پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیپژوهشنامه زنان2383-0743103020191222The experience of living divorced women from the feeling of insecurity in everyday lifeتجربه زیسته زنان مطلقه از احساس ناامنی در زندگی روزمره126483510.30465/ws.2019.4835FAمحمد رضا حسینیاستادیار گروه علوم اجتماعی، دانشگاه آیتالله بروجردیسارا خزاییدانشجوی دکتری علوم اجتماعی، دانشگاه مازندرانفاطمه غلامیدانشجوی دکتری علوم اجتماعی، دانشگاه الزهراJournal Article20190524The present research seeks to describe the experience of insecurity in everyday life from the point of view of divorced women in order to achieve their semantic interpretations and implications. The data of this qualitative study were collected through semi-structured interviews and the basic theory method for data analysis was used. An objective and objective sampling method was used for interviewing 20 divorced women in ilam. The results of this study indicate that social welfare, social insecurity, lack of social support, as a result of the circumstances have led to insecurity. Sexual predilection and double control have served as intervening conditions. Divorced women are confronted with desperate strategies, women's aggression and suicidal attempts, hidden resistance women, and suicide attempts. The feeling of insecurity of divorced women in everyday life has led to psychological disturbances, frustration of public space, and double discrimination.پژوهش حاضر درصدد است که تجربه احساس ناامنی در زندگی روزمره را از دیدگاه زنان مطلقه بازگوید تا به تفاسیر و دلالت­های معنایی آن­ها دست یابد. داده­های این مطالعه کیفی از طریق مصاحبه نیمه­ساخت­یافته گردآوری و از روش نظریه مبنایی برای تحلیل داده­ها استفاده شده است. به کمک روش نمونه­گیری نظری و هدفمند با 20 نفر از زنان مطلقه­ی شهر ایلام، مصاحبه شد. نتایج پژوهش بیانگر آن است انگ بیوگی، هراس اجتماعی، بی­خانمانی، فقدان حمایت اجتماعی، به منزله شرایط علَی احساس ناامنی را به دنبال داشته است. طعمه جنسی و کنترل مضاعف به منزله شرایط مداخله­گر عمل کرده­اند. زنان مطلقه در مواجهه با پدیده مذکور به استراتژی­های استیصال، پرخاشگری زنانه و تمایل به خودکشی، مقاومت پنهان زنانه، تمایل به خودکشی، دست زده­اند. احساس ناامنی زنان مطلقه در زندگی روزمره، ازهم­گسیختگی روانی، دل­زدگی از فضای عمومی، و تبعیض مضاعف، را در پی داشته است.https://womenstudy.ihcs.ac.ir/article_4835_5b05dcb5c0f1391c5ad0bd62037a8324.pdfپژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیپژوهشنامه زنان2383-0743103020191222The Discourse Analysis of Rouhani’s Speeches on Women’s Problemsتحلیل بازنمایی زن در گفتمان اعتدال: تحلیل گفتمانیِ سخنرانیهای حسن روحانی2748483610.30465/ws.2019.4836FAآرمان حیدریاستادیار جامعهشناسی و عضو هیئت علمی گروه علوم اجتماعی، دانشگاه یاسوجحکیمه ملک احمدیدکتری جامعهشناسی، گروه علوم اجتماعی، دانشگاه یاسوجJournal Article20190520Women’s issues have always been among the most controversial topics in various fields of study, especially in policy making. Accordingly, the two main discourses of the Islamic Republic of Iran, namely the fundamentalist and the reformist ones, have formed their own specific discourse. Rouhani’s moderate discourse, passing the two major ones, claims to have a balanced approach towards women’s issues. The aim of this study has been to explore the articulation of women’s cause in the present moderate presidency of Iran through discourse analysis. Laclau and Mouffe’s approach was used for this purpose. The data analysis showed that “gender equality” has been the nodal point of Rouhani’s discourse. Moreover, such issues as “chastity centrality”, “the equivalence of public and private spaces”, “meta-traditional social roles”, “the Islamic-revolutionary