تاملی پدیدارشناسانه در مدارس ترکیبی روستایی دوره ابتدایی

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی ارشد برنامه‌ریزی درسی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی, دانشگاه تهران، تهران، ایران.

2 دانشیار گروه روش‌ها و برنامه‌ریزی آموزشی و درسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.

10.30465/ws.2025.49305.4160

چکیده

مدارس در ایران بر پایه تفکیک جنسیت به دو دسته دخترانه و پسرانه تقسیم می‌شوند اما در مناطق روستایی و کمتر برخوردار که تعداد جمعیت دانش‌آموزان کافی نباشد، مدارس ترکیبی تاسیس می‌شوند. پژوهش حاضر با هدف واکاوی تجارب زیسته معلمان و دانش‌آموزانی که با فضای مدارس ترکیبی روستایی دوره ابتدایی درگیر بودند، در چارچوب رویکرد کیفی و روش پدیدارشناسی توصیفی انجام شد. میدان پژوهش شامل کلیه معلمان و دانش‌آموزان دوره‌ ابتدایی استان قزوین بود که در مدارس ترکیبی روستایی این استان مشغول بودند. به این منظور 12 نفر از معلمان و 10 نفر از دانش‌آموزان با نمونه‌گیری هدفمند از نوع ملاکی انتخاب شدند و به کمک مصاحبه نیمه‌ساختاریافته که با معلمان و دانش‌آموزان انجام شد، داده‌ها گردآوری و تجزیه‌وتحلیل داده‌ها نیز با راهبرد هفت مرحله‌ای کلایزی انجام شد. نتایج پژوهش نشان داد که مدارس ترکیبی روستایی دوره ابتدایی دارای فرصت‌های آموزشی، ارتباطی و پرورشی می‌باشند و در عین حال با دغدغه‌های فرهنگی، چالش‌های مدیریتی و همسالان دست به گریبان هستند. به باور شرکت‌کنندگان این پژوهش با آن که چالش‌های مدارس ترکیبی شرایط را برای دختران نسبت به پسران دشوارتر می‌کند، این مدارس با ارائه محیطی شبه واقعی در آماده‌سازی دختران و پسران برای ورود به بزرگسالی موفق عمل می‌کنند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Phenomenological reflection in coeducational rural primary schools

نویسندگان [English]

  • Elnaz Aliniyamoghadddam 1
  • Marzieh dehghani 2
1 Master's student of Curriculum Planning, Faculty of Education, University of Tehran, Tehran, Iran.
2 Associate Professor, Department of Methods, Educational Planning and Curriculum, Faculty of Education, University of Tehran, Tehran, Iran
چکیده [English]

