تبیین رابطۀشبکة اجتماعی مجازی اینستاگرام و بازتعریف هویت جنسیتی زنان

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت رسانه. دانشگاه آزاد اسلامی- سمنان

2 گروه مدیریت، واحد سمنان، دانشگاه آزاد اسلامی، سمنان، ایران

3 استادیار گروه مدیریت رسانه، واحد سمنان، دانشگاه آزاد اسلامی، سمنان، ایران.

چکیده

مساله پژوهش حاضر، ریشه در «بحران هویت» جوامع در حال گذار دارد. بحران هویت، وضعیتی است که به دلیل تحولات ساختاری جامعه و عدم تحول نظام ارزشی و بالاخص ارزش­های هویتی جامعه، بوجود آمده است.
بنابر ویژگی فرآیندی و ارتباطی هویت، بازتعریف هویت جنسیتی می­بایست توسط خود افراد صورت گیرد. در همین راستا، فضای مجازی به معنای عام و شبکه ­های اجتماعی مجازی به معنای خاص کلمه؛ فضای ارتباطی جدیدی برای انسان­ها بوجود آورده­اند، در ساحت نظر، عامل مهمی برای بازتعریف هویت جنسیتی به­شمار می­آیند.
امروزه که فضای مجازی در جامعه فراگیر شده است، بررسی نقش شبکه­ های اجتماعی مجازی در بازتعریف هویت جنسیتی مهم بنظر می­رسد. بنابراین سوال اصلی پژوهش بررسی رابطه میان فضای مجازی (اینستاگرام) و بازتعریف هویت جنسیتی می‌باشد.
روش بررسی پژوهش، از نوع کمی و مشخصا پیمایش بوده و از پرسشنامه برای جمع­آوری اطلاعات استفاده شده است. داده­های بدست آمده نشان از آن دارد میان مدت زمان عضویت در اینستاگرام، میزان استفاده از اینستاگرام و در نهایت، انگیزه و هدف استفاده از شبکه مذکور و بازتعریف هویت جنسیتی، رابطه مستقیم و معنادار وجود دارد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Explain the relationship between the virtual social network Instagram and redefine women's gender identity

نویسندگان [English]

  • behnaz rahbarmehrpo 1
  • ehtesham Rashidi 2
  • Abolfaz danaei 3
1 PhD student of media management. Islamic Azad University - Semnan
2 Department of Management, Semnan Branch, Islamic Azad University, Semnan, Iran
3 Assistant Professor of Media Management, Semnan Branch, Islamic Azad University, Semnan, Iran.
چکیده [English]

The present research problem is rooted in the "identity crisis" of transitional societies Identity crisis is a product of structural changes in society, the lack of development of the value system in general, and the values of the identity of society in particular. The existence and continuity of this phenomenon in the society leads to tension and discrimination, and the manpower of society is aggravated. Consequently, gender identity needs to be redefined, and a new value system should be replaced by values related to gender roles.
Due to the nature of the process and communicational of the identity, the redefinition of gender identity should be done by the individuals themselves. thus, cyberspace in the general sense and virtual social networks in the special sense of the word, due to the fact that they have created a new communication space for humans, are, in the field of opinion, an important factor for redefining gender identity.  
 That's it Today, cyberspace has become widespread in society, the study of the role of virtual social networks in redefining gender identity.The research method is important. Therefore, the main question of the research is to investigate the relationship between cyberspace (Instagram) and redefining gender identity. The research method was quantitative and specifically scrolling and a questionnaire was used to collect information. The obtained data indicate that there is a direct and significant relationship between the duration of membership in the Instagram, the use of the Instagram, and finally the motivation and purpose of using the network and redefining gender identity

کلیدواژه‌ها [English]

  • Gender identity
  • Identity Crisis
  • Virtual social networks
  • Redefining identity
 
