نوع مقاله : علمی-پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشکدة هنر، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
2 دانشیار گروه گرافیک، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
چکیده
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
نویسندگان [English]
بیان مسئله: موسیقی در طول تاریخ همواره مورد توجه ایرانیان بوده و در تمام دورةهای مختلف پادشاهی ایران جایگاه خود را به طور رسمی در میان حاکمان حفظ کرده است. با رویکار آمدن دودمان قاجار و تجربه نزدیک شدن ایران به غرب، تغییرات چشمگیری در زمینههای هنری بهخصوص موسیقی و نگارگری پدید آمد. اما تأثیر این تحولات بر فعالیت زنان خنیاگر با ابهاماتی روبهرو است. بر همین اساس پرسش اصلی این پژوهش چیستی جایگاه اجتماعی زنان خنیاگر این دورة در میان نگارهها و منابع مکتوب و سفرنامهها و همچنین و چگونگی پوشش آنان به عنوان زنان خنیاگر است. همچنین چیستی ابزار آلات خنیاگری و سازهای مورد استفاده آنها از پرسشهای دیگری است که به آن پاسخ داده میشود. این پژوهش از نظر هدف بنیادی و از نظر رویکرد کیفی است که براساس دادههای کتابخانهای و تحلیل محتوی بصری با بهرهگیری از دانش نشانهشناسی یافتههای آن تحلیل و تبیین میشود. براساس یافتههای این پژوهش همانگونه که مرتبه اهالی موسیقی در دورههای مختلف حکومتهای ایرانی لغزان و نامطمئن بوده در دوره قاجار نیز این نگرانی پا برجا بوده و این مسئله برای زنان خنیاگر دشوارتر و بسته به نوع کار، نوازنده، رقصنده یا خواننده و مانند آن، نیز متفاوت بوده است.
کلیدواژهها [English]