Social Media and the Representation of Pathologizing Aging and Beauty Ideals in Women

Document Type : -

Authors

1 Ph.D. Student of Sociology, Cultural Policy Making, Kharazmi University, Tehran, Iran.

2 Associate Professor of Sociology Department of Kharazmi University, Tehran, Iran

10.30465/ws.2025.50213.4272

Abstract

Social media, which is rapidly becoming an integral part of society; plays an extensive role in people’s inclination toward plastic surgery procedures.This article analyzes and examines the Instagram pages of cosmetic surgeons. The aim of this research is to conduct semiotic analysis of social media from the perspectives of body management, representation of beauty and youth ideals, and the tendency toward cosmetic surgery among women.The research methodology is qualitative semiotics analysis based on John Fisk's approach. From among 40 popular Instagram pages of cosmetic surgeons, four sample pages were selected and analyzed according to John Fiske's theory at three levels of descriptive (social codes),representational (technical codes) and ideological (ideological codes).The findings indicate that these cosmetic surgeons’ Instagram pages are influenced by patriarchal ideology and discourse.This process contributes to the pathologization of aging,the objectification of beauty and youth, identity construction, commodification of women, stereotypical representation and the engineering of the taste for beauty and youth through medical discourse about appearance and the body, particularly regarding aged or natural bodies. Through the use of cultural industry and advertising,it promotes consumerism, and thus plays a significant role in encouraging women to undergo cosmetic and rejuvenation surgeries while strengthening the motivation of these procedures.

