آییننامه اجرایی مدارس. (۱۴۰۰). مصوب در جلسه ۴۱ مورخ ۱۰/ ۰۵/ ۱۴۰۰ شورای عالی آموزش و پرورش.
بیطرفان، محمد؛ یزدانی، سهراب؛ مفتخری، حسین؛ فلاح توکار، حجت (1396). انقلاب مشروطیت و اعتراض علیه جایگاه آموزشی و تربیتی زنان 1287 – 1285، فصلنامه علوماجتماعی، 24 (79).
ترابی فارسانی، سهیلا (1387). روند آموزش زنان از آغاز نوگرایی تا پایان عصر رضاشاه، دانشنامه واحد علوم و تحقیقات، (3)، 101 – 89.
توانا، الهه (۱۳۹۶). انگیزه پیشرفت و حرمت خود دانشآموزان دبستانهای ترکیبی و تک جنسیتی، پایاننامه کارشناسی ارشد، مشهد، گروه روانشناسی تربیتی دانشگاه فردوسی مشهد.
ثواقب، جهانبخش؛ بهرامی، روح الله؛ رستمی، پروین (1400). آموزش و اشتغال زنان و تاثیر آن در رفتارهای واکنشی در جامعه عصر پهلوی دوم (1357 _ 1332ش)، پژوهشنامه تاریخ اجتماعی و اقتصادی، 10 (1)، 73-49.
خاکسار، زینب؛ ملکی، حسن؛ علم الهدی، جمیله و عباسپور، عباس. (1400). جنسیت و آموزش؛ رویکرد نظامهای آموزش عمومی به موضوع جنسیت، مطالعات میانفرهنگی، 16 (48)، 31 -66.
خانی، محمدحسین و محمدی، محسن (۱۳۹۳). تاثیر تفکیک و ترکیبی بودن جنسیت در مدرسه ابتدایی بر رشد مهارتهای اجتماعی، مجله روانشناسی اجتماعی، ۹ (۳۱)، ۴۰ ـ ۲۷.
خانی، محمدحسین و محمدی، محسن (۱۳۹۴). نقش تفکیک جنسیتی بر پیشرفت تحصیلی و مقبولیت اجتماعی در مدارس ابتدایی، نشریه پژوهشهای تربیتی، ۲ (۳۰)، ۱۲۰ ـ ۱۰۵.
درزی، محمد و شمس اسفندآباد، حسن (1402). مقایسه خودکارآمدی، انگیزه پیشرفت و رفتار سازشی در بین دانشآموزان کلاسهای چندپایه و عادی در مدارس ابتدایی، مطالعات آموزشی و آموزشگاهی، 12 (2)، 177- 194.
دهقانی، مرضیه. (1403). شناسایی ابعاد و مهارتهای لازم برای تدریس اثربخش در آموزش مجازی از منظر اساتید دانشگاه: یک مطالعه پدیدارشناسانه به روش جورجی. مطالعات آموزش و یادگیری، 16 (1)، 289-316.
دیناروند، مجتبی (۱۳۹۸). مقایسه رفتار کلیشهای، خودپنداره و جامعهپذیری دانشآموزان مدارس ترکیبی و غیر ترکیبی مقطع ابتدایی در منطقهی شاوور، مجله دانشکده پزشکی علومپزشکی مشهد،۶۲ ، ۳۲۴ ـ ۳۱۴.
رحمتی، فاطمه؛ دهقانی، مرضیه؛ یزدانخو، سوگل. (1402). تربیت جنسی در سایه جعبه سیاه آموزشی: مطالعهای پدیدارشناسانه. مطالعات برنامهدرسی.
سیف، علی اکبر (1402). روانشناسی پرورشی نوین (روانشناسی آموزش و یادگیری). تهران: نشر دوران.
شریعتمداری، علی (۱۳۹۹). اصول و فلسفه تعلیم و تربیت. تهران: نشر امیرکبیر.
شریفی ساعی، محمدحسین (1401). تولد مدرسه در ایران: روایت تاریخی از ظهور آموزش و پرورش مدرن در جامعه ایرانی، تاریخ علم، 20 (2)، 29-1.
علینیا مقدم، الناز. (1403). واکاوی ادراک معلمان از نقشهای جنسیتی یادگیرندگان مدارس مختلط دوره ابتدایی در اجرای برنامهدرسی، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران.
فتحی واجارگاه، کوروش (1400). هویتهای برنامهدرسی. شرحی بر نظریههای استادان برنامهدرسی در دوران کلاسیک، نوفهمگرایی و پسانوفهمگرایی. تهران: نشر آییژ.
محمدپور، احمد (1388). ارزیابی کیفیت در تحقیق کیفی: اصول و راهبردهای اعتباریابی و تعمیمپذیری، فصلنامه علوم اجتماعی، 17 (48)، 107 _ 73.
