دلالت‌های معنایی زنان دهستان صلوات آباد از نابرابری‌های آموزشی

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار جامعه شناسی دانشگاه کردستان

2 کارشناسی ارشد جامعه شناسی دانشگاه کردستان

10.30465/ws.2025.48500.4088

چکیده

هدف پژوهش حاضر ارائه تحلیلی از دلالت‌های معنایی زنان از نابرابری آموزشی در روستاهای دهستان صلوات آباد شهرستان سنندج می‌باشد. نظریات انتقادی در حوزه نابرابری آموزشی و نظریه‌های بوردیو، اپل، کلمن و ایلیچ به عنوان مبانی نظری این پژوهش بوده است. همچنین با رویکرد کیفی و ذیل آن، روش تحلیل روایت به دلالت‌های معنایی 33 نفر از زنان در مورد نابرابری آموزشی و پیامدهای آن با نمونه‌گیری هدفمند و راهبرد مصاحبه نیمه ساخت‌یافته پرداخته شده است. یافته‌های به دست آمده شامل 231 مقوله عمده، 26 مقوله محوری و ٧ مقوله اصلی بوده است. نتایج در قالب تحلیل مقوله‌های اصلی نشان داد که نظام پدرسالارانه همچنان به عنوان امری محتوم در شکل‌گیری جایگاه و نقش زنان در جامعه و به‌تبع موثر در آموزش آنها موثر است. . همچنین نتایج نشان داد که فقر اقتصادی خانواده‌ها و عدم استقلال مالی و شغلی زنان در شرایط افزایش هزینه‌های آموزشی به محدودیت در دسترسی به آموزش منجر گشته است. کمبود امکانات روستایی و کاهش حمایت‌های دولتی، نابرابری آموزشی در روستاها را تشدید کرده و در نهایت این عوامل سبب ناامیدی از تغییر و به تبع؛ محرومیت اجتماعی آنها از مزایای آموزش گردیده است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Semantic implications of educational inequalities among women in Salavat Abad district

نویسندگان [English]

  • Hossein Daneshmehr 1
  • Sara Karimi 2
1 Associate Professor of Sociology, University of Kurdistan
2 Master of Sociology University of Kurdistan
چکیده [English]

The aim of the present research is to provide an analysis of women's semantic implications of educational inequality in the villages of Salvat Abad village, Sanandaj city. Critical theories in the field of educational inequality and the theories of Bourdieu, Apple, Coleman and Illich have been the theoretical foundations of this research. Also, with the qualitative approach and below it, the method of narrative analysis, the semantic implications of 33 women about educational inequality and its consequences with purposeful sampling and have been addressed with a semi-structured interview strategy. The findings include 231 major categories, 26 core categories and 7 main categories. The analysis of the main categories shows that the patriarchal system is still an inevitable factor in the formation of the position and role of women in the society and consequently effective in their education. This situation has caused cultural and social restrictions including early marriage and gender inequality in education.. The lack of rural facilities and the reduction of government support have aggravated the educational inequality in the villages, and finally these factors cause despair for change and consequently; Their social deprivation is the benefit of education.

کلیدواژه‌ها [English]

  • "Educational inequality"
  • "gender inequality"
  • "semantic implications"
  • "Salavat Abad district"
  • "women"