پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیپژوهشنامه زنان2383-074361320151122Sociological Study of Young Women Expectations from Their Husbands: Presenting a Grounded Theoryمطالعة جامعهشناختی انتظارات زنان جوان از همسرانشان: ارائة نظریهای زمینهای1231847FAمصطفی ازکیااستاد دانشگاه آزاد اسلامیفاطمه میمندیدانشگاه آزاد اسلامیJournal Article20131218The present study is a qualitative one conducted with the aim of perceiving young women expectations from their husbands. Grounded theory and in-depth interview technique were employed for the purpose of studying women expectations. Data analysis reveals that young women expectations are formed by equality-seeking inclinations, modern style marriages, occupation, and the like. Moreover, young women take advantage of various strategies like clearing up expectations, challenging gender discriminations, restricted maternity, and emphasis on “I” subject. These will eventually lead to active closeness, reproduction of mutual relations, and privacy protection. The findings reveal that young women, through their expectations, seek to transcend lower social status and reach higher social status. For that reason, they think of higher life levels and attempt for surpassing their social status by relying on power production sourcesمطالعة حاضر پژوهشی کیفی است که با هدف درک انتظارات زنان جوان از همسرانشان صورت گرفته است. در این راستا با کاربست روش نظریة زمینهای و تکنیک مصاحبة عمیق به مطالعة انتظارات زنان پرداختهایم. تحلیل دادهها نشان میدهد که انتظارات زنان جوان بر اساس گرایشهای فکری برابرخواهانه، ازدواج با زمینههای مدرن، اشتغال و ... شکل گرفته است. همچنین زنان جوان از راهبردهای متفاوتی استفاده میکنند؛ از جمله بازگویی شفاف انتظارات، به چالش کشیدن نابرابری جنسیتی، مادری محدودشده و تأکید بر من فاعلی. بر اساس این راهبردها پیامدهایی حاصل میشود؛ از جمله نزدیکی فعال، بازتولید ارتباط دوسویه و حفظ حوزة خصوصی. یافتهها نشان میدهند زنان جوان در خلال انتظاراتشان در جستوجوی گذار از پایگاه اجتماعی فروتر به پایگاه اجتماعی برترند و در این راستا با کاربست منابعی که برایشان قدرت تولید میکند، به<span style="font-family: Times New Roman;"> </span>سطوح بالاتر برای زندگیشان میاندیشند و برای گذار منزلتی تلاش میکنند.https://womenstudy.ihcs.ac.ir/article_1847_c10d9fd67bd6bd982cec50d7e480ba2e.pdfپژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیپژوهشنامه زنان2383-074361320151122Woman in Persian Adages:
A Critical Discourse Analysis Approachزن در ضربالمثلهای فارسی: رویکرد تحلیل گفتمان انتقادی25441848FAآوا ایمانیدانشگاه اصفهانغلامرضا کسائیدانشگاه اصفهانعباس اسلامی راسخدانشگاه اصفهانJournal Article20131206<span style="font-family: Times New Roman; font-size: x-small;">Aim: The present study aims at analyzing women adages through the lens of Critical Discourse Analysis, and comparing them in <em>Amsal o Hekam</em> (Proverbs and Mottos) and <em>Kucheh</em> dictionaries. The corpus of the study consisted of all women-related adages in the two dictionaries. Fairclough's and Halliday-Matison's approach, particularly textual meta-function, were used as the theoretical framework. Method: The research enjoys both qualitative and quantitative elements. The qualitative elements were critical discourse analysis tools and quantitative approach involved calculating the reliability of the questionnaires based on Cronbach's alpha test. Findings: 1-Power relations influence women-related adages, and power has been distributed asymmetrically not only between men and women but also among women themselves, considering their social role and status. 