بازنمایی زنان غیر اشراف در هنر دوره زند: تحلیل ویژگی‌های بصری و دلالت‌های اجتماعی بر اساس نظریه بازنمایی استوارت هال

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسندگان
1 استادیار دانشکده هنر دانشگاه الزهرا
2 دانشجوی دکتری رشته تاریخ تطبیقی و تحلیلی هنرهای اسلامی، دانشکده هنر، دانشگاه الزهرا(س)، تهران، ایران.
10.30465/ws.2025.51715.4380
چکیده
مطالعات پیشین درباره زنان دوره زند عمدتاً به جنبه‌های تاریخی محدود مانده و تصویری روشن از حیات اجتماعی زنان غیر اشراف ارائه نمی‌دهند؛ ازاین‌رو قراردادهای بصری حاکم بر بازنمایی این گروه اجتماعی در هنر آن دوره، موضوعی تحلیل نشده باقی‌مانده است. این پژوهش باهدف شناسایی ویژگی‌های ظاهری زنان غیر اشراف در نقاشی‌های دوره زند و تحلیل همبستگی این ویژگی‌ها با طبقه‌بندی اجتماعی آنان انجام شده است. پرسش اصلی تحقیق این است که چه قراردادهای تصویری بر بازنمایی زنان غیر اشراف در هنر دوره زند حاکم بوده است و این قراردادها بر چه امری دلالت دارند؟ پژوهش کیفیِ حاضر با روش توصیفی-تحلیلی و با بهره‌گیری از داده‌های کتابخانه‌ای، مطابق با چارچوب نظری بازنمایی استوارت هال و رویکرد برساخت‌گرایانه، به تحلیل محتوای پانزده اثر تصویری منتخب از دوره زند می‌پردازد. در این روش، ویژگی‌های ظاهری (جزئیات چهره، پوشش و موقعیت مکانی) به‌عنوان «دال‌های بصری» در نظر گرفته شده‌اند که به طور فعال به تولید معنای اجتماعی می‌پردازند. یافته‌ها نشان‌دهنده حاکمیت یک نظام قراردادی دوگانه است: جوانی، آراستگی و چهره سه‌رخ به‌عنوان دال‌هایی برای بازنمایی طبقه بالای غیر اشراف و در مقابل، کهنسالی، سادگی پوشش و چهره نیم‌رخ به‌عنوان نشانه‌هایی برای برساخت جایگاه فرودست به کار رفته‌اند . نتایج نشان می‌دهد که نقاشی‌های
کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله English

The Representation of Non-Aristocratic Women in the Art of the Zand Era: An Analysis of Visual Characteristics and Social Implications Based on Stuart Hall's Theory of Representation

نویسندگان English

Elaheh Panjehbashi 1
Atefe Takrar 2
1 Associate Professor Alzahra University
2 Ph.D. Candidate of Comparative and Analytical History of Islamic Arts, Faculty of Arts, Alzahra University; Tehran, Iran
چکیده English

Prior scholarship on women of the Zand period has predominantly been confined to historical aspects, offering limited insight into the social existence of non-aristocratic women. Consequently, the visual conventions governing the representation of this social group in the art of the period have remained unexamined. This research aims to identify the appearance characteristics of non-aristocratic women in Zand-era paintings and to analyze the correlation between these features and their social stratification. The primary research question is: what pictorial conventions governed the representation of non-aristocratic women in the art of the Zand era? Employing a qualitative, descriptive-analytical methodology and drawing on library-based data, this study conducts a content analysis of fifteen selected artworks from the Zand period. The analysis is grounded in Stuart Hall's theory of representation and a constructionist approach, wherein physical features (facial details, attire, and spatial positioning) are treated as "visual signifiers" that actively produce social meaning. The findings reveal a dualistic system of conventions: youth, adornment, and the three-quarter profile are employed as signifiers to represent the upper non-aristocratic class, while in contrast, old age, plain attire, and the profile view are used as signs to construct a subordinate status. The results demonstrate that the paintings of.

کلیدواژه‌ها English

Zand era
theory of representation
non-aristocratic women
social classes
visual conventions
Facial features

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از 17 آبان 1404

  • تاریخ دریافت 31 فروردین 1404
  • تاریخ بازنگری 22 مهر 1404
  • تاریخ پذیرش 14 آبان 1404