دلالت‌های معنایی زنان دهستان صلوات آباد از نابرابری‌های آموزشی

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیارگروه جامعه‌شناسی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران

2 کارشناسی ارشد جامعه - شناسی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه کردستان سنندج، ایران

10.30465/ws.2025.48500.4088

چکیده

هدف پژوهش حاضر ارائه تحلیلی از دلالت‌های معنایی زنان از نابرابری آموزشی در روستاهای دهستان صلوات آباد شهرستان سنندج می‌باشد. نظریات انتقادی در حوزه نابرابری آموزشی و نظریه‌های بوردیو، اپل، کلمن و ایلیچ به عنوان مبانی نظری این پژوهش بوده است. همچنین با رویکرد کیفی و ذیل آن، روش تحلیل روایت به دلالت‌های معنایی 33 نفر از زنان در مورد نابرابری آموزشی و پیامدهای آن با نمونه‌گیری هدفمند و راهبرد مصاحبه نیمه ساخت‌یافته پرداخته شده است. یافته‌های به دست آمده شامل 231 مقوله عمده، 26 مقوله محوری و ٧ مقوله اصلی بوده است. نتایج در قالب تحلیل مقوله‌های اصلی نشان داد که نظام پدرسالارانه همچنان به عنوان امری محتوم در شکل‌گیری جایگاه و نقش زنان در جامعه و به‌تبع موثر در آموزش آنها موثر است. . همچنین نتایج نشان داد که فقر اقتصادی خانواده‌ها و عدم استقلال مالی و شغلی زنان در شرایط افزایش هزینه‌های آموزشی به محدودیت در دسترسی به آموزش منجر گشته است. کمبود امکانات روستایی و کاهش حمایت‌های دولتی، نابرابری آموزشی در روستاها را تشدید کرده و در نهایت این عوامل سبب ناامیدی از تغییر و به تبع؛ محرومیت اجتماعی آنها از مزایای آموزش گردیده است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Semantic implications of educational inequalities among women in Salavat Abad district

نویسندگان [English]

  • Hossein Daneshmehr 1
  • Sara Karimi 2
1 Associate Professor Department of Sociology, Faculty of Humanities and Social Sciences, University of Kurdistan, Sanandaj, Iran
2 Master of Sociology , Faculty of Humanities and Social Sciences, University of Kurdistan, Sanandaj, Iran
چکیده [English]

The aim of the present research is to provide an analysis of women's semantic implications of educational inequality in the villages of Salvat Abad village, Sanandaj city. Critical theories in the field of educational inequality and the theories of Bourdieu, Apple, Coleman and Illich have been the theoretical foundations of this research. Also, with the qualitative approach and below it, the method of narrative analysis, the semantic implications of 33 women about educational inequality and its consequences with purposeful sampling and have been addressed with a semi-structured interview strategy. The findings include 231 major categories, 26 core categories and 7 main categories. The analysis of the main categories shows that the patriarchal system is still an inevitable factor in the formation of the position and role of women in the society and consequently effective in their education. This situation has caused cultural and social restrictions including early marriage and gender inequality in education.. The lack of rural facilities and the reduction of government support have aggravated the educational inequality in the villages, and finally these factors cause despair for change and consequently; Their social deprivation is the benefit of education.

کلیدواژه‌ها [English]

