احمد نژاد، کامل. (1369). تحلیل آثار نظامی گنجوی، تهران: انتشارات علمی.
اسفندیاری مهنی، فاطمه، نجاریان، محمدرضا، خدادادی، محمد. (1400). بررسی و تحلیل تقابلها از منظر علم معانی نحو در دو منظومه خسرو و شیرین و لیلی مجنون نظامی گنجوی، دو فصلنامه علمی به لغت کاربردی و نقد بلاغی، دوره 6، شماره 2، 137-154.
اخوانی، سعید، محمودی، فتانه. (1397). واکاوی لایههای معنایی در نگارههای نسخه خاوران نامه با رویکرد آیکونولوژی، هنرهای زیبا تجسمی، ش 2، ص 24-34.
اخوت، احمد.(1371). دستور زبان داستان، اصفهان: فردا.
احمدی، بهزاد و دیگران.(1397).بررسی نام گذاری اشخاص در بانه از دیدگاه نام شناسی اجتماعی، مجله مطالعات زبان و گویش های غرب ایران، د 6، ش 22، ص: 19-1
اتحادیه ( نظام مافی). منصوره.(1377) زن در جامعه قاجار، کلک، ش55-56.ص: 27-50.
اولیویه،(1371). سفرنامه اولیویه، ترجمه: محمد طاهر میرزا و غلامرضا ورهام، تهران: اطلاعات.
اتحادیه، منصوره.(1388). زنانی که در زیر مقنعه کلاهداری کردند، تهران: نشر تاریخ ایران.
اورسل،ارنست.(1353). سفرنامه اورسل،ترجمه: علی اصغر سعیدی، تهران: زوار.
بهشتی سرشت، محسن، پرویش، محسن.(1394). بررسی مطالبات اجتماعی و فرهنگی زنان در مطبوعات قاجار با تاکید بر نشریه بانوان، زن در فرهنگ و هنر، دوره 7، ش3، ص 327- 341.
بنجامین، ساموئل.(1363). ایران و ایرانیان در عصر ناصرالدین شاه، خاطرات نخستین سفیر ایالات متحده آمریکا در ایران، ترجمه: محمد حسین کردبچه، تهران : جاویدان.
بنجامین، ساموئل گرین ویلز.(1363). ایران و ایرانیان، خاطرات و سفرنامه بنجامین، تهران: آفتاب.
پارسا، سید احمد، رحیمی، منصور. (1396). بررسی نشانه معناشناختی داستان لیلی و مجنون جامی بر پایه تحلیل گفتمان، مجله علمی پژوهشی فنون ادبی، سال نهم، شماره 1، ص 1-18.
پانوفسکی، اروین. (1396). معنا در هنرهای تجسمی، ترجمه: ندا اخوان مقدم، تهران: چشمه.
دهخدا، علیاکبر. (1330). لغتنامه، ل. لب، چاپخانه مجلس، انتشارات: دانشگاه تهران.
حکمت، علیاصغر. (1393) رومئو و ژولیت ویلیام شکسپیر و لیلی و مجنون نظامی، تهران: آگه.
حیدری نوری، رضا. (1393). انسان کامل از نگاه نظامی، پژوهشهای اعتقادی – کلامی، شماره 13، ص 98-73.
حبیبی، رقیه، منصوریان، حسین، فرصتی جویباری، رضا. (1400).شخصیت زن در سبکفکری نظامی بر اساس دیدگاه سیمون دوبووار (مطالعه موردی: خمسه نظامی طهماسبی)، شماره 43، دوره 18، ص 169-187.
حسین زاوه، فهیمه؛ زنجانی زاده.(1399) الگوهای نام گذاری زنان در ادبیات مکتب خانه ای عصر قاجار؛ پژوهشی در تاریخ اجتماعی ادبیات عامه در ایران، تحقیقات تاریخ اجتماعی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، سال 10- ش1، ص 149-172.
حسن نیا، ناظم.(1392). زنان دربار قاجار و مطالبات اقتصادی و اجتماعی با تاکید بر اسناد، پیام بهارستان، د2، سال 6، ش22، ص220-263.
حسینی فر، زهرا؛ سادات شفیعی، سمیه.(1402).ارزش های زنان در آغزا عصر مدرن شدن ایران تحلیلی نشانه شناسانه بر عناوین اولین مدارس زنانه، گردآوری گردآوری از کتاب: تاریخ اجتماعی زنان در عصر قاجار، سمیه سادات شفیعی،تهران: ثالث.
