بررسی موانع ارتقای زنان به پست‌های مدیریتی از دیدگاه معلمان زن شهرستان قائمشهر

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه علوم تربیتی، مطالعات برنامه درسی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه مازندران، بابلسر

2 ااستادیار گروه علوم تربیتی، مطالعات برنامه درسی، دانشکدة علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه مازندران، بابلسر

3 دانشجو کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، مؤسسه آموزش عالی سبز

چکیده

در سال‌های اخیر، حضور زنان در اجتماع و محیط‌های کاری افزایش یافته است. با وجود این، روند ارتقای زنان به سطوح بالای مدیریتی با پیشرفت‌های تحصیلیِ آن‌ها هم خوانی ندارد و حضور زنان در سطوح عالی مدیریتی در بیشتر کشورها، بخصوص ایران، به دلیل موانع متعدد، ناچیز و کمرنگ است. هدف از این مطالعه بررسی موانع ارتقای زنان در پست‌های مدیریتی از دیدگاه معلمان زن شهرستان قائمشهر می‌باشد. از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ روش جمع آوری داده‌ها توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش، کلیه‌ی معلمان زن شهرستان قائمشهر بوده که تعدادشان 1930 نفر می‌باشند. برای انتخاب نمونه از فرمول کوکران جامعه محدود به شیوه نمونه گیری تصادفی خوشه‌ای تعداد 320 نفر انتخاب شدند. برای تجزیه وتحلیل داده‌ها از از آزمون T تک نمونه‌ای و آزمون فریدمن برای رتبه بندی متغیرهای پژوهش با استفاده از نرم افزار SPSS استفاده گردید. نتایج نشان داد که کلیشه‌ی جنسیتی، تبعیض جنسیتی، تضاد بین کار و خانواده، تضاد بین فرهنگ و خانواده، عدم حمایت مدیران و کارکنان، عدم حمایت خانواده، غلبه فرهنگ مردسالار، هنجارهای مبتنی بر سنت‌گرایی و وجود سقف شیشه‌ای جزو موانع ارتقای زنان به پست‌های مدیریتی می‌باشد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

A Study on the Barriers to Promoting Women in Management Posts from the Viewpoints of Female Teachers in Qaemshahr City

نویسندگان [English]

  • maymanat abedini 1
  • mostafa azizi shomami 2
  • mehdi mehri 3
2 Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Faculty of Humanities and Social Sciences, Mazandaran University, Babolsar, Iran.
3 Student Master's Degree in Educational Management, Green Institute for Higher Education, Iran
چکیده [English]

In recent years, the presence of women in the community and working environments has increased. However, the process of promoting women to high levels of management is inconsistent with their academic achievement, and the presence of women at high levels of management in most countries, especially Iran, due to numerous barriers, is negligible. The aim of this study was to examine the obstacles to women's promotion in managerial positions from the viewpoint of Ms. Ghaemshahr's teachers. In terms of target, the data collection method is descriptive-survey. The statistical population of the study was all teachers of the city of Qaemshahr city who have 1930 people. To select a sample, the Cochran formula of the limited society was selected by Cluster random sampling. 320 individuals were selected. To analyze the data was used to T-test and Friedman test for ranking the variables of the research using SPSS software. The results showed that stereotypes of gender, gender discrimination, conflict between work and family, conflicts between culture and family, lack of manager and staffs support, lack of family support, The dominance of patriarchal culture, traditionalist norms and the presence of glass ceilings are obstacles to women's promotion to managerial positions

کلیدواژه‌ها [English]

