رسانه‌های اجتماعی و بازنمایی بیماری‌انگاری سالخوردگی و ایده‌آلهای زیبایی در زنان

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار گروه آموزشی جامعه شناسی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه خوارزمی

2 دانشجوی دکترای جامعه شناسی سیاستگزاری فرهنگی دانشگاه خوارزمی

10.30465/ws.2025.50213.4272

چکیده

رسانههای اجتماعی که به سرعت در حال تبدیل شدن به بخشی جدایی‌ناپذیر از جامعه است؛ به طور کلی،نقش بسیار گسترده‌ای در گرایش به اعمال جراحی پلاستیک،ایفا می‌کند. این مقاله به تحلیل و بررسی صفحات اینستاگرام جراحان زیبایی می‌پردازد.هدف این پژوهش تحلیل نشانه‌شناختی رسانه‌های اجتماعی از منظر مدیریت بدن، بازنمایی ایده‌آلهای زیبایی و جوانی و ترغیب به جراحی زیبایی در میان زنان است. روش تحقیق از نوع کیفی نشانه‌شناسی جان فیسک است که از بین ۴۰ صفحه اینستاگرام پرطرفدار پزشکان جراح زیبایی،چهار نمونه از سه صفحه پزشکان جراح زیبایی انتخاب شدند و براساس نظریه جان فیسک در سه سطح توصیفی(رمزگان اجتماعی)، بازنمایی(رمزگان فنی) و ایدئولوژیک(رمزگان ایدئولوژیک) بررسی شدند. یافته‌ها نشان می‌دهد که صفحات اینستاگرام پزشکان جراحی زیبایی متأثر از ایدئولوژی و گفتمان مردسالاری حاکم است. این روند به بیماری‌انگاری سالخوردگی،جوان ماندگاری،برساخت ابژه زیبایی و امر جوانی، دگردیسی هویتی، کالاانگاری زن ، بازنمایی کلیشه ای، و مهندسی ذائقه زیبایی و جوانی از طریق گفتمان رسانه ای وپزشکی‌سازی ظاهر و بدن، به ویژه بدن سالخورده یا طبیعی، یاری می‌رساند. با استفاده از صنعت فرهنگ و تبلیغات، فرهنگ مصرف‌گرایی را ترویج می‌دهد و بدین ترتیب نقش قابل‌توجهی در تشویق زنان به انجام جراحی‌های زیبایی وجوان سازی و تقویت انگیزه برای این اقدامات ایفا می‌کند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Social Media and the Representation of Pathologizing Aging and Beauty Ideals in Women

نویسندگان [English]

  • Ghorbanali Saboktakin Rizi 1
  • Hannah Ebrahimpour 2
1 Associate Professor of the Department of Sociology, Faculty of Literature and Humanities, Kharazmi University
2 Phd student of sociology (khu)
چکیده [English]

Social media, which is rapidly becoming an integral part of society; plays an extensive role in people’s inclination toward plastic surgery procedures.This article analyzes and examines the Instagram pages of cosmetic surgeons. The aim of this research is to conduct semiotic analysis of social media from the perspectives of body management, representation of beauty and youth ideals, and the tendency toward cosmetic surgery among women.The research methodology is qualitative semiotics analysis based on John Fisk's approach. From among 40 popular Instagram pages of cosmetic surgeons, four sample pages were selected and analyzed according to John Fiske's theory at three levels of descriptive (social codes),representational (technical codes) and ideological (ideological codes).The findings indicate that these cosmetic surgeons’ Instagram pages are influenced by patriarchal ideology and discourse.This process contributes to the pathologization of aging,the objectification of beauty and youth, identity construction, commodification of women, stereotypical representation and the engineering of the taste for beauty and youth through medical discourse about appearance and the body, particularly regarding aged or natural bodies. Through the use of cultural industry and advertising,it promotes consumerism, and thus plays a significant role in encouraging women to undergo cosmetic and rejuvenation surgeries while strengthening the motivation of these procedures.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Women's cosmetic surgery
  • social media
  • semiotics
  • Women
  • Beauty ideals
  • Pathologization of aging