تأثیر هویت جنسیتی در برداشت از متن

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسندگان

1 عضو هیئت علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان

2 عضو هیئت علمی بخش زبانهای خارجی. دانشگاه شهیدباهنر کرمان

چکیده

از آنجاییکه مطالعات در حوزه­های مختلف به سمت میان­رشته­ای شدن پیش میرود مبحث هویت فردی و جنسیتی را می­توان در سایر حوزه­های پژوهشی علوم انسانی اعمال نمود که یکی از آنها برداشت خوانندگان از متن می­باشد  برای بررسی تأثیر هویت جنسیتی بر برداشت از متن و تحلیل آن ابتدا داستان کوتاهی از شارلوت پرکینز گیلمن (Charlotte Perkins Gilman) انتخاب شد که بازخوردهای اجتماعی و بازخوردهایی در میان منتقدان نظریه جنسیت داشت و از منظر تحلیل گفتمان انتقادی متنی فمینیستی برشمرده می شود این داستان در اختیار عده ای از دانشجویان زن و مرد قرار گرفت و از آنها خواسته شد که تحلیل و برداشت خود از متن را شرح دهند سپس پرسشنامه جامع ویژگی های شخصیتی در اختیار این جامعه آماری قرار گرفت و امتیاز هر یک از افراد با استفاده از نرم افزار SPSS بدست آمد سپس امتیازات حاصله هر فرد با تحلیل و برداشت وی از متن سنجیده شد و براساس نتایج نهایی بدست آمده مشخص شد که بین نمره پرسشنامه هویت شخصیتی (مردانگی مثبت و زنانگی مثبت) و درک نوشتار زنانه که هدف این بررسی بود، ارتباط مستقیم و معناداری برقرار است. بنابراین می­توان نتیجه گرفت که آگاهی دانشجویان از هویت شخصیتی خود و تأثیر کلیشه­های جنسیتی می­تواند در فرآیند درک متن، تشخیص ویژگی­های زبانی متن، سبک نوشتار نویسنده و نهایتاً ترجمه راهگشا باشد.
 

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Impact of Gender Identity on Text Perception

نویسندگان [English]

  • Najme Bahrami Nazarabadi 1
  • Hoda Hadipour 2
1 Faculty Member, Shahid Bahonar University of Kerman
2 Faculty member of foreign langugaes department. Shahid Bahonar University of Kerman
چکیده [English]

Since studies in different fields have become interdisciplinary increasingly, individual and gender identity subjects can be applied to other areas of humanities research, one of which is text perception. To examine and analyze the effect of gender Identity on text perception, we chose a short story by Charlotte Perkins Gilman, which received social feedbacks and feedbacks from critics of gender theory, and was considered from the perspective of critical discourse analysis a feminist text. This story was shared with some female and male students and they were asked to express their understanding, then a comprehensive questionnaire of personality traits was provided to this statistical society and the score of each person was obtained using SPSS software. Then, the resulted scores of each person were measured by his/her perception and  analysis and of the text, and based on the final results it turned out that there is a direct and significant relation between personality identity questionnaire (positive masculinity and positive femininity) and female writing perception, which was the purpose of this study. Therefore, we can conclude that students' awareness of their personality identity and gender stereotypes can be influential in the process of text understanding, text linguistic characteristics recognition, the author's style of writing, and ultimately translation.

 
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Gender identity
  • Comprehensive Personality Features Questionnaire
  • Critical Discourse Analysis
  • Charlotte Gilman
  • SPSS
  •  

    • Alexander, J. C., Giesen, B., Munch, R., and Smelser, N. J. (eds). (1987). The Micro_Macro Link. Berkeley, CA: University of California Press

     

    • Gilman Ch. P. (2016, February 10). The Yellow Wallpaper. Retrieved from http://www.scaryforkids.com/yellow-wallpaper/

     

    • Holmes, J & Mayerhoff, M. (2003). The handbook of language and gender. Blackwell Publishing Ltd.

     

     

    • Lakoff, R. (1975). Language and Woman’s Place. New York: Harper & Row Publishers

     

    • Leeuwen, T. V. (2008). Discourse and practice. Oxford University Press, New York.
    • Mills, S. (2001). Discourse. Routledge, 29 West 35th Street, New York, NY 10001.

     

    • Rubin, D. L., & Greene, K. (1995). The suppressed voice hypothesis in women’s writing: Effects of revision of gender-typical style. In D. Rubin (Ed.), Composing social identity in written language (pp. 133-150). Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum

     

    • Segal, M.T. & Demos, V. (2001). An international feminist challenge to theory. JAI. An Imprint of Elsevier Science, Amsterdam - London - New York - Oxford - Paris - Shannon – Tokyo.

     

    • Spence, L., Helmreich, R. L., & Holahan, C. (1979). Negative and positive components of psychological masculinity and femininity and their relationships to self-reports of neurotic and acting out behaviors. Journal of Personality and Social Psychology, 37(10), 1673-1682.

     

    • Winn, L.L. & Rubin, D. L. (2001), Enacting Gender Identity in Written Discourse: Responding to Gender Role Bidding in Personal Ads, Journal of Language and Social Psychology, Vol. 20, No. 4, Pp. 393-418.

     

     

    • منافی اناری، سالار و قدرتی، ملیحه. (۱۳۸۸). نقش جنسیت مترجم در صحت ترجمه، مجله پژوهش ادبیات معاصر جهان، شماره ۵۴، صص. ۱۴۳-۱۵۶
    • مروی، بهزاد. (۱۳۹۱). مقایسه ی زبان مردانه و زنانه در رمانهای «شوهر آهو خانم، علی محمد افغانی» و «شبهای تهران، غزاله علیزاده»، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
    • شیخی، غفور. (1395). هویت جنسیتی و هویت اجتماعی: چالش ها و آسیب ها. http://searches.blogfa.com/post-318.aspx