مدل پارادایمی روایت زنان کارآفرین برتر از سازه‌های اثربخش بر موفقیت خود

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسندگان

1 دکتری جامعه شناسی سیاسی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه علامه طباطبایی، مدرس دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران

2 دکتری مدیریت ، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه صنعتی شریف، تهران، ایران

10.30465/ws.2024.46900.3968

چکیده

پژوهش حاضر بر آن است تا با اتخاذ رویکرد بازاندیشانه، تجربه زیسته زنان کارآفرین برتر را فهم نماید. بنابراین، از پارادایم تفسیری و رویکرد تحلیل نظریه زمینه‌ای و تکنیک مصاحبه نیمه ساخت یافته فردی (25 نفر از زنان کارآفرین برتر که در جشنواره ملی کارآفرینان برتر برگزیده شده بودند) بهره گرفته شده است. پدیده محوری «زن کارآفرین برتر به مثابه نوآورِ ریسک پذیرِ تاب آور» شناسایی شد. این پدیده اشاره به زنی دارد که به دنبال کشف راه های جدید است و در این راه از هیچ گونه مخاطره و چالشی، نمی هراسد و در عین حال قادر به تحمل شرایط ناگوار نیز هست و می تواند خود را بازسازی نمایند. علاوه بر این، نتایج پژوهش حاکی از فهم ذهنیت و درک زنان کارآفرین برتر از وجه تمایز مدیریتی بین آنها و مردان کارآفرین در مدیریت بوده است که برخی از این تمایزات عبارتند از: روا داری؛ بنیاد مدیریت زنانه، امتزاج مختصات خلقی و سبک مدیریتی، تولیدگری در عالم خلقت، کنش‌های معطوف به تاب آوری و مدیریت نرم: الگوی منعطف و مادرانه.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The paradigmatic model of the narrative of superior female entrepreneurs from the effective structures on their success

نویسندگان [English]

  • zeinab moradi nezhad 1
  • rahim sarhangi 2
1 PhD in Political Sociology, Faculty of Social Sciences, Allameh Tabataba’i University, Lecturer at Allameh Tabataba’i University, , Tehran, Iran
2 PhD in Management, Faculty of Management and Economics, Sharif University of Technology, Tehran, Iran
چکیده [English]

The purpose of this research is to understand the experience of women entrepreneurs, superior to their success process, and to show the understanding of women in the ups and downs of the entrepreneurial path by adopting a rethinking approach. In order to achieve the purpose of the research, the interpretative paradigm, grounded theory method and semi-structured individual interview technique (25 top women entrepreneurs) have been used. The central phenomenon of "top female entrepreneur as a resilient risk-taking innovator" was identified. This phenomenon refers to a woman who seeks to discover new ways and methods and is not afraid of any risks and challenges in this way, and at the same time, she is able to endure adverse conditions and it can rebuild itself. In addition, the results of the research have indicated the understanding of the mentality and understanding of women entrepreneurs superior to the managerial distinction between them and male entrepreneurs in management, some of these distinctions are: tolerance; The foundation of female management, the combination of mood coordinates and management style, productivity in the world of creation, actions aimed at resilience and soft management: a flexible and maternal model.

کلیدواژه‌ها [English]

