پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیپژوهشنامه زنان2383-0743102920190923Legal status of victims of enforced disappearance
Special attention to women and childrenوضعیت حقوقی قربانیان ناپدید سازی اجباری اشخاص با توجه ویژه به زنان و کودکان121446610.30465/ws.2019.4466FAمریم احمدی نژادپژوهشکده زنان،دانشگاه الزهرا(س)الهه مرندیدانشگاه الزهرا(س)یاسر امین الرعایامدرس دانشگاهJournal Article20190509Enforced Disappearances of Persons is one of the very serious crimes, and in some cases, it is international crimes which may be done by governments against their opponents. This crime which may be done both in wartime and in peacetime, puts civilians increasingly targets of violence, and affects their families by creating an unknowing and uncertainty state of the existence of the victim. Accordingly, in the present paper, while assuming the notion of forced disappearance, the hypothesis of the paper seeks to prove that, although a small percentage of the direct victims of this crime are women and children, the women and children incurred greatest damage and injuries from committing the crimes. Indeed, after examining the procedures of judicial and quasi-judicial international institutions, it is proven that the commission of the forced disappearance of individuals significantly deprives victims from many human rights such as the right to life, the right of individuals to identify the legal personality, the right to prevent torture and inhuman treatment, and the right to know the truth.ناپدید سازی اجباری اشخاص یکی از جرائم بسیار جدی و در موارد متعدد جنایتی بینالمللی است که عمدتاً توسط دولتها علیه مخالفان انجام میگردد. این پدیده که هم در زمان جنگ و هم در زمان صلح قابلیت ارتکاب دارد، عمدتاً شهروندان را هدف خشونت قرار می­دهد و با ایجاد حالت عدم اطلاع و عدم اطمینان از وجود مجنیعلیه، او و خانوادهاش را تحت تأثیر قرار می­دهد. بر این اساس در نوشتار حاضر ضمن مفروض قلمداد کردن مفهوم ناپدید سازی اجباری، فرضیه مقاله با رویکردی توصیفی به دنبال اثبات این گزاره است که اگرچه درصد کمتری از قربانیان مستقیم این جرم را زنان و کودکان تشکیل میدهند، لکن بیشترین صدمات و آسیب­ها را از ارتکاب این جنایت زنان و کودکان متحمل میشوند. درواقع پس از بررسی عملکرد نهادهای قضایی و شبه قضایی بینالمللی اثبات میگردد که ارتکاب ناپدید سازی اجباری اشخاص، به طرز قابلتوجهی قربانیان را از حق­های بشری متعددی ازجمله حق حیات، حق افراد به شناسایی شخصیت حقوقی، حق منع شکنجه و رفتارهای غیرانسانی و حق به دانستن حقیقت محروم مینماید.پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیپژوهشنامه زنان2383-0743102920190923Philosophy of waiting period in non-divorceReturn of the husband to the repudiated wife and Deathفلسفه حکم عده در غیر طلاق رجعی و وفات2345446710.30465/ws.2019.4467FAحسین بهرامی اقدمندارمJournal Article20190211 <br />This research intends to study reasons for " Adde " commandment in non -revocable divorce and death So in perspective of this research, Be specified "Adde" Sentence about Women who are qualified to ure womb from conception. Many scholars decreed the necessity of "divorce" have By arguing generality of the arguments for the need to "Adde" and knowing Hekmat following are some traditions that have been raised manāṭ, the were introduced need to "Adde" in order to semenes incorporation of and lack of "Adde" due to the uterus being empty. On the contrary, Some jurists with an emphasis on causality aforementioned manāṭ, Based on incorporation of or being empty the uterus Have concluded the necessity of "adde" or a lack of it. According to the author With the knowledge lack of incorporation of semenes And being empty the uterus in any way, It can be concluded lack of judgment "adde" to due to the lack of reason And a lack of "adde" to the existence of its cause And document it, as some of the texts "adde" is Which implies causation wo mentioned manāṭ example:موضوع تحقیق حاضر بررسی علت حکم عده، در غیر طلاق رجعی و وفات است تا در منظر این تحقیق، علیت اختلاط نسب و استبرای رحم در حکم این عده، ثابت و ثمرات این علیت، در حکم عده زنانِ متصف به استبرای