[1] آبوت، پاملا؛ والاس، کلر (۱۳۸۰) جامعه‌شناسی زنان، ترجمه منیژه نجم عراقی، تهران: نشر نی.
[2] احمدی، حبیب؛ هاشمی، سمیه؛ روحانی، علی (۱۳۸۹) «بررسی رابطه وسایل ارتباطی نوین با هویت جنسیتی جوانان شهر شیراز»، فصلنامه زن و جامعه، شماره 4.
[3] السون، دیوید (۱۳۷۷) رسانه‌ها و نمادها: صورت‌های بیان و ارتباط و آموزش، ترجمه محبوبه مهاجر، تهران: انتشارات سروش.
 [4]باقری دولت‌آبادی، علی و زارعیان جهرمی، فرج‌الله (۱۳۹۲) «تأثیر فضای مجازی بر هویت و همبستگی ملی»، مطالعات راهبردی بسیج، سال شانزدهم، شماره 60.
[5] پاستر، مارک (۱۳۷۷) «تعامل در فضای سایبر و تأثیر آن بر هویت زنان در ایران (مطالعه موردی دانشجویان دختر دانشگاه تهران)»، فصلنامه زن در توسعه و سیاست، شماره ۲.
[6] تامپسون، جان بروکشایر (۱۳۸۰) رسانه‌ها و مدرنیته، ترجمه مسعود اوحدی، تهران: انتشارات سروش.
[7] جنکینز، ریچارد (۱۳۸۱) هویت اجتماعی، تهران: نشر شیرازه.
[8] حاتمی، محمدرضا و مذهبی، سارویه (۱۳۹۰) «رسانه و نگرش زنان به هویت خود»، فصلنامه تحقیقات فرهنگی، شماره ۲.
[9] ساروخانی، باقر و رفعت­جاه مریم (1383) زنان و بازتعریف هویت اجتماعی، مجله جامعه­شناسی ایران، شماره 18
 [10]صبوری، حبیب و آذرگون، نسرین (1391) تأثیر شبکه­های اجتماعی (فیس‌بوک) بر هویت اجتماعی (موردمطالعه: دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی)، مجله مطالعات رسانه­ای، سال هشتم، شماره بیست و یکم.
[11] قاسمی، وحید و عدلی­پور، صمد (1395) تبیین رابطه استفاده از شبکه اجتماعی فیس‌بوک با هویت جنسیتی دانشجویان دانشگاه تهران، فصلنامه رسانه و فرهنگ، سال ششم، شماره دوم
[12] کاستلز، مانوئل (۱۳۸5) عصر اطلاعات، جلد دوم قدرت هویت، ترجمه حسن چاوشیان، تهران: طرح نو.
 [13] کفاشی، مجید و فلاحی، علی (1393) تأثیر استفاده از شبکه­های اجتماعی مجازی بر هویت اجتماعی جوانان شهر تهران، دوفصلنامه دین و ارتباطات، شماره دوم.
[14] گیدنز، آنتونی (۱۳۷۸) تجدد و تشخص: جامعه و هویت شخصی در عصر جدید، ترجمه ناصر موفقیان تهران: نشر نی.
[16] Bauman, Zygmunt (1996) From Pilgrim to Tourist - or a Short History of Identity, in Questions of Cultural Identity, SAGE Publications
[17] Hall, Stuart(1998):Cultural Identity and Diaspora, googlescholare.com.
[18] Hall, STUART (1996):QUESTION OF CULTURAL IDENTITY, IN BOOK 'Modernity and it Futures', Cambridge: Polity Press.
[20] Hall, Stuart (1989):ethnicity: IDENTITY AND DIFERENCE ,an edited version of speech delivered at Hampshire college. Amherst, Massachusetts, in spring of 1989.
[21] Hall, Stuart(2002): Gramsci’s relevance for the study of race and ethnicity, in book of Critical Dialogues in Cultural Studies, published in the Taylor & Francis e-Library. B