rereading of gender”, “women’s widespread social presence as a non-security issue” are the critical points which have been joint together around the nodal point mentioned above. It also seems that the discourse of moderation is rather socio-economical than political (regarding the reformists) or cultural (regarding the fundamentalists). However, the sum of the points under emphasis has more to do with the reformist discourse than the fundamentalist oneدر ایران، در دهههای اخیر، گفتمانهای اصلاحطلبی، اصولگرایی و اعتدال هر یک به گونه­ای به "بازنمایی" زنان پرداخته، هویتهایی را به آنان منتسب نموده و سیاستگذاریهای مربوطه شان را بر آن اساس بنا نهادهاند. گفتمان اعتدالطلب روحانی به عنوان جدیدترین و ناشناخته ترین گفتمان در این عرصه کمتر مورد واکاوی علمی قرار گرفته است. هدف پژوهش حاضر تحلیل گفتمان سخنرانیهای روحانی، نماینده رسمیِ دولت اعتدال، به منظور شناسایی و معرفیِ ویژگیهای منتسب به زنان در این گفتمان است. رویکرد راهنما در تحقیق، رویکرد لاکلا و موفه بوده است. بر اساس تحلیل مضامین سخنرانیها میتوان گفت، «برابری جنسیتی» دال مرکزی این گفتمان بوده؛ «عفاف محوری»، «همارزی فضای عمومی و خصوصی»، «نقشهای اجتماعی فراسنتی»، «بازخوانی اسلامی- انقلابی از جنسیت» و «نگاه غیر امنیتی به حضور زنان» برهههایی هستند که زنجیروار حول دال مرکزی بالا برای تثبیت موقتی معنای هویت و جایگاه اجتماعی زنان مفصلبندی شده­اند. همچنین به نظر می­رسد گفتمان اعتدال، بیشتر "اجتماعی - اقتصادی" است تا سیاسی (اصلاح طلبی) یا فرهنگی (بنیادگرایی)؛ اما مجموعه دال­های مورد تأکید آن با گفتمان اصلاح طلبی قرابت و سنخیت بیشتری دارد تا گفتمان اصول­گرایی.https://womenstudy.ihcs.ac.ir/article_4836_861fe872a2a827c94d67918b82feba1b.pdfپژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیپژوهشنامه زنان2383-0743103020191222Narrative research of rural girl student dropoutروایت پژوهی ترک تحصیل دانشآموز دختر روستایی4970483710.30465/ws.2019.4837FAمیثم غلام پوردانشجوی دکتری برنامهریزی درسی، دانشگاه بیرجند0000-0003-0702-6011محسن آیتیدانشیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه بیرجندJournal Article20190714The present research was done with aim of exploring reasons for dropout of one rural girl student. The method of present research is descriptive and by narrative research approach. This research focused on rural girl student, has dropped out. For gathering data were used of semi-structured narrative interviews and survey notes. In the process of analysis have been used of narrations and encoding. In analyzing of narrations has been leveraged of Struass and Corbin’s paradigm pattern {1990}. The results show that central category in dropout of this student is environmental poverty {Family and educational environment of the village} is affected by different factors such as economical poverty, illiteracy of parents, gender discrimination, student employment at home, distance to home and co-educational student; also background like culture faith of rural people, employing teacher soldier and effect of the group of peers have been effective along with above situation. These factors were influenced by the centralized structure of educational system include effective factors, the lack of educational content fit with needs of environment and school schedule with rural situations, have led to dropping out of student.