رحم، مترتب شود. مشهور فقیهان با توجه به اغراضی که در عدة زنان اعم از وفات و طلاق و غیر آن، بر می­شمارند و بعض این اغراض منصوصه هستند، مناط مطرح در ذیل برخی روایات، که لزوم عده را به جهت اختلاط میاه و عدم عده را به دلیل استبرای رحم معرفی می­کرد، حکمت دانسته و به استناد عمومات ادله، در غیر محل نص، حکم به لزوم عده کرده­اند. در مقابل، برخی فقیهان با توجه به برخی روایات، علیت مناط پیشگفته را پذیرفته و در بعض فروع فقهی، ثمرات این علیت را مترتب کرده­اند. از آنجا که این نفی و اثبات، به طور مطلق بوده، به باور نویسنده، وجود بعض تعبیرات از نصوص عده، مثل «انما العدة من الماء»، «إن أخرج الماء اعتدت»، «فلاستبراء الرحم من الولد» دلالت بر علیت دو مناط پیشگفته کرده و ثمرات علیت مترتب می­شود. ولی در عده طلاق رجعی و وفات، آن دو مناط، بخاطر وجود دلیل خاص، حکمت خواهد بود.پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیپژوهشنامه زنان2383-0743102920190923From prohibition to criminalization of marital rape in the light of responsive regulation theoryاز تحریم تا تجریم تجاوز جنسی در روابط میان زوجین در پرتو نظریه تنظیمگری پاسخگو4771446810.30465/ws.2019.4468FAمحمد فرجیهاتربیت مدرسرحیم نوبهاردانشگاه شهید بهشتیایمان شاه بیگیگروه حقوق کیفری و جرم شناسی دانشکده حقوق دانشگاه تربیت مدرسJournal Article20190225Maintaining human dignity necessities giving full autonomy of body and soul to people. But because of Patriarchal history of criminal and civil legislations in may countries, this autonomy needs certain guaranties and revision of certain legislations. Reviewing Iran’s statutes regarding the bodily autonomy of women in their sexual relationships in marriage indicates the silence of legislator toward the subject of forceful sexual requests of husband and lack of any appropriate response toward marital rape. It is possible that with a precise analysis of Islamic jurisprudence, a criminalization of marital rape can be proscribed. A criminalization not just to punish husbands but to give the needed support to the women in spousal relationships and to abolish patriarchal interpretation of legal rights and obligations of husband in a spousal relationship and the establishing the institution of the family based on mutual respect. This paper will demonstrate that its possible to criminalize marital rape based on Islamic jurisprudence and to penalize this crime with appropriate responses in the light of mechanisms of responsive regulation theory and model.از بایستههای حفظ کرامت انسانی، اعطای خودمختاری کامل به افراد نسبت به تن و روح خود است. این خودمختاری، به دلیل صبغه مردسالارانه قوانین کیفری و مدنی در کشورهای مختلف نیازمند ارائه تضمینات مکفی و تجدیدنظر در برخی از قوانین است. با بررسی قوانین موضوعه ایران در خصوص خودمختاری جسمی زوجه در روابط زناشویی خود، شاهد سکوت قانونگذار نسبت به اجبار زوجه توسط زوج به برقراری رابطه جنسی و عدم وجود پاسخی اختصاصی و مناسب در برابر خشونتهای جنسی زوج هستیم. به نظر میرسد با تحلیل فقهی دقیق میتوان از امکان حمایت کیفری از حقوق زنان در این حوزه از روابط میان زوجین بحث کرد. حمایتی کیفری نه در جهت مجازات صرف همسر که در جهت حمایت از حقوق زوجه، از میان بردن برداشتهای ناصواب مردسالارانه از تکالیف زوجه و حقوق جنسی مرد و تثبیت بنیاد نهاد خانواده برپایه احترام متقابل. این مقاله جرمانگاری تجاوز جنسی در روابط میان زوجین و ارائه الگوی پاسخدهی مناسب به آن را با توجه به نصوص و روایات معتبر شرعی ممکن میداند. الگویی که مقتبس از سازوکارهای پیشنهادی نظریه تنظیمگری پاسخگو است.پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیپژوهشنامه زنان2383-0743102920190923ps of police of Iran in the field of differential protection of women victimApproach on proper stes of physical violenceرویکردی بر بایسته های اقدامات پلیس ایران در حوزه حمایت افتراقی از زنان قربانی خشونت جسمانی7398446910.30465/ws.2019.4469FAبشری محمدی فردعضو هیئت علمی گروه حقوق دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند.Journal Article20190504The issue of physical violence against women, which has been extremely notable as a severe dilemma for superior criminal justice systems, has different physical, mental, social and cultural consequences. This challenge has