بازنمایی مهارت‌های ارتباطی در پویانمایی‌های ایرانی و غیرایرانی با نگاه کلیشه جنسیت

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری گروه علوم ارتباطات اجتماعی، واحد تهران شرق، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.

2 عضو هیئت علمی، استادیار گروه ارتباطات اجتماعی، واحد تهران شرق ، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.

چکیده

این مقاله با هدف مقایسه بازنمایی مهارت‌های ارتباطی انیمیشن‌های داخلی و خارجی و از منظر تاکید بر کلیشه جنسیت می‌باشد. سوال اصلی اینست که نحوه نمایش مهارت‌های ارتباطی در پویانمایی‌ها با تکید برکلیشه جنس مونث چگونه است؟ نمایش جنس مونث در این فیلم‌ها چگونه است؟ برای پاسخ به این سوال، از روش نشانه‌شناسی جان فیسک استفاده شده و رمزگان محتوا در سه سطح؛ ظاهری، فنی و اجتماعی بررسی شده‌اند. پژوهش بصورت مطالعات موردی انجام شده، نمونه‌گیری بصورت هدفمند و از نمونه‌های در دسترس است. از چهار نمونه مورد بررسی، یافته‌های پژوهش دو فیلم که شخصیت اصلی داستان از جنس مونث بوده، آورده شده است؛ پویانمایی ایرانی (مینا و پلنگ) و پویانمایی غیرایرانی (موآنا). نتایج پژوهش اشاره دارد، در نمونه‌های ایرانی و غیرایرانی مورد بررسی، مهارت‌های ارتباطی بخوبی نمایش داده شده است. برخلاف تحقیقات و مطالعاتی از نوع گافمن، داستان‌ها فارغ از جنسیت شخصیت اول (مونث)، پیش می‌روند. تصورات قالبی درباره کلیشه جنسیتی زنان مخالف آنچه نمایش داده شده و بیانگر بازتولید الگوهای جنسیتی سنتی نیستند. در هردو داستان، با ساختارشکنی سوژه‌های ممنوعه و تقابل نسل کوچکتر با نسل بزرگتر مواجه‌ایم. این ساختار شکنی‌ها در نهایت با حفظ روابط خانوادگی، احترام به بزرگان و اولویت دادن به خانواده همراه می‌شود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Representation of Communication Skills in Iranian and Non-Iranian Animations from a Gender Stereotype Perspective

نویسندگان [English]

  • alireza khosravi 1
  • Somayeh Tajik esmaeili 2
  • sarvenaz torbati 2
  • lila niromand 2
1 student
2 Islamic Azad university
چکیده [English]

The main question of this study is how the communication skills in Iranian and non-Iranian animations are represented, with an emphasis on female gender stereotypes. Does the portrayal of the female sex in these films correspond to the nature of the female character and role? To answer this question, John Fisk’s semiotic method has been used and content codes have been studied at three levels of physical, technical and social. From the four samples examined, the research findings of two films are given; the Iranian animation “Mina and the Panther” and the non-Iranian animation “Moana”. Scenes from the films in which communication skills are represented were selected for analysis. The results show that, unlike Goffman’s research and studies, the stories proceed regardless of the gender of the first (female) character. The stereotypes about female gender are contrary to what has been shown and do not reflect the reproduction of traditional gender patterns. In both stories, we are confronted with the deconstruction and confrontation of the younger generation with the older generation by the main character of the story. Deconstructions are against subjects that are recognized as forbidden. Deconstructions are ultimately coupled with maintaining family relationships, respecting elders and traditions, and prioritizing the family. To provide appropriate content for Iranian animations, national stories and tales can be referred to.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Children
  • Media
  • Animation
  • Communication Skills
  • Representation
  • Semiotics
  • Female Gender
  • احمدی، ثریا و دیگران (1394). تحلیل نشانه شناختی هویت جنسیتی در تلویزیون. در فصلنامه زن در فرهنگ و هنر. بهار1394. ش1.

    پیربداقی، فاطمه (1389). تحلیل محتوی کیفی و کاربرد آن در رسانه. تهران. مرکز تحقیقات صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران.

    چندلر، دانیل (1387) . مبانی نشانه شناسی. ترجمه مهدی پارسا (چاپ سوم). تهران. انتشارات سوره مهر.

    دادگران، سید محمد (1384)؛ مبانی ارتباط جمعی؛ تهران. نشر مروارید و فیروزه، چاپ هشتم.

    سجودی، فروزان (1382) .نشانه‌شناسی کاربردی. تهران. نشر قصه.

    سجودی، فرزان(1390). نشانه‌شناسی: نظریه و عمل (مجموعه مقالات). تهران. نشر علم.

    سمواتی، زهرا (1397). رسانه و سبک زندگی فردی - اجتماعی خانواده از توصیف و تبیین تا اصلاح و تغییر در www.imam-khomeini.ir

    ضمیران، محمد(1382). در آمدی بر نشانه‌شناسی هنر. تهران. نشر قصه.

    طاهری، صدرالدین (1396). نشانه‌شناسی کهن‌الگوها در هنر ایران باستان و سرزمین‌های همجوار. تهران. نشر شورآفرین.

    فیسک، جان (1386). درآمدی بر مطالعات ارتباطی. ترجمه مهدی غبرایی . تهران. دفتر مطالعات و توسعه رسانه‌ها.

    فیسک، جان. فرهنگ و تلویزیون. ترجمه مژگان برومند. مجله ارغنون. زمستان۱۳۸0. شماره19.

    فیسک، جان. فرهنگ و ایدئولوژی. ترجمه مژگان برومند. مجله ارغنون.تابستان۱۳۸۱. شماره20.

    کوثری، مسعود (1386). تحلیل مقایسه‌ای کیفی در علوم اجتماعی. فصلنامه نامه علوم اجتماعی. شماره 31. پاییز1386.

    موید حکمت، ناهید (1394). شناسایی تصورات قالبی جنسیتی در شهر تهران؛ گسست یا تداوم. در فصلنامه پژوهشنامه زنان. سال ششم. ش1. 

    مهدی زاده (1387) رسانه‌ها و بازنمایی. تهران. دفتر مطالعات و توسعه رسانه‌ها.

    میرزایی، حسین و امین پروین (1389). مطالعات فرهنگی و صورتبندی دوگانه نظری- روش شناختی در بازنمایی دیگری. در برگ فرهنگ. پاییز و زمستان 1389. شماره22.

    نیومن، فیلیپ و باربارا نیومن، «اثرات تلویزیون بر رشد کودکان و نوجوانان»، ترجمه اسماعیل بیابانگرد، فصلنامه پژوهش و سنجش، ش 15 و 16 (پاییز و زمستان 1377)

    • Barker, Chris, The stage dictionary of cultural studies, stage publications, London, 2004.
    • Casey, Bernadette. Casey, Neil. Calvert, Ben. French, Liam. And Lewis, Justin. (2002). Television Studies: The Key Concepts. Routledge, London, England.
    • Hall, Stuart (1997). The Work of Representation, In Cultural Representation and Signifying Practice, Sage Publication, U.S.A.
    • Department of Mental Health  of World Health Organization, 1999.
    • DIVISION OF MENTAL HEALTH ANDPREVENTION OF SUBSTANCE ABUSE, PROGRAMME ON MENTAL HEALTH WORLD HEALTH ; LIFE SKILLS EDUCATIONFOR CHILDREN AND ADOLESCENTSIN SCHOOLS, 1997.