A look at the social status of women from a critical perspective of contemporary Persian and Arabic novels: case studies of Wandering Island [Jazire-ye Sargardāni] " by Simin Dāneshvar and " Origin and Chapter" by Sahar Khalifeh.

Document Type : -

Authors

1 Professor, Department of Arabic Language and literature, Faculty of Literature and Humanities, Ilam University, Ilam, Iran

2 Associate professor of Sociology, Departement of Social Studies, Institute of Humanities and Cultural Studies, Tehran, Iran

10.30465/ws.2025.51115.4327

Abstract

The various changes of the contemporary era, which have led to the increasing growth of women writers in recent decades and given them the opportunity to portray their new position in diverse social arenas in the form of novels. Regarding this, the research by using a descriptive-analytical approach, explores the critical views of Iranian and Palestinian female writers about the social status of women in two novels: "Wandering Island [Jazire-ye Sargardāni] " by Simin Dāneshvar and " Origin and Chapter" by Sahar Khalifeh. The results show that in these two novels, we witness a new relationship between society and female characters. Giving women a positive role and transforming their personalities from housewives to active figures in society and politics, their rejection of the tradition of arranged marriage and so on are among the characteristics of the aforementioned novels. Although they are initially influenced by the conditions of traditional society, they undergo a lot of transformation and rethinking throughout story and different events; in such a way that at the end of the story they transform from a static and negative character into a completely dynamic and positive character. On this point, the authors agree with them.

Keywords


ابراهیم برهم، لطیفه (1391)، «أصل و فصل حکایة ضیاع البلاد»، مجلة دراسات فی اللغة العربیة وآدابها، سال سوم، شمارة 12، صص 16-1.
پاینده، حسین (1382)، گفتمان نقد، تهران، روزگار، چاپ اول.
حسن­لی، کاووس و قاسم سالاری(1386)، «نشانه­های فمنیسم در آثار سیمین دانشور»، مجلة مطالعات زنان، سال پنجم، شمارة اول، صص25-5.
خلیفه، سحر (2009)، اصل و فصل، بیروت، دارالآداب، الطبعة الأولی.
دانشور، سیمین (1372)، جزیرة سرگردانی، تهران، خوارزمی، چاپ اول.
دقیقی، مژده (1381)، «سرگردانی، یک جزیرة همگانی است»، مجلة مطالعات زنان، شمارة 86، صص36-32.
دهباشی، علی (1383)، بر ساحل جزیرة سرگردانی، تهران، سخن.
سرباز، حسن، محسن پیشوایی علوی و سرشین فلاحی«شیوه­های شخصیت­پردازی در رمان اصل و فصل سحر خلیفه» (1394)، مجلة نقد ادب معاصر عربی، پیاپی 10، شمارة 8، صص 192- 161.
سلیمی کوچی، ابراهیم و فاطمه سکوت (1391)، «گفت­وگو مداری و چندصدایی در رمان جزیرة سرگردانی»، مجلة پژوهش ادبیات معاصر جهان، دورة 17، شمارة 2، صص 91-77.
قبادی، حسینعلی و دیگران (1390)، «تحلیل گفتمانی جزیرة سرگردانی و پیوند معنایی آن با دیگر رمان­های سیمین دانشور»، مجلة ادب پژوهی، شمارة 15، صص57-35.
قبادی، حسینعلی و علی نوری (1386)، «نمادپردازی در رمان­های سیمین دانشور»، نشریة گوهر گویا، دورة اول، شمارة 3، صص86-63.
گلشیری، هوشنگ (1363)، جدال نقش با نقاش، تهران، آگاه، چاپ اول.
محمدی، سایر (1380)، هر اتاقی مرکز جهان است، تهران، آگاه.
مهرور، زکریا (1383)، گفت­وگو با سیمین دانشور به مناسبت انتشار جزیرة سرگردانی، بر ساحل جزیرة سرگردانی، جشن نامة دکتر سیمین دانشور، تهران، سخن، 534-525.