توجه به مقتضیات و شرایط زمانه بیان نموده است.جستار حاضر بر اساس رویکرد تحلیل محتوا بر آن است تا وضعیت اجتماعی زنان را مورد واکاوی قرار دهد . با این هدف که در مقام پاسخ گویی به این پرسش باشد که شرایط اجتماعی زنان در این متن متاثر از چه عواملی است؟ واکاوی متن تصویر همه جانبه ای از وضعیت اجتماعی زنان زرتشتی در قرن سوم هجری را ترسیم نموده و مناسبات و سازوکارهای حقوقی و دینی نسبت یه زنان را به روشنی بیان نموده است .یافته های پژوهش به استناد متن گزیده های زادسپرم بیانگر تاثیرپذیری وضعیت اجتماعی زنان از ارزش ها و هنجارهای اجتماعی،باورهای دینی و رسوخ انگاره های زروانی است که که زنان را به لحاظ حقوق اجتماعی و معنوی در رتبه ای پایین تر از مردان قرار داده است. <br />واژگان کلیدی: گزیدههای زادسپرم، وضعیت اجتماعی زنان، آیین زروانیhttps://womenstudy.ihcs.ac.ir/article_6986_aeb96745481d80fe2044de36fe6bf94f.pdfپژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیپژوهشنامه زنان2383-0743134120221122Afghan and Pakistani Male students' lived experiences from women's studies in Iran: A Phenomenological Studyتجربۀ زیستۀ مردان افغانستان و پاکستان از تحصیل در رشته مطالعات زنان در ایران: یک مطالعه پدیدارشناختی219254834110.30465/ws.2022.39343.3438FAنوروزعلی کریمیدانشجوی دکتری مطالعات زنان، دانشگاه ادیان و مذاهب، قم، ایران.شهره روشنیاستادیار گروه مطالعات علوم اجتماعی و توسعه، پژوهشکدۀ زنان، دانشگاه الزهرا (س)منصوره زارعاناستادیار گروه مطالعات علوم اجتماعی و توسعه، پژوهشکدۀ زنان، دانشگاه الزهرا (س)Journal Article20211211Women’s studies, which was founded on the activities of the women's movement in the West and its main goals was to change attitudes, has been constantly changing and expanding. Today, there are various trends in this field in different countries, which in Iran has an Islamic approach. The purpose of this study is to investigate the lived experiences of Afghan and Pakistani male students of women's studies in Iran, who are more with a patriarchal background. The method used in this research is interpretive phenomenology which has been done by conducting semi-structured interviews with sixteen of these students. Data analysis was performed by Van Mann method using MAXQDA 2018 software and the three main themes of "gender awareness", “reflecting on gender stereotypes “and, “decreased gender perspective" were obtained. According to the findings, gender awareness indicates "understanding the fabrication of existing attitudes towards women" and "understanding the common nature of men and women in the Qur'an" has led to reflecting on gender stereotypes including “reflection on religious readings of women" and "reconsideration of social beliefs towards women", and finally has led to decreased gender perspective including "decreased of patriarchal hegemonic view in the family "and" decreased of patriarchal privileges in society".رشتۀ مطالعات زنان که بر اساس فعالیتهای جنبش زنان در غرب تأسیس شد و تغییر نگرش از اهداف عمده آن بود، حوزهای دائماً در حال تغییر و گسترش بوده است. امروزه گرایشهای متنوعی از این رشته در کشورهای مختلف وجود دارد که در ایران با رویکرد اسلامی است. هدف این پژوهش، بررسی تجربۀ زیستۀ دانشجویان مرد افغانستانی و پاکستانی مطالعات زنان در ایران است که بیشتر با پسزمینه فرهنگی مردسالارند. روش این پژوهش پدیدارشناسی تفسیری است که با انجام مصاحبه نیمهساختارمند با شانزده نفر از این دانشجویان صورت گرفته است. تحلیل دادهها با شیوه ون مانن و با استفاده از نرمافزار MAXQDA 2018 انجامشده و سه مضمون اصلی «آگاهی جنسیتی»، «باز نگرشی جنسیتی» و «کمرنگی جنسیتمحوری» حاصلشده است. بر اساس یافتهها آگاهی جنسیتی بیانگر «فهم برساختگی نگرشهای موجود به زن» و «فهم ماهیت مشترک زن و مرد در قرآن» بوده و «باز نگرشی جنسیتی» را که شامل «تأمل در خوانشهای دینی نسبت به زن» و «بازنگری در باورهای اجتماعی نسبت به زن» بوده به دنبال داشته است که درنهایت به «کمرنگی جنسیتمحوری» شامل «کمرنگی نگاه هژمونی مردسالارانه در خانواده» و «کمرنگی مزیتهای مردسالارانه در جامعه» انجامیده است.https://womenstudy.ihcs.ac.ir/article_8341_8c6cef797ad3defe6e15ae95c9c70388.pdfپژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیپژوهشنامه زنان2383-0743134120221122Surveying the Evolution of Iranian Woman's mentality in the Confrontation of Modernity, focusing on the Novels of the "Roozegar e seyah", "Ziba", and “Shab e yek Shab e do"بررسی سیر تحول ذهنیت