  • top female entrepreneurs
  • model of stubborn femininity
  • female tolerance
  • soft management
  • female resilience
اشتروس، آنسلم و کوربین، جولیت ام (1390)، اصول روش تحقیق کیفی: نظریه مبنایی، رویه­ها و شیوه­ها، ترجمه بیوک محمدی، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
باقری، معصومه؛ فاضلی پور، منا و موسوی نسب باقری، علی (1399)، بررسی رابطه ارزش­های فرهنگی و روحیه کارآفرینی با توجه به نقش میانجی­گر باورهای قالبی (مطالعه موردی: زنان کارآفرین استان خوزستان)، فصلنامه مطالعات راهبردی زنان، دوره 23، شماره 90.
تابلی، حمید؛ عسکری باقرآبادی، محبوبه و نمازیان، رعنا (1402)، طراحی الگوی کارآفرینی زنان مبتنی بر مشاغل خانگی با استفاده از نظریه داده بنیاد، فصلنامه منابع انسانی تحول آفرین، 2 (5)، 32 – 15.
کرمیان، فرانک و سقائیان، حسین (1402)، تحلیل موانع فراروی کارآفرینی زنان روستایی استان کرمانشاه؛ کاربرد نظریه بنیانی، نشریه علمی آموزش و مدیریت کارآفرینی، 2 (2)، 58 – 43.
موحدی، رضا و یعقوبی فرانی، احمد (1393)، تحلیل عوامل موثر بر کارآفرینی زنان روستایی، فصلنامه مطالعات اجتماعی روانشناختی زنان، دوره 12، شماره 4.
همت، سارا؛ رنانی، محسن؛ یزدخواستی، بهجت و خواجه نوری، بیژن (1400)، کارآفرینی جایگزین: درک معنایی تجربه زنان کارآفرین شهر شیراز از مشارکت اقتصادی، پژوهشنامه راهبردی مسائل اجتماعی ایران، 10 (2): 54 – 23.
یدالهی فارسی، جهانگیر (1395). دانشنامه نظریات کارآفرینی، تهران: موسسه کار و تامین اجتماعی.
Al Mamun, A., Rajennd, A., Muniady, L., Permarupa, P. Y., Zainol, N. R. B., Nawi, N. B. C., & Malarvizhi, C. (2016), Social capital and entrepreneurial competencies: A study among women micro-entrepreneurs in Malaysia. The journal of developing areas, 50(5).
Arrow, Kenneth (2007), The Macro-context of the Microeconomics of Innovation, in Eytan Shehinski, Robert J. Strom & William J. Baumol (Ede), Entrepreneurship, Innovation, and the Growth Mechanism of the Free – Enterprise Economies (pp. 20-26). American: Princeton University Press.
Baron, R. A. (2008), The role of affect in the entrepreneurial process. Academy of Management Review, 33(2), 328–340.
Dan E. Schendel, Charles W. Hofer (1979),  Strategic Management: A New View of Business Policy and Planning, Little, Brown and Company, Boston: Toroto.
Hitt, Michael A; Ireland, R. Duane & Hoskisson, Robert E (2013), Strategic Management: Competitiveness and Globalization, Publisher: Cengage Southwestern Publishing Co.
Ibrahim, Gamal and Galt, Vaughan (2011), Explaining ethnic entrepreneurship: An evolutionary economics approach, International Business Review, 2011, vol. 20, issue 6, 607-613.
Knight, Frank H. (1921), Risk Uncertainty and Profit, New York: Houghton Muffin (2nd Ed.1965).
McClelland, David C. (1961), Achieving Society, Princeton: D. Van Nostrand.
Michael Hitt, R. Duane Ireland, Robert Hoskisson (2013), Strategic Management: Competitiveness and Globalization, Concepts and Cases,  Edition: 10thPublisher: Cengage Southwestern Publishing Co.
Nayak, M., Nayak, P.M., Birau, R., Wanke, P. and Tan, Y.A. (2023), "Exploring women entrepreneurs' push–pull motives and challenges: empirical evidence in an emerging economy", International Journal of Sociology and Social Policy, Vol. ahead-of-print No. ahead-of-print. https://doi.org/10.1108/IJSSP-09-2023-0210.
Sarasvathy, S; Dew, N; Velamuri, R & Venkataraman, S (2002), Three veiwe of entrepreneurial opportunity, Handbook of Entrepreneurship.
Schendel, D. E. & Hofer C. W (1979), Strategic Management: A New View of Business Policy and Planning, Boston: Little, Brown and Company.
Shane, S., & Venkatarman, D. (2000), The promise of entrepreneurship as field of research. Academy of Managerment Review, 26(1), 13-17.
Wu, C. The Empirical Research of Women Entrepreneurship and Sustainability Performance in the Entrepreneurship Policy Context (2023), 2023071687. https://doi.org/10.20944/preprints202307.1687.v1.