Explain the relationship between understanding gender stereotypes And understanding spatial quality in female students(Case study: secondary schools in Baneh city)

Document Type : -

Authors

1 ,Architecture Department,,Azad university,Tabriz,Iran.

2 Department of Architecture, college of Arts and Architecture, Tabriz Branch, Islamic Azad University, Tabriz, Iran.

3 Department of Architecture, Tabriz Islamic Art University , Faculty of Architecture, Tabriz, Iran

Abstract

Gender stereotypes in the context of socio-cultural approach are considered as one of the determining mental patterns in individual identity, especially in adolescent girls. The main issue in this study is to ignore the psychological aspect of sexulity (here gender stereotypes) in the process of designing educational spaces. Given the close relationship between gender stereotypes and women's status, gender-based scientific studies and their educational status play a very important role in better understanding their status. Based on the method of documentary and survey research (descriptive-applied), this study analyzes the relationship between adolescent girls' understanding of common gender stereotypes in society and compares them with their understanding of the educational environment. In this regard, questionnaires inspired by the combined model of Macionus (2001) and Taylor (2003) as well as the Drim educational climate questionnaire have been prepared and the statistical population of female students in Baneh secondary schools has been considered. The results were analyzed in SPSS software, which indicates the existence of gender stereotypes and understanding gender inequality in female students, as well as a significant relationship between understanding gender stereotypes in students and the perception of school environmental quality.

Keywords


  • انصاری، مجتبی؛ رها بحتویی و محمد محدی حسینی کیا(1392)، بررسی حس مکان در باغ ایرانی و بوستان های امروزین. مطالعه موردی : باغ دولت آباد یزد و بوستان آب و آتش تهران، فصلنامه مطالعات شهر ایرانی اسلامی، شماره 13.
  • باستانی، سوسن (1386). جنسیت، فرهنگ،ارزش ها و نگرش ها، تهران: پژوهشگاه فرهنگ و هنر.
  • ﭼﺎﺑﮑﯽ، ام اﻟﺒﻨﯿﻦ(1382). آﻣﻮزش و ﺟﻨﺴﯿﺖ در اﯾﺮان، ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت زﻧﺎن، ﺳﺎل اول، ﺷﻤﺎره 2 :ﺻ 69.
  • حجازی، الهه و رضادوست، زهرا (1391). بررسی اثر جنس و طرحواره های جنسیتی بر الگوی دوستی، فصلنامه علمی – پژوهشی زن و جامعه، سال سوم، شماره 3.
  • دژپسند، ساحل(1396)، آموزش طراحی معماری مبتنی بر تفاوت های جنسیتی و با رویکرد اسلامی، رساله ی دکترای معماری، دانشگاه علم و صنعت.
  • دفتر مطالعات و تحقیقات زنان(1387)، قرائت انتقادی نظام آموزشی با رویکرد جنسیتی، مرکز مدیر مدیریت حوزه های علمیه، قم.
  • دوبوار، سیمون(1398). جنس دوم، جلد اول و دوم. ترجمه قاسم صنعودی،چاپ دوازدهم. تهران: نشر توس.
  • راپاپورت، آموس(1388)، انسان شناسی مسکن، ترجمه خسرو افضلیان، حرفه هنرمند، تهران.
  • شیرکرمی، جواد؛ حسین عزیزی نژاد (1397)، مطالعه ی توسعه ی انسانی، آموزش و نابرابری، مجله پیشرفت های نوین در روانشناسی، علوم تربیتی و آموزش و پرورش، سال اول ، شماره 6.
  • فروتن، یعقوب؛ چوب بستی؛ جیدر و نیک بخشی، سهیلا(1395)، بررسی اجتماعی- فرهنگی کلیشه های جنسیتی(مورد مطالعه: شهرستان محمودآباد). فصلنامه مطالعات توسعه ی اجتماعی- فرهنگی، دوره ی پنجم، شماره 1، صص 63-85.
  • فلاحت، محمد صادق(1385)، نقش کالبدی حس در حس مکان مسجد، فصلنامه هنرهای زیبا، شماره 26.
  • لنگ، جان (1395).آفرینش نظریه معماری: نقش علوم رفتاری در طراحی محیط. ترجمه علیرضا عینی فر،تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
  • میشل، آندره(1382). پیکار با تبعیض جنسی، ترجمه : محمد جعفر پوینده، تهران: انتشارات نگاه.
  • مقدم، مریم(1397)، بررسی عوامل اجتماعی مؤثر بر شکل گیری کلیشه های جنسیتی، دوماهنامه پژوهش در هنر و علوم انسانی، شماره 5، صص 91-104.
  • هاید، جنت شیبلی(1394). روان شناسی زنان(سهم زنان در تجربه ی بشری)، ترجمه ی اکرم خمسه، انتشارات ارجمند، تهران.