پژوهش حاضر باهدف کاوش دلایل ترک تحصیل یک دانشآموز دختر روستایی انجام گرفت. روش پژوهش حاضر کیفی با رویکرد روایت پژوهی می­باشد. این پژوهش بر روی یک دانش­آموز دختر روستایی که ترک تحصیلکرده، متمرکز شد. برای گردآوری داده­ها از مصاحبه­های روایتی نیمه ساختاریافته و یادداشت میدانی استفاده شد. در فرآیند تحلیل از روش­های تحلیل روایت­ها و کدگذاری استفادهشده است. در تحلیل روایت­ها از الگوی پارادایمی اشتراوس و کوربین (1990) کمک گرفتهشده است. یافته­ها نشان می­دهد که مقوله مرکزی در ترک تحصیل این دانش­آموز فقر محیطی(محیط خانوادگی و آموزشی روستا) می­باشد، که تحت تأثیر عوامل متعددی چون؛ فقر اقتصادی، بی­سوادی والدین، تبعیض جنسیتی، اشتغال دانش­آموز در خانه، فاصله تا مدرسه و مختلط بودن مدرسه قرار دارد؛ همچنین زمینه­هایی همچون؛ باورهای فرهنگی روستا، استفاده از سرباز معلم و تاثیر گروه همسالان در کنار شرایط علّی بر پدیده مؤثر بوده­اند. این عوامل تحت تأثیرساختار متمرکز نظام آموزشی موجب ترک تحصیل دانش­آموز می­شود.https://womenstudy.ihcs.ac.ir/article_4837_cafa50dbd1f61e0ddcb290f323332cb4.pdfپژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیپژوهشنامه زنان2383-0743103020191222Investigating the Impact of Organizational Democracy on Women's Psychological Capital in the Organization (Case Study: Institute of Humanities and Cultural Studies)بررسی تاثیر دموکراسی سازمانی بر روی سرمایه روانشناختی زنان در سازمان (مطالعه موردی: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی)7197483810.30465/ws.2019.4838FAناهید فتحیدانشجوی دکتری مدیریت دولتی ـ منابع انسانی، دانشگاه آزاد علوم و تحقیقات تهرانمحمود ذبیح زاده باغلوئیدکتری مدیریت منابع انسانی، دانشگاه تهرانJournal Article20190301The aim of this study was to evaluate the effect of organizational democracy indicators on women's psychological capital in the organization. The statistical population in this study is female employees in the Humanities and Cultural Studies Research Institute. The present study is descriptive-objective in terms of practical purpose and in terms of type of method. Standard questionnaires have been used to collect the data required in this study. Analysis and testing of research hypotheses have been done in two sections: descriptive and inferential statistics. In the inferential statistics section, through the laser software, using the model of structural equations and path analysis coefficients, the effect of organizational democracy indicators on women's psychological capital has been studied. Based on the results of the structural equation model, the indicators of critical participation, justice and accountability have had a positive and significant impact on women's psychological capital in the Humanities Research Institute and Cultural Studies. Also, there was no significant relationship between transparency and equality indicators with women's psychological capital.تحقیق حاضر با هدف ارزیابی تاثیر شاخص های دموکراسی سازمانی بر روی سرمایه روانشناختی زنان در سازمان به انجام رسیده است. جامعه آماری مورد نظر در این تحقیق، کارکنان زن در سازمان پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی می باشد. پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ نوع روش، توصیفی –پیمایشی است. جهت گردآوری داده های مورد نیاز در این تحقیق، از پرسشنامه های استاندارد استفاده شده است. تحلیل و آزمون فرضیات پژوهش در دو بخش آمار توصیفی و استنباطی صورت گرفته است. در بخش آمار استنباطی، از طریق نرم افزار لیزرل، با استفاده از مدل معادلات ساختاری و ضرایب تحلیل مسیر، تاثیر شاخص های دموکراسی سازمانیبر روی سرمایه روانشناختی زنان مورد بررسی قرار گرفته است. بر اساس نتایج حاصل از مدل معادلات ساختاری، شاخص های مشارکت انتقادی، عدالت و پاسخگویی، تاثیر مثبت و معناداری بر روی سرمایه روانشناختی زنان در سازمان پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی داشته اند. همچنین میان شاخص های شفافیت و برابری با سرمایه روانشناختی زنان، ارتباط معناداری مشاهده نشده است.https://womenstudy.ihcs.ac.ir/article_4838_b12cd8f3951b8de4260acdab4adc5d3a.pdfپژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیپژوهشنامه زنان2383-0743103020191222Qualitative Comparison of Media Literacy