Investigation of Women's Educational Justice in the Law of the Islamic Republic of Iran

Document Type : -

Authors

1 The expert in social studies at the Ministry of Education

2 .

Abstract

According to the fundamental law of our country in Principles 2, 3, 19, 20 and 30, and also in the first quarter of 1404, as well as in the five-year plans of the fourth, fifth and sixth programs, the announcement of the Supreme Leader of the Venice Commission on the Rights of Defense on the Right to Education of Women approved by the Supreme Council of the Cultural Revolution and the Islamic Consultative Assembly, It has also been emphasized on the educational rights of women and the achievement of women in our country to equal educational opportunities, in accordance with the prevailing conditions of Islam, but, nevertheless, there are several issues of justice in this field, and the reason for this is that for the implementation of religious orders and legal ties , Monitor your status Voting and the continuous updating of the laws and regulations governing the education of women are weak. The proposed application of this article is that in addition to updating the laws and regulations on the one hand, on the other hand, the regulatory section of the executive body of the laws related to observance Ensuring women's educational justice

Keywords


-         قرآن کریم
-         انصاری،باقر،(1395)،حق آموزش،تهران:نشرموسسه مطالعات وپژوهشهای حقوقی شهردانش
-         ایران منش،محمدحسین(1378). نقد وتفسیر قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، کرمان:نشرخدمات فرهنگی
-         بوشهری، جعفر (1369). حقوق اساسی ،تهران:نشردانشکده علوم اداری و مدیریّت بازرگانیص‏36ـ27
-         حاجیان مقدم،فاطمه(1395).امورزنان وخانواده دراسنادبالادستی،تهران:نشردفترامورزنان وزارت کشور
-         جرج ساخارو پولوس و مورین وودهال،(1370).آموزش برای توسعه،ترجمه پریدخت وحیدی و حمید سهرابی، تهران: نشرسازمان برنامه و بودجه.
-         جوادی آملی، عبداللَّه(1372). اخلاق کارگزاران در حکومت اسلامی تهران، مرکز نشر فرهنگی رجاء. ص‏183ـ171
-         سیّد قطب(1346). عدالت اجتماعی ،ترجمه محمّدعلی گرامی و سیّدهادی خسروشاهی، قم:نشر کتابفروشی مصطفوی. 515ص
-         شعاری‌نژاد، علی‌اکبر(۱۳۷۷).فلسفه آموزش و پرورش، تهران:انتشارات امیرکبیر.
-         شعبانی، حسن(۱۳۷۱).مهارت‌های آموزشی و پرورشی،تهران: انتشارات سمت.
-         شکوهی، غلامحسین(۱۳۶۸) .مبانی و اصول آموزش و پرورش، مشهد:انتشارات آستان قدس رضوی.
-         قطب‏الدین رستگار، محمّد (1360). اسلام وعدالت اجتماعی، قم: انتشارات چاپخانه آزادی، ص‏160ـ137
-         مارسل بوازار(1358). اسلام و حقوق بشر، ترجمه محسن مؤیّدی، تهران:دفتر نشر فرهنگ اسلامی، ص‏44 ـ 60
-         محمّدی‏گیلانی، محمّد(1368). اصول عدالت اجتماعی ،تهران:انتشارات جهان آرا، 44ص
-         مصطفی السباعی(1357). جامعه توحیدی اسلام و عدالت اجتماعی، ترجمه سیّد علی‏محمّد حیدری، تهران: نشرحکمت. ص‏102، 113
-         نقیب‌زاده، میرعبدالحسین(۱۳۷۴) .نگاهی به فلسفه آموزش و پرورش، تهران:انتشارات طهوری.
-         نوری، یحیی (1347).حقوق زن در اسلام و جهان، ج 4،تهر ان: انتشارات فراهانی.
-         ورداسبی، ابوذر(1372). اسلام پرچمدار مساوات اجتماعی ،تهران:انتشارات نوفل لوشاتو.
-         هاشمی، محمد (1384). حقوق بشر و آزادی های اساسی، ج1،تهران:میزان.