تحلیل سیاست‌های کلان اشتغال زنان کارگر کشاورز در ایران چالش‌ها و فرصت‌های توسعه‌ای

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسنده

عضو هیات علمی گروه علمی ـ فنی مهندسی، دانشگاه پیام نور ، تهران، ایران

10.30465/ws.2015.10338

چکیده

این پژوهش با هدف بررسی جایگاه زنان کشاورز در اسناد کلان توسعه‌ای ایران انجام شده است. سؤال اصلی پژوهش این است که سیاست‌های کلان اشتغال در ایران چه فرصت‌ها و چه چالش‌هایی را برای زنان کشاورز ایجاد کرده‌ است. فرضیه تحقیق بر این مبنی است که برنامه‌های سوم، چهارم و پنجم توسعه با وجود پیش‌بینی مواد و بندهایی در زمینه آموزش و بیمه و توسعه تعاونی‌ها، به‌دلیل ضعف در اجرا و بروز موانع فرهنگی و ساختاری به توانمندسازی پایدار زنان کشاورز منجر نشده است. روش تحقیق این مطالعه توصیفی ـ تحلیلی و مبتنی بر مطالعه اسنادی است و داده‌ها از طریق بررسی قوانین و مقررات مانند ماده ۱۵۸ برنامه سوم، ماده ۱۱۱ برنامه چهارم، ماده ۲۳۰ برنامه پنجم و سیاست‌های اشتغال زنان مصوب ۱۳۷۱ و همچنین گزارش‌های رسمی وزارت جهاد کشاورزی و مقالات علمی گردآوری و با تحلیل محتوای کیفی بررسی شده است. نتایج تحقیق نشان می‌دهد که این برنامه‌ها فرصت‌هایی همچون گسترش آموزش‌های فنی و حرفه‌ای، توسعه بیمه‌های اجتماعی و تشکیل تعاونی‌های زنان را فراهم کرده‌، اما چالش‌هایی مانند کمبود زیرساخت‌های آموزشی، موانع دسترسی به بیمه و ضعف ضمانت‌های اجرایی مانع تحقق کامل این فرصت‌ها شده است. در مجموع، دستیابی به توسعه پایدار کشاورزی و عدالت جنسیتی نیازمند بازنگری در سیاست‌ها و تقویت اجرای آن‌ها است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Mehri Javanmard, Faculty Member, Department of Engineering Science and Technology, Payam Noor University, Tehran, Iran

نویسنده [English]

  • Mehri Javanmard
Faculty Member, Department of Engineering Science and Technology, Payam Noor University, Tehran, Iran
چکیده [English]

This study, titled “Analysis of Macro-Policies of Employment for Women Agricultural Workers in Iran: Developmental Challenges and Opportunities,” aims to examine the position of women farmers in Iran’s macro-level development documents. The main research question asks what opportunities and challenges national employment policies have created for women agricultural workers. The research hypothesis assumes that although the Third, Fourth, and Fifth Development Plans included provisions on education, social insurance, and cooperative development, due to weak implementation and cultural and structural barriers, these policies have not resulted in sustainable empowerment of women agricultural workers. The research method is descriptive–analytical and based on document analysis; data were collected through reviewing laws and regulations such as Article 158 of the Third Plan, Article 111 of the Fourth Plan, Article 230 of the Fifth Plan, and the 1992 Women’s Employment Policies, as well as official reports of the Ministry of Agriculture and scholarly articles, and analyzed through qualitative content analysis. The findings show that these programs created opportunities such as expanding technical and vocational education, developing social insurance schemes, and supporting rural women’s cooperatives, yet challenges such as poor educational infrastructure, limited access to insurance, and weak enforcement mechanisms have prevented full realization of these opportunities. Overall, achieving sustainable agricultural development and gender justice requires revisiting these policies and strengthening their implementation.

کلیدواژه‌ها [English]

  • women farmers
  • women’s employment
  • development plans
  • sustainable agricultural development
  • gender justice