Schools in Iran are categorized into two types, girls' and boys', based on gender segregation. However, in rural and underprivileged areas where student numbers are insufficient, Coeducational schools are established. This study aimed to explore the experiences of teachers and students within the context of rural Coeducational schools during the primary education period, utilizing a qualitative approach and descriptive phenomenological method. The research encompassed all teachers and students from the Primary School of Qazvin province who were involved in the combined rural schools of the area. A targeted sampling method was employed to select 12 teachers and 10 students, and data was collected through semi-structured interviews with both groups, which were then analyzed using a comprehensive seven-step strategy. The findings indicated that rural Coeducational schools at the primary level offer educational, communication, and parenting opportunities, while also confronting cultural concerns, management challenges, and peer dynamics. Participants noted that although the challenges faced by Coeducational schools create more difficulties for girls than for boys, these institutions effectively prepare both genders for adulthood by providing a quasi-real environment.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Coeducational schools
  • primary schools
  • rural schools
  • phenomenology
آیین‌نامه اجرایی مدارس. (۱۴۰۰). مصوب در جلسه ۴۱ مورخ ۱۰/ ۰۵/ ۱۴۰۰ شورای عالی آموزش و پرورش.
بیطرفان، محمد؛ یزدانی، سهراب؛ مفتخری، حسین؛ فلاح توکار، حجت (1396). انقلاب مشروطیت و اعتراض علیه جایگاه آموزشی و تربیتی زنان 1287 – 1285، فصلنامه علوم‌اجتماعی، 24 (79).
ترابی فارسانی، سهیلا (1387). روند آموزش زنان از آغاز نوگرایی تا پایان عصر رضاشاه، دانشنامه واحد علوم و تحقیقات، (3)، 101 – 89.
توانا، الهه (۱۳۹۶). انگیزه پیشرفت و حرمت خود دانش‌آموزان دبستان‌های ترکیبی و تک جنسیتی، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، مشهد، گروه روانشناسی تربیتی دانشگاه فردوسی مشهد.
ثواقب، جهانبخش؛ بهرامی، روح الله؛ رستمی، پروین (1400). آموزش و اشتغال زنان و تاثیر آن در رفتارهای واکنشی در جامعه عصر پهلوی دوم (1357 _ 1332ش)، پژوهش‌نامه تاریخ اجتماعی و اقتصادی، 10 (1)، 73-49.
خاکسار، زینب؛ ملکی، حسن؛ علم الهدی، جمیله و عباس‌پور، عباس. (1400). جنسیت و آموزش؛ رویکرد نظام‌های آموزش عمومی به موضوع جنسیت، مطالعات میان‌فرهنگی، 16 (48)، 31 -66.
خانی،‌ محمدحسین و محمدی، محسن (۱۳۹۳). تاثیر تفکیک و ترکیبی بودن جنسیت در مدرسه ابتدایی بر رشد مهارت‌های اجتماعی، مجله روانشناسی اجتماعی، ۹ (۳۱)، ۴۰ ـ ۲۷.
خانی،‌ محمدحسین و محمدی، محسن (۱۳۹۴). نقش تفکیک جنسیتی بر پیشرفت تحصیلی و مقبولیت اجتماعی در مدارس ابتدایی، نشریه پژوهش‌های تربیتی، ۲ (۳۰)، ۱۲۰ ـ ۱۰۵.
درزی، محمد و شمس اسفندآباد، حسن (1402). مقایسه خودکارآمدی، انگیزه پیشرفت و رفتار سازشی در بین دانش‌آموزان کلاس‌های چندپایه و عادی در مدارس ابتدایی، مطالعات آموزشی و آموزشگاهی، 12 (2)، 177- 194.
دهقانی، مرضیه. (1403). شناسایی ابعاد و مهارت‌های لازم برای تدریس اثربخش در آموزش مجازی از منظر اساتید دانشگاه: یک مطالعه پدیدارشناسانه به روش جورجی. مطالعات آموزش و یادگیری، 16 (1)، 289-316.
دیناروند، مجتبی (۱۳۹۸). مقایسه رفتار کلیشه‌ای، خودپنداره و جامعه‌پذیری دانش‌آموزان مدارس ترکیبی و غیر ترکیبی مقطع ابتدایی در منطقه‌ی شاوور، مجله دانشکده پزشکی علوم‌پزشکی مشهد،۶۲ ، ۳۲۴ ـ ۳۱۴.
رحمتی، فاطمه؛ دهقانی، مرضیه؛ یزدانخو، سوگل. (1402). تربیت جنسی در سایه جعبه سیاه آموزشی: مطالعه‌ای پدیدارشناسانه. مطالعات برنامه‌درسی.
سیف، علی اکبر (1402). روانشناسی پرورشی نوین (روانشناسی آموزش و یادگیری). تهران: نشر دوران.
شریعتمداری، علی (۱۳۹۹). اصول و فلسفه تعلیم و تربیت. تهران: نشر امیرکبیر.
شریفی ساعی، محمدحسین (1401). تولد مدرسه در ایران: روایت تاریخی از ظهور آموزش و پرورش مدرن در جامعه ایرانی، تاریخ علم، 20 (2)، 29-1.
علی‌نیا مقدم، الناز. (1403). واکاوی ادراک معلمان از نقش‌های جنسیتی یادگیرندگان مدارس مختلط دوره ابتدایی در اجرای برنامه‌درسی، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران.
فتحی واجارگاه، کوروش (1400). هویت‌های برنامه‌درسی. شرحی بر نظریه‌های استادان برنامه‌درسی در دوران کلاسیک، نوفهم‌گرایی و پسانوفهم‌گرایی. تهران: نشر آییژ.
محمدپور، احمد (1388). ارزیابی کیفیت در تحقیق کیفی: اصول و راهبردهای اعتباریابی و تعمیم‌پذیری، فصلنامه علوم اجتماعی، 17 (48)، 107 _ 73.
نارنجی ثانی، فاطمه؛ پورکریمی، جواد و میرزاده، محمود (1403). شناسایی نیارهای آموزشی نومعلمان در نظام تعلیم و تربیت، مطالعات آموزشی و آموزشگاهی، 13 (1)، 55 – 69.