زن ایرانی در مواجهه با مدرنیته با تکیه بر رمانهای «روزگار سیاه»، «زیبا» و «شب یک شب دو»255290698810.30465/ws.2021.28165.2837FAپریوش میرزاییاندانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شهرکردجهانگیر صفریاستاد دانشگاه شهرکردنرگس باقریدانشیار دانشگاه ولی عصر رفسنجانJournal Article20200108The entrance of modernity into Iranian traditional society had a major impact on changing the mentality and social status of women. Because of the undeniable relationship between literature and society, this article investigates the evolution of the Iranian woman's mentality in dealing with modernity, relying on Persian novels. For this purpose, two novels "Black Times" and "Ziba" have been selected from the early years of the 14th century. The confrontation of the female characters of these two novels with modernity is compared with the confrontation of the female characters of the novel "Night One Night Two" written in 1974. women play a central role in these three novels so by analytical and descriptive comparisons it can show, in the authors' view, what has changed in the fifty years of the Iranian woman's mentality towards the components of modernity (based on Giddens's theories). To this end, the female personality in the face of the components of education, women's social presence, male and female equality, women's individuality, humanism, secularism and anti-tradition in the novels have been compared and investigated.ورود مدرنیته به جامعه سنتی ایران تأثیر زیادی بر تغییر ذهنیت و جایگاه اجتماعی زنان داشت. به دلیل وجود ارتباط انکار ناپذیر ادبیات و جامعه، این مقاله به دنبال بررسی سیر تحول ذهنیت زن ایرانی در رویارویی با مدرنیته با تکیه بر رمان فارسی است. بدین منظور دو رمان «روزگار سیاه» و «زیبا» از سالهای آغازین سدۀ چهاردهم شمسی انتخاب شدهاند.رویارویی شخصیتهای زن این دو رمان با مدرنیته، با رویارویی شخصیتهای زن رمان «شب یک شب دو» که در سال 1353ه.ش نگاشته شده است، مقایسه میگردد. به دلیل اینکه در این سه رمان زنان نقش محوری بازی میکنند، میتوان با مقایسۀ تحلیلی و توصیفی نشان داد از نگاه نویسندگان، در فاصلۀ نزدیک به پنجاه سال ذهنیت زن ایرانی نسبت به مؤلفههای مدرنیته (با تکیه بر نظریات گیدنز) چه تغییراتی کرده است. بدین منظور شخصیت زنان در مواجهه با مؤلفههای آموزش، حضور اجتماعی زنان، برابری زن و مرد، فردیت زنان، انسانگرایی، دنیاگرایی و سنت ستیزی در رمانها بررسی و با یکدیگر مقایسه شده است.https://womenstudy.ihcs.ac.ir/article_6988_3d7ea010d1a52bfc781c49ba395ce343.pdfپژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیپژوهشنامه زنان2383-0743134120221122Assessment the New Judicial Procedure in Rape Cases in the Light of the Teachings of Restorative Justice: The “Status quo +” Model: Case study of criminal court (1) of Tehranسنجش رویه نوین قضایی در پروندههای تجاوز جنسی در پرتو آموزههای عدالت ترمیمی: الگوی «وضعیت موجود+» مطالعه موردی دادگاه کیفری یک تهران291324728010.30465/ws.2022.38140.3383FAسپیده میرمجیدیاستادیار پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیJournal Article20210919In restorative justice, the answer to the problem of crime is determined by the participation of the victim, the perpetrator and the local community. Restorative justice without being limited to a specific program or a set of programs or a single model, requires a different perception of crime, understanding and the answer to it and transformation in the whole legal system with the relative adherence of actors to the restorative principles and values. Iranian judicial discourse in cases of sexual violence under the influence of redefining the objectives of criminal intervention in the legislative discourse and, consequently, recognizing restorative justice in Islamic Penal Code and the Code of Criminal Procedure in Tazir, informally and to some extent adopted Restorative mechanisms in these cases. The main issue of this article is to identify and assessment (of course, sometimes critical ) of the procedures and new and innovative mechanisms of judges in rape cases in Criminal Court (1) of Tehran, using in-depth and semi-structured interviews with 35 judges of this court and several participatory observations. The results of this study indicate that these mechanism sometimes are closely related to the “Status quo +” model.