بازنمایی دخترانگی در فضای اینستاگرام

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسندگان

1 عضو هیئت علمی گروه جامعه شناسی و مطالعات فرهنگی دانشگاه ایلام

2 دانشگاه ایلام

10.30465/ws.2025.50072.4231

چکیده

اینستاگرام عرصه‌ای برای بازنمود دخترانگی است. دخترانگی مجموعه‌ای از دلالت‌هایی است که معرف هویت دخترانه است. خلاء پژوهشی موجود در عرصۀ مطالعات دخترانگی در فضای اینستاگرام ضرورت این تحقیق را دو چندان نمود. با توجه به ماهیت برساختی پدیدۀ مورد مطالعه، پارادیم تحقیق کیفی و روش تحقیق مورد نظر تحلیل محتوای کیفی است. جامعه هدف تمام کلیپ‌های اینستاگرامی است که دارای دو شرط اساسی بودند. نخست پرداختن به دخترانگی و دیگری پربازدید بودن. تعداد کلیپ‌های مورد مطالعه 35 مورد بودند که بر اساس اصل بسندگی و اشباع نظری مقدار آن‌ها تعیین گشت. مهم‌ترین یافته‌های به دست آمده از تحقیق مؤید آنند ترجیحات دخترانه شامل ترجیحات ذوقی، اقتصادی و جسمانی است. دلالت معنایی دختر از پسر گاه او را به عنوان کارگشا و یاری رسان و قابل اعتماد و اتکا بازنمود ساخته و گاه به عنوان سست عهد و فرصت طلب. ابژه دختر نیز هم با صفات ایجابی نظیر خوش سلیقگی، فراست و قابل اعتماد تجلی کرده و هم با صفاتی نظیر نوکیسگی، ساده لوحی، بداخلاقی، کاسبکاری، بی وفایی، بی جنبه گی و بهانه جویی بازنمود گشته است. مراوده‌های دخترانه گاه مغازله، محاوره، مساعدت، پرسندگی است و گاه استهزاء و کاسبکاری. تفوقات کلامی غالباً به نفع پسران بازنمود شده‌اند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Representation of girlhood on Instagram

نویسندگان [English]

  • Behrooz Sepidnameh 1
  • Zainab Beigi 2
1 Faculty member of the Department of Sociology and Cultural Studies, Ilam University
2 Ilam University
چکیده [English]

Instagram clips are an arena for representing many concepts, including girlhood. Girlhood is a set of concepts that represent girls' identity. The existing research gap in the field of girlhood studies in the Instagram space made this research necessary. Considering the constructed nature of the studied phenomenon, the qualitative research paradigm and research method is qualitative content analysis. The target community of the research includes all Instagram clips that had two basic conditions. First, dealing with girlhood and having many visitors the number of clips studied were 34, which were determined based on the principle of saturation. The most important findings obtained from the research confirming girls' preferences include taste, economic and physical preferences.The meaning of the girl from the boy sometimes made her as a helper, reliable and dependable, and sometimes as a weak promise and opportunist. The object of the girl is also presented with positive qualities such as good taste, being smart and trustworthy, and also with qualities such as upstart, naivety, immorality, bargaining, disloyalty, indifference and making excuses. Girls' interactions are sometimes romantic, conversational, asking for help, questioning, and sometimes teasing and business Verbal superiority is often represented in favor of boys.

کلیدواژه‌ها [English]

  • girlhood
  • relationship
  • semantic implication
  • sexual capital
  • Instagram
  • representation