Aragonés-González, M., Rosser-Limiñana, A., & Gil-González, D. (2020). Coeducation and gender equality in education systems: A scoping review. Children and youth services review111, 104837.
Ciftci, S. K., Karadag, E., & Cin, F. M. (2024). Between gendered walls: Assessing the impact of single-sex and co-education on student achievement, self-confidence, and communication skills. In Women's Studies International Forum (Vol. 107, p. 103003). Pergamon.‏
Clavel, J. G., & Flannery, D. (2023). Single‐sex schooling, gender and educational performance: Evidence using PISA data. British Educational Research Journal49(2), 248-265.
Delju, Z., & puya Habibi, N. (2024). Women’s access to education in a patriarchal society. ASEAN Journal of Educational Research and Technology3(3), 223-234.
Dustin, M., & Malleson, K. (2024). Separate but equal: is segregated schooling (still) good for girls? Feminist Legal Studies, 1-18.
Dustmann, C., & Ku, H. (2018). Why are single-sex schools successful? Labour Economics54, 79-99.
Edward, K. L., & Welch, T. (2011). The extension of Colaizzi’s method of phenomenological enquiry. Contemporary nurse39(2), 163-171.
Frühauf, A., Hundhausen, F., & Kopp, M. (2022). Better Together? Analyzing Experiences from Male and Female Students and Teachers from Single-Sex and Coeducational Physical Education Classes. Behavioral Sciences12(9), 306.
Gannon, S. (2024). 'Everyone would freak out, like they’ve never seen a boy before’: young people’s experiences of single-sex secondary schooling in NSW. The Australian Educational Researcher51(3), 929-949.
Gordillo, E, G. (2017). Single-sex schooling and coeducation: the continuation of the debate and the defence of science. Spanish journal of pedagogy, 75 (267), 255-271.
Hennink, M., Hutter, I., & Bailey, A. (2020). Qualitative research methods. Sage.
Hussain, S. (2020). A comparison of students’ academic achievement in English in single-sex and co-educational schools. Review of Economics and Development Studies6(2), 545-555.‏
Idrees, F. (2024). Study of Social Barriers to Coeducation for Girls-Its Implications on Girls’ Education. Available at SSRN 4807215.
Juan Rubio, A. D. (2024). Gender differences in Early Childhood Education.
Karunanayake, D., Amarathunga, T. P. N. K., & Vimukthi, N. D. U. (2020). Girl’s academic performance: single sex schools versus coeducational schools. International journal of Advanced Research and Review5(11), 43-53.‏
Lee, J., & Park, Y. (2024). Does Single-Sex Schooling Benefit All? Available at SSRN 5055809.
Liang, E. (2023). Single-sex and Coeducational Schools: Their Impact on University Entrance Rates in New Zealand.  Liang, E. (2023). Available at SSRN 4564340.
Martin, C. L., Xiao, S. X., Fabes, R. A., Hanish, L. D., DeLay, D., & Oswalt, K. (2024). Are Coeducational Classes Truly Coeducational? The Elementary School Journal124(3), 413-433.
Morales, P. A., & Bonada, A. C. (2024). Co-education and the feminist perspective in centres of pedagogical renewal: A critical analysis. JOTSE24(3), 844-860.
Moran, D. (2002). Introduction to phenomenology. Routledge.
Obumse, N. A. P., & Nwokedi, o. J. (2021). Differences in teachers’ perception of coeducation and single – sex schools in Onitsha urban areas: implications for innovation in education. Journal of Educational Research and Development, 4 (1), 108 – 115.
Pahlke, E., & Hyde, J. S. (2016). The debate over single‐sex schooling. Child development perspectives10(2), 81-86.
Pahlke, E., Bigler, R.S. & Patterson, M.M. (2014). Reasoning About Single-Sex Schooling for Girls Among Students, Parents, and Teachers. Sex Roles 71, 261–271.
Pinar, W. F. (1995). Understanding curriculum: An introduction to the study of historical and contemporary curriculum discourses. 17. Peter lang.
Safarnegah, G. (2019). A gender study: Children's perspective of gender in a Co-Educational School in Iran. (Master's thesis, NTNU).
Spiteri, E. (2023). A retrospective study of the experiences of female-identifying students in secondary school co-education (Bachelor's thesis, University of Malta).
Thompson, T & Ungerleider, Ch. (2004). Single Sex Schooling Final Report. [Master Thesis, The University of British Columbia].