خزانهدار، معروف. (1976). الروایه الشریعه لیلی و مجنون فی الدب الکردی، مندرج در: کلیه الاداب دانشگاه بغداد، العدد 20، ص 205-220.
خدامی، رقیه، رمضانی، مهناز، سرمد، زهره. (1401). بررسی زنستیزی و زن ستایی در دیدگاه جامی با تکیهبر لیلی و مجنون سلامان و ابسال، فصلنامه تفسیر و تحلیل متون زبان و ادبیات فارسی (دهخدا)، دوره 14، شماره 51، ص 295-319.
خزانه دارلو، محمدعلی. (1375). منظومههای فارسی قرن 9-12، تهران: روزنه.
جیرهنده، سارا، محسنی، مرتضی. (1396). تصویرپردازی معشوق در لیلی و مجنون نظامی بر اساس تصویر مجازی و زبانی، فصلنامهپژوهشهای ادبی و بلاغی، سال پنجم، شماره 20، ص 90-69.
دهمرده، حیدر علی، خوش جهان، فرهاد. (1390). مقایسه لیلی و مجنون نظامی با لیلی و مجنون شهرستانی، نشریه ادب و زبان دانشگاه شهید باهنر، شماره 29، ص 85-108.
دالمانی، هنری رنه.(1378). از خراسن تا بختیاری ترجمه غلامرضا سعیدی، تهران: طاووس.
دلریش، بشری.(1376). زن در دوره قاجار، دفتر مطالعات دینی هنر.
دوبوار، سیمون.(1388). جنس دوم، ترجمه: قاسم صنعوی، تهران: توس.
ذاکری کیش، امید. (1397). تحلیل وجههایغنائی در داستانهای عاشقانه با تکیهبر خسرو و شیرین لیلی و مجنون نظامی، متن پژوهش ادبی، سال 22، شماره 78، ص 247-271.
ذوالفقاری، حسن.( 1394). زبان و ادبیات عامه ایران، تهران: سمت.
رضایی حمزه، علی، حجاجی کهجوق، عزیز. (1398) عشق و سیمای رهروان حقیقی آن در منظومههایغنائی خسرو و شیرین و لیلی و مجنون نظامی، فصلنامه بهارستان، سال 16، شماره 43، بهار، ص 190-171.
رابینسون، بو.(1388) چاپ سنگی نظامی 1848 و دیگر کتابهای سنگی قاجاری، ترجمه: سید حسین مرعشی، پیام بهارستان، سال 1، شماره 4، ص 1074-1069.
زرینکوب، عبدالحسین. (1386). بحر در کوزه (نقد و تفسیر تمثیلات مثنوی) تهران: علمی.
زرینکوب، عبدالحسین. (1383). پیر گنجه در جستجوی ناکجاآباد، تهران: سخن.
زاهد زاهدانی، سید سعید، موسوی، زهرا، روحانی، علی.(1389) بررسی کنش های جمعی زنان ایرانی مطالعه موردی : زنان دوره قاجار،بانوان شیعه، سال 7، ش 23، ص 57- 94.
فتاحی، ذکیه. (1393). نگاه مشترک ابن عربی و مولوی درباره منزلت حقیق زن در خلقت، زن در جامعه، شماره 2، ص 104-85.
فلور، ویلم.(2010). تاریخ اجتماعی روابط سکسی در ایران، ترجمه: محسن مینو خرد، سوئد: انتشارات فردوسی.
قاضی زاده، خشایار، حاصلی، پرویز. (1398). بیان هنری در نگارههای داستان لیلی و مجنون در خمسه تهماسبی، نگره، شماره 50. ص 77-89.
کن بای، شیلا. (1382). نقاشی ایرانی، ترجمه: مهدی حسینی، تهران: دانشگاه هنر.
کریم زاده تبریزی، محمدعلی. (1369). احوال و آثار نقاشان قدیم ایران، جلد دوم، شماره 1038، لندن: مستوفی.
کدیور، پریسا.(1396). پرده نشینان عهد ناصری، تهران: گل آذین.
کولیور رایس، کلارا.(1383). زنان ایرانی و راه و رسم زندگی آنان، ترجمه: اسدالله آزاد، تهران: کتابدار.
کسروی،احمد. (1363/1984). تاریخ مشروطه ایران،ج1، تهران: امیرکبیر.