with Internet Filtering among Male and Female Students in Ilamمقایسه کیفی سواد رسانه ای با فیلترینگ اطلاعات در فضای مجازی در بین دانش آموزان دختر و پسر شهر ایلام از دیدگاه اساتید زن99114484110.30465/ws.2019.4841FAکیومرث کوهیدانشجوی دکتری گروه علوم ارتباطات، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شرقلیلا نیرومنداستادیار گروه علوم ارتباطات، دانشگاه آزاداسلامی واحد تهران شرقفیروز دیندار فرکوشاستادیار گروه علوم ارتباطات، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غربسمیه تاجیک اسماعیلیاستادیار گروه علوم ارتباطات، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شرقJournal Article20190603One of the issues that is of interest to all segments of society is media literacy, which has been examined in various dimensions. Media literacy in cyberspace has created a new phenomenon called information filtering in social networks. In this research, the main question is whether there is a significant difference between media literacy and cyber filtering among male and female students. Been paid . <br />The method of this research is qualitative and quantitative. To determine the variables under study, the viewpoints of female teachers with high school children were used. Then the relevant questionnaire is set up. The statistical population of this research is 4218 high school male and female students in Ilam. The questionnaires were distributed among 351 individuals. Using Spearman correlation coefficient and sine test, the research hypotheses were evaluated from different dimensions and based on Spearman correlation coefficient between media literacy and its dimensions with cyber filtering. There is a relationship. <br /> یکی از مواردی که در تمامی اقشار جامعه مورد توجه است؛ سواد رسانه ای می باشد. سواد رسانه ای در فضای مجازی باعث ایجاد پدیده نوینی با عنوان فیلترینگ اطلاعات در شبکه های اجتماعی شده است. در این تحقیق به این سوال اصلی مبنی بر این که آیا بین سواد رسانه ای و فیلترینگ اطلاعات در فضای مجازی در بین دانش آموزان دختر و پسر تفاوت معناداری وجود دارد؟ پرداخته شده است . روش این تحقیق ترکیبی و از نوع کیفی و کمی می باشد . برای تعیین متغیرهای مورد بررسی از دیدگاه اساتید زن که دارای فرزند دبیرستانی بودند بهره گرفته شده است. جامعه آماری این تحقیق دانش آموزان دختر و پسر مقطع دبیرستان شهر ایلام به تعداد 4218 نفر می باشند که پرسشنامه ها بین 351 نفر توزیع گردید .<br /> با استفاده از ضریب همبستگی اسپیرمن و ساین تست به ارزیابی فرضیه های تحقیق از ابعاد مختلف پرداخته شده و از سوی دیگر بر مبنای ضریب همبستگی اسپیرمن بین سواد رسانه ای و ابعاد آن با فیلترینگ اطلاعات در فضای مجازی رابطه وجود دارد .https://womenstudy.ihcs.ac.ir/article_4841_88527ecaf6613d1686ec29cd706e0393.pdfپژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیپژوهشنامه زنان2383-0743103020191222Gender Equality Disputes in Bible translationsبازتاب برابریخواهی جنسیتی در ترجمه ی کتاب مقدس115134483910.30465/ws.2019.4839FAمنصور معتمدیدانشیار گروه ادیان و عرفان، دانشکدۀ الهیات، دانشگاه فردوسی مشهدزهرا میقانیدانشجوی دکتری ادیان و عرفان، دانشکدۀ الهیات، دانشگاه فردوسی مشهدJournal Article20190130The Bible as the main text in Judaism and Christianity has an important role in religious studies. In 20th century, the emergence of new translation theories paved the way for a new approach in Bible translations, based on egalitarian values and principles. Some translators of the Bible tried to reduce the exclusivity and patriarchy in the texts by eliminating the sexist elements, revising the patterns of power and using the inclusive language, according to modern criterion and values. The article, beside a short review of theoretical translation principles, aims to demonstrate the effect of egalitarian thought on bible translations a. it is also intended to clarify how successful the inclusive translations were from the aspect of gender equality.