2-The ideology dominating the discourse of both dictionaries is suggestive of gender discrimination and inequality and is based on kinship structure. Conclusion: The general trend of women-related adages in Persian dictionaries aims at establishing balance and combatting inequality. However, transformations to social structures are not necessarily concomitant with those of linguistic structures.</span>پژوهش حاضر به تحلیل انتقادی گفتمان ضربالمثلهای زنان و مقایسة آنها در دو فرهنگ <em>کوچه</em> و <em>امثال و حکم </em>میپردازد. پیکرۀ بررسیشده شامل همة ضربالمثلهای زنان در دو فرهنگ است. چهارچوب نظری رویکرد فرکلاف و در مواردی، رویکرد هلیدی ـ متیسن، بهویژه فراکارکرد متنی است. روش پژوهش شامل مؤلفههای کیفی و کمی است. مؤلفههای کیفی ابزارهای تحلیل گفتمان انتقادی و رویکرد کمی محاسبۀ پایایی پرسشنامهها بر اساس آزمون آلفای کرونباخ را تشکیل میدهد. یافتههای این مطالعه بدین شرح است:
1. مناسبات قدرت در گفتمان ضربالمثلهای زنان مؤثر است و توزیع قدرت نه تنها میان زن و مرد، بلکه میان زنان نیز بر اساس نقش و جایگاه اجتماعیشان به صورت نابرابر توزیع شده است؛
2. ایدئولوژی حاکم بر گفتمان هر دو فرهنگ، تبعیض و نابرابری جنسیتی و مبتنی بر نظام خویشاوندی است.
از این پژوهش چنین نتیجهگیری میشود که سیر کلی گفتمان ضربالمثلهای مربوط به زنان در فرهنگ فارسی در راستای برقراری تعادل و مبارزه با نابرابری است، اما تغییرات ساختارهای اجتماعی و زبانی لزوماً با یکدیگر مقارن نیستند.https://womenstudy.ihcs.ac.ir/article_1848_0670a9678a65dd49b77c78768bf34e2b.pdfپژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیپژوهشنامه زنان2383-074361320151122Woman Image in Hafez Poetryسیمای زن در آیینة شعر حافظ45621849FAفاطمه راکعیپژوهشگاه علوم انسانیJournal Article20140423<span style="font-family: Times New Roman; font-size: x-small;">The attitude towards women in the works of prominent historical, academic, and literary figures has been widely studied by researchers, particularly by those researchers working on women issues. The present study aims at studying the attitude of Hafez Shirazi towards women. The author has taken advantage of Hermeneutics methodology and has compared her findings with those provided by commentators on Hafez poetry. The following findings eventually emerged:</span>
<span style="font-family: Times New Roman;"><span style="font-size: x-small;">A.</span> <span style="font-size: x-small;">The attitude of Hafez towards women is not exempt from the cultural, social, and political context of his era.</span></span>
<span style="font-family: Times New Roman;"><span style="font-size: x-small;">B.</span> <span style="font-size: x-small;">In Hafez poetry, women are generally portrayed by their physical features like beauty and are presented as dearly beloved ones. The poet praises them with modesty, desire, aspiration, and affection. Nonetheless, on some rare occasions (attributed to Hafez's wife) woman is praised for her moral and human features.</span></span>دیدگاه شخصیتهای برجستة تاریخی، اعم از علمی و ادبی، دربارة زنان از مسائلی است که توجه عموم محققان، بهویژه پژوهشگران حوزة زنان، را به خود جلب کرده است. هدف مقالة حاضر، دستیابی به نگرش حافظ شیرازی دربارة زنان است. به این منظور، نگارنده با استفاده از روشهای هرمنوتیک به این مهم پرداخته و آنگاه یافتههایش را با نظریات و تفسیرهای حافظپژوهان در این زمینه مقایسه کرده است.https://womenstudy.ihcs.ac.ir/article_1849_934e2b65c54272f860af3958e32154ef.pdfپژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیپژوهشنامه زنان2383-074361320151122Reflection of Social and Cultural Life of
