Representation of girlhood on Instagram

Document Type : -

Authors

1 Associate Professor Department of Sociology and Cultural Studies, Faculty of Literature and Humanities, Ilam University, Ilam, Iran

2 Master of Cultural Studies, Faculty of Literature and Humanities, Ilam University, Ilam, Iran

10.30465/ws.2025.50072.4231

Abstract

Instagram clips are an arena for representing many concepts, including girlhood. Girlhood is a set of concepts that represent girls' identity. The existing research gap in the field of girlhood studies in the Instagram space made this research necessary. Considering the constructed nature of the studied phenomenon, the qualitative research paradigm and research method is qualitative content analysis. The target community of the research includes all Instagram clips that had two basic conditions. First, dealing with girlhood and having many visitors the number of clips studied were 34, which were determined based on the principle of saturation. The most important findings obtained from the research confirming girls' preferences include taste, economic and physical preferences.The meaning of the girl from the boy sometimes made her as a helper, reliable and dependable, and sometimes as a weak promise and opportunist. The object of the girl is also presented with positive qualities such as good taste, being smart and trustworthy, and also with qualities such as upstart, naivety, immorality, bargaining, disloyalty, indifference and making excuses. Girls' interactions are sometimes romantic, conversational, asking for help, questioning, and sometimes teasing and business Verbal superiority is often represented in favor of boys.