کتابمقدس به منزلهی متن مبنا در دو دین یهودیت و مسیحیت از اهمیت بسیاری برخوردار است. در قرن بیستم ظهور نظریات جدید در حوزه ترجمه راه را برای ورود نگرشی نو، مبتنی بر اصول و ارزشهای برابرخواهانه، به ترجمهی کتابمقدس هموار کرد. در برخی ترجمههای جدید مترجمان کوشیدند با حذف عناصر جنسیتی، بازنگری در الگوهای قدرت و به کاربردن زبانی شمولگرا مطابق با معیارها و ارزشهای عصر جدیداز انحصارگرایی و مردسالاری حاکم بر کتابمقدس بکاهند.پژوهش پیش رو، ضمنبررسی اجمالی مبانی نظری در حوزه ترجمه، بر آن استبا ارائه توضیحات و مثالهایی عینی ورود اندیشهبرابریخواهی را به حوزه ترجمهی کتابمقدس و بازتاب آن را در ترجمههایی موسوم به ترجمههای شمولگرا نشان دهد و در نهایت توفیق آن را از منظربرابریخواهی جنسیتی بررسی کند.https://womenstudy.ihcs.ac.ir/article_4839_4f79a680e55d748b61687177b59fc10e.pdfپژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیپژوهشنامه زنان2383-0743103020191222Women’s Addiction, a Narrative-research Study
(Lived experience of female drug addicts in the city of Isfahan)اعتیاد در زنان: یک مطالعه روایتپژوهی (تجربه زیسته زنان مصرفکننده مواد در شهر اصفهان)135171484010.30465/ws.2019.4840FAمحسن نیازیاستاد گروه علوم اجتماعی، دانشگاه کاشان0000-0002-4469-7116میلاد نوروزیدکتری جامعهشناسی، دانشگاه کاشانندا حسینی ادیب پورکارشناس ارشد مطالعات فرهنگی، دانشگاه کاشانJournal Article20190619The rise in the rate of addiction among women and the resulting increase in women’s vulnerability has been a predominant debate in social pathology during the past few years in Iran. Accordingly, this study, with the guidance of the principles of the method of descriptive phenomenology, aims to analyze the addiction narrative as told by drug-addicted women. The data were collected using targeted sampling and deep and semi-structured interviews from women with a history of drug abuse residing in the city of Isfahan. According to the findings, the five themes of pleasure-seeking and pain-avoidance, a vulnerable character, weakness in life skills, an unsafe family, dominance of male norms and facilitating processes have been the most important reasons and motivations behind drug abuse among women, which have caused the formation of certain inner-personal and outer-social consequences for addicted women. The Necessity to leave,family’s dual behavior, and the challenges around harm-reduction services have respectively been the most important challenges for women on their path to rehabilitation. In total, 11 third-level categories,29second-level categories, and 413 semantic terms were discovered and extracted.رشد نرخ اعتیاد زنان و افزایش آسیبپذیری زنان از ناحیه این پدیده یکی از مهمترین بحثهای پیرامون آسیبهای اجتماعی چند سال اخیر در ایران بوده است. این مطالعه با راهبری اصول روش پدیدارشناسی توصیفی درصدد تحلیل روایت اعتیاد از منظر زنان مصرفکننده مواد است. دادهها با استفاده از نمونهگیری هدفمند و ابزار مصاحبه عمیق و نیمه ساختاریافته با نوزده زن دارای سابقه سؤ مصرف مواد مخدرجمعآوری شدند. پنج تم لذتجویی و دفع رنج، شخصیت آسیبپذیر، ضعف در مهارتهای زندگی، خانواده آسیبزا، استیلای هنجارهای مردانه و فرایندهای تسهیلگر مهمترین دلایل و انگیزههای مصرف مواد در زنان بودهاند که موجب شکلگیری برخی پیامدهای درونی-فردی و بیرونی-اجتماعی برای آنانشدهاند. ضرورت ناگزیر ترک، رفتار دوگانه خانواده و چالشهای پیرامون خدمات کاهش آسیب مهمترین چالشهای زنان در مسیر رهایی از اعتیاد بودهاند. درمجموع 11 مقوله سطح سوم، 29 مقوله سطح دومو 413 عبارت معنایی کشف و استخراج شد.https://womenstudy.ihcs.ac.ir/article_4840_9a92fe2e37d0cf67c3027ad269a5e75d.pdf