ستودیان، مهدی. (1387)، ریشهیابی داستان لیلی و مجنون، فصلنامه تخصصی ادبیات فارسی، ش 18، ص 115-95.
سلطان محمدی، امیر. (1397). نقد ترجمه احوال نامی و نقد مقایسهای لیلی و مجنون او با لیلی و مجنون نظامی، دو فصلنامه علوم ادبی، بهار و تابستان، ص 31-58.
سجادی، ضیا الدین. (1378). لیلی و مجنون در قرن 6 ه و لیلی و مجنون نظامی، فصلنامه شعر، شماره 25، ص 17-8.
سادات شفیعی، سمیه.(1402).مطالعه جنسیتی باورهای عامیانه در عصر قاجار، گردآوری از کتاب: تاریخ اجتماعی زنان در عصر قاجار،سمیه سادات شفیعی،تهران: ثالث.
سادات شفیعی، سمیه.(1393). نگاهی جامعه شناختی به فراغت زنان در دوران قاجار، فصلنامه علوم اجتماعی، ش66، ص 202-248.
صفا، ذبیحالله. (1383). تاریخ ادبیات در ایران، خلاصه جلد 1-2، تهران: فردوس.
علی پور، مرضیه. (1393). بررسی جلوههای بصری عیون اخبار الرضاع در فالنامه تهماسبی، فصلنامه فرهنگ رضوی، ش 7، ص 106-81.
عبدی، ناهید. (1390). تحلیل نگاره بهرام گور کشتن اژدها را، نقدنامه هنر، ش 1، ص 97-83.
عبدی، ناهید. (1387).بررسی تحلیلی نگارگری ایران در مکاتب هرات و تبریز از منظر آیکونوگرافی، مقطع دکتری، استاد راهنما: مهدی حسینی، دانشکده هنر دانشگاه هنر.
عبدی، ناهید. (1390).درآمدی بر آیکونولوژی: نظریهها و کاربردها، تهران: سخن.
غلامرضایی، محمد. (1370). داستانهایغنائی منظوم، تهران: فردا به.
مقدم اشرفی، م.(1367). همگامی نقاشی با ادبیات در ایران از سده 6 تا 11 ه.ق، ترجمه: رویین پاکباز، تهران: نگاه.
مسکوب، شاهرخ. (1378). درباره تاریخ نقاشی قاجار، ایران نامه، شماره 67، ص 422-405.
مشتاق مهر، رحمان و بافکر، سردار. (1395). شاخصهای محتوایی و صوری ادبیات غنائی، پژوهشهای ادب غنائی دانشگاه سیستان و بلوچستان، سال چهاردهم، شماره 26، ص 183-202.
نظامی گنجوی. (1394). لیلی و مجنون، تصحیح: بهروز ثروتیان، تهران: امیرکبیر.
نظامی گنجوی. (1369). لیلی و مجنون، برات زنجانی، تهران: دانشگاه تهران.
نصری، امیر. (1389). رویکرد شمایلنگاری و شمایلشناسیدرمطالعات هنری، هنر، ش 1، ص 62-56.
نصری، امیر. (1397). رویکردهایی به شمایلشناسی، تهران: چشمه.
نصری، امیر. (1389). رویکردهایی شمایلنگاری و شمایلشناسی در مطالعات هنری، رشد آموزش هنر، ش 23، ص 64-56.
نصری، امیر. (1391). خوانش تصویر از دیدگاه آروین پانوفسکی، کیمیای هنر، ش 6، ص 7-20.
نصری، امیر. (1397).تصویر و کلمه: رویکردهایی به شمایلشناسی، تهران: چشمه.
Panofsky, Erwin. (1972). Studies in iconology humanistic themes in the art of the
Renaissance. Icon Editions, New York: Routledge.
Panofsky, Erwin. (1955). Meaning in the Visual Arts, Dobleday Anchor Books, New
York.
Foucault,Michel.(1978).The history Sexuality, English Translation: Robert Hurley. Pantheon books: New York.
Parsons,Tacott.(1954).The kinship System of the Contemporary United State ,in Essays in Sociological Theory(pp189-194). New York : Free Press.
Orrelle, E. & Horwitz, L. K. (2016). The pre-iconography,iconography and iconology of a sixth to fifth millennium BC.
www. Christies.com
www.chiswickauctions.co.uk