Bakhtiyari Tribe Women in the
Travel Writings of Foreigners during Qajar Eraبازتاب زندگی اجتماعی و فرهنگی زنان ایل بختیاری بر اساس آثار سفرنامهنویسان خارجی دورة قاجاریه63801850FAسیدمحمدرحیم ربانیزادهپژوهشگاه علوم انسانیحسن زندیهپژوهشگاه علوم انسانیمرضیه خورجپژوهشگاه علوم انسانیJournal Article20140126<span style="font-family: Times New Roman; font-size: x-small;">The present study aims at exploring how foreign travel writers have expounded on social and cultural elements of Bakhtiyari Tribe women. The study enjoys a historical explanation research method and has been organized by reference to the documents and data provided by foreign travelers. The findings reveal that foreign travelers paid particular attention to Bakhtiyari Tribe women's state of affairs, particularly female foreign travelers who were in close relationship with Bakhtiyari women and investigated their lifestyle more precisely and meticulously. Amongst these travelers, English travelers seem to have provided more accurate and richer data about Bakhtiyari women, in comparison with others. This could be seen as part of the attempts made by the Englishmen to achieve more political and economic penetration in Bakhtiyari Tribe.</span>مقالة حاضر بر آن است به این پرسش پاسخ دهد که سفرنامهنویسان خارجی در نگاشتههایشان چگونه مؤلفههای اجتماعی و فرهنگی زنان بختیاری را تبیین کردهاند؟ پژوهش حاضر، که به شیوة تبیین تاریخی و با مراجعه به منابع و دادههای سیاحان خارجی تنظیم شده، حاکی از آن است که سیاحان به وضعیت زنان بختیاری توجه خاصی معطوف داشتهاند، بهویژه سفرنامهنویسان زن که با زنان بختیاری ارتباط تنگاتنگی داشتهاند و با موشکافی و دقت نظر بیشتری دربارة طرز زندگی آنان بحث کردهاند. در میان سیاحان، توجه سفرنامهنویسان انگلیسی و اطلاعات آنها دربارة زنان بختیاری، به نسبت سفرنامههای سیاحان کشورهای دیگر بارزتر و غنیتر است. این امر را میتوان در راستای تلاش انگلیسیها در این دوره برای توسعة نفوذ سیاسی و اقتصادی خود در ایل بختیاری دانست.https://womenstudy.ihcs.ac.ir/article_1850_5ea4269fe806d9df8ea25faa19f0372e.pdfپژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیپژوهشنامه زنان2383-074361320151122Women Sense of Security in Touristic Cities:
With Emphasis on Urban Designاحساس امنیت زنان در شهرهای توریستی با تأکید بر طراحی شهری811021851FAپروانه زیویار پردهایدانشگاه آزاد اسلامیآزیتا رجبیدانشگاه آزاد اسلامیآزاده عظیمیدانشگاه تهرانJournal Article20131223<span style="font-family: Times New Roman; font-size: x-small;">The present paper studies the physical indices affecting women sense of security in urban spaces. By analyzing required data and recognizing crucial factors affecting women security in urban spaces, we aim at providing an outlook on key factors in women sense of security in cities. The research methodology is a descriptive-analytic one which illustrates physical features of designing urban spaces, in a way. The data was collected through questionnaires and secondary sources of data. The main section of research data, deployed for analyzing women sense of security in urban physical spaces, was conducted within the defined framework of indices including the quality of roadways, green spaces, lightning, urban furniture, population density, and closeness or openness of spaces.