  • Women Barriers
  • Women promotion
  • Management posts
  • Teachers
  • Educational System
اسفیدانی، محمد‌حسین (1381). موانع دستیابی زنان به پست‌های مدیریت (پایان‌نامة کارشناسی ارشد). تهران: دانشگاه تهران.
اسماعیل‌پور، رضا؛ تفقدی، حمیدرضا (1396). مطالعة کیفی موانع ارتقای شغلی و مدیریتی بانوان. زن در توسعه و سیاست.15(2): 169ـ185.
 آقاپور، سیدمهدی؛ پازارگادی، مهرنوش؛ آزادی احمدآبادی، قاسم (1388). ارزیابی میزان انطباق وضعیت اجتماعی اساتید زن در دانشگاه‌ها به مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی. زن در توسعه و سیاست.7(3): 26ـ7.
بستان، حسین(1382). کارکردهای خانواده از منظر اسلام و فمینیسم. روش شناسی علوم انسانی. 35: 34-4
بلالی، اسماعیل؛ سیاح، مونس و محبی، سیده فاطمه(1394). ورود زنان به مشاغل مردانه: دلایل و پیامدها واکاوری کیفی آرای کارشناسان. زن در توسعه و سیاست. 13(3): 424-399.
پورعزت، علی اصغر؛ زهریی، سپیده؛ یزدانی، حمیدرضا و فرجی، بهاره. (1393). بررسی چالش‌های مربوط به مدیریت زنان. تحقیقی پیرامون یک سازمان دولتی. مطالعات زنان. 1(3): 120-92.
تقی‌زاده، هوشنگ؛ سلطانی فسقندیس، غلامرضا؛ شکری، عبدالحسین (1391). شناسایی موانع ارتقای زنان به پست‌‌‌های مدیریتی. زن و مطالعات خانواده.5(17): 33-55.
جواهری، فاطمه؛ قضاتی، سرور (1383). موانع کارآفرینی زنان: بررسی تأثیر نابرابری جنسیتی بر کارآفرینی زنان در ایران. جامعه‌شناسی ایران. 2(5):161ـ178.
زاهدی، شمس‌السادات (1381). تغییرات جایگاه شغلی زنان دانشگاهی در یک دهة گذشته. پژوهش زنان. 1(4): 1ـ10.
زنجانی، حبیب‌الله؛ ابرون، فاطمه (1393). بررسی موانع ارتقای شغلی زنان و اثر آن بر بهره­وری( بررسی موردی: زنان شاغل در دانشگاه صنعتی شریف). مطالعات علوم اجتماعی ایران.10(42): 50ـ60
سلیمان‌پورعمران، محبوبه و شیرازی، زهره. (1396). شناسایی عوامل مؤثر بر ارتقای شغلی زنان در پست‌های اجرایی سازمانی. زن و فرهنگ. 9 (33): 124-109.
شاه طالبی، سمیه؛ یارمحمدیان، محمد حسین و عجمی، سیما(1388). تجارب زنان مدیر از رهبری در آموزش عالی: یک مطالعه کیفی. دانش و پژوهش در علوم تربیتی.22: 40-21
صمدی راد، انور(1385). مکانیسم های ارتقای مشارکت زنان در ابعاد سیاسی و اقتصادی. رفاه اجتماعی. 5(21) :121-99.
طالقانی، غلامرضا؛ پورعزت، علی‌اصغر؛ فرجی، بهاره (1381). بررسی تأثیر سقف شیشه‏ای بر کاهش توانمندی زنان در سازمان توسعة برق ایران. مدیریت دولتی.1(2): 89ـ102.
عابدینی بلترک، میمنت و منصوری، سیروس(1397). شناسایی و سطح بندی موانع ارتقای مدیریتی زنان در نظام آموزش و پرورش مبتنی بر مدل­سازی ساختاری تفسیری. زن در توسعه و سیاست. 16(3): 414-397.
فراست، هادی. (1393). بررسی موانع انتصاب زنان در پست‌های سطوح میانی مدیریت آموزش و پرورش از دیدگاه معلمان زن شهر خرم آباد. اولین همایش علمی پژوهشی علوم تربیتی و روانشناسی آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی ایران، تهران، مرکز مطالعات و تحقیقات اسلامی سروش حکمت مرتضوی.10(2): 105-75.
کاظمی، عالیه و دهقانپورفراشاه، افسانه. (1392). شناسایی و اولویت بندی موانع حضور زنان در پست‌های مدیریتی در صنعت نفت. زن در توسعه و سیاست. 11(2): 221-109.
گولد، جولیوس و کولب، ویلیام(1392). فرهنگ علوم اجتماعی. ترجمه: باقر پرهام. تهران: مازیار.
گیوریان، حسن (1379). زنان در مدیریت. تدبیر. 103: 50-52 .
موسوی‌راد، سیده طاهره، فراهانی، ابوالفضل و بیات، پریوش. (1395). اولویت بندی موانع مدیریت زنان در ورزش به روش تحلیل سلسله مراتبی (AHP). پژوهش‌های کاربردی در مدیریت ورزشی. 17(5): 119-111.
مهاجران، بهناز،، درخش انفرد، سمیرا، سمیرا، گلستان و بهبودیان، آرزو. (1396). موانع ارتقای پرستاران زن به پست‌های مدیریتی در بیمارستان (مطالعه موردی: بیمارستان امام خمینی اردبیل). پرستاری ایران. 30(106): ۶۸-۷۷.
ناصری جهرمی، رضا، محمودی یگانه، الهام، رحمانی، هادی، محمدی، مهدی و مختاری، زینب. (1394). بررسی موانع ارتقاء زنان از دیدگاه مدیران زن دبیرستان‌های شهر شیراز. تحقیقات مدیریت آموزشی. 23(6): 105-87.
نصرالهی، زهرا (1389). گسترش تجارت و فرصت‌های شغلی زنان (مطالعة موردی: صنایع تولیدی ایران). زن در توسعه و سیاست.8: 159ـ182.
هاشمی، لیلا؛ میرحسینی، جعفر؛ خلوتی، ملیحه و آصفی، مهدی. (1394). موانع ارتقای زنان شاغل در بانک‌های دولتی کشور به سطوح عالی مدیریت از دیدگاه کارکنان. پژوهش­نامه زنان. 6(4): 17-1.
هچ، ماری جو (1387). تئوری سازمان: مدرن، نمادین‌ـ تفسیری و پست‌مدرن. ترجمه حسن دانایی‌فرد. تهران: افکار.
 