نارنجی ثانی، فاطمه؛ پورکریمی، جواد و میرزاده، محمود (1403). شناسایی نیارهای آموزشی نومعلمان در نظام تعلیم و تربیت، مطالعات آموزشی و آموزشگاهی، 13 (1)، 55 – 69.
Aragonés-González, M., Rosser-Limiñana, A., & Gil-González, D. (2020). Coeducation and gender equality in education systems: A scoping review. Children and youth services review, 111, 104837.
Ciftci, S. K., Karadag, E., & Cin, F. M. (2024). Between gendered walls: Assessing the impact of single-sex and co-education on student achievement, self-confidence, and communication skills. In Women's Studies International Forum (Vol. 107, p. 103003). Pergamon.
Clavel, J. G., & Flannery, D. (2023). Single‐sex schooling, gender and educational performance: Evidence using PISA data. British Educational Research Journal, 49(2), 248-265.
Delju, Z., & puya Habibi, N. (2024). Women’s access to education in a patriarchal society. ASEAN Journal of Educational Research and Technology, 3(3), 223-234.
Dustin, M., & Malleson, K. (2024). Separate but equal: is segregated schooling (still) good for girls? Feminist Legal Studies, 1-18.
Dustmann, C., & Ku, H. (2018). Why are single-sex schools successful? Labour Economics, 54, 79-99.
Edward, K. L., & Welch, T. (2011). The extension of Colaizzi’s method of phenomenological enquiry. Contemporary nurse, 39(2), 163-171.
Frühauf, A., Hundhausen, F., & Kopp, M. (2022). Better Together? Analyzing Experiences from Male and Female Students and Teachers from Single-Sex and Coeducational Physical Education Classes. Behavioral Sciences, 12(9), 306.
Gannon, S. (2024). 'Everyone would freak out, like they’ve never seen a boy before’: young people’s experiences of single-sex secondary schooling in NSW. The Australian Educational Researcher, 51(3), 929-949.
Gordillo, E, G. (2017). Single-sex schooling and coeducation: the continuation of the debate and the defence of science. Spanish journal of pedagogy, 75 (267), 255-271.
Hennink, M., Hutter, I., & Bailey, A. (2020). Qualitative research methods. Sage.
Hussain, S. (2020). A comparison of students’ academic achievement in English in single-sex and co-educational schools. Review of Economics and Development Studies, 6(2), 545-555.
Idrees, F. (2024). Study of Social Barriers to Coeducation for Girls-Its Implications on Girls’ Education. Available at SSRN 4807215.
Juan Rubio, A. D. (2024). Gender differences in Early Childhood Education.
Karunanayake, D., Amarathunga, T. P. N. K., & Vimukthi, N. D. U. (2020). Girl’s academic performance: single sex schools versus coeducational schools. International journal of Advanced Research and Review, 5(11), 43-53.
Lee, J., & Park, Y. (2024). Does Single-Sex Schooling Benefit All? Available at SSRN 5055809.
Liang, E. (2023). Single-sex and Coeducational Schools: Their Impact on University Entrance Rates in New Zealand. Liang, E. (2023). Available at SSRN 4564340.
Martin, C. L., Xiao, S. X., Fabes, R. A., Hanish, L. D., DeLay, D., & Oswalt, K. (2024). Are Coeducational Classes Truly Coeducational? The Elementary School Journal, 124(3), 413-433.
Morales, P. A., & Bonada, A. C. (2024). Co-education and the feminist perspective in centres of pedagogical renewal: A critical analysis. JOTSE, 24(3), 844-860.
Moran, D. (2002). Introduction to phenomenology. Routledge.
Obumse, N. A. P., & Nwokedi, o. J. (2021). Differences in teachers’ perception of coeducation and single – sex schools in Onitsha urban areas: implications for innovation in education. Journal of Educational Research and Development, 4 (1), 108 – 115.
Pahlke, E., & Hyde, J. S. (2016). The debate over single‐sex schooling. Child development perspectives, 10(2), 81-86.
Pahlke, E., Bigler, R.S. & Patterson, M.M. (2014). Reasoning About Single-Sex Schooling for Girls Among Students, Parents, and Teachers. Sex Roles 71, 261–271.
Pinar, W. F. (1995). Understanding curriculum: An introduction to the study of historical and contemporary curriculum discourses. 17. Peter lang.
Safarnegah, G. (2019). A gender study: Children's perspective of gender in a Co-Educational School in Iran. (Master's thesis, NTNU).
Spiteri, E. (2023). A retrospective study of the experiences of female-identifying students in secondary school co-education (Bachelor's thesis, University of Malta).
Thompson, T & Ungerleider, Ch. (2004). Single Sex Schooling Final Report. [Master Thesis, The University of British Columbia].