</span>در مقالة حاضر شاخصهای کالبدی مؤثر در امنیت زنان در فضاهای شهری بررسی شده و با تحلیل دادههای مد نظر تحقیق، در راستای شناسایی عوامل مؤثر در امنیت زنان در فضای شهری، چشماندازی از توجه به عوامل کلیدی حفظ امنیت زنان در شهر ارائه داده شده است. روش تحقیق این مقاله توصیفی ـ تحلیلی است، که به نحوی ویژگیهای کالبدی و طراحی فضاهای شهری را به تصویر میکشد. برای گردآوری دادههای مد نظر تحقیق از روش ارائة پرسشنامه و منابع اطلاعات ثانویه استفاده شده است. بخش اصلی دادههای تحقیق به منظور تحلیل احساس امنیت زنان در محیط کالبدی شهر در چهارچوب شاخصهای تعریفشده، کیفیت معابر، پوشش گیاهی، روشنایی، مبلمان شهری، فشردگی بافت و در نهایت باز یا بسته بودن فضا انجام شده است.https://womenstudy.ihcs.ac.ir/article_1851_ed755113c05ca3478ba568abd7653cb3.pdfپژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیپژوهشنامه زنان2383-074361320151122Studying the Relationship between Married Women Sexual Identity and their Attitudes towards Matrimonial Rightsبررسی ارتباط هویت جنسیتی زنان متأهل با نگرش آنها به حقوق زوجین1031221852FAخدیجه سفیریدانشگاه الزهراحدیث میرزامحمدیدانشگاه الزهراJournal Article20140218<span style="font-family: Times New Roman; font-size: x-small;">The present paper studies the relationship between married women sexual identity and their attitudes towards matrimonial rights. The propositions put forth by liberal feminism on women legal inequalities and women process of socialization—whereby they acquire socially-established gender stereotypes dominating family affairs, occupation, and education—form the theoretical framework of this study. Moreover, sexual identity was studied based on Richards Jenkins' and Anthony Giddens’ theories. Attitudes towards matrimonial rights have been studied with regard to three facets of awareness, emotion, and behavior. The research methodology was a survey-based one and questionnaires were completed by interview technique. Regression and Pearson correlation coefficient were used for statistical analysis and data correlation. The results show that within the process of identity modernization, we are witnessing growing increase in legal awareness, dissatisfaction with laws, and inclinations for showing resistance against existing laws.</span>تحقیق حاضر ارتباط میان هویت جنسیتی زنان متأهل با نگرش آنان به حقوق زوجین را بررسی کرده است. چهارچوب نظری پژوهش مبتنی بر دیدگاه فمینیسم لیبرال دربارة نابرابریهای حقوقی زنان و اجتماعی شدن آنان از طریق باورهای جنسیتی قالبی است که ساختة جامعه در عرصههای خانواده، اشتغال، و تحصیل است. همچنین برای بررسی هویت جنسیتی با تکیه بر آرای ریچارد جنکینز و آنتونی گیدنز به بررسی این شاخص پرداخته شده است. نگرش به حقوق زوجین نیز در سه بعد آگاهی، احساس و رفتار بررسی شده است. روش تحقیق پیمایشی بوده و پرسشنامهها به شیوة مصاحبه تکمیل شدهاند و با استفاده از رگرسیون و ضریب همبستگی پیرسون به بررسی آماری و همبستگی دادهها پرداخته شده است. نتایج دادهها حاکی از این مسئله است که مدرن شدن هویت باعث افزایش آگاهی از قوانین، افزایش نارضایتی از قوانین و همچنین تمایل به رفتارهای مقاومتی در برابر قوانین شده است.https://womenstudy.ihcs.ac.ir/article_1852_5813fe4dc46a2a78b8406c17f898f20e.pdfپژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیپژوهشنامه زنان2383-074361320151122A Feministic Re-reading of the Quran:
Studying the Views of Amina Wadud in Quran and Womanقرائتی نو از قرآن با رهیافتی زنمحور بررسی دیدگاههای آمنه ودود در کتاب قرآن و زن1231461853FAمهرداد عباسیدانشگاه آزاد اسلامیمتینهالسادات موسویدانشگاه آزاد اسلامیJournal Article20131220<span style="font-family: Times New Roman; font-size: x-small;">The effect of gender on comprehending the texts has turned into one of the important issues in the field of comprehending religious texts over the last decades. With the emergence and development of feministic sciences, this theory