The efficacy of Self- Compassion Focused Training (CFT) on psychological capital and Social well-being of mothers with Slow-paced child

Document Type : -

Authors

1 Department of Psychology, Ahvaz Branch, Islamic Azad University, Ahvaz, Iran

2 Department of Psychology, Ahvaz Branch, Islamic Azad University, Ahvaz, Iran.

3 . Department of Psychology, Ahvaz Branch, Islamic Azad University, Ahvaz, Iran

Abstract

This study aimed to investigate the effectiveness of Self- Compassion Focused Training on psychological capital and social well-being in mothers with Slow paced children. From this population, 30 mothers were selected using a purposive sampling method and randomly divided into experimental and control groups. The Lutens and Keys Social Welfare Questionnaires were used to collect data. The research method was experimental with a pretest-posttest design with the control group. The experimental groups underwent self-compassion training (8 sessions of 90 minutes); The control group was placed on the waiting list for intervention. Data were analyzed using analysis of covariance. The results showed that self-compassion education intervention was effective in increasing psychological capital (p <0.05) and social well-being (p <0.01) in mothers with slow-moving children. Therefore, self-compassion training can be used to help mothers with slow-moving children.

Keywords


آقایی، صدیقه؛ یوسفی، زهرا (1396)، اثربخشی آموزش کیفیت زندگی درمانی بر کاهش استرس والدینی و ابعاد آن در بین مادران کودکان استثنایی (کم‌توان ذهنی). فصلنامه خانواده پژوهی 13(50)، 250-237.
بشار، مهسا؛ سرداری پور، مهران؛ قمری، محمد (۱۳۹۶)، اثر بخشی درمان شناختی مبتنی بر ذهن شفقت ورز بر کاهش عواطف منفی بیماران افسرده، سومین همایش بین المللی افق های نوین در علوم تربیتی، روانشناسی و آسیب های اجتماعی، تهران، انجمن افق نوین علم و فناوری. https://civilica.com/doc/769921
رحیمی، مهدی؛ افراسیابی، حسین؛ رستم پور گیلانی، طیبه؛ قدوسی نیا، عطیه. (1396). تأثیر داشتن کودک با کم توانی ذهنی بر زندگی مادران: رویکرد کیفی. روانشناسی افراد استثنایی. 7(26)، 45-70.
عبداللهی بقرآبادی، قاسم (1397). بررسی میزان اثربخشی برنامه مبتنی بر آموزش خود شفقتی بر میزان اضطراب،استرس و افسردگی مادران کودکان دارای اتسیم. فصلنامه کودکان استثنایی. ۱۸(۲)، ۸۷-۹۸.
قاسم زاده، سوگند؛ نقدی، نیره؛ افروز، غلامعلی. (1396). تأثیر بازی‌ها و فعالیت‌های مبتنی بر پروژۀ شِر بر مهارت‌های حرکتی درشت و ظریف کودکان آهسته‌گام. نشریه رشد و یادگیری حرکتی، 9 (3)، 445-456.
قاسمی، زینب (1398). اثربخشی درمان گروهی متمرکز بر خود-شفقتی بر خود-کارآمدی و تاب‌آوری مادران دارای فرزندان دچار اختلال سرکشی ستیزه چوگری. آسیب شناسی، مشاوره و غنی سازی خانواده. ۵ (۲) ،۵۳-۶۶.
نواب، مژگان؛ دهقانی، اکرم؛ کرباسی، افسانه (1398). اثربخشی گروه‌درمانی مبتنی بر شفقت بر رشد پس از سانحه در مادران کودکان با اختلال نارسایی توجه/ فزون‌کنشی. فصلنامه سلامت روان کودک. 6 (۱)،۲۳۹-۲۵۰.
نوری، حمیدرضا؛ شهابی، بهاره. (1396). اثربخشی آموزش شفقت با خود بر افزایش تاب‌آوری مادران دارای فرزند مبتلا به اتیسم. دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی، 18(3)، 118-126.
Batista, R., Cunha, M., Galhardo, A., Couto, M., Massano-Cardoso, I. (2015). Psychological Adjustment to Lung Cancer: the Role of Self-compassion and Social Support. European Psychiatry, 30, 28-32.
Bluth, K., Eisenlohr-Moul, T.A. (2017). Response to a mindful self-compassion intervention in teens: A within-person association of mindfulness, self-compassion, and emotional wellbeing outcomes. Journal of Adolescence, 57: 108-118
Bratt, A. S., Svensson, I., & Rusner, M. (2019). Finding confidence and inner trust as a parent: experiences of group-based compassion-focused therapy for the parents of adolescents with mental health problems. International journal of qualitative studies on health and well-being, 14(1), 1684166.
Carlson, J. M., & Miller, P. A. (2017). Family burden, child disability, and the adjustment of mothers caring for children with epilepsy: Role of social support and coping. Epilepsy & Behavior, 68, 168-173.
Gilbert, P. (2014). The origins and nature of compassion focused therapy. British Journal of Clinical Psychology, 53(1), 6-41.
Hoi Shan, S.C., Annie, T., Yee Sian, C., Hawkins, R., Lee Ka But, A., & Shiu, M. (2008). Children`s social and emotional well-being in Singapore. Research Monograph, 7, 22-30
Keyes, C.L.M. (1998). Social well-being. Social Psychology Quarterly, 61, 121- 140.
Luthans, F., Youssef, C. M., & Avolio, B. J. (2007). Psychological capital: Developing the human competitive Edge. New York: Oxford University Press.
Mak, W. W., Tong, A. C., Yip, S. Y., Lui, W. W., Chio, F. H., Chan, A. T., & Wong, C. C. (2018). Efficacy and moderation of mobile app–based programs for mindfulness-based training, self-compassion training, and cognitive behavioral psychoeducation on mental health: Randomized controlled noninferiority trial. JMIR mental health, 5(4), e60.
Neff, K. D., & Faso, D. J. (2015). Self-compassion and well-being in parents of children with autism. Mindfulness, 6(4), 938-947.
Oshodi, Y. O., Umeh, C. S., Afolabi Lesi, F. E., Eigbike-Aideyan, M., & Adeyemi, J. D. (2014). Burden and psychological challenges in caregivers of children with intellectual disabilities in a child neurology clinic in Lagos, Nigeria. International Journal of Developmental Disabilities, 60(4), 226-234.
Robinson, S., Hastings, R. P., Weiss, J. A., Pagavathsing, J., & Lunsky, Y. (2018). Self‐compassion and psychological distress in parents of young people and adults with intellectual and developmental disabilities. Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities, 31(3), 454-458.
Tara, M., Hobbs, M. A., Lorraine, M., & Arthur, K. C. (2019). The Role of Compassion and Mindfulness in Building Parental Resilience When Caring for Children with Chronic Illness or Disability: A Conceptual Model. Frontiers in Psychology, 10, 1602.
Vandesande, S., Bosmans, G., & Maes, B. (2019). Can I be your safe haven and secure base? A parental perspective on parent-child attachment in young children with a severe or profound intellectual disability. Research in developmental disabilities, 93, 103452.