نوع مقاله : علمی-پژوهشی
نویسندگان
1 دانشگاه علامه طباطبایی
2 دانشگاه علامهطباطبایی
چکیده
امروزه رسانههای ارتباطجمعی نقش بیبدیلی در معرفی و تعیین سبک زندگی مخاطبان خود بازی میکنند و تأثیر انکاریناپذیری در ایجاد، تقویت و حتی تغییر نگرش مخاطبان خود در مقولههای فکری، سیاسی و تبلیغات بازرگانی دارند. استفاده از عناصر متنوع محتوایی برای جذب مخاطب و افزایش تأثیر آگهیهای تلویزیونی، دغدغۀ اصلی برنامهریزان و مبلغان تجاری در رسانه است. استفادۀ ابزاری از زن بهعنوان یکی از عناصر مهم مورد استفاده برای اثربخشی تبلیغات تجاری در دنیا و ایران، مورد انتقاد بسیاری از اندیشمندان، نخبگان فرهنگی و دینی قرار گرفته است. مقالۀ حاضر به بررسی نقش و جایگاه زن در پیامهای بازرگانی در ایران میپردازد. برای نیل به این مقصود، از روش تحلیل محتوا سود بردهایم و جامعۀ آماری مورد نظر در این تحقیق، 410 آگهی بازرگانی پخششده از شبکۀ سوم سیمای جمهوری اسلامی ایران در ساعات 18 تا 24 هر روز طی ماههای مهر، آبان و آذر سال 91 است. آمارهای بهدستآمده در نهایت نشان میدهد استفاده از زنان در آگهیها برای فروش بهتر کالا و خدمات، باعث پررنگتر نشان داده شدن نقش کلیشهای وی ـ کار در منزل و مکمل نقش مرد ـ شده است
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The Role and Function of Women in Commercial Advertisement of Iran Television “Content Analysis of Commercial Advertising in IRIB Channel 3 in October, November and December 2012”
نویسندگان [English]
- Abbas Asadi 1
- Neda abdi 2
چکیده [English]
Nowadays mass media have extraordinary role in introducing and determining the life style of their viewers. Also they have undeniable effects on creation, reinforcing and even on transforming the attitudes of their viewers on political, mental and commercial advertising categories. Using variable content elements to attract viewers and to increase the effectiveness of television propaganda are the main considerations of commercial programmers in media. Using women as a tool for better and effective propaganda in the world and Iran has been criticized by many religious and cultural elites and philosophers. The recent research studies the role and the position of women in commercial advertisements in Iran. To attain the goal, content analysis has been used and the statistical population is 410 advertisements in IRIB channel 3 from 18 o‘clock to 24, seven days a week during October, November and December in the year 2012. Statics finally show that using women in advertisements for better sell of goods and services, causes her stereotype role-working at home and complement for men-to be bold.
کلیدواژهها [English]
- woman
- Stereotypical roles
- commercial advertisement
- lifestyle
- Representation