نوع مقاله : علمی-پژوهشی
نویسندگان
1 دانشگاه سبز آمل
2 پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق(ع)
چکیده
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
نویسندگان [English]
Girls’ tendency to be like a Mannequin and to manipulate their apparent characteristics and to constructs their social body is of the consequences of consumer community, one of the reasons of which is that they regard their childhood dolls as their models. Since young girls are more concerned about their bodies and typically have regarded their childhood Barbie dolls as their models, they are influenced by the culture of Barbies i.e. Mannequinism. The purpose of this research is to investigate the effects of Barbie dolls, among other factors such as family, social and media, on Girls' tendency toward Mannequinism. In doing so a survey was conducted using questionnaire in a sample size of 335 people. The random sampling method was used and the used theoretical framework was culture industry theory and rethinking theory. In general, findings show that childhood dolls, especially Barbie which has the face and body of a young girl for which many industries have been advertising, provide a model for girl that, during her adolescence and youth, she will try to match with it.
کلیدواژهها [English]
1- آدرنو،تئودور(1385).زبان اصالت، ترجمه سیاوش جمادی،تهران: نشر ققنوس
2- اخلاصی،ابراهیم(1386).«بررسی جامعه شناختی عوامل موثر بر مدیریت بدن در زنان شهر شیراز» پایاننامه کارشناسیارشد،دانشکدهادبیاتدانشگاهاصفهان
3- استریناتی، دومینیک(1380).مقدمهای بر نظریههای فرهنگ عامه، ترجمه ثریا پاکنظر،تهران: نشرگامنو
4- استریناتی، دومینگ(1392).مقدمهای بر نظریههای فرهنگ عامه، ثریا پاکنظر، تهران: نشر کتابخانه فروردین
5- بشیر، حسن(1391).«کارکرد الگویی شخصیتپردازی بر مخاطب؛ مطالعه موردی عروسکباربی»، فصلنامه علمیپژوهشی دین و ارتباطات، سال نوزدهم، شماره اول(پیاپی41)صص5-35
6- بوردالوا، هلن(1382)«تکنولوژی وفرهنگ»، روزنامه همشهری، سال یازدهم،شماره 3014
7- حقیقتیان، منصور، ابراهیم انصاری، شیرین عسگری(1391).«تناسباندام و رابطه آن با عوامل اجتماعی روانی»، مطالعاتاجتماعیروانشناختیزنان، سال دهم شماره 4
8- ذکائی، محمد سعید(1386).«جوانان،بدن و فرهنگ تناسب» فصلنامه تحقیقات فرهنگی، سال اول شماره 1
9- رضایی،احمد وهمکاران(1389).«مدیریتبدن وارتباط آن با عوامل اجتماعی در بین دختران دانشگاه مازندران»، مطالعاتراهبردیزنان،شماره47
10- ساروخانی،باقر(1375).جامعهشناسی وسایلارتباط جمعی، تهران: ناشر اطلاعات، چاپ ششم
11- سعیدی،روحالامین(1387).صنعت فرهنگ- کندوکاوی در اندیشه مکتب فرانکفورت، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
12- سعیدی،علیاصغر(1386).«بدن و فرهنگمصرفی»،ماهنامه مهندسیفرهنگی.س2.ش14
13- سورین ورنر، تانکاردجیمز(1384).نظریههای ارتباطات،ترجمه علیرضا دهقان،تهران:انتشارات دانشگاه تهران
14- صدیقسروستانی،رحمتالله(1387).آسیبشناسیاجتماعی جامعهشناسی انحرافاتاجتماعی،تهران: نشرسمت
15- صفوی،محبوبه، محمودی،محمود،روشندل،اعظم(1388).«بررسی تصویرذهنی از جسم و ارتباط آن با اختلالات خوردن در دانشجویان دختر دانشگاه آزاداسلامی واحد تهرانمرکز»،مجله علومپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی،16-2
16- عباسی قادی، مجتبی، خلیلیکاشانی،مرتضی(1390).تاثیر اینترنت بر هویتملی، تهران : پژوهشکدهمطالعات راهبردی
17- فاضلی،محمد(1386).مصرفوسبکزندگی، قم:صبحصادق
18- فاضلی،نعمت الله(1393).تاریخ فرهنگی ایران مدرن،تهران پژوهشگاهعلومانسانی و مطالعاتفرهنگی
19- قلی زاده،آذر(1388).جامعهشناسیفرهنگی،جزوهآموزشی
20- گیدنز،آنتونی(1378).تجدد وتشخص:جامعه وهویت شخصی در عصر جدید.ترجمه ناصر موفقیان،تهرا:نی
21- گیدنز، آنتونی(1385).تجدد وتشخص،ترجمه ناصر موفقیان.تهران:نشرنی
22- گیدنز،آنتونی(1386).جامعهشناسی،حسن چاووشیان.تهران:نشرنی
23- لطف آبادی،حسین(1378).روانشناسیرشدنوجوانی،جوانی،بزرگسالی،تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علومانسانیدانشگاهها