  • "Educational inequality"
  • "gender inequality"
  • "semantic implications"
  • "Salavat Abad district"
  • "women"
اپل، مایکل دبلیو (1395). آیا آموزش می­تواند جامعه را تغییر دهد؟، ترجمه نازنین بیگیری، تهران: نشر آگاه.
اسماعیل­سرخ، جعفر (۱۳۸۶). نابرابری­های آموزشی و نابرابری­های فضایی در بعد قومی و منطقه­ای (مطالعه موردی دوره ابتدایی استان آذربایجان غربی در سال تحصیلی ۸۱ -١٣٨٠). فصلنامه تعلیم و تربیت. سال بیست و سوم. شماره ۳.
بوردیو، پی‌یر (1395). تمایز: نقد اجتماعی قضاوت­های ذوقی، ترجمه حسن چاوشیان،، تهران: نشر ثالث.
جوان، جعفر و همکاران(1391). بررسی رابطه بین ویژگی‌های فردی زنان و مشارکت آنان در فرایند توسعه روستایی (مطالعه موردی: دهستان درزآب – شهرستان مشهد). مطالعات و پژوهش‌های شهری و منطقه‌ای (توقف انتشار)، ٣(١٢)، ٦١-٧٨.
حقیقتیان، منصور (1399). آموزش و پرورش و بازتولید نابرابری، تهران: نشر افکار جدید.
دانش‎مهر، حسین و همکاران (1399). طرد از میدان آموزش و بازتولید نابرابری جنسیتی: تحلیل روایت زنان روستاهای شهرستان دهگلان، زن در توسعه و سیاست، ١٨(١)، ١٠٥-١٢٩.
راعفر، حسین و همکاران (1390). فقر کودکان در شهر تهران، آموزش و اطلاعات، ٣(٢)، ١-٢١.
زارع شاه آبادی، اکبر و بنیاد، لیلا (1393). بررسی مؤثر بر نابرابری آموزشی در بین دانش آموزان شهر کازرون، فصلنامه مطالعات­شناختی جوانان، 4 (13)، 68­_ 39.
عبداله­زاده، نسیم (1397). تحلیل روایتِ زنان از نابرابری‌های جنسیتی در میدانِ آموزش مورد مطالعه: زنانِ مناطقِ حاشیه‌ای نایسر ِشهرِ سنندج، برنامه­ریزی رفاه و توسعه اجتماعی، ٩(٣٦)، ١٧٥-٢٠٨.
عبداله­زاده، نسیم و همکاران (1400). خصوصی­سازی مدارس و بازتولید نابرابری آموزشی: برساخت تجارب مدیران مدارس سطح  متوسط شهر سنندج، برنامه­ریزی رفاه توسعه اجتماعی، ١٢(٤٨)، 186-147.
فلیک، اووه (1387). درآمدی بر تحقیق کیفی، ترجمه هادی جلیلی، تهران: نشر نی.
قلی­پور، سیاوش و همکاران (1393). زنان و بازتولید پدرسالاری (مطالعه موردی: شهر کرمانشاه). مجله جامعه­شناسی ایران، ١٥(٤)، ١١١-١٥٢.
محمدی، فردین (1397). دیدگاه بوردیو در باب میدان آموزش: فراسوی دیدگاه­های تضاد و کارکردگرایی، ٣(١). ٢١-٤٣.
نازک تبار، حسین و ویسی  (1387). فرایند مدیریت و توسعه، ١(69-68)، ١-٢٣.
کرسول، جان دبلیو (1395). طرح پژوهش: رویکردهای کمی، کیفی و شیوه ترکیبی، ترجمه حسن دانایی فر، تهران: نشر مهربان.
گیدنز، انتونی (1389). جامعه­شناسی با تجدید نظر کامل و روزآمد شده، ترجمه حسن چاوشیان، تهران: نشر نی.
Bourdieu, P. (2001). Masculine domination. Stanford University Press.
Carter, P. L., & Reardon, S. F. (2014). Inequality matters: A William T. GrantFoundationinequalitypaper. NewYork, NY: WilliamT. Grant Foundation.
Çöker, B. (2020). Girls' Education in Turkey: An Analysis of Education Policies from a Feminist Perspective. Online Submission, Chicago, 7(9), 242-261.
Coleman, J. S. (1968). Equality of educational opportunity. Integrated education, 6(5), 19-28.
Connell, R. W. (2002). Gender: short introductions. Cambridge: Polity Press.
EREN, E. (2018). WOMEN’S EDUCATION IN THE SHADOW OF GENDER INEQUALITY IN TURKISH EDUCATION POLICIES. In 1st INTERNATIONAL CONFERENCE ON LANGUAGE, EDUCATION AND CULTURE (ICLEC) (p. 10).
Erikson, R. (2020). Inequality of educational opportunity–the role of performance and choice. European Review, 28(S1), S44-S55.
Garcia, S. C. (2022). Inequality of educational opportunities and the role of learning intensity. Labour Economics74, 102084.
Rawls, J. (1971). A Theory of Justice.,(Oxford University Press: Oxford, UK.).
Walby, S. (1990). Theorizing Patriarchy. Basil Blackwell.