در عدالت ترمیمی پاسخ به مشکل جرم با مشارکت بزهدیده، مرتکب و جامعه محلی تعیین میشود و بدون آنکه به یک برنامه خاص یا مجموعهای از برنامهها و الگوی واحد محدود شود، مستلزم تلقی متفاوت از جرم و پاسخ به آن و به نوعی دگرگونی در کل نظام حقوقی است تا با پایبندیِ هرچند نسبی کنشگران به مبانی و ارزشهای ترمیمی، تحقق اهداف ترمیمی میسر گردد. روح حاکم بر گفتمان قضایی ایران در پروندههای تجاوز جنسی تحت تأثیر بازتعریف اهداف مداخله کیفری در گفتمان تقنینی و به تبع آن به رسمیت شناختن عدالت ترمیمی هرچند در جرایم تعزیری در قانون مجازات اسلامی و آیین دادرسی کیفری، به صورت غیر رسمی و تا حدودی به سمت اتخاذ سازوکارهای ترمیمی در این پروندهها گرایش یافته است. مسئله اصلی این مقاله شناسایی و سنجشِ گاه انتقادیِ رویهها و سازوکارهای نوین و ابتکاری قضات در پروندههای تجاوز جنسی در دادگاه کیفری یک تهران با استفاده از مصاحبههای عمیق و نیمهساختارمند با 35 قاضی این دادگاه و چندین مشاهده مشارکتی است که گاه قرابتی هرچند نسبی با اهداف عدالت ترمیمی و با محوریت تأمین نیازهای بزهدیده و توجه به دغدغهها و مطالبات مرتکب دارد. رویهای که شبیه «الگوی وضعیت موجود +» است.https://womenstudy.ihcs.ac.ir/article_7280_74e9a90acc0c0173b90d03abb36810f6.pdfپژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیپژوهشنامه زنان2383-0743134120221122The effect of cultural capital components on women's sense of social security (Case study: women 20 to 50 years old in Sari city)تاثیر مولفههای سرمایه فرهنگی بر احساس امنیت اجتماعی زنان (مورد مطالعه: زنان 20 تا 50 ساله شهر ساری)325354698710.30465/ws.2021.35585.3252FAحسین نازک تباردانشگاه پیام نورهادی ابراهیمی کیاپیدانشگاه صدا و سیماJournal Article20210329TThe present study to investigate the effect of cultural capital components on women's sense of social security. The research method is descriptive-correlational. The statistical population of the study consists of women aged 20-50 years in Sari city. The sample size of 364 people was selected using Cochran's formula by cluster sampling and were assessed by researcher-made questionnaires on cultural capital and sense of social security. Data were analyzed using Pearson correlation and multivariate regression. The results of Pearson correlation test showed that there is significant relationship between embodied cultural capital, objectified cultural capital and institutionalized cultural capital with a sense of social security. Based on the results of regression analysis, the variables of objectified cultural capital variable with a Beta value of 36% had the greatest effect and the standardized regression effect coefficient had the highest effect on the dependent variable. The value of multiple correlation coefficient with R (0.62), there is a strong statistical correlation between the set of independent variables and the dependent variable. The value of the coefficient of determination or R2, which is equal to 0.38, indicates the explanation of 38% of the changes in the social security sense variable by a set of independent variables.پژوهش حاضر با هدف تاثیر مولفههای سرمایه فرهنگی بر احساس امنیت اجتماعی زنان انجام شده است. روش تحقیق به صورت توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش را زنان 50-20 ساله زنان شهر ساری تشکیل میدهند. حجم نمونه 364 نفر با استفاده از فرمول کوکران به روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند و توسط پرسشنامههای محقق ساخته سرمایه فرهنگی و احساس امنیت اجتماعی مورد بررسی قرار گرفتند. دادهها به کمک روش آماری همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیری تحلیل شدند. نتیجه آزمون همبستگی پیرسون نشان داد که بین سرمایه فرهنگی تجسمیافته، سرمایه فرهنگی عینیتیافته و سرمایه فرهنگی نهادینه با احساس امنیت اجتماعی رابطه مثبت و معنادار وجود دارد. براساس نتایج تحلیل رگرسیون، متغیرهای متغیر سرمایه فرهنگی عینیتیافته با مقدار بتای 36 درصد بـیشتـرین تاثیر را بیشترین ضریب تأثیر رگرسیون استاندارد شده را بر متغیر وابسته(احساس امنیت اجتماعی) داشته است. مقدار ضریب همبستگی چندگانه با R (62/0)، همبستگی آماری قویای بین مجموعه متغیرهای مستقل و متغیر وابسته وجود دارد. مقدار ضریب تعیین یا 2R نیز که برابر با 38/0 میباشد، نشانگر تبیین 38 درصد از تغییرات متغیر احساس امنیت اجتماعی توسط مجموعه متغیرهای مستقل در نظر گرفته شده است.https://womenstudy.ihcs.ac.ir/article_6987_e38734d51a8ee647f9ef0ff6f16068b8.pdf