 
 
Bayati, H., & Alavi, A. (2018). Relationship of glass ceiling and mental health with burnout in women working in Khansar and Golpayegan health care networks in 2018. Social Behavior Research & Health2(2), 265-274.
Bendl R, Schmidt A (2010). From ‘Glass Ceilings’ to ‘Firewalls’— Different Metaphors for Describing Discrimination.Gender,Work & Organization. 7(5): PP 612ـ634.
Bosak, J., Sczesny, S., & Eagly, A. H. (2015). Communion and agency judgments of women and men as a function of role information and response format. European Journal of Social Psychology. 38(7):1148- 1155.
Cortis,R and Cassar,V (2005). perceptions of and about women as manarers: Investigating Job Involvement ,Self Steem, and Attitudes. Women in management review.20(3): PP 149ـ164.
Glass C, Cook A. (2016). Leading at the top: Understanding women's challenges above the glass ceiling. The Leadership Quarterly. 27(1):51-63.
Johnsen, A, Finseraas, H, Kotsadam, A, Torsvik, G. (2016). Exposure to female colleagues breaks the glass ceiling—Evidence from a combined vignette and field experiment. Eur Econ Rev. 90:363- 74.
Livingstone. D.W., Pollock. K.,& Raykov. M., (2014). Family Binds and Glass Ceilings: Women Managers’ Promotion Limits in a ‘Knowledge Economy. Crit Sociol January 20. (42): 1145-166.
McDaniel-Richmond, J. (2016). A quantitative examination of gender's impact on the barriers of advancement to senior-level management positions (Doctoral dissertation, Capella University).
Neale, J., & Özkanli, O. (2010). Organizational barriers for women in senior management: a comparison of Turkish and New Zealand universities. Gender and Education Journal, 5 (99), PP 567ـ562.
Nurmayanti s, Thoyib A, Noermijati & Irawanto D (2014). Work Family Conflict: A Review of Female Teachers in Indonesia. International Journal of Psychological Studies.6(4): PP 134ـ142
Peterson, H. (2016). Is managing academics “women’s work”? Exploring the glass cliff in higher education management”. Education & Educational Research, 44(1): 151 - 231.
Roman, M. (2017). Relationships between women's glass ceiling beliefs, career advancement satisfaction, and quit intention (Doctoral dissertation, Walden University)
Smith, P, Caputi, P, Crittenden N. Lee, N. (2013). Measuring optimism in organizations: development of a workplace explanatory style questionnaire. J Happiness Stud. 14(2):415-32.
Valk. Reimara, L. van Engen. Ma., van der Velde. M., (2014). International Careers and Career Success of Indian Women in Science and Technology: The Importance of Career Capital and Organizational Capital”.South Asian Journal of Human Resources Management, December 1 (2): 175-205.
Wynen. J., op de Beeck., S., & Ruebens., S., (2015). The Nexus Between Gender and Perceived Career Opportunities Evidence From the U.S. Federal Government. Ranking:Industrial Relations & Labor 18 – 26.
Zhong MS. (2015). Factors actors affecting women career advancement in the advancement in the hospitality industry. Int J Cont Hospital Manage;3:151-9.