Keywords

Main Subjects


ادگار، آندرو؛ سج‌ویک، پیتر. (1397). مفاهیم بنیادی نظریه فرهنگی. ترجمه: مهران مهاجر و محمد نبوی، تهران: آگه
اردکانی فرد، زهرا؛ رضوی زاده، سیدنورالدین.(1400). زنان تأثیرگذار اینستاگرامی زنانگی بازنمایی‌شده در صفحات زنان اینفلوئنسر ایرانی. مجله زن در فرهنگ و هنر،13(۱)، 90-65.
اسمیت، فلیپ؛ رایلی، الگزاندر. (1394). نظریۀ فرهنگی. ترجمه: محسن ثلاثی، تهران: علمی
افشانی، سید علیرضا؛ جوهرچیان، ندا؛ حقیقتیان، منصور . (139۸).پروبلماتیک خود رها بخشی در فضای مجازی کاوشی کیفی از چگونگی ابراز خود در میان میکرواینفلوئنسرهای اینستاگرامی شهر یزد. مطالعات و تحقیقات اجتماعی در ایران ،  8(۱۰)، صص، 144-155.
امیدوارطهرانی، آسیه؛ زرانی، فریبا؛ نوحه‌سرا، شبنم؛ پناغی، لیلی؛ ملک‌زاده مغانی، مونا (1399). ادراک از زنانگی در کشورهای مختلف: یک فراترکیب کیفی. ماهنامه علوم روان‌شناختی، دوره هفتم، شماره 4، زمستان، صص 1015-1038
باقری، زهرا؛ نقیب السادات، سید رضا؛زارعان، منصوره (1401). گفتمان شناسی فرهنگی-اجتماعی زنان در اینستگرام (جایگاه خواسته‌های مادران). مطالعات راهبردی ارتباطات، دوره 2، شماره 3، (پیاپی 5): 69-81
باکاک، رابرت .(1398). مصرف. ترجمه: خسرو صبری، تهران: شیرازه
باولچ، اما؛ پرامیانتی، لیلا. (1398).محجبه‌ها در اینستاگرام (استفاده از رسانه‌های اجتماعی دیداری برای برساختن زن مسلمان ایده‌آل. مجله مطالعات ماهواره،  رسانه‌های جدید، 20، صص  236-192
برندگی، بدری؛ علی ؛ربانی خوراسگانی. (1396). درآمدی بر نظریه‌های فرهنگ و جامعه‌شناسی فرهنگی با تأکید بر نظریه جفری الکساندر. تهران: جامعه‌شناسان
بک، لس؛ بنت، اندی؛ ادلز، لورادسفور؛ گیبسون، مارگارت؛ اینگلیز، دیوید؛ جاکوبز، رونالد؛ وودوارد، یان، (1395).  مقدمه‌ای بر جامعه‌شناسی فرهنگی. ترجمه: غلامرضا حداد، تهران: دانشگاه امام جعفر صادق (ع)
بنت، اندی (1393). فرهنگ و زندگی روزمره. ترجمه: لیلا جوافشانی و حسن چاوشیان، تهران: اختران
بوردیو، پی‌یر. (۱۳۹۰). نظریه کنش: دلایل و انتخاب عقلانی، ترجمه: مرتضی مردیها، تهران: نقش و نگار
حاتمی، نگین. (۱۳۹۶). مطالعه خود بازنمایی زنان در شبکه‌های اجتماعی تلفن همراه مورد مطالعه: (پست‌های اینستاگرامی زنان ارومیه). مجله کنفرانس سالانه پژوهش در علوم انسانی و مطالعات اجتماعی، پژوهشکده مدیریت و توسعه
حکیم، کاترین. (1391). سرمایه جنسی و نقش آن در مناسبات قدرت جامعه. ترجمه: ژیلا سرایی، تهران: آمستردام
ذکایی، محمد سعید . (1386). جوانان، بدن و فرهنگ تناسب. فصلنامه تحقیقات فرهنگی،  اول، 1
ذکایی، محمد سعید؛ کرمی، محمد تقی؛ فرزاد منش، شیما (1399). بازنمایی زندگی روزمره خانوادگی زنان ایرانی در اینستاگرام. مطالعات رسانه‌های نوین، دوره 6، شماره 23 (پیاپی 23). پاییز:  صص 1-52
ذکایی، محمدسعید؛ قاراخانی، معصومه (1386). دختران جوان و تجربه زنانگی (مطالعه موردی در میان دختران دبیرستانی شهر تهران). زن در توسعه و سیاست (پژوهش زنان). دوره 5، شماره 1 (پیاپی 17): 82-59
راودراد، اعظم؛ شمسی، میترا (1401). فمینیسم عامه‌پسند در اینستاگرام: تحلیل محتوای متون کنشگران ایرانی حوزه زنان، فصلنامه علمی جامعه، فرهنگ و رسانه، سال یازدهم، شماره 42 بهار، صص 11-42
راودراد، اعظم؛ گیشنیزجانی، گلناز. (1396). گونه شناسی الگوهای بازنمایی بدن رسانه‌ای کاربران ایرانی در اینستاگرام.مجله رسانه‌های نوین، 3، 10، 310-265.
رایان، مایکل؛ اینگرام، برت؛ موسیول، هان .(1401). مطالعات فرهنگی، ترجمه: احمد فاضلی شوشی، تهران: ثالث
سادات شفیعی، سمیه ؛ حسینی فر، زهر1 (1399). زنان و سبک زندگی؛ مطالعه ارزش‌های محوری در صفحات زن نوشته اینستاگرامی. پژوهشنامه زنان، دوره 11، شماره 32 (پیاپی 32)، صص 147-172
سامانی، سمانه؛ فراهانی، اعظم. (۱۳۹۵ ).هویت آنلاین و اینستاگرام (مطالعه چگونگی نمایش هویت جوانان در اینستاگرام).مجله رسانه، ۲۷،  ۲ (۱۰۳)، ۸۵-۱۰۴.
شر، لئو؛ وایلنز، الکساندر (1395). اینترنت و خودکشی، ترجمه: مهرداد غلامی، صدیقه پیری و سکینه ایوانی، تهران: جامعه‌شناسان
فروغی، مریم؛ مجیدی قهر روی، نسیم؛ رسولی، محمد رضا.  (1400) .واکاوی عوامل مرتبط با بازنمایی بدن در شبکه‌های مجازی در بین کاربران ایرانی اینستاگرام . مجله رسانه،  32،  1، صص  84-53.
فلیک، اووه (1388)، درآمدی بر تحقیق کیفی، ترجمه: هادی جلیلی، تهران: نی.