proliferated because of insignificancy and unsatisfactory advocations. Also, in our country, according to some issues like economic pressure on the head of the families and members, high unemployment rate and outbreaking of it, usage of drugs and other anesthetic substances, media invasion, immigration and suburb settlement, cultural poverty and lack of media literacy, personality disorders and fickleness and other related matters, deliberate or unintentional, aggression and violence occur inside or outside the family environment. These acts of violence occasionally cause extreme assaults, mental suffering, and even committing incorrigible crimes such as murder, amputation, and miscarriage. Precautions and supports countering the violence against women is a broad process that requires the interference of most of the related social institutions and communities. <br />In this article, which has been written in an analytical-descriptive way, after introducing the consequences of violence on women and especially "physical violence against women," we keep on studying the supportive role of the Islamic Republic of Iran's police forces concerning this matter. Detection of the crimes in time, vigorous judicial prosecution, legal advocation of physical violence victim women, and also the implementation of proportional precautions reducing the harms regarding criminal actions, and enforcing the related criminal and legal legislations are some appropriate actions reducing the harms incurring this type of women. It will be beneficial if Iran's police join other related communities in noticeable supporting of violence victim women inspiring the modern criminology and psychology knowledge by using it's mandatory and voluntary tools and by executing useful learning courses for its personnel (in some subjects such as detecting crime, prosecution, investigation, inspection, cross-examination, and arraignment). مسألة خشونت علیة زنان که در دنیای معاصر به صورت معضلی جدی مطمح نظر نظام های شاخص عدالت کیفری قرار گرفته است، دارای پیامد های مختلف: جسمانی، روانی و اجتماعی و فرهنگی می باشد. چالشی که به علت کم توجهی و عدم حمایت بایسته، فزونی یافته است. در کشور ما نیز، نظر به وجود زمینه هایی چون: فشار اقتصادی بر سرپرست و اعضای خانواده، کمبود اشتغال و شیوع بیکاری، استعمال مواد مخدر و روان گردان، تهاجم رسانه ای، مهاجرت و حاشیه نشینی، فقر فرهنگی وعدم توسعه سواد رسانه، اختلالات شخصیتی در افراد و تنوع طلبی، رفتارهایِ خشونت آمیز، ناشی از این آسیب ها، به صورت عمدی یا غیر عمد درون یا خارج از محیط خانواده ها، به وقوع می پیوندد. این رفتارهای خشونت آمیز، بعضا منجر به ضرب و جرح های شدید، لطمه روحی و حتی وقوع جنایت هایِ آنی غیرقابل جبران، همچون: قتل، قطع عضو و سقط جنین، می گردد. اقدامات پیشگیرانه و حمایتی در مقابل رفتارهایِ خشونت آمیز علیة زنان، یک فرآین گسترده است که لازم است بیشتر نهادهایِ اجتماعی و ذی اثر، در آن دخیل باشند.<br /> در مقاله کنونی که به شیوه توصیفی- تحلیلی نگارش یافته است، پس از معرفی آسیب های ناشی از جرم خشن بر زنان، به طور خاص بر محور «خشونت جسمانی علیه بانوان»، به مطالعه نقش حمایتی نیروهای پلیس جمهوری اسلامی ایران در این راستا می پردازد. کشف به موقع جرم، پیگیریی قضایی مجدانه، حمایت قانونی از زنان بزه دیده خشونت جسمانی و همچنین، اتخاذ تدابیر مناسب در راستای کاستن از لطمات ناشی از عمل مجرمانه، توصیه ووضع مقررات کیفری و حقوقی مرتبط، از زمره راهکارهایِ مناسب، جهت کاهش صدمات وارده بر این قشر از زنان می باشد. شایسته است پلیس ایران در کنار سایر نهادها و مراجع قانونی ذی ربط، در قالب مدد جستن از ابزارهای قهری و غیرقهری دراختیار خود، از طریق ایجاد دوره هایِ آموزشی مفید فایده برای پرسنل خود (از جمله در حوزه: کشف جرم، تعقیب مجرم، بازرسی، تفتیش، بازجویی و تفهیم اتهام)، نیز با الهام ازآموزه های نوین جرم شناختی و روانشناختی، حمایت درخور توجهی از زنان قربانی خشونت، بنماید.پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیپژوهشنامه زنان2383-0743102920190923Legal review of protection of working women against violence in the workplaceبررسی حقوقی حمایت از زنان کارگر در مقابل خشونت در محیط کار99122447010.30465/ws.2019.4470FAمحمد مظهریدانشگاه تبریزJournal Article20190516Gender-based violence at workplace is a complex issue which roots in gender-based relations in society, economy, labor market, employment and organizational culture relation.Violence at workplace, includingcoercion and triumphalism, is present and ever-increasingall over the world. The entrance of women, especially young women, to the international labor markets and leaving home makes it necessary to pay more attention to some issues related to violence at workplace for maintenance of freedom, justice, security and human dignity. Some of the measures that could be taken to confront gender-based violence are the legal and disciplinary measures, political interventions, guidance and directorship, safe design of workplace, collective agreements, promotion of awareness and knowledge of managers, workers and competent authorities, corrective actions on promotion of the system for recording the occurrence of any incidence arising from violence. The main aim of the present study is to realize the types of violence against women at workplace and investigate the strategies for reducing violence relying on the local and international laws and regulations at workplace to promote physical and mental security of female workers in workplace. .خشونت مبتنی بر جنسیت در محل کار موضوع بسیار پیچیدهای است که ریشه در روابط بر اساس قدرت جنسیتی در جامعه، اقتصاد، بازار کار، اشتغال و رابطه فرهنگسازمانی دارد. خشونت در محیط کار ازجمله زورگویی و برتر انگاری در سراسر جهان وجود داشته و در حال افزایش است. همگام با ورود زنان بهویژه زنان جوان به بازارهای کار جهانی و خروج آنها از محیط خانه، میبایست جهت حفظ آزادی، عدالت، امنیت و کرامت انسانی آنها به مسائلی مربوط به خشونت در محیط کار توجه بیشتری معطوف گردد. ازجمله اقداماتی که میتوانبهمنظور مقابله با خشونت مبتنی بر جنسیت به کاربرد شامل اقدامات قانونی و انضباطی، مداخلات سیاسی، راهنمایی و هدایت، طراحی ایمن محیط کار، توافقات جمعی، ارتقای آگاهی و دانش مدیران، کارگران و مقامات دولتی ذیربط، اقدامات اصلاحی در خصوص ارتقای سیستمهای ثبت گزارش وقوع هرگونه حادثه ناشی از خشونت میباشد. مهمترین هدف پژوهش حاضر، شناخت انواع خشونت علیه زنان در محیط کار و بررسی راهحلهای کاهش این خشونتها با تکیه بر قوانین داخلی و مقررات بینالمللی برای ارتقای امنیت جسمی و روحی کارگران زن در کارگاه ااست.پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیپژوهشنامه زنان2383-0743102920190923Judicial Discretion in Constructing of criminal behavior: Case study of rape casesآزادی عمل قضایی در برساخت مصادیق رفتارهای مجرمانه: مطالعه موردی پرونده های تجاوز جنسی123150447110.30465/ws.2019.4471FAسپیده میرمجیدیاستادیار پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیJournal Article20190509The transfer of normative criteria is usually based on general rules formulated in the text of the law. Therefore, understanding the law as a semantic issue depends to a large extent on understanding the language and ensuring its accurate use in the legal context. But the inherent limitation of the nature of language, or in the words of philosophers of law, the "partial indeterminacy of law," which itself arises from the open context of language, limits our understanding of the content of the law and provides the judge with a margin of discretion. This, in turn, provides a good basis for constructing new criminal behaviors (secondary criminality) and even in some cases decriminalization of criminal behaviors by the judge. In this article, which is qualitative in type and analytical-descriptive in method, the judicialdiscretion in constructing examples of rape in the Iranian legal system based on 227 criminal cases of rape is discussed. The result of the research indicates a highly controversial and great challenge to the ideal of the rule of law versus judicial discretion; Because the ambiguity in the text of the law, by providing a suitable context for the rule of ideological aspects of organizational culture in the Iranian judicial discourse and sexual stereotypes of judges, has led to a kind of "judicial regulation" in the context of this crime, which is in conflict with the Article 224, Note 2 of the Islamic Penal Code.This situationoften leads to the non-recognition of the victim's claim and his re-victimization.
