The Role and Function of Women in Commercial Advertisement of Iran Television “Content Analysis of Commercial Advertising in IRIB Channel 3 in October, November and December 2012”

Document Type : -

Authors

Abstract

Nowadays mass media have extraordinary role in introducing and determining the life style of their viewers. Also they have undeniable effects on creation, reinforcing and even on transforming the attitudes of their viewers on political, mental and commercial advertising categories. Using variable content elements to attract viewers and to increase the effectiveness of television propaganda are the main considerations of commercial programmers in media. Using women as a tool for better and effective propaganda in the world and Iran has been criticized by many religious and cultural elites and philosophers. The recent research studies the role and the position of women in commercial advertisements in Iran. To attain the goal, content analysis has been used and the statistical population is 410 advertisements in IRIB channel 3 from 18 o‘clock to 24, seven days a week during October, November and December in the year 2012. Statics finally show that using women in advertisements for better sell of goods and services, causes her stereotype role-working at home and complement for men-to be bold.

Keywords


قرآن کریم (1378). ترجمۀ مهدی الهی قمشه‎ای، تهران: پرتو.
آبوت، پابلاما و کلر والاس (1385). جامعه‌شناسی زنان، ترجمۀ منیژه‌ نجم‎عراقی، چ 4، تهران: نی.
بیرو، آلن (1366). فرهنگ علوم اجتماعی، ترجمۀ باقر ساروخانی، تهران: کیهان.
پاینده، حسین (1385). قرائتی نقادانه از تبلیغات بازرگانی در تلویزیون ایران، تهران: روزنگار.
سایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، «قوانین و مقررات، فصل نهم، مجموعه ضوابط تولید آگهی‎های رادیویی و تلویزیونی» (http: //www.ad.gov.ir/staticPages/22)
صادقی فسایی، سهیلا و شهلا کریمی (1384). «کلیشه‎های جنسیتی سریال‎های تلویزیونی ایران»، پایان‎نامۀ کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه‎طباطبایی.
لالمی، شیده (1386). «بازنمایی زنان در تبلیغات»، فصلنامۀ پژوهش و سنجش، ویژۀ رسانه و خانواده، ش 52.
مهدی‎زاده، سید محمد (1387). رسانه‌ها و بازنمایی، تهران: دفتر مطالعات و توسعۀ رسانه‌ها.
مهدی‎زاده، سید محمد (1389). نظریههای رسانه اندیشههای رایج و دیدگاههای انتقاد، تهران: همشهری.
ولز، ویلیام، جان برنت و ساندرا موریاتی (1383). تبلیغات تجاری؛ اصول و شیوههای عمل، ترجمۀ سینا قربانلو، تهران: مبلغان.
Aalberg, Toril and Anders Jenssen, (2007). "Gender in Political Candidates", in Nordicom Review.N 28.
Dyer, Gillian (1993). Advertising as Communication, London: Rutledge.
Rosengern, K. E. (1996). Media Effects and Beyond: Culture, Socialization and Life Style. London and New York: Rutledge.
Webster New World Dictionary (1990), New York: Siman & Schuter