قاسمی، یارمحمد؛ هاشمی، علی. (1398)، انجام پژوهش به روش تحلیل تماتیک: راهنمای عملی و گام به گام برای یادگیری و آموزش (مورد مطالعه: مصرف موسیقی دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه ایلام)، فصلنامه فرهنگ ایلام، دوه بیستم، شماره 64 و 65، پاییز و زمستان: 7-33
کاستلز، مانوئل (1385). عصر اطلاعات: اقتصاد، جامعه و فرهنگ، ظهور جامعه شبکه‌ای، جلد 1، ترجمه: احمد علیقلیان و افشین خاکباز، تهران: طرح نو
کاستلز، مانوئل (1393). شبکه‌های خشم و امید. ترجمه: مجتبی قلی‌پور، تهران: مرکز
کاظمی، عباس. (1388). پرسه زنی و زندگی روزمرۀ ایرانی. تهران: آشیان
کریمی، بهزاد؛ دلاور، علی؛ فرهنگی، علی اکبر. (1400). اینستاگرام: شیوه جدید دیدن و دیده شدن و پیامدهای آن. مجله رسانه،  32،  1، صص 51-29.
کیانی، مژده. (1398) .هویت جنسی کاربران شبکه‌های اجتماعی؛ تحلیل گفتمان کامنت‌های کاربران اینستاگرام و تلگرام. مجله مطالعات رسانه‌های نوین، 5،  2، صص  177-149.
گیدنز، آنتونی (1386)./ جامعه‌شناسی. ترجمه: حسن چاوشیان، تهران: نی
محسنی، منوچهر. (1396). بررسی در جامعه‌شناسی فرهنگی ایران. تهران: انتشارات علمی و فرهنگی و پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
محمدی اصل، عباس (1396). برساخت اجتماعی جنسیت، تهران: گل آذین
محمدی, محمود. (1402). بررسی تجربیات زیستۀ دختران دانشجو از دخترانگی (مطالعۀ موردی: دانشجویان دختر دانشگاه فرهنگیان البرز). زن در توسعه و سیاست, 21(1), 137-113.
محمدی، جمال؛ دانش مهر، حسین؛ سبحانی، پرویز .(1399). مصرف ایماژهای بدن در میان کاربران اینستاگرام در شهر سنندج. مجله جامعه شناسی فرهنگ و هنر،  2،  3، ( ۳) ، صص 141-115.
مراقی، مهشید؛ خانیکی، هادی. (۱۴۰۱).تحلیل نشانه شناختی بدنمندی در کاربران زن اینستا گرام مطالعه موردی دو طراح لباس (اناشید حسینی، الهه جهادگر).فصلنامه علمی جامعه شناسی فرهنگ و هنر، ۴،۱،۵۳-۳۵
مصری ، کتایون؛ (1395). بازنمایی تصویر زنان و خوانش مطالبات آنان در شبکه‌های اجتماعی با تأکید بر اینستاگرام. مجله همایش زنان و خانواده و شبکه‌های اجتماعی مجازی، دانشگاه تربیت مدرس، 27 و 26
مقیمی، مریم؛ خانیکی، هادی؛ سلطانی، سیدعلی اصغر. (1399) .تحلیل گفتمان انتقادی ابعاد سه گانه نفرت پراکنی زنان علیه زنان در اینستاگرام. مجله مطالعات رسانه‌های نوین،  6،  22، صص  109-69.
مهرپرور، سمانه .(1398). پدیدارشناسی الگوهای مدیریت بدن کاربران زن در اینستاگرام. مجله مطالعات رسانه‌های جدید،  5، (۲۰)، 82-49
وبلن، تورستین (1386). نظریۀ طبقه تن‌آسا. ترجمه: فرهنگ ارشاد، تهران: نی
هام، مگی ؛ گمبل، سارا. (1382). فرهنگ نظریه‌های فمنیستی، ترجمه: فیروزه مهاجر و دیگران، تهران: توسعه
Baker, N. Gosselin Ferszt, G. and G. Breines, J. (2019). A Qualitative Study Exploring Female College Students' Instagram Use and Body Image. Cyber psychology, Behavior, and Social Networking.  22(4). DOI:10.1089/cyber.2018.0420
Huzjak (2021). Girl spaces: images of girlhood on the internet. Cultural Studies. Cultural Studies .36(5): 732-747
Kousari, M. Einifar, M. (2020).  How Iranian Women Express Themselves through Social Media Photos: A Case Study of Instagram. Journal of Cyberspace Studies. 4(1): 1-26
Nikjoo, A. Markwell, K. Nikbin, M. and Beatriz Hernández-Lara, A. (2021) .The flag-bearers of change in a patriarchal Muslim society: Narratives of Iranian solo female travelers on Instagram. Tourism Management Perspectives. Volume 38 https://doi.org/10.1016/j.tmp.2021.100817
Requena, F. (2017). Erotic Capital and subjective well-being. Research in Social Stratification and Mobility. Volume 50, August, PP 13-18
Sattarpanahi, E. Kiani, L. Hesami, Sh.  Salehi, N. and Kavousighafi, M. (2024).  Body Image and Social Media: A Qualitative Investigation of the Influence of Instagram on Young Women's Self-Perception and Body Satisfaction. Psychology of Woman Journal. 5(2):25-32
Tiggemann, M. Hayden, S. Brown, Z. and Veldhuis, J. (2018). The effect of Instagram “likes” on women’s social comparison and body dissatisfaction. Body Image, Volume 26, September: 90-97