.انتقال معیارهای هنجاری معمولاً بر اساس قواعد کلی است که در متن قانون فرمول­بندی می­شوند. از این­رو، فهم قانون به عنوان یک موضوع معنی­شناختی، تا حد زیادی در گرو فهم زبان و متضمن استفاده دقیق از آن در بستر حقوقی است. اما محدودیت ذاتیِ موجود در ماهیت زبان یا به تعبیر فیلسوفان حقوق «تعین­ناپذیری نسبی قانون» که خود ناشی از بافت باز زبان است، فهم ما را از محتوای قانون محدود و حاشیه­ای از آزادی عمل را برای قاضی فراهم می­سازد که این امر به نوبه خود زمینه مناسبی را برای برساخت رفتارهای مجرمانه جدید (جرم­انگاری ثانویه) و حتی در مواردی جرم­زدایی از رفتارهای مجرمانه توسط قاضی میسر می­سازد. در این مقاله که از نظر نوع کیفی و به لحاظ روش تحلیلی-توصیفی است، آزادی عمل قضایی در برساخت مصادیق تجاوز جنسی در نظام حقوقی ایران مستند به 227 پرونده کیفری تجاوز جنسی به بحث گذاشته شده است. نتیجه تحقیق حاکی از چالشِ به شدت مناقشه­آمیز و به معنای واقعی کلمه، بزرگِ آرمان حاکمیت قانون در مقابل آزادی عمل قضایی است؛ زیرا ابهام در متن قانون با فراهم آوردن بستری مناسب برای حاکمیت سویه­های ایدئولوژیک فرهنگ سازمانی در گفتمان قضایی ایران و کلیشه­های جنسی قضات، به نوعی «قاعده­سازی قضایی» در بستر این جرم منجر شده است که در تعارض با نظر مقنن در تبصره 2 ماده 224 قانون مجازات اسلامی است. آنچه در بیشتر موارد نتیجه­ای جز عدم احراز عنف برای بزه­دیدگان این جرم و گاه تجربه دوباره بزه­دیدگی در آنان نداردپژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیپژوهشنامه زنان2383-0743102920190923An Introduction to the Distinction between status of Motherhood in Quranic Teachings and Narration with the position of Motherhood in Shiite Jurisprudenceدرآمدی بر تمایز جایگاه مادری در آموزه های قرآنی و روایی با منزلت مادر در منابع فقه شیعی120150450110.30465/ws.2019.4501FAفروغ پارساعضو هیئت علمی پژوهشگاه عوم انسانیJournal Article20190719. <br /> <br />Mother as one of Parents is very important and has very significance status. Reverence and respect for the mother is considered immediately after monotheism(Taw hid) in the verses of Quran. Revealed to the mothers of the prophets like Moses and Jesus addressed as Revelation. The magnificent status of mother is emphasized in utterances of prophet and shiite Imams. Shiite Jurisprudence Sources also have expressed some law concerning the rights of mother. This study has shown that the legal privileges of the mother in jurisprudential sources are in no way equal to the position of the mother in the Qur'anic teachings.it seems that the position of mother in Shiite Jurisprudence Sources is defined just as a vessel or container for keeping the sperm, as they considered the child after giving birth to join and belong to the father. In the discussion of genealogy, breastfeeding, custodyand guardianship, no rights have been given to the mother by These Jurisprudence Sources. However, in the Quranic teachings the child belongs to the parents,both father and mother and also the Quran emphasized the right of custody for mother.مادر به مثابه یکی از والدین در آموزه­های قرآنی و روایی شیعه اهمیت زیادی دارد و منزلت والایی برای وی در نظر گرفته شده است.احترام به والدین بویژه مادر، امری است که بلافاصله پس از مسأله توحید در آیات قرآن مورد توجه قرار گرفته و مادر انبیاء الهی ؛ موسی و عیسی علیهما السلام مخاطب وحی قرار کرفته­اند. در سخنان پیامبر (ص) و امامان شیعه (ع) نیز جایگاه بلند مادر تأکید شده است.در همان حال منابع فقه شیعی در کتابهای مختلف به تناسب احکامی را در مورد حقوق مادر بیان کرده­اند. این جستار نشان داده که امتیازهای حقوقی مادر در منابع فقهی به هیچ روی مساوق مقام و جایگاه مادر در آموزه های قرآنی نیست. بنظر می­رسد منابع فقهی به مادر صرفاً به مثابه ظرفی برای نگهداری و پرورش نطفه نگریسته اند ، چنان که پس از وضع حمل، فرزند را ملحق به پدر دانسته و از این رو به در بحث انساب، شیردادن، حضانت، قیمومیت و ولایت برای مادر حقوق در خوری قایل نشده­اند.این در حالی است که آموزه­های قرآنی فرزند را ملحق به هردوی والدین دانسته و بویژه حضانت فرزند برای مادر را تأیید و تأکید کرده است