has been extended to feminine reading of religious and Islamic texts. Amina Wadud (born in 1952), a newly-converted African American Muslim, is one the active researchers of this field of study, with a progressive focus on the holy <em>Qur'an</em>. The present paper studies Amina Wadud's views in her main work, <em>Quran and Woman</em>. She claims that the manners by which women have been treated so far under Islamic tradition, have not been very fair and what lies at the root of this inequality is that commentaries on the Quran have all been written and organized by men and based on their needs, perceptions, and concerns. Given that, she has attempted to come to novel interpretations of Islamic principles and concepts about women via re-reading the holy Quran and based on modern perceptions and expectations of women.</span>تأثیر جنسیت در فهم متون یکی از مباحثی است که در دهههای اخیر در حوزة فهم متون دینی مطرح شده است. با ورود دانشهای فمینیستی، این نظریه حتی تا خوانش زنانة متون دینی و اسلامی پیش رفته است. آمنه ودود (<span style="font-size: x-small;"><span style="font-family: Times New Roman;">Amina Wadud, 1952</span></span>)، نومسلمان امریکاییِ افریقاییتبارِ، یکی از محققان فعال در این حوزه است که <em>قرآن</em> را کانون اصلی کارش قرار داده است. مقالة حاضر به بررسی دیدگاههای آمنه ودود در مهمترین اثرش <em>قرآن و زن</em> اختصاص دارد. ودود در این اثر مدعی شده است آنچه تاکنون در سنت اسلامی در حق زنان اعمال میشده، چندان عادلانه نبوده و این امر بیش از هر چیز ناشی از این واقعیت بوده که تفاسیر <em>قرآن</em> یکسره به دست مردان نوشته شده و مطابق با فهم و نیازها و دغدغههای آنان سامان یافته است. در نتیجه، وی کوشیده است از طریق بازخوانی <em>قرآن،</em> مطابق با فهم و انتظارات زنان در دنیای جدید، به تفسیری نو از برخی مفاهیم و احکام اسلامی دربارة زنان دست یابد.https://womenstudy.ihcs.ac.ir/article_1853_59e2aa26a8b0a74b78cb1f8442fb98fa.pdfپژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیپژوهشنامه زنان2383-074361320151122Zhaleh Ghaemmaghami Poetry
and Her Defense of Women Rightsشعر ژاله قائممقامی و دفاع از حقوق زنان1471611854FAایوب مرادیدانشگاه پیام نورJournal Article20131115<span style="font-family: Times New Roman; font-size: x-small;">Alamtaj Ghaemmaghami, better known as Zhaleh, was one of the critical and idealistic poetesses of Constitution era. She lived at an era in which the society held conservative views towards woman and her social activities. This made Zhaleh show her protest against the subjugation of women via her poetry. She provoked her contemporary women to emancipate themselves from limitations which had shackled and fettered them, and was concerned about the patriarchal society which suppressed women and deprived them of their rights. Looking afresh at Zhaleh's poetry, the present study aims at expounding on her beliefs and thoughts with regard to defending women rights.</span>عالمتاج قائممقامی، مشهور به ژاله، از ادبا و شاعران زن نازکاندیش و آرمانگرا در عصر مشروطه است. او در عصری میزیست که نگاه جامعه به زن و فعالیتهای اجتماعیاش بسیار محدود و بسته بود و همین امر ژاله را بر آن داشت تا صدای اعتراض زنان را از دریچة اشعار خود بازتاب دهد. او بانوان همعصر خود را به برگرفتن بند حقارت و اسارت از پای خویش فرا میخواند و نگرانِ پایمال شدن روح انسانیِ آنها در برابر عقاید نظام مردسالار آن زمان است. این مقاله با رویکردی نو به سرودههای ژاله قائممقامی، میکوشد باورها و اندیشههای او در حوزة دفاع از حقوق زنان را بررسی و تحلیل کند.https://womenstudy.ihcs.ac.ir/article_1854_fa5203a981c841b5d722c4a28547293e.pdf