Keywords

Main Subjects


آسابرگر، آرتور(۱۳۸۷)، روش های تحلیل رسانه ها، ترجمه پرویز اجلالی، تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دفتر مطالعات و توسعه رسانه ها.
احمدنیا، شیرین(۱۳۸۴)، جامعه شناسی بدن و بدن زنان، تهران: انتشارات روشنگران و مطالعات زنان.
ارمکی، آزاد، تقی و چاوشیان حسن(۱۳۸۱)، بدن به مثابه رسانه هویت، مجله جامعه شناسی ایران، دور چهارم، شماره ۴.
افشانی، سیدعلیرضا،روحانی علی و ابراهیمی نیا سعیده(۱۳۹۷)، برساخت اجتماعی اسطوره زن زیبا کاوشی زمینه­مند از بدن زیبا تا مخاطرات بدنی در میان زنان طبقه متوسط شهر مشهد، مطالعات و تحقیقات اجتماعی در ایران، دوره ۷، شماره ۲ تابستان:۳۱۱-۳۳۹.
آنا،خبرگزاری(۲۳ابان ۱۴۰۲)، «جایگاه ویژه ایران در جراحی زیبایی و پلاستیک»، کدخبر: ۸۷۹۰۴۸
 ایسنا،خبرگزاری دانشجویان ایران(۲۴خرداد۱۴۰۱)، «چند درصد مردم از رسانه های اجتماعی استفاده می کنند؟»کد خبر: ۱۴۰۱۰۳۲۴۱۶۸۸۳
حسینی پاکدهی، علیرضا و مرادیان یعقوب( ۱۳۹۵)، تأثیر تبلیغات بازرگانی بر نگرش به مدیریت بدن(مورد مطالعه: شهروندان بالای ۱۸ سال کرمانشاه)، فصلنامه مطالعات میان فرهنگی، سال یازدهم، شماره ۲۹ : ۱۱۳-۱۴۲.
حسینی، سیده نگار، اسدی مسعود و حجازی مسعود(۱۳۹۹)، علل گرایش زنان و دختران به جراحی زیبایی صورت در شهر زنجان: یک مطالعه پدیدارشناسانه، نشریه جراحی ایران، دوره ۲۸، شماره ۱و ۲.
خجیر، یوسف(۱۴۰۰)، رابطه بین استفاده از اینستاگرام و مدیریت بدن زنان شهر تهران، فصلنامه رهپویه ارتباطات و فرهنگ، فصل اول، شماره یکم، پاییز.
دارابی، حسین، آقا بابایی احسان و رستگار یاسر(۱۴۰۲)، بدن آستانه ای، به مثابه عرصه کشمکش بر سر معنابخشی به بدن(تحلیل نشانه شناختی آواز قو)، جامعه شناسی هنر و ادبیات، مؤسسه انتشارات دانشگاه تهران.، ۱۵(۲)،۱۷-۴۱. سعیدی، علی اصغر (۱۳۸۷)، بدن و فرهنگ مصرفی، ماهنامه مهندسی و فرهنگی، سال دوم، شماره ۱۴.
شاوردی، تهمینه، خضری زهرا و قاسمی عاصمه(۱۴۰۰)، تأثیر رسانه های جمعی در بازنمایی انتقال ارزش های فرهنگی اجتماعی زنان، دو فصلنامه مطالعات فرهنگی اجتماعی حوزه، سال ۵، شماره ۱۰، پاییز و زمستان.
شربتیان، محمد حسن(۱۳۸۸)، رویکردهای فرهنگی و اجتماعی در حوزه بدن انسان، مطالعات فرهنگی اجتماعی خراسان، دوره ۶، شماره ۱۳.
عباس زاده، محمد، محمود مولائی کرمانی بتول و اقدسی علمداری فرانک (۱۳۹۳)، مطالعه جامعه شناختی نقش مداخله گرایانه متغیر پذیرش اجتماعی در تأثیرگذاری رسانه ها بر گرایش زنان به زیبایی با عمل جراحی، فصلنامه علمی-پژوهشی زن و جامعه، سال پنجم، شماره سوم.
فیسک، جان (۱۳۸۰)، فرهنگ تلویزیون، مژگان برومند، ارغنون، ش ۱۹، ۱۳۸۰، ص ۱۲۵-۱۴۹.
کاستلز، مانوئل(۱۳۸۰)، عصر اطلاعات: اقتصاد، جامعه و فرهنگ، ترجمه احد علقلیان، افشین خاکباز، حسن چاوشیان، تهران: طرح نو.
گیدنز، آنتونی (۱۳۷۸)، تجدد و تشخص، جامعه و هویت شخص در عصر جدید، ترجمه ناصر موفقیان، تهران: نشر نی.
محمدپور،احمد (۱۴۰۰)، ضد روش: زمینه های فلسفی و رویه های عملی در روش شناسی کیفی، تهران: نشر لوگوس.
هابرماس، یورگن(۱۳۸۰)، جهانی شدن و آینده دموکراسی: منظومه پساملی، ترجمه کمال پولادی، تهران: نشر مرکز.
 American Society Of Plastic Surgery, (2023) ,ASPS, PROCEDURAL STATISICS RELEASE).   https://www.plasticsurgery.org/news/plastic-surgery-statistics
Bonell, Sarah , Kate Barlow,Fiona and Griffiths, Scott,(2021) “The cosmetic surgery paradox”: Toward a contemporary understanding of cosmetic surgery popularisation and attitudes,Body Image. 38,230-240.
 Eleuteri ,Stefano, Saladino, Valeria and Verrastro ,Valeria (2017) “Identity, Relationships, Sexuality, and Risky Behaviors of Adolescents in the Context of Social media, Sexual and Relationship Therapy”, 32:3-4, 354-365, DOI: 10.1080/14681994.2017.1397953 .to link to this article: https://doi.org/10.1080/14681994.2017.1397953.
 Elfving-Hwang, Joanna (2020): “Media, Cosmetic Surgery and Aspirational Beauty Aesthetics of the Ageing Body in South Korea”, Asian Studies Review, DOI: 10.1080/10357823.2020.1736513.
 Franchina ,Vittoria and Lo Coco, Gianluca, (2018) “The Influence of Social Media Use on Body Image Concerns”, International Journal of Psychoanalysis and Education.
 Gimlin,Debra, (2000),”Cosmetic Surgery”: Beauty as Commodity, Qualitative Sociology, Vol. 23, No,1.
Khanzadeh,Mostafa and Aghamohamadi,Somayeh,(2023) “Media use and the tendency for cosmetic surgery among young Iranian women”: A structural model, Fundamentals of Mental Health.
 Nabi, Robin L, “Cosmetic Surgery Makeover Programs and Intentions to Undergo Cosmetic Enhancements”(2009): A Consideration of Three Models of Media Effects, Human Communication Research 35 , 1–27 a 2009 International Communication Association.
 Sharp,Gemma , Tiggemann,Marika and Mattiske, Julie,(2014),”The role of media and peer influences in Australian women’s attitudes towards cosmetic surgery”, Elsevier, Body Image, 11,482-487.
  Turner,Terence S,(2012)”The Social Skin”, HAU: Journal of Ethnographic Theory 2 (2): 486-504.
 Walker, Candice E, Krumhuber, Eva G, Dayan, Steven and Furnham, Adrian,(2021), “Effects of social media use on desire for cosmetic surgery among young women”, Current Psychology 40:3355–3364. https://doi.org/10.1007/s12144-019-00282-1
Wheeler,Chad k , Said,Hakim, Prucz,Roni, Rodrich,Rod J, and Mathes,David W, (2011)”Social Media in Plastic Surgery Practices”: Emerging Trends in North America, Aesthetic Surgery Journal, 31(4) 435-441.